محسن امین زاده

باند رامسفلد که روزگاری با پوشش «گفتگوی تمدن‌ها» با قصابان کودکان بی‌گناه افغانستان مصافحه می‌کرد. حالا در وضعیتی قرارگرفته که نزدیک‌ترین متحدش شبانه کابل را ترک کرده است.

سرویس سیاست مشرق- تقریباً همه ناامید شده و آماده می‌شدند با جمع‌کردن وسایل از هتل مارتیمیم به کشورهایشان بازگردند؛ در ۹ روز مذاکرات بی‌وقفه حتی یک جمله مشترک نیز میان طرف‌ها بیان‌نشده و همه منتظر ترک جلسه بودند. ناگهان جواد ظریف به سمت یونس قانونی رفته و او را به گوشه‌ای فراخواند؛ جیمز دابینز فرستاده ویژهٔ دولت بوش در مورد افغانستان در شرح این صحنه می‌گوید: «ناگهان دیدم قانونی با چهره‌ای خندان بازگشته و گفت ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم و بدون توافق کسی جلسه را ترک نمی‌کند!» نماینده آمریکا ادامه می‌دهد قرار بود دولت موقت در افغانستان با ریاست عبدالستار سیرت تشکیل شود؛ اما ورق برگشت و همان چیزی که ما می‌خواستیم امضا شد؛ حامد کرزی رئیس دولت موقت شد و دو زن نیز وارد کابینه شدند. یکی از این دو زن «سهیلا صدیق» نام داشت که از مأمورین حاذق و پیچیده سازمان سیا است!

ماجرای عجیب و جالب‌توجهی است، افغانستان پس از سقوط طالبان دچار «قفل‌شدگی سیاسی» شده و هیچ‌کس نمی‌توانست میان گروه‌های ذی‌نفوذ آشتی و تفاهم به وجود آورد، اما جواد ظریف با اشاره‌ای کوچک میان رهبران مجاهدین شمال و پشتون‌ها تفاهم ایجاد کرده و همه‌چیز به وفق مراد شد.

عبدالستار سیرت ازجمله سران گروه رم و سیاست‌مدار اهل سمنگان بود که به‌صورت صریح اعلام کرده بود که اجازه نمی‌دهد پس از جنگ نیروهای بین‌المللی در افغانستان باقی بمانند، اما کرزی برعکس رقیبش می‌خواست کابل را به کمک آمریکایی‌ها بازسازی کند، یک لابی سیاسی باعث شد؛ سیرت باوجود رأی بیشتر در کنفرانس آلمان؛ انتخاب‌نشده و جای او فردی دیگر از زاده ولایت قندهار رئیس‌جمهور شود. محمد ناطقی از اعضای حزب وحدت  و نیز از شرکت‌کنندگان در کنفرانس بن در شرح این ماجرا به روزنامه هشت صبح می‌گوید: کنفرانس تقریباً شکست‌خورده و همه‌چیز رو به بن‌بست بود؛ قرار بود شکست مذاکرات را اعلام کرده و دوباره به خانه بازگردیم، حتی آلمانی‌ها هتل‌ها را نیز لغو کرده بودند؛ اما به‌یک‌باره بازی برگشت و توافق شد[۱]

چه کسی افغانستان را تقدیم آمریکایی‌ها کرد؟ / آشنایی با «گروه رامسفلد» در وزارت امور خارجه!

چه کسی افغانستان را تقدیم آمریکایی‌ها کرد؟ / آشنایی با «گروه رامسفلد» در وزارت امور خارجه!

کنفرانس بن با ابتکار آمریکایی ها برگزار شد

بعدها برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از ظریف به‌عنوان منجی مذاکرات آلمان یادکرده و با داستان‌سرایی اعلام کردند که او چنان تبحری در شیوه «برد برد» در مذاکره داشت که تنها با چند جمله کوتاه توانست همه گروه‌های افغانی و حتی دولت‌های درگیر را دور میز جمع کرده و افغانستان را نجات دهد. این سناریو آن‌قدر زیبا نوشته‌شده که بسیاری باور کردند که دیپلمات ایرانی معجزه کرده است. اما واقعیت همه آنچه گفته‌شده نیست، یکی از مذاکره‌کنندگان سابق ایران در شرح آن روزها به «مشرق» می‌گوید: ظریف دقیقاً کاری را انجام داد که رامسفلد (وزیر دفاع وقت دولت بوش) از او خواسته بود!

چه کسی افغانستان را تقدیم آمریکایی‌ها کرد؟ / آشنایی با «گروه رامسفلد» در وزارت امور خارجه!

ستار سیرت نماینده گروه رم و رقیب حامد کرزی

اخلال گران مذاکرات قبرس

پیش از آنکه گروه‌های مختلف افغانی و ژنرال‌های ائتلاف شمال چمدان‌ها را بسته و راهی آلمان شوندT در شهر نیکوزیا پایتخت قبرس با یکدیگر دیدار کرده و چند دور مذاکره موفق را در آن کشور انجام می‌دهند. آن‌ها حتی پیش از سفر به قبرس در مکه با یکدیگر دیدار و پیمان برداری بسته بودند. وزارت خارجه وقت آمریکا در وصف مذاکرات قبرس در بیانیه‌ای نتایج آن را یک‌طرفه خوانده و اعلام می‌کند که خروجی نشست قبرس به سود واشنگتن به‌عنوان بازوی عملیاتی جنگ علیه طالبان نیست. رنگین دادفر وزیر خارجه سابق افغانستان در وصف این مذاکرات به رادیو آزاد اروپا می‌گوید: در قبرس مجاهدین به تفاهم نهایی رسیده بودند؛ آمریکایی‌ها از آن نشست احساس خطر کردند؛ زیرا گمان می‌کردند که در قبرس تیم جمهوری اسلامی ایران برنده‌شده است. دادفر ادامه می‌دهد: حکمتیار رهبری مذاکرات قبرس را برعهده‌گرفته بود؛ او توانست میان همه ژنرال‌های مجاهدین وحدت ایجاد کند، آن‌ها جانب‌دار جمهوری اسلامی ایران بودند.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز شرح قابل تاملی از مذاکرات قبرس داشته و می‌گوید: در قبرس آمریکایی‌ها نقش مخرب داشتند، زیرا قافیه را باخته و گمان می‌کردند افغانستان را در سینی طلا به ایران واگذار کرده‌اند، چنان دست ایران در آنجا بالابود که وقتی نشست قبرس تمام شد، قرار بود همه طرف‌ها به کابل رفته و بیانیه تشکیل دولت را بخوانند. نماینده آمریکا چند بار پیغام داد در قبرس یکدیگر را ملاقات کنیم ما آن را رد کردیم. [۲]

درحالی‌که مذاکرات قبرس به سمت‌وسوی مثبتی حرکت می‌کرد به ناگهان اعلام شد که مقصد بعدی گفتگوها از کابل به بن در آلمان منتقل‌شده است، درحالی‌که در نیکوزیا با ابتکار عمل ایران در ایجاد صلح همه توافقات به امضای طرفین رسیده بود، انتقال مذاکرات به یک شهر اروپایی معنای قابل‌توجهی داشت!

یکی از منابع مطلع در وزارت خارجه دراین‌باره به «مشرق» می‌گوید: انتقال مذاکرات از نیکوزیا به بن محصول کار محسن امین زاده معاون وقت وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات بود؛ تیم او وقتی متوجه شد طرف‌های افغانی به تفاهم رسیده و آمریکا شکست مطلق خورده است، با کارشکنی در گفتگوها مانع از امضای تفاهم شد. اصلاح‌طلبان می‌خواستند آمریکایی‌ها کنار مرز ایران باشند؛ تشکیل یک دولت مستقل افغان این نقشه را دچار اخلال شدید می‌کرد؛ اگر دولت اصلاحت به این نتیجه رسید که مذاکرات به جای کابل به بن آلمان برود؛ زیرا در آنجا ترکیب مذاکرات عوض‌شده و افرادی چون مارشال فهیم هم وارد گفتگوها می شوند، ژنرال فهیم در حالی ادعای وطن‌پرستی می‌کرد که در عمرش حتی یک‌بار مزار شریف را از نزدیک ندیده بود! در مذاکرات بن، افغانستان را دودستی تقدیم آمریکایی‌ها شد.

چه کسی افغانستان را تقدیم آمریکایی‌ها کرد؟ / آشنایی با «گروه رامسفلد» در وزارت امور خارجه!

وقتی آمریکایی‌ها کلاه بر سر اصلاح‌طلبان گذاشتند!

 باهم بار دیگر به ابتدای داستان بازگشته و نقش ظریف در مذاکرات «بن آلمان» را از نو بخوانیم؛ تغیر در کابینه افغانستان و به قدرت رسیدن کرزی دقیقاً سناریویی بود که آمریکایی‌ها روی آن کارکرده و برخی در وزارت امور خارجه دولت خاتمی آن را موبه‌مو به اجرا درآوردند. حالا خوب متوجه می‌شویم که آقای ظریف نبود که یونس قانونی را پای میز کشاند؛ بلکه این دونالد رامسفلد است که در پشت‌صحنه با توطئه سازی و صحنه‌آرایی مهره‌ها را جابه‌جا کرده و آنچه آمریکایی‌ها می‌خواستند را به بازی درآورد.

برخی اصلاح‌طلبان در آن روزها گمان می‌کردند که اگر با واشنگتن راه آمده و در ماجرای افغانستان با آن‌ها همکاری کنند؛ می‌توانند بعدها از آن‌ها امتیاز گرفته و با مقامات کاخ سفید گفتگوی مستقیم کرده و عکس یادگاری بگیرند! این خواب و اوهام خیلی زود رخت بست، پس‌ازآنکه حامد کرزی وارد ارگ ریاست جمهوری شد؛ بوش در پنسیلوانیا و در کنار یک ناوگروه جنگی ایستاده و ایران را «محور شرارت» خواند! این ماجرا چنان ضربه‌ای به اصلاح‌طلبان زد که خاتمی را تا آستانه یک شکست سیاسی تمام‌عیار پیش برد!

سال ۱۳۹۲ درحالی‌که اصلاح‌طلبان آماده می‌شدند با کمک حسن روحانی فرمول نرمال شدن را برای آمریکایی‌ها اجرا کنند، سعید حجاریان تئوریسین و مشاور وقت خاتمی در گفتگویی بدون پرداختن به اصل آن ماجرا و عدم اشاره به این موضوع که آمریکا چه کلاهی بر سر اصلاح‌طلبان گذاشته‌اند؛ در مصاحبه با روزنامه اعتماد می‌گوید: ما در زمان ریاست خاتمی درحالی‌که با آمریکا کاری نداشتیم، جزو محور شرارت قرار گرفتیم. [۳]

چه کسی افغانستان را تقدیم آمریکایی‌ها کرد؟ / آشنایی با «گروه رامسفلد» در وزارت امور خارجه!

از راست حسن حبیبی؛ محسن امین زاده و نوازشریف نخست وزیر وقت پاکستان

گروه رامسفلد در وزارت امور خارجه

برخی آگاهان سیاسی می‌گویند که تعدادی از اعضای نشان‌دار دولت اصلاحات با آگاهی کامل از نقشه آمریکایی‌ها طرح رامسفلد را در نشست بن اجرا کرده و می‌خواستند با نزدیک کردن ماشین جنگی بوش به مرزهای شرقی ایران فشار برای مذاکره مستقیم با آمریکا را افزایش دهند. منبع مطلع وزارت خارجه به «مشرق» می‌گوید: در کنفرانس قبرس کار تمام‌شده و پرونده افغانستان به سود ایران پیش می‌رفت؛ وقتی وزارت خارجه بیانیه داده و اعلام کرد علاوه بر کمک مالی در نشست اروپایی سازمان ملل در آلمان نیز شرکت می‌کند، برق خوشحالی را در چشمان آمریکایی‌ها دیدم؛ من اطمینان دارم که تیم محسن امین زاده با رامسفلد وزیر دفاع آمریکا هماهنگ بوده و کار را برای آن‌ها درآورد. بعدها در وزارت خارجه محسن امین زاده و تیمش در کنفرانس بن را «گروه رامسفلد» می‌نامیدند.

 البته برخی دیگر از کارشناسان سیاست خارجه نظر دیگری داشته و معتقدند که خوش‌باوری بیش‌ازحد اصلاح‌طلبان و شخص امین زاده به دولت آمریکا باعث شد آن‌ها به بوش اعتماد کرده و کلاه بر سرشان برود. البته ماجرا وقتی جالب می‌شود که می‌دانیم هرگاه منافع آمریکایی‌ها به خطر می‌افتد؛ «تیم ایرانی رامسفلد» به یاری واشنگتن آمده و با آسمان و ریسمان بافتن سعی می‌کند، فضا را به سود آمریکایی‌ها تغییر دهد. پس از فروپاشی دولت اشرف غنی در کابل و فرار دست جمعی تروریست‌های سنتکام از افغانستان، محسن امین زاده در نقش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ایران با بیان گزاره‌هایی اغلب تخریبی و خالی از واقعیت سعی کرده است از طبل توخالی ارتش آمریکا اعاده حیثیت کند.

چه کسی افغانستان را تقدیم آمریکایی‌ها کرد؟ / آشنایی با «گروه رامسفلد» در وزارت امور خارجه!

امین زاده در کنار تاج‌زاده پس از فتنه ۸۸ در اطراف زندان اوین

عضو حزب منحله مشارکت و از سر حلقه‌های اصلی مشاور در برجام اخیراً در تحلیل رویدادهای افغانستان بدون اشاره به شکست آمریکایی‌ها و دست خالی آن‌ها در منطقه می‌گوید:

ایران ۲۰ سال پیش در افغانستان تأثیرگذارترین کشور منطقه بود و توانست تحولات افغانستان را به نفع مردم افغانستان و ایران مدیریت کند. در حدی که افغانستان به‌جای اینکه در اثر حمله آمریکا به سرزمین کاملاً سوخته بدل شود؛ به سرزمینی با حاکمیتی متشکل از همه اقوام بدل شد و گام‌های اولیه حرکت را در مسیر توسعه را برداشت. متأسفانه با آمدن طالبان به این شکل، فرصت‌های مهمی برای مردم افغانستان ازدست‌رفته است. با این سرنوشت مردم افغانستان و به‌ویژه نخبگان و خردمندان این کشور بازنده این ماجرا هستند.

امین زاده در حالی ایران را برنده دو دهه قبل در افغانستان نامیده است که اشرف غنی یک ماه قبل از سقوط برای مردم ایران شاخه و شانه کشیده و ادعا می‌کرد که ایرانی‌ها اگر آب می‌خواهند باید به ما نفت بدهند، اشاره رئیس‌جمهور فراری افغانستان بدان بود که اگر جمهوری اسلامی نفت مجانی به کابل نرساند؛ دولت افغانستان سرریز سد کمال خان را منحرف کرده تا شهرهای مناطق شرق کشور دچار خشک‌سالی شدید شود! این تهدیدها را حتی صدام نیز علیه جمهوری اسلامی ایران بر زبان نیاورده بود!

شکست بدون دستاورد آمریکایی‌ها از منطقه معاون وقت وزارت خارجه را چنان دچار اوهام و تشویش ذهنی کرده است که در بخشی دیگر از آخرین سخنرانی خود در انجمن اسلامی پزشکان ادامه می‌دهد:

نادیده گرفته شدن ایران در تحولات افغانستان، ‌ پس از موقعیت برجسته دولت اصلاحات در مدیریت تحولات منطقه یک تحقیر ملی است. تحقیر عمیق ایران درصحنه دیپلماسی جهانی است. خبرهای مکرری که بعضاً در آن مقاله درج شده است، حاکی است که ایران با طالبان از سال ۱۳۸۵ رابطه فعال پیداکرده است. خبرها حاکی است که مقامات طالبان پنهانی به ایران تردد داشته‌اند. طالبان در زاهدان و مشهد دفتر داشته است، نیروهای طالبان پنهانی در چهار پایگاه در ایران آموزش می‌دیده‌اند. سال ۱۳۹۵ گفته می‌شود رهبر طالبان دو ماه پنهانی در ایران بوده و هنگام خرج در مرز پاکستان، با پهباد آمریکایی ترور شده است. باورم این است که این ترور و نشر خبرهای این سفر همه تحت هدایت نظامیان پاکستان بوده است و ایران عملاً بازی‌خورده است. این رویدادها باعث شده که ایران از موثق‌ترین مخاطب جامعه جهانی درباره افغانستان در منطقه، به تأمین‌کننده اسلحه شورشیان طالبان در افغانستان تبدیل شود. [۴]

چه کسی افغانستان را تقدیم آمریکایی‌ها کرد؟ / آشنایی با «گروه رامسفلد» در وزارت امور خارجه!

دیپلمات اصلاح‌طلب و مهره ارشد آمریکایی‌ها در فتنه صهیونیستی سال ۸۸ در حالی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «ناکام و نادیده» در تحولات افغانستان یادکرده است که به‌صورت واضح ایران در مناسبات منطقه‌ای پس از فرار تروریست‌های سنتکام از فرودگاه کابل نقش سازنده ایفا کرده و در چندین کنفرانس منطقه‌ای ابتکارات خود را ارائه داده است. بازیگردانی ایران در معادلات آسیای میانه چنان درخشان است که روسیه و چین به‌صورت هماهنگ با آن عمل کرده و حتی در پذیرش رسمی دولت طالبان نگاهشان به سمت تهران است. چینی‌ها با وجود توافق‌های اقتصادی مهم با طالبان در کابل هنوز دولت امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته و برای ادامه مسیر منتظر اقدام هماهنگ منطقه‌ای با ایران است. اما در آن‌سوی میدان چه می‌گذرد؟ برخی از گروه‌های افغانی که اصلاح‌طلبان روی آن‌ها حساب ویژه بازکرده و حتی فتوای جنگ و حمایت از آن‌ها در پنجشیر را صادر می‌کردند؛ در اقدامی تحقیرآمیز در پایتخت آمریکا دفتر مقاومت بازکرده تا نشان دهند تا بن دندان در خدمت کاخ سفید هستند! [۵]

چه کسی افغانستان را تقدیم آمریکایی‌ها کرد؟ / آشنایی با «گروه رامسفلد» در وزارت امور خارجه!

کینه سنگین عضو برجامی حزب منحله مشارکت از فرمانده شهید نیروی قدس سپاه

حجت السلام مصباح یکی از عالمان شیعه در کشور افغانستان با تحلیلی از وضعیت فعلی این کشور و لیبرال‌های ایرانی به «مشرق» می‌گوید: متأسفانه امین زاده و جریان اصلاحات بر دهل میان‌تهی می‌کوبند و نابخردانه دوران حاکمیت خودشان را دوره طلایی بر سیاست خارجی ایران به‌ویژه در افغانستان قلمداد می‌کنند و به خود تلقین کرده‌اند که گویا بیست سال پیش با رهبری آن‌ها ایران مؤثرترین بازیگر در افغانستان بود و آن‌ها افغانستان را با همکاری اشغالگران آمریکایی در آن زمان نجات دادند و به شکوفایی رساندند.

مصباح ادامه می‌دهد: این ادعا خیلی بی‌شرمانه و درعین‌حال جاهلانه است. هرچند از ابتدای بحران افغانستان دولت هاشمی رفسنجانی نقش اصلی و مهم در جهت‌دهی و مدیریت بحران افغانستان در سطح کلان را نداشت و همواره منفعلانه عمل می کرد؛ اما این انفعال به شکل خیلی مسخره و فریبنده در دوره اصلاح‌طلبان و مدیریت آقای امین زاده و بخصوص ظریف ظاهر شد که وضع خسارت‌بار کنونی نتیجه خوش‌رقصی آن‌ها برای اشغالگران آمریکایی و غربی در افغانستان است. اصلاح طلبان از ابتدای کنفرانس بن تا فرار مزدوران سنتکام از افغانستان به آمریکایی‌ها و دولت دست‌نشانده آن‌ها کمک کردند تا به‌تدریج نیروهای اتحاد شمال (که اصلاح‌طلبان خود را پدرخوانده آن‌ها بنام مشترکات زبانی و فرهنگی فرض کرده‌اند) وبه عنوان مهره‌های دست چندم آمریکا و بنام جنگ‌سالار و جزیره‌های قدرت بی‌صلاحیت ساخته و از صحنه خارج سازند.

چه کسی افغانستان را تقدیم آمریکایی‌ها کرد؟ / آشنایی با «گروه رامسفلد» در وزارت امور خارجه!

خوش و بش لیدر اصلاحات با قصاب کودکان افغانستان(راسموسن دبیر کل ناتو) در استانبول

با فرار برخی ژنرال‌های افغانی حاضر در کنفرانس بن از کابل و تحقیر برخی از آن‌ها توسط آمریکایی‌ها در فرودگاه؛ حالا «باند رامسفلد» مهره‌های خود را در افغانستان سوخته می‌بیند. حتی کارت‌هایی چون حزب وحدت و شورای نظارت نیز کارکرد خود را ازدست‌داده و دست لیبرال ها در افغانستان به‌صورت کامل خالی‌شده است، آن‌ها در این وضعیت آچمز مجبور به فرافکنی هستند. باند رامسفلد که روزگاری با پوشش «گفتگوی تمدن‌ها» با قصابان کودکان بی‌گناه افغانستان مصافحه می‌کرد. حالا در وضعیتی قرارگرفته که نزدیک‌ترین متحدش شبانه منطقه را ترک کرده و به‌زودی این ماجرا به عراق، اردن و برخی دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس نیز می‌رسد. این دور شدن آمریکایی‌ها از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، خواب خوش برخی را به کابوسی سخت و ترسناک تبدیل کرده است!


[۱] https://۸am.af/unspoken-conference-bon/

[۲] https://avapress.com/fa/۱۹۴۵۳۲

[۳] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۲/۰۵/۲۸/۱۲۰۸۹۸

[۴] http://emtedad.news/۱۴۰۰/۰۸/۰۳

[۵] https://www.yjc.news/fa/news/۷۹۴۶۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    35 1
    یعنی این خیانتها را می بینید و کاری نمی کنید ؟ نفوذ اینقدر قوی است ؟
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 3
      چه کسی افغانستان را تقدیم ایران کرد؟ خوب معلومه طالبان دوست وهمسایه.خخخ
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      10 0
      خائنین بورس را معرفی و به اشد مجازات رسانید
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      چه کسی مردم اواره افغانستان را تقدیم ایران کرد ؟ آمریکا و انگلیس و .... های داخل افغانستان و روغنفکرها . طالبان گروه جنگی اینها است ولی گروه متفکر اینها کی است ؟ صهیونیستها از نیل تا فرات .
  • کرمی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    16 0
    بسیار مطلب تحلیلی خوبی بود ؛ موارد جالبی مطرح شده که من واقعا تا حالا نشنیده بودم و تاره بود. مشرق ممنون
  • سامان IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    14 1
    خدانگذرد ازخاتمی را که با قصاب کودکان افغانستان خوش و بش می کرد.
  • NL ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 16
    درمورد توهین به مرجع شیعیان توسط سایت همکارتون سکوت کردین؟
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 0
      شما اصلاح طلبا تازه یاد دفاع از مرجعیت افتادین . امروز حسن روحانی هم اومده حامی مراجع شده در حالیکه در دوران ریاست خودش حتی ائمه و معصومین (علیه السلام) رو هم قابل نقد و استیضاح می دونست یا فاضل میبدی که سال 93 در انتقاد به مخالفت آیت الله صافی گلپایگانی با فرماندار شدن زنان گفته بود «تفکر آقای صافی با عرف و شرع همخوانی نداره و آیت الله صافی نباید از دولت انتقاد کنه چون مملکت با نظریات فقهی ایشان اداره نمیشه» حالا شده حامی مرجعیت و طرفدار استقلال حوزه های علمیه .اصلاح طلبها تمام وجود متعفن شون رو تناقض و دورویی و نون به نرخ روز خوردن انباشته کرده
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    18 1
    خدا ذلیل و خوار بکنه این لیبرال مسلک های خائن رو... نه تنها به ایران که به جهان اسلام ضرر و مصیبت وارد کردن
  • NL ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 12
    بدجوری سوختین بهترین دوران اقتصادی از همه جهت زمان خاتمی بود..نه اختلاسی نه اقازاده ....همه مردم راضی بودن
    • DE ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      10 0
      بدجوری سوختیم بهترین دوران اقتصادی از همه جهت برای ما اصلاح طمعکاران و رانتخواران و غربگدایان زمان خاتمی بود..که پایه ریزی این مسائل شد نه اقتباسی از الگوی انقلاب نه اقازاده ای در بند ....همه اصلاح تبهکاران راضی بودند.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 0
      یه نادان دوران فاسد خاتمی میتونه همچین نظری بده
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      پس واسه همین بعد از 8 سال خرداد 84 معین و مهر علیزاده و کروبی و لاریجانی و هاااشمی رفسنجانی همه ایستادند تا مردم احمدی را که ان زمان انقلابی ترین نزدیکترین مهره به مبانی اسلام بود انتخاب کنند ؟ دو سال بعد از ان اسفند 86 هم که لیست یاران خاتمی یک پیروز نداشت و تماما ضایع شد !!!
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    11 0
    افغانستانی ها بدانند مردم ایران اسلامی از لیبرال‌های داخل کشور بیزارند...
  • سید سعید IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 12
    ظریف هم خدایی دارد ....فعلا دور دور شماست...
    • امیر IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      10 0
      جناب سید سعید، اقای ظریف باید پاسخگوی عملکرد هشت ساله فاجعه بارش باشد، هیچ یک از وعده های ایشان در زمینه برجام محقق نشد، ایشان صراحتاً گفته بود که رییس جمهور بعدی آمریکا(ترامپ) ، حتی اگر هم بخواهد نمی تواند از برجام خارج شود.ایشان اخیراً به اشتباه فاحش خود در زمینه ندیدن کلمه تعلیق در ضمیمه برجام اعتراف کردند.جناب ظریف باید پاسخگوی فایل صوتی خودش باشد که اتهامات بی اساسی را به سردار دلها نسبت داد و اینقدر در زمینه بد عمل کرد که حتی شخص روحانی مجبور شد در این زمینه اعلام موضع کند و بگوید که نظر شخصی او بوده و بعد هم رهبر انقلاب پاسخ صریحی به به این سخنان بی اساس دادند. طبق منطق جنابعالی باید گفت که بنی صدر هم خدایی دارد و...، واقعاً اینهمه خسارات و افتضاحات زمان وزارت ظریف را نمی بینید؟!!!! جالبه که هیچ دلیل و برهانی هم در رد متن بالا ندارید و فقط با کلمات بازی می کنید، زمان مظلوم نمایی برای جناب ظریف گذشته است.جناب ظریف باید زمانی هم در پیشگاه خداوند پاسخگوی عملکردش باشد. قدیمیها حرف قشنگی می زدند که بدهکار را اگر سراغش نروید طلبکار می شود، حالا نقل امثال شماست که واقعاً مرزهای پررویی وقاحت را کیلومترها جابجا کرده اید.
    • حمید IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      7 1
      سید سعید، سی و دوسال دور، دور شما بود و کلی خسارت به مردم و کشور وارد کردید، حلا باید کسانی که طرفدارشون هستی ، پاسخگو باشند، نه اینکه در دفاع از آنها طلبکارانه صحبت کنی. انگار وقاحت شماها حد و مرز نداره.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      5 1
      جناب سید سعید طوری نظر دادی که انگار ما در این 8 سال ایران نبودیم و ندیدیم جناب دکتر ظریف چه کرده سید سعید با احترام به 2 سوال پاسخ بده : 1) فایل صوتی دکتر ظریف حاوی چه مطالبی است و چرا ایشان که وزیر خارجه ی ایران اسلامی است چنین مطالبی را طرح می کند؟ 2) استعفای ظریف از پست خودش بلافاصله پس از دیدار بشار اسد با رهبری معظم انقلاب بیانگر چیست؟ و صدها سوال دیگه؟
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 1
      ‏جناب سید سعید و چه خوب جناب ظریف بعد از شهادت حاج قاسم، با این ادعا که "میدان (در سوریه) برای ما هزینه نکرد" پاسخ محبتهای ایشان را داد!
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      تا انجاییکه من میدانم ظریف کدخدایی دارد که میتواند با فشار یک دکمه کل ایران را در ده دقیقه زیر و رو کنه !!! خدا مال انقلاب اسلامی و صحرای طبسش میباشد که این را لرزان و ترسان 42 ساله پشت مرزهای ایران نگه داشته
    • DE ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 0
      ظریف هم خدایی دارد ....فعلا دور دور شماست...// ظریف هم زبانی دارد همیشه دور دور شما بوده و الان هم دور دور شماست وگرنه اینقدر دور بر نمیداشتید و به جای توبه و عذرخواهی تازه طلبکار باشید خون ریخته شده جوانان زیادی به گردن شما اصلاحطمعکاران است این به غیر از هزاران هزار میلیارد تومان و صدها هزار میلیارد دلار ضرریست که طی این 32 سال به ملت ایران وارد کردید.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    عشق است افغانیستان آباد هرکه مارا نشناخت چون امریکی و شوروی کوچ کرد
  • ۱۲ IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 1
    اصلاح طلبان دو اشتباه مرتکب شدند؛اولا تشویق جبهه شمال به پذیرش حضور نظامی آمریکا شاید به هدف جلب دوستی آمریکا که محقق نشد و دوم امید بستن به امریکا برای برقراری نظم نو آمریکا
  • یک افغانستانی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    باور کنید.این هشداری دلسوزانه به تمام اقوام و مذاهب ایران هست.امیدوارم که جدی گرفته شود. این متن را در اینترنت سرچ کنید و حتما بخوانید( ......) این مقاله را بخوانید تا بفهمید که حوادث این روز های افغانستان و بقدرت رسیدن جنبش افراطی پشتونی طالبان از چه زمانی برنامه ریزی شده بوده.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    9 0
    هيچ وقت يادم نمي رود كه سال 76 ايشان در وزارت امورخارجه مي گفت ما اصلا به كامپيوتر احتياج نداريم. خيلي آينده بين بود!!!
  • DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 0
    ...رسانه‌های اصلاح‌طلب از ظریف به‌عنوان منجی مذاکرات آلمان یادکرده و با داستان‌ سرایی اعلام کردند که او چنان تبحری در شیوه «برد –برد» (همه اش را برد خورد )در مذاکره داشت که تنها با چند جمله کوتاه توانست همه گروه‌های افغانی و حتی دولت‌های درگیر را دور میز جمع کرده و افغانستان را نجات دهد. (اما در ایران نتوانست حتی بین اصلاح طمعکاران و حزب اشرافی اتحاد ایجاد کند چه رسد بین احزاب و گروهها در ایران خخخخخ ) این سناریو آن‌قدر زیبا نوشته‌شده که بسیاری باور کردند که دیپلمات ایرانی معجزه کرده است. اما .....، یکی از مذاکره‌کنندگان سابق ایران در شرح آن روزها .... می‌گوید: ظریف دقیقاً کاری را انجام داد که رامسفلد (وزیر دفاع وقت دولت بوش) از او خواسته بود.... (امریکاییها در یک بلوف ونمایش همه میخواستند مذاکرات را ترک کنند که تیم مذاکره کننده برجامی جا زده و گاندوی آنها یواشکی به امریکایی ها گفته بود جا زدند حالا هرچه بخواهید انجام میدهند. امان از دست وطنفروشان).
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    با این سابقه بد ظریف و باندش ، دوباره آینده ایران به اینان سپرده شده؟!
  • یک افغانستانی IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    داستان سقوط افغانستان ابعادش بسیار بزرگ تر از درگیری های بین حزبی در ایران است.
  • امین IQ ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    اون زمان این تفکر با رای بالای مردم بر مسند حکمرانی نشست .
  • عباد IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    مردانگی خاتمی شما ها را خواهد کشت
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 0
    حال کردم با این گزارش این مطلب تراز جبهه انقلاب بود خدا حفطتون کنه
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    امین زاده عرضه داری بیا جواب این مطلب بده پیشنهاد میکنم ابن پیر اصلاح طلب با نویسنده مطلب که احتمالا جوان هم باشه مناظره کنه سر کنفرانس آلمان
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    بله 6 میلیارد دلار از پول فروش نفت در سال 83 که در گزارش تفریق بودجه مجلس کم اومده بود هم حتما در عصر شاه عباس صفوی بوده نه خاتمی دیگه . کرسنت هم در دوره ناصرالدین شاه قاجار بود نه خاتمی اگه خاتمی اینقدر خوب بود چرا مردم دولت کاملا مخالف با تفکر او رو بر سر کار آوردن با وجودیکه خود خاتمی تمام زورشو زده بود که هاشمی رفسنجانی رییس جمهور بشه
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    قطعا اشتباهات و انفعال وزارت خارجه بلکه سیاست خارجی ایران در مورد افغانستان طی این بیست سال بلکه قبل از آن قابل انکار نیست اما نسبت خیانت نیاز به مستند دارد و با مثل اسناد به منبع مطلع ما در وزارت خارجه ثابت نمی شود بهتر است استراتژی ایران در افغانستان در این سالها مورد بررسی قرار بگیرد تا اشتباهات تکرار نشود . در هر صورت اگر وضع دیروز افغانستان به نفع ایران نبود بیم این می رود که وضع آینده آن به ضرر ایران تمام شود . خروج ناگهانی امریکا و تحویل سریع افغانستان به طالبان مشکوک است
  • FR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    انشالله برای جمله آخر
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    اعلام همکاری دولت خاتمی در اشغال افغانستان بدست امریکا وجهه ایران را تخریب میکند اما واقعیتیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس