کد خبر 1293013
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹



سقف وافل چیست؟

به گزارش کهن دک، به نوعی سقف مشبک به شکل دال دو طرفه که هزینه اجرای آن نسبت به دیگر روش ها پایین تر می باشد سقف وافل می گویند. سقف های وافل به دلیل پوشش دهانه های بلند در سازه، جایگزین مناسبی برای روش های دیگر اجرای سقف می باشد. این نوع از سقف ها میلگرد تقویتی و اتصالات ندارد لذا زمان اجرای کمتری دارند. قالبندی این سقف بصورت قابلمه ای است و وزن کمتری دارد. در قالب سقف وافل بسته به اینکه به فرم طولی و یا مربعی باشند، سقف دارای عملکرد یک طرفه و یا دوطرفه می‌باشد. سقف وافل در چهار طرف خود تکیه گاه دارد و چون دو طرفه است، برای پوشاندن دهانه های وسیع استفاده می شود. نوع یکطرفه از سقف های وافل به عنوان تیرچه بلوک استفاده می شود که هزینه های کمتری نسبت به انواع دیگر دارد. از لحاظ فنی، سقف های وافل اجرای بهتری دارند و مشکلات نصب آن ها با توجه به شکل پیش ساخته کمتر می باشد. برای اجرای این مدل از سقف ها از قالب های پلاستیکی کامپوزیت استفاده می شود. سقف های وافل بعد از بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرند و بعد از اتمام کار می توان از تمامی بلوک های سقفی حذف کرد.

سقف وافل، سقف دال بتنی است که از سال 1940 به عنوان راهکار اقتصادی برای دهانه های بلند معرفی شده است. کلمه وافل از  تیرچه های منظم تحتانی گرفته شده است. سقف وافل نوعی دال است که دارای تیرچه و دالی به ضخامت 5 تا 10 سانتی متر می باشد.

سقف های بدون قطعات پر کننده به لحاظ زیبایی و مقرون به صرفه بودن مورد توجه مهندسین می باشند. به دلیل مدلسازی و طراحی دقیق این سقف ها منجر به کاهش استفاده ازبتن و میلگرد شده است.

سقف وافل کهن دک

مزایای سقف وافل نسبت به سایر سقف ها

  • سیستم سقف وافل به راحتی با سازه های دیگر جایگزین می شود ولی سیستم های فولادی نیازمند دقت بیشتری برای اعمال و تغییر نقشه و طراحی می باشند. این نوع از سقف ها دارای مزایایی همچون  زیست‌محیطی، اقتصادی، فنی، معماری و اجرایی می باشند. مزایای این نوع از سقف ها به اینجا خلاصه نمی شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
  • سقف های وافل نیاز به بتن کمتری دارد لذا سبک بوده و مقرون به صرفه نیز می باشند. از طرفی نیاز کمتر به بتن و فولاد موجب استفاده از قالب های سبک در سقف های وافل می شود.
  • مزیت سوم سقف های وافل بالا بودن ظرفیت باربری سقف وافل نسبت به دیگر سقف ها می باشد. استحکام، سبک سازی، عدم نیاز به یک نیروی متخصص، عبور راحت تاسیسات، ایجاد شکل‌ در سقف و ایمنی در حوادث از دیگر مزیت های این نوع از سقف ها خواهد بود.
  • از مزایای زیست محیطی این نوع از سقف ها می توان به کاهش مصرف مصالح در سازه، کاهش مصرف انرژی، کاهش انتشار گازهای آلوده، عدم وجود ضایعات به علت استفاده مجدد اشاره کرد.

معایب سقف وافل

سقف وافل به دلیل سبکی برای مناطقی که بار شدید دارند مناسب نسیت و در صورت عدم نگهداری دچار آسیب خواهند شد.

تاریخچه سقف وافل

طاق های بنای تخت جمشید نمونه ای از سقف های وافل می باشند که در حدود 2500 سال پیش ساخته شده اند. سقف این بنا از الوارهای چوبی عمودی ساخته شده است. بخش بزرگی از بنای آکروپولیس یونان از ایده به کارگیری عملکرد سقف وافل بهره گرفته است. نقاشی معروف شام آخر اثر لئوناردو داوینچی و بنای معبد پانتئون روم نمونه ی دیگری از سازه های باستانی با سیستم وافل می باشند.  با گسترش و ظهور سازه های امروزی و رشد صنت تغییر قابل توجه ای در معماری این سبک از سقف ها پدید آمد. سیستم وافلِ کلاسیک ، برای تأمین دهانه‌های بلند و بدون نیاز به ستون در ساخت سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفتند. این نوع سقف را می توان در ایستگاه مترو واشنگتن، ساختمان ادرای تجاری آمریکا و تائتر ملی لندن مشاهده کرد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35498373/image_8427d6e2f66709486400c567201cc66c16edf49f.jpg

کاربرد سقف های وافل

به دلیل مزایایی که سقف های وافل نسبت به روش های سنتی دارند در انواع ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساختمان هایی که  نمای زیبا و دهانه های بزرگی دارند و پارکینگ هایی با سقف اکسپوز از سقف های وافل استفاده می شود. ایمنی این سقف ها در برابر حوادث بیشتر بوده و وزن کمتری نسبت به مدل های قدیمی دارد. در انتخاب نوع سقف عواملی همچون بودجه، کاربری ساختمان، امکانات، معماری، ارتفاع و نحوه اجرا تاثیرگزار می باشد.

 کاربرد در ساختمان‌های مسکونی

سقف‌هایی که برای ساختمان های مسکونی به کار می رود، مشبک هستند و با نورپردازی زیبایی آن را دو چندان می کند. به دلیل سبک بودن و نبود تیرهای اضافی فضای مفید افزایش یافته و موجب بهینه سازی فضای ساختمان می شود.

 کاربرد در مکان‌های تجاری

سقف هایی با دهانه بلند عموما برای اماکن تجاری استفاده می شود. استفاده از سقف های سنتی باعث افزایش بار مرده و بالا رفتن هزینه ها می شود در نتیجه استفاده از سقف وافل در اماکن تجاری موجب کاهش ارتعاشات ناشی از ازدحام جمعیت، ایحاد نمای زیبا و کاهش هزینه های اقتصادی می شود.

http://file.tesmino.ir/reportage/35498373/image_437c881ed01cae2c433cf4a92eec1ee3de48cf19.jpg

 پارکینگ‌ها، سقف سینما

عملکرد مناسب وایجاد دهانه های بلند برای ساختمان هایی که وجود ستون موجب کاهش زیبایی بنا ومزاحمت در گردش خودرو می شود کاربرد دارد. در این مکان ها با حذف ستون فضا افزایش یافته و نیازی به زیباسازی سقف نمی باشد. برای بیمارستان ها و تالار مساجد برای حذف ستون های میانی از قالب سقف وافل استفاده می شود. نهایت دهانه سقف وافل 15 سانتی متر می باشد ولی در برخی شرایط خاص تا 25 متر نیز کشیده می شود.

کاربرد در ساختمان‌های اداری

با توجه به شرایط کاری و قراردادهای محرمانه و اهمیت در زیبایی کار از یقف وافل برای عایق صوت استفاده می شود.

 کاربرد در بیمارستان‌ها

به لحاظ شرایط حساس شغلی در بیمارستان ها و اهمیت مقاومت در برابر حوادثی مانند زلزله و آتش سوزی از سقف های وافل استفاده می شود.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس