سلیمانی: داوران حق نوشتن نامه به رئیس جمهور را ندارند/به جای VAR، سیستم رادیویی بیاورید

کارشناس داوری فوتبال کشور گفت: ورود VAR به این سادگی رقم نمی خورد و بهتر است تمام کسانی که به دنبال آوردن این سیستم هستند، سیستم‌های رادیویی داوران را تهیه کنند.

به گزارش مشرق، حیدر سلیمانی در خصوص نامه بی‌نام و نشان داوران لیگ برتری به رئیس‌جمهور، اظهار داشت: خداداد افشاریان گفت این نامه را تأیید می‌کنم اما من این نامه را یک نامه غیر رسمی می‌بینم. حسین عسگری و علی خسروی هم در این مورد صحبت کردند. در وهله اول، این نامه اسامی داوران را ندارد. ضمن اینکه از لحاظ پروتکل اداری هم دارای ایراداتی است.

وی افزود: داوران حق ندارند چنین نامه‌ای را مستقیم به رئیس‌جمهور بنویسند. نامه‌ آنها در ابتدا باید به تأیید کمیته داوران و سپس رئیس فدراسیون برسد. بعد در اختیار وزارت ورزش قرار بگیرد و از این طریق به دفتر ریاست جمهوری ارسال شود. با این شرایط این نامه غیر معمولی است. مگر اینکه بخواهند در فضای رسانه‌ای آن را منتشر کنند. در این صورت هم باید نامه سرگشاده بنویسند که در آن امضای همه داوران مشخص است و همه مردم و اهالی فوتبال آن را می‌بینند.

کارشناس داوری فوتبال کشور تصریح کرد: اینکه با این اوضاع بحرانی داوری هفته ششم چنین نامه‌ای نوشته شود یک کار غیرمعمولی است. این اقدام در واقع هجمه علیه خود داوران است. خداداد افشاریان می‌گوید سیستم کمک داور ویدئویی موجود است اما اجازه استفاده نمی‌دهند. این سیستم VAR کجاست که بتوانیم آن را ببینیم؟ ما چندین مقاله نوشتیم و در این مورد تحقیقاتی را انجام دادیم اما تا به حال VAR ندیده‌ایم. قرار بود از این سیستم در بازی ایران و کره‌جنوبی استفاده شود که این اتفاق نیفتاد. بهتر است به جای اینکه از مسئولیت شانه خالی کنیم و گردن دیگران بیندازیم، از طریق مبادی رسمی مانند AFC و فیفا برای ورود VAR به ایران و استفاده از آن اقدام کنیم.

بیشتر بخوانید:

ابعاد جدید نامه داوران فوتبال به رئیس جمهور

سلیمانی در خصوص اینکه در این نامه عنوان شده سیستم کمک‌داور ویدئویی بیش از یک دهه وارد فوتبال دنیا شده که نشان می‌دهد هیچ داوری در نوشتن این نامه نقش نداشته گفت:‌ فیفا به صورت آزمایشی در جام کنفدراسیون‌ها 2017، از سیستم VAR استفاده کرد که علیرضا فغانی هم در آن تورنمنت حضور داشت. در جام جهانی روسیه 2018 رسما از سیستم کمک داور ویدئویی استفاده کردند و در حال حاضر در لیگ‌های معتبر دنیا از این سیستم استفاده می‌شود. در آسیا هم چند کشور مانند قطر، عربستان، ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی و امارات آن را در اختیار دارند و بقیه دسترسی ندارند. خیلی خوش‌بین باشیم عمر این سیستم به 6 سال می‌رسد.

کارشناس داوری فوتبال کشور با اشاره به کمبودها و مشکلات موجود گفت: به خاطر تحریم‌های موجود، ورود VAR‌به ایران به سادگی رقم نمی‌خورد چون شرایط سختی داریم. همین الان هم اگر اقدام جدی کنند فکر می‌کنم سال بعد هم این سیستم را نداشته باشیم. بنابراین فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و تمام کسانی که به دنبال آوردن VAR هستند، بهتر است حداقل سیستم‌های رادیویی داوران را تهیه کنند و در کنار این اقدام، آموزش‌های لازم را نیز به آن‌ها بدهند.

وی افزود: همچنین کمیته داوران باید هر چه زودتر از داوران با تجربه‌ای که در پیش فصل رد شدند  تست بگیرد. ما الان به آن‌ها نیاز داریم. اینکه رئیس کمیته داوران روی حرف خودش می‌ایستد و اصرار می‌کند که حتما باید 8 هفته باشد طبق کدام قانون است؟ شما می‌توانید کمتر از یک ماه هم دوباره تست بگیرید. می‌توانید یک ماه به داوران فرصت بدهید و بعد از آن تست بگیرید. در ایام بازی‌های تیم ملی می‌شد از داوران تست گرفت. الان هم دیر نشده و می‌توانند از داوران باتجربه تست بگیرند تا آن‌ها از این به بعد در کنار جوانان قضاوت کنند که شاهد این همه حاشیه علیه جامعه داوری نباشیم. همین الان برای قضاوت دربی مشکل داریم چون داوران باتجربه نیستند. دو سه داور بین‌المللی هم داریم که قطعا در این ایام برای قضاوت به کشورهای خارجی می‌روند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس