احتمال تولید و تجویز داروی ضدکرونای "مولنوپیراویر" در ایران/ شرایط تزریق دوز سوم واکسن کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: داروی مولنوپیراویر در حال حاضر در چندین شرکت ایرانی سنتز شده و یکی از این شرکت‌ها ادعا کرده که مولکول مولنوپیراویر را توانسته تولید کند.

به گزارش مشرق، حمیدرضا جماعتی در حاشیه چهل و هشتمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، اظهار کرد: چندین مطالعه در مورد داروی "مولنوپیراویر" انجام شده و نشان داده در افرادی که در ۵ روز اول بیماری کرونا هستند و با بیماری‌های زمینه ای در ریسک پیشرفت بیماری، اگر تجویز شود می‌تواند ۵۰ درصد جلوی پیشرفت بیماری و بستری شدن در بیمارستان را بگیرد. مولنوپیراویر یکی از داروهایی است که وجود دارد و منتظر نتایج نهایی هستیم که از سوی گروه درمان کمیته علمی کشوری کرونا اعلام شود تا در مورد ورود آن به پروتکل درمانی کشور تصمیم گیری کنیم.

جماعتی افزود: داروی مولنوپیراویر در حال حاضر در چندین شرکت ایرانی سنتز شده و یکی از این شرکت‌ها ادعا کرده که مولکول مولنوپیراویر را توانسته تولید کند و این دارو تنها داروی ضد ویروس اختصاصی برای کرونا است و به همین دلیل اثر نسبتا خوبی دارد و باید در مرحله اول که ویروس در بدن در گردش است، تجویز و استفاده شود و اگر زمان بگذرد، ممکن است اثر چندانی در جلوگیری از پیشرفت بیماری یا مرگ و میر ناشی از کرونا نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: داروی "پسکلووید" اخیرا توسط شرکت فایزر ساخته شده که ترکیبی از داروی "مولنوپیراویر" و "ریتاناویر" است که اگر در سه روز اول شروع بیماری به افرادی که عوامل ریسک و خطر دارند، تجویز شود، می تواند ۸۹ درصد از بستری شدن و مرگ بیماران پیشگیری کند.

دبیرکمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: اگر مطالعاتی که در مورد داروهای جدید ساخته شده نشان دهد که ادعایی که شرکت‌های دارویی در مورد اثرات آنها در پیشگیری از بستری شدن و مرگ و بیماران می کنند، صحیح باشد با توجه به واکسیناسیون که در کل دنیا در حال انجام است، در آینده نه چندان دور شاهد توقف و کنترل پاندمی کرونا خواهیم بود و افق‌هایی تازه ای پیش رو داریم و ابرهای سیاه ناشی از کرونا که در جهان پخش شده، کنار زده می شوند.

جماعتی گفت: هنوز مطالعات زیادی در مورد داروی پسکلووید انجام نشده و مطالعه حاضر نیز به تعداد محدود توسط شرکت فایزر انجام شده، منتظر نتایج آن هستیم و در صورت اثربخشی کافی، از طریق شرکت های دارویی و سازمان غذا و دارو اقدام می کنیم که این دارو را در کشور داشته باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 3
    هنوز واکسن های داخلی تایید علمی ندارد . شما اول نوزادی راکه زائیدید بزرگ کنید بعد بفکر بچه بعدی باشید . شرکت های وابسته به ستاد اجرائی فرمان امام ، 130 میلیون یورو برای تولید واکسن بودجه گرفتند اما حدود 10 میلیون دُز واکس بیرون دادند آنهم بدون تایید مراجع بهداشت جهانی ، بدون انجام فازهای سه گانه تست ...دوباره بخور بخور و بازی با جان مردم ، این بار بعنوان تولید داروی کرونا !!
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      0 0
      نادان،تاییدیه جهانی داره و مقاله چاپ شده
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    2 1
    این هم مثل رمدسیویر جهت تست میاد داخل کشور
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      0 0
      نادان، تولید شده
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 2
    اقای جماعتی از جماعت عقبی داروی جدید شر کت مرک و فایزر که باش پدر کشتی دارین FDA مجوز گرفتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس