کد خبر 1306703
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
روش‌ پیشگیری از ابتلا به امیکرون چیست؟

شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا موسوم به "امیکرون" نگرانی بسیاری از مسئولین و مردم را برانگیخته است؛ اما راه پیشگیری از گونه جدید این ویروس چیست؟

به گزارش مشرق، شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا نگرانی مقامات بهداشتی کشورها را برانگیخته است.

این گونه جهش‌یافته ویروس که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده "امیکرون" نام گرفت و به دلیل جهش‌های متعددی که در این ویروس ایجاد شده، جزو سویه‌های "نگران‌کننده" طبقه‌بندی شده است. امیکرون به کشورهای دیگر ازجمله کشورهای اروپایی نیز سرایت کرده است و در همین راستا بسیاری از این کشورها محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در رفت و آمد مسافران به خصوص از طریق مرزهای هوایی اعمال کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

چرا سویه جدید کرونا اُمیکرون نام گرفت؟

چرا ویروس امیکرون نگران‌کننده است؟

دانشمندان می‌گویند سویه آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین "اسپایک" است؛ پروتئینی که نقش کلیدی در ورود ویروس کرونا به سلول‌های بدن دارد.

این سویه دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است یعنی دو برابر بیش از سویه دلتا که در هند شناسایی شد. بروز جهش‌های ژنتیکی در ویروس کرونا - بسته به اینکه در کدام بخش از ویروس رخ داده باشد- می‌تواند بر میزان سرایت‌پذیری، عفونت‌زایی، شدت بیماری‌زایی و اثربخشی واکسن‌ها اثرگذار باشد.

واکسن‌ها بر ویروس جدید اثر دارند؟

هنوز مشخص نیست که این سویه از ویروس کرونا تا چه حد اثربخشی واکسن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و در این زمینه نیاز به اطلاعات و مطالعات بیشتری است.

نحوه تشخیص کرونای امیکرون تفاوتی کرده؟

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که تست‌های PCR می‌توانند عفونت ناشی از سویه "امیکرون" را نیز تشخیص دهند، با این وجود مطالعاتی در حال انجام است تا مشخص شود آیا سویه نگران کننده کرونا بر سایر انواع تست‌ها تاثیر دارد یا خیر.

چرا ویروس کرونا در آفریقا دچار جهش شد؟

پوشش واکسیناسیون کرونا در آفریقای جنوبی در زمان شناسایی این ویروس، کمتر از ۲۸ درصد بوده است که می‌توان بخشی از علت جهش را مرتبط با درصد پایین واکسیناسیون در این سرزمین دانست.

از سوی دیگر یکی از دانشمندان موسسه ژنتیک در لندن گفته که احتمال دارد ویروس در طول عفونت مزمن یک فرد دچار نقص سیستم ایمنی تکامل یافته باشد؛ به این معنا که امیکرون می‌تواند در بدن یک بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی(ایدز) تکامل یافته باشد. آفریقای جنوبی ۸.۲ میلیون بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی دارد که بیشترین مورد ابتلایی این بیماری در جهان است.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به کرونای جدید

با وجود جهش‌های مکرر ویروس امیکرون، روش‌های پیشگیری از ابتلا به این سویه نیز همانند قبل و شامل شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و واکسیناسیون است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • واکسن گریز IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    خخخخ اینهمه واکسن زدید ، هرچی رشته بودید پنبه شد . دیدید واکسن کشکه ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس