کد خبر 1298182
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
فروش املاک دانشگاه‌ها برای پرداخت حقوق، خط قرمز من است

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: رؤسای دانشگاه‌ها این مهم را یک ضرورت بدانند. فروش املاک و اموال دانشگاه‌ها به منظور تامین اعتبار برای پرداخت حقوق و مزایای ناشی از افزایش‌های اخیر، جایز نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های معین کشور ضمن تشکر و قدردانی از رؤسای جدید و قدیم دانشگاه‌های کشور گفت: چرخش مدیریت‌ها یک امر بدیهی و طبیعی است. اما باید قدردان زحمات و تلاش‌های همه مدیرانی باشیم که در شرایط سخت و حساس این سال‌ها سکان آموزش عالی را مدبرانه هدایت کرده و عمر خود را تمام وقت برای تربیت دانش‌آموختگان و فرهیختگان کشور صرف کرده‌اند.

وی افزود: حاصل این مدیریت خوب و شایسته در ادوار مختلف در حوزه آموزش عالی، شرایط مطلوب کشور در سختی‌هاست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه کمبود بودجه و منابع اعتباری، مهمترین مشکلی است که دانشگاه‌های کشور با آن مواجه هستند، گفت: باید همگی با مشورت و همفکری برای این موضوع مهم راهکار بیندیشیم.

دکتر زلفی‌گل ادامه داد: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام دادیم، اخذ مجوز تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری است که درصدی از بودجه عمومی دولت به آن اختصاص می‌یابد و برنامه‌های جدیدی را از این طریق اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان ضرورت افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها تاکید کرد: این مهم همواره باید در اولویت دستور کارهای دانشگاه‌ها قرار گیرد و ما در این زمینه سیستم تشویقی خواهیم داشت. به هر میزان که دانشگاه‌ها درآمد اختصاصی خود را افزایش دهند، به همان میزان به آنها کمک کرده و اعتبارات آنها را افزایش خواهیم داد.

وزیر علوم با بیان اینکه باید رویه ارتباط دانشگاه با صنعت برعکس شود، تصریح کرد: در این زمینه باید طرحی نو دراندازیم تا صنایع، نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی خود را از دانشگاه‌ها درخواست کنند و برای رفع این نیاز هزینه کنند.

دکتر زلفی‌گل یادآور شد: درخصوص تخصیص اعتبارات مباحث فراوانی با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم اما با توجه به محدودیت منابع اعتباری دولت، باید شرایط را درک کنیم و با مدیریت هوشمندانه و مدبرانه به دنبال کسب منابع اعتباری از محل‌های دیگر که نتیجه پژوهش و تحقیقات است، باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به معاون اداری، مالی و مدیریت منابع گفت: با توجه به تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، حتماً جلسات متعدد با معاونان اداری، مالی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور برگزار کرده و از نظرات و پیشنهادات آنان در این زمینه بهره‌مند شوید.

دکتر زلفی‌گل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلاتی که دانشگاه‌ها با توجه به کمبود اعتبارات دارند گفت: برخی از دانشگاه‌ها عنوان کرده‌اند که همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی و افزایش هزینه‌های ناشی از این اقدام آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است که ضمن اینکه تلاش می‌کنیم این موضوع عملیاتی شود، اما باید نواقص این قانون را نیز برطرف کنیم.

وی افزود: اعتقاد دارم افزایش حقوق اعضای هیات علمی باید بر اساس میزان و کیفیت فعالیت و عملکرد هر عضو هیات علمی باشد و رؤسای دانشگاه‌ها در این خصوص استقلال داشته باشند که تصمیم بگیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به محل تامین اعتبار ناشی از همسان‌سازی که از محل فروش اموال دولتی است، خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید حتی یک متر از املاک و اموال دانشگاه‌ها را برای پرداخت حقوق بفروشید و این اصلاً کار درستی نیست.

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم که امکانات دانشگاه‌ها را توسعه داده و به نسل آینده تحویل دهیم نه اینکه آنچه داریم را هم بفروشیم و صرف پرداخت حقوق کنیم، این اصلاً عاقلانه نیست و خط قرمز من است.

اصل مهم در آموزش حضوری دانشگاه‌ها، حفظ سلامت دانشجویان است

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری به بحث لزوم و ضرورت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها نیز پرداخت و گفت: بارها تاکید کرده‌ام که اصل مهم در آموزش حضوری دانشگاه‌ها حفظ سلامت دانشجویان است. باید ضمن احترام به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا که بر از سرگیری آموزش‌های حضوری تاکید دارد و این یک ضرورت است، تمام تلاش خود را به کار گیریم تا با حضوری کردن تدریجی آموزش‌ها، زمینه نشاط و شادابی حضور دانشجویان در کلاس‌های درس را فراهم کنیم.

به نقل از وزارت علوم، دکتر زلفی‌گل با اشاره به تفاوت‌های برخورداری هر دانشگاه از امکانات، گفت: بنابراین باید این استقلال را به دانشگاه‌ها بدهیم که با توجه به در نظر گرفتن شرایط و امکانات، بهترین و به صلاح‌ترین تصمیم را در این خصوص بگیرند و البته برای رفع برخی مشکلات در راستای همگرایی و هم‌افزایی، باهم مشورت و همفکری داشته باشند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    3 2
    آقای وزیر اساتیدی که عشقی به دانشکاه تشریف رما می شوند دلیلی ندارد حقوق بالا بگیرند ضمنا مشرق این "همسان‌سازی حقوقها" که به شدت سر زبان انداخته اند و رقابت افزایش حقوق ایجاد کرده عمدا به قصد ضربه به اقتصاد مملکت است و از اتاق فکر نوچه های غرب بیرون می آید مسئولان امنیتی بررسی کنند حقوق هیچکس نباید افزایش یابد
    • سلام IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 0
      دقیقا
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 2
    چرا زمینهای دانشگاه تبریز که نصف شهر تبریز است نباید. به نفع دانشگاه بفروش بره ؟؟
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    کاش زورتون به هیت علمی ها میرسید هیچ کدام ساعت نمی زنند با اون حقوق ها ی نجومی
    • علی IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      مگر تدریس، پشت میز نشینی و کارمندی است که لازم باشد عین کارمندان کارت بزنند.. برخی مشاغل مانند خبرنگاری و تدریس و نویسندگی و مترجمی و..... را نمی توان با کارت زدن سنجید. و اندازه گیری کرد..
  • کورش IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    حقوق هیات علمی.ها رو بیارن پایین،مثلا یه هیاتعلمی دانشکده ادبیات یا علوم اجتماعی چراباید26 تا30میلیون باشه؟خروجی دانشگاهها در دولت جمهپری اسلامی،نهایتا یک راننده ی اسنپ لیسانسه،
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    جناب آقای دکتر زلفی گل حدود دو سال شده که قشر دانشجو به خصوص مقطع تکمیلی که سرمایه و نیروی جوان کشور هستند بلاتکلیف و سرگردان هستند که این منجر به وارد آمدن فشار روحی و روانی مضاعف و به خطر افتادن سلامت آن ها است، بنابراین با تعطیلی دانشگاه ها سلامت دانشجوها تضمین نیست، بهتر است همه جوانب سنجیده شود
  • خ IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام به تخلفات سال ۹۹ و مشگلات دانشجویان و خانوادهاشون رسیدگی کنید که الان دارن هزینه های زیادی رو پرداخت می کنن حضوریم که نشد مهمان انتقال م نمیدن اما هر تخلفی اتفاق افتاد درش ی جوری بشه هر دانشجو شهر خودش یا نزدیک شهرش قبول شه سربازیم همینطور بشه خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس