کد خبر 1291096
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
ایران نمایه

طلال ارسلال رئیس حزب دموکراتیک لبنان گفت، موقعیت ایران در منطقه بسیار پیشرفته است که این امر در ایجاد ثبات در منطقه بازتاب داشته است.

به گزارش مشرق، دبیر کل حزب دموکراتیک لبنان در گفت‌وگو با شبکه المیادین به بررسی تحولات لبنان و مسائل مربوط به جبهه مقاومت پرداخت.

«طلال ارسلان» در این سخنان خود موقعیت ایران در منطقه را بسیار پیشرفته توصیف کرد و گفت: این شرایط ایران در ایجاد ثبات در منطقه منعکس می‌شود.

بیشتر بخوانید:

راهکار حل مشکل بنزین و برون رفت لبنان از بحران

رئیس حزب دموکراتیک لبنان درباره اوضاع سوریه نیز گفت: یک تیم سیاستی در منطقه وجود دارد که همه محاسباتش به هم ریخته است و امروز سوریه پیروز است و از همین رو سوریه از موضع طرف پیروز با تحولات اخیر برخورد می‌کند.

ارسلان تاکید کرد: همین که دمشق تاکید کرده که هرگز با اسرائیل سازش نمی‌کند، نشانه این است که سوریه از موضع طرف پیروز تعامل می‌کند.

وی با بیان اینکه موضع «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در چارچوب صلح عادلانه و همه جانبه به همان صورت باقی مانده است، گفت: موضع سوریه ثابت است و بهای نزدیکی اعراب به دمشق، هرگز عادی سازی با اسرائیل نخواهد بود.

رئیس حزب دموکراتیک لبنان قضیه ادلب در سوریه و حضور گروه‌های تروریستی در آنجا را قابل حل خواند و گفت: آمریکا چاره‌ای جز خارج شدن از سوریه ندارد.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره حادثه اخیر تیراندازی مرگبار در محله الطیونه بیروت گفت: تحقیقات اطلاعات ارتش و دستگاه قضایی تایید می‌کند که حادثه الطیونه کمین از پیش سازماندهی شده بود و امکان وقوع حوادث مشابه آن در صورت حل نشدن ریشه‌ای این قضیه وجود دارد.

رئیس حزب دموکراتیک لبنان با تاکید بر اینکه نباید موضوع تحقیق درباره جنایت انفجار بندر بیروت در چهارم آگوست ۲۰۲۰ با کمین الطیونه در بیروت که در ۱۴ اکتبر جاری اتفاق افتاده به هم ربط داده شود، گفت: آنچه در الطیونه رخ داد یک حادثه فردی نبود؛ بلکه حادثه‌ای است که صلح داخلی و همزیستی مشترک را در لبنان تهدید می‌کند.

او تاکید کرد: اگر برای قضیه الطیونه درمان ریشه‌ای پیدا نشود، در آینده شاهد حوادث مشابه آن خواهیم بود.

ارسلان دور اندیشی دبیر کل حزب الله در شیوه برخورد با حادثه الطیونه برای ممانعت از بروز جنگی داخلی را ستود و گفت: سید حسن نصرالله با کشیده نشدن به مشاجرات داخلی مقاومت را حفظ می‌کند و اگر خویشتنداری او نبود، کمین الطیونه کشور را به جنگی داخلی می‌کشاند.

در حادثه الطیونه بر اثر تیراندازی تک تیراندازان از روی پشت بام‌های محله الطیونه به سمت تجمع معترضان به سیاسی‌کاری بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت که اغلب آنها طرفداران جنبش‌های شیعی حزب الله و امل بودند،  هفت نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

ارسلان ادامه داد: با وجود داغ بودن برخی پرونده‌ها در منطقه اما گشایش‌هایی در برخی مسائل وجود دارد و گمان نمی‌رود که در منطقه و جهان کسانی به دنبال منفجر کردن اوضاع در لبنان باشند.

وی با بیان اینکه مقاومت از سال ۲۰۰۴ و پس از صدور قطعنامه ۱۵۵۹ سازمان ملل متحد هدف قرار گرفته است، افزود: ممکن است، جاه طلبی‌هایی در میان نیروهایی لبنانی وجود داشته باشد که معتقدند می‌توانند حمایت خارجی را جلب کنند.

ارسلان در ادامه با اشاره به اینکه در منطقه و جهان هیچ تصمیمی برای کمک به لبنان تا قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی پیش روی این کشور وجود ندارد، گفت: در مورد برگزاری انتخابات توافق وجود دارد؛ اما پافشاری بر برگزاری آن در ماه مارس جای تعجب است.

 رئیس حزب دموکراتیک لبنان نخستین سیاستمدار لبنانی است که پس از انتخابات اخیر سوریه با «بشار اسد» رئیس جمهور منتخب این کشور در دمشق دیدار کرد.

او در خرداد ماه گذشته با سفر به سوریه مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.

طلال ارسلان یکی از مهم‌ترین هم پیمانان سوریه در لبنان است و طی سال‌های گذشته نیز چندین منصب را در کابینه‌های لبنان برعهده داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    ایران عامل اصلی ثبات منطقه است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس