کد خبر 1307104
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
ربات‌های زنده با قابلیت تولید مثل ساخته شدند!

محققان برای نخستین بار ربات‌هایی ابداع کرده‌اند که قادر به تولید مثل هستند. گروهی از محققان ارگانیسم‌های مذکور را با رایانه طراحی و از سلول‌های قورباغه ابداع کرده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی میل، این ماشین‌های زنده چند میلیمتری «زنوبات ۳.۰»(Xenobot ۳.۰) نام گرفته‌اند و شبیه ربات‌های معمولی یا حیوانات نیستند، بلکه موجوداتی زنده و ارگانیسم‌هایی قابل برنامه ریزی هستند.

زنوبات ها حاصل فعالیت زیست شناسان و محققان رایانشی دانشگاه تافت و دانشگاه ورمونت هستند. زنوبات ۳.۰ در حقیقت نسخه جدید زنوبات اورجینال (در سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان نخستین ربات زنده ساخته شد) و زنوبات ۲.۰ (که می‌تواند خود را حرکت دهد) است.

بیشتر بخوانید

تولید ربات همه‌کاره برای گلخانه‌ها

جاشوا بانگارد محقق رایانشی و کارشناس رباتیک در دانشگاه ورمونت می‌گوید: ما متوجه شدیم زنوبات ها می‌توانند حرکت کنند، شنا کنند و اکنون در این تحقیق نشان دادیم آنها قادر به تکثیر هستند. زنوبات ها به توسعه ارگانیسم‌های طراحی شده توسط رایانه‌ای کمک می‌کنند که قادر به انتقال دارو به شیوه‌ای هوشمند هستند.

به نوشته نیو اطلس این ربات‌ها به وسیله ابر رایانه طراحی و با دست ساخته شده‌اند. آنها با کمک انرژی رویان ذخیره شده در ظرف‌های آزمایشگاهی شنا می‌کنند و برحسب طراحی وظایف مختلفی مانند هل دادن مواد در محیط و حتی تکثیر سلول‌های جداگانه را انجام می‌دهند.

ربات‌های زنوبات شبیه پک من (یک کاراکتر بازی رایانه‌ای) هستند که در ظرف آزمایشگاهی شنا می‌کنند و صدها سلول جداگانه را جمع آوری می‌کنند و داخل دهانشان بچه‌هایشان را سرهم بندی می‌کنند. این بچه‌ها طی چند روز به زنوبات هایی تبدیل می‌شوند که مانند والدین خود شنا می کنند. زنوبات های جدید نیز می‌توانند نسخه‌هایی از خود را بسازند.

محققان می گویند تاکنون هیچ حیوان یا گیاه شناخته شده‌ای با این شیوه تولید مثل نمی‌کند و نسل جدید زنوبات ها برای مطالعه سیستم‌های خود تکثیرشونده ایده آل هستند.

این ربات‌های زیستی خود تکثیرشونده به روش‌های درمانی شخصی سازی شده و مستقیم برای جراحت‌های عمیق، نقایص هنگام تولد، سرطان، سالمندی و غیره منجر می‌شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 0
    کم کم داره ترسناک میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس