کد خبر 1306218
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
تولید داروهای بیماران HIV در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از تولید داروهای بیماران HIV در کشور خبر داد.

به‌ گزارش مشرق، محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در نشست خبری آستانه روز جهانی بیماری ایدز گفت: روز جهانی ایدز را پیشاپیش به همه کارکنان مراکز بهداشتی و اعم از سازمانهای دولتی و غیر دولتی که شریک این برنامه هستند و همه بیمارانی که تلاش می کنند هموطنان را از اهمیت بیماری آگاه کنند و در برنامه کنترل بیماری مشارکت کنند خدا قوت می گویم. کرونا آثار مخربی روی برنامه های کنترلی بیماری ها در دو سال اخیر در همه جهان به جا گذشاته است و بسیاری از برنامه های کنترل بیماری ها آسیب دیدند.

کرونا عامل کاهش شناسایی بیماران مبتلا به ایدز

وی گفت: بسیاری از افرادی که درگیر کنترل بیماری ها بودند خواسته یا ناخواسته به کنترل بیماری کووید۱۹ بپردازند و همین موضوع باعث شده مراقبت از این برنامه ها دچار آسیب شود، سال قبل برای کنترل ایدز سال خوبی نبود اما توانستیم بسیاری از خلاهای کنترل ادز را جبران کنیم و دستاورهای خوبی به دست بیاوریم.

بیشتر بخوانید

سالیانه چند نفر از HIV می‌میرند؟

گویا افزود: بعد از شیوع کرونا، شناسایی این بیماران کاهش پیدا کرد، به دلیل سیاستهایی که در رابطه با کنترل کوید۱۹ بود اجازه نمیداد در دنیا ارتباط بین مراکز بهداشتی و بیماران به طور منظم برقرار شود باعث شد موارد کمتری بیمار شناسایی شوند و موارد کمتری عمر طولانی همراه با سلامت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز باید این خلاها جبران شود و از سال قبل طوری برنامه ریزی کردیم که ارتباطات لازم برقرار شود و سعی کردیم در درمان مبتلایان وقفه ایجاد نشود، تلاش شد ذخیره کافی دارویی و تشخیصی در کشور فراهم شود و تلاش کردیم افرادی که تحت درمان قرار دارند آزمایشات لازم را انجام دهند و از وضعیت سلامت خود آگاه باشند اما هنوز به آنچه می خواهیم دست پیدا نکرده ایم.

گویا افزود: برنامه پنجم ایدز در کشور تدوین شده است و درحال طی کردن مراحل پایانی است این برنامه با مشارکت سازمانهای دولتی و غیر دولتی تدوین شده است.

آخرین آمار شیوع ایدز در کشور

گویا درباره آخرین آمار ابتلا به بیماری HIV در کشور اظهار داشت: تخمین ما این است که در حال حاضر ۵۴۸۵۰ نفر مبتلا به عفونت داشته باشیم. ۴۲۹۳۳ مورد به این عفونت را شناسایی کردیم که از این تعداد ۲۰۲۸۴ مورد جان باختند. ۶۸۸۵ مورد از این تعداد به مراکز ما برای مراقبت و درمان مراجعه نکرده اند، درحال حاضر ۲۲۶۸۴ مبتلا به عفونت و زنده شناسایی شده است که بیش از ۱۵ هزار نفر از آنها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۴ هزار نفر درمان موفق داشه اند و درمان مناسب دریافت می کنند و تعداد ویروس ]های بدن آنها شدیدا کاهش یافته است.

وی گفت: از ابتدای شیوع بیماری ۸۱ درصد مربوط به اقایان بود و ۱۹ درصد مبتلایان خانم ها هستند اما رفته رفته این آمار افزایش پیدا کرده است در حال حاضر ۳۲ درصد موارد ابتلا به خانم ها مروبط است. روند همه گیری وقتی در آقایان تفاوت چشمگیر در خانمها دارد اگر مراقبت و درمان را دنبال نکنیم و فرد مبتلا دستورات بهداشتی را رعایت نکند طبیعی است که همسر نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت مگر اینکه آنها دقیقا از راه های پیشگیری بیماری آگاه باشند.

کنترل ایدز در زندان ها

گویا افزود: کمیته کشوری ایدز، کمیته ای بین بخشی است که همه سازمانها در آن عضو هستند و تصمیماتی را میگیرند و به استانها ابلاغ می کنند و وظیفه نظارت را بر عهده دارد و تشکیل جلسات این کمیته متوقف نشده است. در هفته گذشته ۶۰ هزار مورد آزمایش برای شناسایی رفتار پرخطر انجام شده است که ۱۲۱ مورد مورد مثبت شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه روند کنترل ایدز در زندان ها در سطح دنیا برجسته بوده است گفت: این موضوع توسط سازمانهای بین المللی تایید شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد: پیشگیری از اچ آی وی ارتباطی با طرح جوانی جمعیت ندارد و نباید این دو موضوع را به هم ارتباط داد. این دو برنامه های متفاوتی دارند و افراد شناسایی شده تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

تولید داروهای مورد نیاز بیماران در کشور

گویا گفت: داروهایی که در کشور تولید می کنیم و بخش اعظم داروهای مورد نیاز بیماران توسط شرکتهای تولید کننده داخلی تامین می شود و بخش کوچکی را در شرایط تحریم از طریق زیرمجموعه های سازمان ملل تامین کردیم. درحال حاضر کمبود دارو وجود ندارد.

وی ادامه داد : تاثیر داروهای درمان ایدز بر کرونا اثبات نشد و همه مطالعات نشان داد که این داروها نمیتواند در درمان کرونا نقش برجسته داشته باشد. تلاش ها در درنیا برای واکسن ایدز ادامه دارد اما هنوز نقطه روشن و موفقیت آمیزی که بشود آن را اعلام کرد صورت نگرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس