کد خبر 1302991
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
«فرمالیته عروسی» با حضور زنان بلوچ!/چرا فرهنگ گردشگری در جوامع محلی به رسمیت شناخته نمی شود؟

یکی از مناطقی که این روزها اصطلاحاً پاخور خوبی پیدا کرده و لوکیشن اکثر آتیله های عروسی شده چابهار است، جایی که بسیاری از عروس و دامادها روی اسکله بریس آن عکس دارند!

به گزارش مشرق، یکی از اصول مهم اکوتوریسم احترام به باورها و اعتقادات مردم بومی در مناطق گردشگری است، اصلی اساسی که طی سال های اخیر و با رشد قارچ گونه برخی افراد که خود را بلاگر سفر معرفی می کنند زیر پا گذاشته شده، تا جایی که اعتراض مردم محلی را به دنبال داشته است.

اما در این میان برخی از آتلیه های عکاسی هم از پایمال کردن این اصل مهم گردشگری عقب نمانده اند و با راه اندازی تورهایی با عنوان «فرمالیته عروسی» در شمال یا جنوب کشور، بدون توجه به فرهنگ و اعتقادات مردم آن منطقه اقدام به ثبت تصاویری با هشتک luxury wedding از زوج های جوانی کرده اند که پوشش شان سنخیی با محیط ندارد.

برای مثال چندی پیش یکی از همین آتلیه ها با انتشار تصاویری از حضور یک زوج در یکی از مناطق جنوبی ایران با پوششی نامناسب در کنار مردم محلی، به این اصل مهم بی اعتنایی کرد.

«فرمالیته عروسی» با حضور زنان بلوچ!

تصاویری که تماشای آنها نه تنها حس خوبی به بیننده منتقل نمی کند بلکه نا آگاهی عکاس را به خوبی به نشان می دهد.

موضوع برپایی تورهای فرمالیته عروسی داستان تازه ای نیست و هیچ پشتوانه نظارتی هم ندارد و از آنجایی که این تورها به صورت انفرادی و بدون حضور راهنمای مجرب برگزار می شود، در صورت بروز حادثه، هیچ کسی هم در مقام پاسخگویی نخواهد بود.

یکی از مناطقی که این روزها اصطلاحاً پاخور خوبی پیدا کرده و لوکیشن اکثر آتیله های عروسی شده چابهار است، جایی که بسیاری از عروس و دامادها روی اسکله بریس آن عکس دارند و برخی از بلاگرها هم تصاویر محبوب خود را در این منطقه ثبت کرده اند، از قضا همین عکس ها و انتشار آن در فضای مجازی به عنوان یک لوکیشن محبوب، باعث شد تا چندی پیش زیباترین ساحل خطرناک ایران قربانی بگیرد.

علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در خصوص انتشار این تصاویر اظهار داشت: ما به افرادی که در قالب تور حضور پیدا کنند مجوز خواهیم داد، اما بسیاری از این تورهای عکاسی وارد منطقه «رمین چابهار» می شوند و با توجه به اینکه فضاهای گردشگری سیستان و بلوچستان پراکنده و زیاد است، امکان رصد کامل وجود ندارد.

وزارت ارشاد متولی رسیدگی به این موضوع است

وی با بیان اینکه یگان حفاظت در این استان مسئول حفظ ابنیه های تاریخی است، گفت: البته ما در هر کدام از اماکن گردشگری که احساس کنیم جمعیت زیاد است حتماً یک راهنمای گردشگری خواهیم داشت، ضمن اینکه تمام تورهای مجاز همراه خود یک لیدر محلی دارند.

«فرمالیته عروسی» با حضور زنان بلوچ!

جلالزایی تصریح کرد: من هم با شما هم عقیده هستم و متأسفانه این عکس ها به من هم رسیده است، مجوز عکاسی این افراد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود و این وزارتخانه متولی امر است اما در صورت مشاهده، ما حتماً برخورد مقتضی را خواهیم داشت تا خدای نکرده از این طریق خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم در این مناطق دستخوش تغییر نشود.

وی با بیان اینکه که ما به دنبال این هستیم تا جلوی این اتفاق را به بهتریم شکل ممکن بگیریم، گفت:

پیش از این هم با یک بلاگر به دلیل تخلفاتی که داشت برخورد کردیم، اما در این خصوص حتماٌ با وزارت ارشاد جلسه ای خواهیم داشت و حتی موضوع را در شورای فرهنگ عمومی هم مطرح خواهیم کرد.

همه افراد محلی مخالف این ماجرا نیستند

این در حالی است که ایمان راد که سال ها در حوزه عکاسی فعالیت داشته  اظهار داشت: هر موضوعی دارای دو وجه مثبت و منفی است و ما باید هر دو طرف ماجرا را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: در بسیاری از مواقع تصاویر عکاس ها و بلاگرها باعث رشد صنعت گردشگری و آشنایی مردم با جاذبه های تاریخی و طبیعی ایران بوده و به حضور توریست ها در ایران کمک کرده، این نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد.

راد با بیان اینکه به جای انتقاد باید به دنبال راهکار درست باشیم، گفت: در صورت وجود یک راهکار مؤثر، کمتر شاهد برخورد بین افراد معترض و آتلیه ها خواهیم بود، چرا که در کنار نارضایتی برخی از ساکنان مناطق بومی، به دلیل نبود راهنما و حضور در یک فضای غیر ایمن مشکلاتی از قبیل سرقت وسایل، تعرض به گروه عکاسی و یا عروس و دامادها وجود داشته که گاهی قابل جبران نیست.

وی ادامه داد: ما باید بپذیریم که همه افراد محلی مخالف این ماجرا نیستند، بسیاری از همین افراد محلی و بومی نیاز مالی دارند و بسیاری از مواقع در ازای دریافت وجه آماده همکاری با این تورهای عکاسی فرمالیته می شوند، برای مثال زمانی که جاده ها بسته می شود و مسافرها با پلاک شهرهای دیگر به مناطق شمالی می روند، خیلی از افراد بومی در ازای دریافت پول حاضر با جا به جایی مسافر با خودروهای شخصی هستند.

«فرمالیته عروسی» با حضور زنان بلوچ!

لزوم اجرای قوانین بازدارنده 

این عکاس تأکید کرد: اگر همان بار اول که یک گروه عکاسی بدون توجه به فرهنگ و عقاید مردم محلی وارد این مناطق می شدند با آنها صحبت و شرایط فرهنگی آن منطقه براشان بازگو می شد، شاید شاهد گسترش این موضوع نبودیم، اعتقاد من بر این است که هیچ گاه زور و اجبار و برخوردهای نامناسب نتیجه بخش نبوده اما اقدامات بازدارنده بدون شک تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از استدیوهای عکاسی به مردم منطقه احترام گذاشته و تورهای فرمالیته را در فضایی خلوت و بدون حضور افراد محلی برگزار می کنند، گفت: تا زمانی که قوانین بازدارنده وجود نداشته باشد ما همچنان شاهد این گونه رفتارها خواهیم بود.

«فرمالیته عروسی» با حضور زنان بلوچ!

زمانی که در ایران بحث بستن کمربند ایمنی جدی شد، جریمه آن بین هزار تا ۵ هزار تومان بود و ما می دیدیم که همچنان بسیاری از افراد توجهی به بستن کمربند نداشتند اما همین که جریمه ۲۰۰ هزار تومان شد، بستن کمربند ایمنی به صورت ناخودآگاه به صورت یک فرهنگ درآمد، اتفاقی که اگر در مورد نحوه رانندگی هم می افتاد قطعاً فرهنگ رانندگی را در ایران رشد می داد.

راد تصریح کرد: زور و اجبار تنها زمانی نتیجه بخش است که به صورت درست اعمال شود و خریدنی نباشد، تنها در این صورت شاهد اصلاح بسیاری از اشتباهات فرهنگی خواهیم بود، بسیاری از همین افراد محلی حتی در ازای دریافت پول هم حاضر به همکاری با تورهای عکاسی نیستند، به همین جهت نه می توان صد در صد جامعه محلی را در این ماجرا مقصر و نه صد در صد استدیوهای عکاسی و بلاگرها را، اما من منکر این صحبت نیستم که همین عکاس ها و بلاگرها می توانند با نحوه تولید محتوای خود فرهنگ درستی را معرفی کرده و یا بی فرهنگی را ترویج دهند.

«فرمالیته عروسی» با حضور زنان بلوچ!

چه راهکاری مؤثر است؟

شاید یکی از راهکارها این باشد که از طریق مجرای قانونی و به صورت آنلاین، درخواست ها برای عکاسی ثبت و لوکیشن های مشخصی برای این کار معرفی شود، به این ترتیب علاوه بر حضور یک راهنما، ورودی هم به بافت های بومی مناطق شمالی یا جنوبی ایران صورت نمی گیرد.

راهکار دیگر می تواند این باشد که خبرنگاران و فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در قالب یک پیج ایسنتاگرامی مهم ترین اصول گردشگری را به صورت اسلایدهای کوتاه معرفی کرده و از همین آتلیه ها و یا بلاگرها بخواهند تا این اسلایدها را بازنشر دهند، به این ترتیب شما می توانید جامعه آماری بیشتری را با این فرهنگ ها آشنا کنید.

همانطور که در بحث محیط زیست، فضای مجازی کمک زیادی به بهبود شرایط و تغییر سبک زندگی مردم کرد.

یکی دیگر از راهکارهای مؤثر همراهی جوامع محلی و مردم بومی مناطق گردشگری است، مثلاً کسی به عنوان نماینده مردم محلی می تواند با با راه اندازی یک پیج ایسنتاگرامی یا یک کانال خبری منشور اخلاقی روستای خود را منتشر و در خصوص بافت و فرهنگ منطقه به گردشگران توضیحاتی را ارائه دهد.

بسیاری از گردشگران خود را با جامعه محلی تطبیق نمی دهند

اما با این حال ادریس کوثری، طبیعتگرد و راهنمای گردشگری یکی از مخالفان این حرکت است، گفت: در هر کاری باید یک سری قانون رعایت شود، مثلاً در بحث تورهای گردشگری باید حتماً مجوزهای لازم اخذ و مسافران بیمه شوند، ویزا و پاسپورت مسافران چک شود اما برای برخی دیگر از کارها هیچ قانونی وضع نشده اما فرهنگی است که باید در مورد آن آگاهی پیدا کنیم تا آسیبی به فرهنگ و سنت قومیت های مختلف نزنیم.

«فرمالیته عروسی» با حضور زنان بلوچ!

مردم محلی مردم مهمان نوازی هستند اما نباید پاسخ به این مهمان نوازی به شکلی باشد که آنها را از گردشگر بیزار کند،‌ بسیاری از مواقع مناطق گردشگری به سرعت در فضای مجازی با انتشار یک عکس یا ویدئو معرفی می شوند و جامعه محلی هم از اینکه روستا و محل زندگی اش معرفی شده خوشحال می شود و تلاش می کند تا خدمات مناسبی را به گردشگران ارائه دهد اما گاهی اتفاقاتی رخ می دهد که باعث می شود فرهنگ و رسم و رسوم یک منطقه از بین برود و این همان ناهنجاری است که از سوی گردشگران نا آگاه رخ می دهد.

وی افزود: مثلاً ابتدایی ترین کار از سوی مسافران باید این باشد که پوشش منطقه گردشگری را رعایت کرده و اگر خود را با آن جامعه محلی تطبیق نمی دهند حداقل لباس هایی نپوشند یا رفتارهایی نکنند که جلب توجه کند.

شما تصور کنید خانواده ای که در جنگل های بکر شمال و یا مناطق بکر جنوب زندگی می کنند و روزمرگی شان کاملاً با ما متفاوت است، ناگهان با افرادی مواجه می شوند که تلاش دارند فرهنگ متفاوتی را به آنها معرفی کنند، همین موضوع باعث دلخوری جامعه محلی می شود و رفته رفته کار به جایی می رسد که نسبت به مسافر بی تفاوت می شوند و این بی تفاوتی کم کم خود را به شکل پرخاشگری،‌ دریافت وجه اضافه و یا ایجاد مانع برای ورود گردشگران نشان می دهد.

ما به هیچ عنوان مسئول تغییر فرهنگ یک جامعه محلی نیستیم

کوثری تصریح کرد: متأسفانه طی سال های اخیر برخی از آتلیه ها تورهایی را با عنوان فرمالیته عروسی به روستاها و مناطق بکر ایران می برند تا تصاویر خاصی را در کنار جامعه محلی ثبت کنند.

ما به هیچ عنوان با این نوع عکاسی مخالف نیستیم اما به شرطی که آسیبی به فرهنگ بومی مناطق گردشگری وارد نشود، خیلی اوقات مردم محلی با فرهنگی مواجه می شوند که به هیچ عنوان با فرهنگ اصیل خودشان سنخیت ندارد و این موضوع را تهدید جدی برای نوجوانانی می دادند که در آن منطقه زندگی می کنند و شخصیت شان در حال شکل گیری است.

این تورگردان ادامه داد: برخی از عکاس ها یا عروس و دامادها عنوان می کنند که چه ایرادی دارد که مردم محلی پیشرفت کنند و نگاهشان تغییر کند، این حرف از پایه و اساس اشتباه است.

اگر کسی به فکر پیشرفت یا اصطلاحاٌ به روز شدن باشد باید خودش به سمت آن برود نه اینکه ما آنها را به آن سمت سوق دهیم، ما به هیچ عنوان مسئول تغییر فرهنگ یک جامعه محلی نیستیم.

من اصلاً دوست ندارم کاری را بدون ارائه راهکار زیر سوال ببرم، هیچ کدام از ما مخالف عکس عروسی نیستیم اما انتظار داریم که این پروژه ها در یک مکان مشخص و با لباس محلی با حداقل لباس مناسب آن منطقه انجام شود، اگر ما فرهنگ اقوام را از بین ببریم دیگر برای نسل آینده چیزی برای ارائه نداریم.

«فرمالیته عروسی» با حضور زنان بلوچ!

خوشبختانه در ایران از شمال تا جنوب جاهای بکر و خالی از سکنه وججود دارد که حتی بسیاری از خوانندگان هم برای تهیه موزیک ویدیوهای خود از این مناطق استفاده می کنند، بنابراین بهتر است آگاهانه و با احترام به فرهنگ هر منطقه مسیر را برای سایر گردشگران هموار کنیم.

کلام آخر

گردشگری مسئولانه مسئولیتی فرهنگی و اجتماعی است که می تواند نگاه جامعه میزبان را به حضور گردشگر مثبت کرده و حتی بسیاری از مشکلات جوامع محلی را برطرف خواهد کرد.

به همین جهت آگاهی گردشگران از فرهنگ گردشگری و بایدها و نبایدهای حضور در جوامع محلی می تواند به حفظ آداب و رسوم و اعتقادات در این مناطق کمک کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • SE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    59 11
    این آقا گویا نمی فهمد زور پلیس و ترس دوربین باعث شد کمربند ایمنی فرهنگ شود. همین حالا تا پلیس نباشد مردم آن را باز می کنند. تا نباشد چوب تر فرمان نبرد این بشر
    • آریا IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      12 6
      خودتی مردم ایران این قدر فهیم هستند درست زندگی کنند.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      16 2
      چقدر تو احمقی که بستن کمربند ایمنی را با این چیزا مقايسه میکنی
    • ناشناس IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 2
      حرف حساب
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      کاملا درست گفتی.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    18 3
    خدای من ببین به کجا رسیدیم مشرق
    • لیلا DE ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      42 8
      به شوهره باید گفت مراقب باش همان جا زنت را ندزدند و ببرند .... کمی شرافت و غیرت داشته باشی بد نیست
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      7 3
      خود مشرق نیوز
  • Mano IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    43 9
    بابا من از توریست چیزی ندیدم بغیر جلف بازی و کثیف کاری توریست در حقیقت همون ترروریست طبیعت و فرهنگه. وگرنه هیچ منفعتی نداره.
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      آفرین
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    46 8
    اینهایی‌که‌برای‌خودنمایی‌خودرادرانظار عمومی‌ کشف حجاب میکنندیک‌مشت‌زن‌پاپتی‌بیسوادعقده‌ای‌ و شوهرانشان‌هم‌یک عده‌مثلا‌مرد بی‌عاروبی غیرت محض میباشند.
    • بلوچ IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 1
      خدایا خودت به حال ما رحم کن که این فرهنگ کثیف در هیچ کشور اسلامی گسترش پیدا نکنه که البته در برخی از کشورها شاهد رشد این موارد هستیم
    • رسول IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 0
      درود برشرفت این حرف منطقی هستش
    • ناشناس IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 4
      هرکسی کارهایش به خودش ربط داده و قرار نیست به کسی توهین کنی فهمیدی درست صحبت کن همونایکه تو دم از پاپتی بودنشون میزنی غیرت صدتا زن شهری دارن فهمیدی مثل عشایری که شما رو بزارن جای اونا اونجا زندگی نمیکنید ولی مثه یه مرد میمونن تو کوها زندگی میکنن وشیرزن هستن پس حق نداری به کسی توهین کنی
  • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    22 3
    این ها رفتارهای بیمارگونه هستند که به هر طریقی دنبال دیده شدن هستن . بقول خودشون دنبال خاص بودن و ... متاسفم که علاوه بر اینکه به خودشون احترام نمیزارن فقر فرهنگی رو هم دارن رواج میدن
  • میلاد IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    8 7
    اینجا منطقه گردشگری چابهاره کنار دریا و اینا..... گردشگر از هر کشوری میاد ... از آلمان از انگلیس.... ووووو هرکی اومده باشه سیستان بلوچستان میدونه.. اینا هم احتمالن خارجی هستن
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      22 1
      ببخشید در پاسخ به شما بگم من مال همین منطقه ام و دیدم توریستای‌ ایرانی که وضع بدتری از خارجی دارن و توریستای‌ خارجی با این وضع تاسف بار نیستن و خارجی ها از نظر من حداقل به کشور ما احترام میزارن و یه روسری هرچند حریر رو سرشون هست
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 1
      ببخشید مردم این منطقه خوب میدونن کدوم ادم مال کدوم کشوره این بی حیاهارو هم میدونن از خودمونن
  • یخ فروش جهنم IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    7 2
    آقا چکار به این طفلک‌ها دارین اینا فقط میخان افراد بیشتری از داشته ها شون بهرمند بشن دقیقا مثل دانشمندی که میخواد با دانشش مردم رو بهرمند کنه فقط اینا چون دانش ندارند با.... مردم رو شاد میکنن
  • کرار IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    19 2
    اصلا نمیتونم قبول کنم بعضیهاغیرتشون از خروس کمتره مگه میشه آدم ناموسش رو سر برهنه کنه رو درمعرض دید چشم های آلوده بزاره؟ اینطور آدمها نوامیسشون درخطر هست چون افراد بیمار درجامعه زیاده،کسی نگه خاک بر سرمردی که بااین چیزهاتحریک بشه، شما پنبه رو بزارکنارآتیش بگو خاک برسر پنبه اگربادیدن آتیش،آتیش بگیره
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    3 1
    ای بابا زن وشوهر نیستن عزیز..........................................
    • نورالدین IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      6 2
      اینا واسشون عادی شده رگ غیرت ندارند
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    5 5
    به عکس عروسی مردم هم کار دارین
  • عزیز IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 2
    اینا همه ...........
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    3 1
    چقدرم عکس ها زشت و بی مناسبت بیجا هستند عکاس کاملا ناشی و از فنون عکاسی به دور بوده... هرچیزی جایی و اصول و قواعدی داره این عکس ها به نظر بیشتر برای خراب کردن فرهنگ بومی محلی مردم مناطق و با مقاصد خاصی گرفته میشه... بعضی ها می خواهند خارجی وار رفتار کنند ولی فقط ادا در می آورند و رفتارشان بی اصالت و بی ریشه و بی مطالعه هست افرادی کهمتاسفانه نه یک ایرانی اصیل هستند از لحاظ رفتاری و نه یک خارجی واقعی چون هر دوی این ها آدم های اصیل شان متانت و اصالت در رفتارشان وجود دارد نه ادا و اطوار صرف میمون گونه
  • زهره IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    3 1
    خانم هایی که اونجا هستن با دیدن اینا حس بدی پیدا نمیکنن؟طبعا هر منطقه ای فرهنگ خودشو داره که باید بهش احترام گذاشت.
  • عبدالله IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 1
    محصول نان حرام!
  • ایرانی IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 0
    والا در سفر به کشورهای خارجی که داشتم قشنگ ایرانی ها رو بین مردم تشخیص میدادم . از بس که عقده ای شدن و بصورت جلف ادا و اطوار نشون میدادن . چقدر فقر فرهنگی
    • احمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 0
      درود .واقعا درست گفتی البته این ایرانی هایی که جلف بازی درمیارن کسانی هستن که بی ریشه هستن و تازه به مال و منالی رسیدن برای همین نمی تونن یه انسان بافرهنگ و باشخصیت با این کارها نمیشن.انسانیت تو ذات انسان هستش و با پولداری نمیاد
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    نبود شعور نبود اصالت و نبود غیرت و البته مال حرام باعث میشه یه انسان هیچی شباهتی به انسانیت نداشته باشه،و خودش رو مث یه تاکسی عمومی میکنه هرکسی میتونه ازش استفاده کنه،اما انسان ارزشمند مث جواهرات در گاو صندوق و باغ در دیوار هست و هرکسی بجز صاحبش به ان دسترسی ندارد...
  • ناشناس IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 2
    مردان بی غیرت زنان بی حجاب دارند...البته زنان هم از بی غیرتی شوهرانشون سو استفاده نکنند.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 1
    بیا برو مشرق ضد تفریح
  • دشمن مسیولین دزدواختلاسگر IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 2
    لطفا برای اختلاص و دزدی مسیولین هم جریمه بگذارید تا کمتر دزدی کنند،تشکر
  • Said IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 2
    انگل های مجازی
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    متاسفانه بیشتر ایرانی ها هستن که غیرت رو گذاشتن کنار وبا فجیع تریم وضع در این امکان به چشم میخورن
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    مسئولین در خیلی زمینه ها کار جدی انجام نمی دهند چه موضوعات فرهنگی و اجتماعی مثل حجاب چه موضوعات اقتصادی مثل احتکار و گران فروشی و ...
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 1
    کسی مانع خوشحالی کشی نیست ولی آیا این مرفعان جز این است ثروت خود برخ مردمی که نان خوردن ندارن می کشند خوشی وسر مستی است؟
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    این سنار سه شاهی درآمد توریست هم از مردم سیستان به بهانه بگیرید،
  • محمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    غيرت اکثریت مرداي ايران روبادبرده کجاست ناموس وغیرت ...زنهاودخترای ماهم روی خودشون غیرت داشتن..یعنی خودشون جسمشون روناموس خودشون میدونستن...من نمیدونم بااین همه بی بندوباری چی بهشون اضافه شده که برخی انقدردنبالشن...به جزازهم پاشیدگی خانواده وقتل وتجاوزبیشتر..جاهلیت مدرن یعنی تفکراین گروه
  • حامد IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    دراین امر بیشتر مقصر خودمردم‌بومی هستند که به راحتی اجازه میدهندذهرکی دوقرون پول توجیبش جمع شدبیاد یه منطقه دووورو این بی بندوباریها رو که از نظرفرهنگ وادب مردم بومی اونجا بعیده جلو چشم ناموسشون انجام بدن...
  • حسن IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    کسانی ک دنبال رواج بی بند وباری و بد حجابین عقده فرهنگی دارن قطعا از خانواده های اخلاقی بی بهره اند
  • رز IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    بابا به شما چه مربوط که به عکس های مردم دخالت می کنید یک عده از خدا انگار بالاترند لااکراه فی الدین در دین خدا اجبار نیست قرارنیست همه مردم دنیا شبیه شما باشند و خدا انسانها متفاوت آفرید کاش در قرن ۲۱ همه انسانها می فهمیدند
  • ا IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    به شما چه ربط داره
  • مجتبی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    گردشگری امری درآمدزا میباشد فقط نیاز به بستر سازی دارد چرا مردم منطقه از این نعمت کسب درآمد نکنند مخصوصا آنها که جزو فقرا حساب میشوند کافیه محل هایی درست شود برای عکس گرفتن های با نظر مخاطب خودش
  • sa IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    خودمسئولین نظام کاری کردن....
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    بدون شک اینها از انگلیس واسرائیل پول می گیرند تا همه جای ایران را به لجن بکشند
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    به نظر من چنین مردانی....
  • دریا IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    اولین حرفم ب عکاس اینه که توکه مثلاعکاس حرفه ای هستی بلدنبودی ازدریاو..عکسی بگیری رفتی ازاین بدبختای بی خیال بی تفاوت عکس گرفتی حداقل جوری ازمحیط میگرفتی ک اینهاتوعکس نیفتن دومن متاسفم الان میبینم ک کشورمسلمان مثل ایران بیشترمردمش زناکشف حجاب وتریپ لات بازی ولباسای مردونه میپوشن وپسرسرخاب سفیداب میکنن ولباسای پاره پوره میپوشن وبی غیرتی ب آخرخط رسوندن حتی بازیگرای ایرانی بیشترشون کشف حجاب وبی بندبارشدن درحالی ک کشورهای اروپایی مثل اندونزی و..دارن مسلمان میشن واقعاموندم باهمچین اتفاقایی ب کجامیرسیم وخدابخیربگذرونه
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    مردم محلی کاری به این جلف بازی ها ندارن
  • Nima IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    یو
  • مرتضی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 0
    سلام هیچ کدام از این افراد زن و شوهر نیستند این جنابان افراد عیاش تشریف دارن
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    اینکه ما در مقابل رفتار و کارهای دیگران بگوئیم هر کس زندگی خودش را دارد .... مانند این است که بگوئیم هر فرد میتواند هر جور که میخواهد رانند گی کنند و قوانین خودش را اجرا کند .ان وقت چگونه میخواهیم به فرزند مان قانون مداری وزندگی سالم و رفتارهای درست را بیاموزیم همه ی ما در فرهنگ یک جامعه موثر هستیم
  • تعقل IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    بلوچا حافظ ناموسن نه دزد ناموس '''وتا زمانی که جهل و جعل ! ادب وفرهنگ داریم به اصل فرهنگ وادب خدشه ای وارد نیست''''و وارد نخواهد شد اصالت همیشه در هرجایی باشه خودشو از دور نمایان میکنه 'ولو میون هزار جنس بنجل وبدردنخور باشه 'ادما اصل رو تشخیص میدن '''از رو نحوه گفتار 'رفتار 'پوشش 'خوراک ''و و و
  • ارینا IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    الان کل مشکل مملکت همینه مسئولین برای اینا چه زرنگ شدن ! واسه عکاس های فرمالیته راه چاره مینویسی ولمون کن تروخدا
  • بلــــــــــــــــــــوچ IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    چند تا عروس و دوماد که رد کنیم اونور تو پاکستان دیگه از این غلطها و کشف حجاب ها نمیکنند .....
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    واقعا این آقا شعور نداره ناموس نداره که زنشو به نمایش گذاشته که چی بشه اینا یعنی کلاس؟نه خیر اینا یعنی نهایت بیشعوری وبیغیرتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس