نصیرایی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد او همچنین تأکید کرد که فیلم "منصور" را به تماشا نشسته و از عوامل و دست‌اندرکاران این فیلم قدردانی کرد.

به گزارش مشرق، چند روزی است که بحثِ توقف، ممیزی و جلوگیری از اکران برخی فیلم‌های سینمای ایران، مطرح می‌شود. حتی کار به بیانیه اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران هم رسید. در میانِ این گپ و گفت‌ها، یک واقعیتِ مهم وجود دارد و آن اینکه مشکل از هنرمندان نیست بلکه مشکل از آن مدیری است که نمی‌داند به کدام فیلمنامه باید مجوز ساخت بدهد و جلوی ساختِ کدام فیلم را بگیرد.

 سعید مستغاثی که در گروهِ جدید اعضای پروانه ساخت و نمایش حضور دارد، به این نکته تأکید کرده است که شورای پروانه نمایش با اصلاحاتی به اکثر فیلم‌ها مجوز می‌دهد. اغلب اعضای شوراهای صدور پروانه ساخت و نمایش، نسبت به فیلم‌ها سختگیرانه برخورد نمی‌کنند و اهل تساهل و تسامح‌اند و سعی دارند با همه فیلمسازان تعامل داشته باشند و به آنان پروانه نمایش بدهند.

او همچنین تأکید کرده که:  اعضای شورای پروانه نمایش به اکثریت همین فیلم‌های غیر استاندارد، (اگرچه با اصلاحاتی) پروانه نمایش می‌دهند مگر یک اثر واقعاً فاجعه باشد و هیچ کاری نتوان با آن انجام داد!

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: نباید جلوی اکران فیلم‌های قابل اصلاح را گرفت

در ادامه این واکنش‌ها و اظهارنظرها، با حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم گفت‌وگو کردیم و او از دریچه دیگری به این موضوع پرداخت.

نصیرایی در پاسخ به این سؤال که وزیر ارشاد و سازمان سینمایی دولت سیزدهم باید چه رویکردی در مقابل میراث دولت قبلی داشته باشد که فیلم‌هایی ساخته شده‌اند و در صفِ اکران‌ قرار دارند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم باید نسبت به این موارد بررسی دقیق‌تری صورت بگیرد. صرفاً با یک رویکرد و دستور نمی‌توان موضوع را تعیین‌تکلیف کرد. صرفاً گفته شود جلویِ‌ این‌ها را بگیرند یا صرفاً همه این‌ها آزاد باشد. به نظرم باید مورد بررسی شود؛ واقعاً اگر فیلمی، محتوا و ساختارش به نحوی باشد که اصلاح‌پذیر نباشد و با ارزش‌های اسلامی و ایرانی مطابقت ندارد، باید جلویِ آن گرفته شود.

وی افزود: به هیچ عنوان فیلم و یا سریالی که محتوا و ساختار آن به نحوی باشد که دقیقه‌ای از آن با آرمان‌ها و ارزش‌های ایرانی اسلامی همخوانی نداشته باشد نباید اجازه پخش داده شود. مردم ما این همه سختی و هزینه دادند و خواهند داد که اسلام حاکم شود؛ در همه سطوح و بخش‌ها به تمام معنا، ارزش‌های ایرانی‌اسلامی‌مان محترم شمرده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه مدیرانی که پروانه ساخت صادر کردند مقصرند نه هنرمندان و عواملی که این فیلم‌ها را ساخته‌اند، افزود: یک فیلم و سریال ممکن است با یکسری ممیزی‌ها امکان پخش داشته باشد و بخشی از این آسیب را برطرف کرد که ساختار و محتوای کلی آن آسیب نبیند. البته در عین حال یک سریال و فیلمی هم نباید پخش شود؛ در آن صورت حتماً وزارتخانه و مجموعه‌های مسئولین مرتبط باید پاسخگو باشند. در واقع آن کسی که باعث و بانی این آسیب است هنرمندان نیستند بلکه آن مدیرانی‌اند که پروانه ساخت صادر می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: نباید تصمیمات به سمتی برود، آن بازیگر، فیلمساز و یا تهیه‌کننده آسیب بینند! باید آن مدیران دوره قبل پاسخ بدهند. فیلم‌ها باید مورد به مورد بررسی شود و برای هرکدام از آنها یک سازوکاری تعریفی شود. ممکن است یک فیلم با اصلاحاتی روی پرده برود و فیلمی هم نباید پخش شود؛ در عین حال باید تدبیری شود که عوامل آن کارها متضرر نشوند. چون وقت، عمر و زندگی‌شان را گذاشتند و حالا به دلایلی قرار نیست فیلم‌شان روی پرده برود. آن کسانی که باعث و بانی این وضع شدند حتماً باید پاسخگوی این کوتاهی‌ها باشند.

نصیرایی همچنین درباره اقدامات کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره، گفت: کمیسیون خوشبختانه ورودی داشته و با وزیر گفت‌وگو داشتیم و همچنین در جلسه با آقای جبلی به صداوسیما هم تذکر داده شد. خوشبختانه هم رئیس رسانه ملّی و وزیر ارشاد، نسبت به این موضوعات دغدغه و حساسیت دارند که کارهای با کیفیت ساخته شود. نسبت به کارهایی که قبل از این پروانه ساخت داشته با آن آرمان‌ها و ارزش‌های ایرانی اسلامی در تضاد باشد، صرفاً نباید طوری با آن برخورد کرد که هنرمند و دست‌اندرکاران آن اثر، متضرر شود و باید آن مدیران مربوطه پاسخگو باشند.

او همچنین تأکید کرد که فیلم "منصور" را به تماشا نشسته و از عوامل و دست‌اندرکاران این فیلم قدردانی کرد و گفت: به نظرمن این کار زیبایی بود؛ محتوای خوبی داشت و باید این کارها توسعه پیدا کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس