کد خبر 1308493
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
آیا وقوع زلزله ارتباطی با فصل سرما دارد؟

ارتباطی بین وقوع زلزله و فصل وجود ندارد و تحقیقات نشان داده ۶۰ درصد زلزله‌های بالای ۵.۵ ریشتر در ۴۰ سال گذشته در کشورمان در فصل گرم روی داده است.

به گزارش مشرق،​ چرا در زمستان زلزله بیشتر است؟ شاید این سوال، سوال شما هم باشد. به دلیل زلزله‌های رخ داده در ایران که غالب آن‌ها در فصول سرد صورت گرفته مانند زلزله در کهکیلویه و بویراحمد، این سوال برای مردم پیش می‌آید که آیا واقعا ارتباطی بین سردی هوا و وقوع زلزله وجود دارد؟ آیا با سرد شدن هوا احتمال وقوع زلزله بیشتر می‌شود و یا چرا بیشتر زلزله‌ها در فصل زمستان رخ می‌دهد؟ برای آگاهی از پاسخ این سوالات  با ما همراه شوید.آیا در زمستان زلزله بیشتر است؟

بیشتر بخوانید

عکس/ مانور ایمنی در برابر زلزله

همانطور که گفتیم به علت اینکه اخیرا اکثر زلزله‌ها در فصل‌های سرد و به خصوص در شب اتفاق افتاده، این باور در مردم ایجاد شده که زلزله‌ها در ایران اغلب در فصل سرد رخ می دهند، اما این باور غلط است.

ارتباطی بین وقوع زلزله و فصل وجود ندارد و تحقیقات نشان داده ۶۰ درصد زلزله‌های بالای ۵.۵ ریشتر در ۴۰ سال گذشته در کشورمان در فصل گرم روی داده است.

همچنین هنگام رخداد زلزله شاهد شکست لایه‌های زمین تا وسعت ۵۰ کیلومتر می‌باشیم. پس ارتباطی بین وقوع زلزله و سرما یا گرما نمی‌تواند وجود داشته باشد.

شاید سرما در چند متر اول لایه‌های زمین اثر داشته باشد، اما برای رخداد زلزله لایه‌های زمین، با طول کیلومتر بیشتری باید شکست بخورد.

شاید اینجا این سوال برایتان پیش بیاید که پس چرا غالبا زلزله‌های اخیر در ایران در فصل سرد رخ داده؟

همانطور که گفتیم بنابر بررسی‌های صورت گرفته، ۱۶۹ زلزله بالای ۵.۵ ریشتر در چهل سال گذشته در ایران نیمه اول سال، یعنی نیمه گرم روی داده و ۱۱۸ زلزله نیز در فصل سرما و در نیمه دوم سال  اتفاق افتاده است. پس ۶۰ درصد زلزله‌ها در طی چهل سال گذشته در نیمه اول سال و ۴۰ درصد در نیمه‌ی دوم سال روی داده و زلزله‌های اخیر صرفا اتفاقی در فصل سرما روی داده است و ارتباطی بین سرما و گرما و وقوع زلزله وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سارا IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 1
    ولی شدت زلزله مهمه نه تعدادش !!!
  • آسیه نوری IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    1 0
    انشالله هیچ کشوری ازین بلای زمینی نیاد ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس