کد خبر 1300712
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
ماهی که ۵۵۵ دندان دارد!

"روغن ماهی دراز"(Ophiodon elongatus) از پر دندان‌ترین حیوانات در طبیعت است.

به گزارش مشرق به نقل از لایوساینس، ۵۵۵ دندان آرواره‌های این نوع ماهی را پوشانده است اما اکنون مطالعات جدید نشان می‌دهد که دندان‌های این ماهی‌ها با همان سرعتی که رشد می‌کند، می‌افتند و روزانه حدود ۲۰ دندان این ماهی می‌افتند.

"کارلی کوهن"(Karly Cohen)، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه واشنگتن می‌گوید: تمام استخوان‌های درون دهان این ماهی‌ با دندان پوشیده شده است.

"روغن‌ ماهی دراز"(Lingcod) یک ماهی درنده است که در شمال اقیانوس آرام زندگی می‌کند. طول این ماهی‌ها هنگام بلوغ به ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد و برخی از آن‌ها از این محدوده فراتر می‌روند و تا ۱.۵ متر قد می‌کشند.

بیشتر بخوانید

چند بار در هفته ماهی بخوریم؟

این ماهی‌ها به جای دندان پیشین، آسیا و نیش، صدها دندان تیز و میکروسکوپی روی آرواره‌های خود دارند. کام آن‌ها نیز با صدها ریزدندان تیز پوشیده شده است.

پشت یک ردیف از آرواره‌های آن‌ها ردیف دیگری از آرواره‌های حلقی وجود دارد که این ماهی برای جویدن غذا از آن‌ها استفاده می‌کند.

اگرچه این نوع دهان و دندان در دنیای پستانداران عجیب به نظر می‌رسد اما دهان روغن ماهی دراز در میان ماهی‌های استخوان تقریبا عادی است و آن را تبدیل به گونه‌ای خاص برای مطالعه می‌کند.

دندان‌ها اطلاعاتی در مورد مواد غذایی مصرفی موجودات فراهم می‌کنند.

به گفته‌ی کوهن از آن‌جا که دندان‌ها به خوبی فسیل می‌شوند به وفور می‌توان آن‌ها را یافت.

او می‌گوید: از آن جا که دندان‌های افتاده زیادی یافت می‌شود مشخص است که این ماهی دندان‌ریزی زیادی دارد. اما ما میزان آن را نمی‌دانستیم.

کوهن و "امیلی کار"(Emily Carr) نویسنده اصلی مطالعه و دانشجوی کارشناسی زیست‌شناسی از دانشگاه فلوریدا جنوبی برای به دست آوردن تعداد دندان‌هایی که روزانه از دست می‌روند ۲۰ ماهی را درون مخزن آب نگهداری کردند. دندان‌های این ماهی‌ها بسیار کوچک است و بنابراین فهمیدن سرعت از دست رفتن دندان‌ها کار آسانی نبود و آن دو نمی‌توانستند به راحتی دندان‌ها را از کف مخزن جمع‌آوری کنند. بنابراین محققان ماهی‌ها را درون مخزنی از رنگ قرمز رقیق قرار دادند تا دندان‌های آن‌ها رنگی شود.

پس از گذشت ۱۰ روز محققان ماهی‌ها را به مخزن دیگری با رنگ سبز فلورسنت منتقل کردند تا دندان‌ها باز هم رنگ بگیرد.

ماهی که ۵۵۵ دندان دارد!

در نهایت "کار"‌ استخوان‌های دارای دندان را زیر میکروسکوپ و در تاریکی بررسی کرد و نسبت دندان‌های قرمز به سبز را در کل دندان‌های دهان ماهی اندازه‌گیری کرد. دندان‌هایی که از ابتدای تحقیقات باقی مانده بودند سبز و قرمز بودند و دندان‌هایی که در طول ۱۰ روز رشد کرده بودند تنها رنگ سبز داشتند.

او در طول این آزمایش ۱۰ هزار دندان را مورد بررسی قرار داد و تخمین زد که ماهی‌ها حدود سه درصد از دندان‌های خود را از دست داده و جایگزین کرده‌اند.

آن‌ها دریافتند که ماهی‌ها به طور متوسط روزانه ۲۰ دندان از دست می‌دهند.

آرواره حلقی با سرعت بیشتری دندان‌ از دست می‌داد. کوهن مشتاق است که علت وقوع این پدیده را بفهمد. او می‌گوید: در این آزمایش، غذا دادن به ماهی باعث افزایش جایگزینی دندان در آن‌ها نشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس