سلول‌های بنیادی چگونه به رویای فرزندآوری تحقق می‌بخشند

بهره ­مندی از روش­ های همیشگی درمان ناباوری، فناوران را به شکل جدیدی از درمان مبتنی بر سلول ­های بنیادی مشتق از خون قاعدگی سوق داده است.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از بزرگ­ترین مشکلات عصر کنونی تمامی جوامع جهان، موضوع ناباروری است.موضوع مهمی که فارغ از ابعاد فردی و خانوادگی، تاثیرات شگرفی بر موضوعات کلانی چون جمعیت کشورها و حتی نوع بافت جمعیتی آن کشورها می­گذارد. این معضل، امروزه حتی در کشورهای توسعه ­یافته و صنعتی نیز با درصدهایی بالا قابل مشاهده است.

درمانی بر یک عارضه

بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده، میزان ناباروری در کشورهای صنعتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است.این میزان در کشور ما، ۱۵ درصد برآورد شده. براساس آمار دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، حدود ۳ میلیون زوج ایرانی پیشینه ناباروری اولیه و ثانویه دارند و سالانه حدود ۸۸ هزار زوج نابارور به این تعداد افزوده می­شوند.

بیشتر بخوانید

امکان ترمیم پوست افراد مسن به کمک سلول‌های بنیادی

بازسازی سلول‌هایی که ضربان قلب را حفظ می‌کنند

در کنار تمامی روش ­هایی که امروز برای درمان ناباروری وجود دارد، متخصصان موفق شده­اند با مطالعه، رفتارشناسی و آزمایش بر روی سلول­ های بنیادی مشتق از خون قاعدگی، به راهکاری در جهت درمان زنان نابارور دست یابند.در کارآزمایی بالینی مقدماتی این نظریه، کیسه­های کوچک محتوی مایع و تخمک­ های نابالغ، که در لایه خارجی تخمدان قرار دارند (فولیکول) حیوان مورد آزمایش، از «نابالغ» به «بالغ» پیشرفت کرده و امیدواری­ های بسیاری را برای موفقیت در نمونه انسانی به همراه داشته است.

در طول دو سال، کارآزمایی بالینی که بر همین اساس در زنان نابارور صورت گرفته، نتایج درخشانی را به ثبت رساند. به ­طوری­ که میزان بارداری کلینیکال از ۱۳.۳درصد به ۴۶.۷درصد در گروهی که از سلول‌های بنیادی استفاده کرده بودند، افزایش پیدا کرد و میزان تولد زنده نیز از ۶.۷درصد ( گروه کنترل) به ۳۳.۳درصد در گروه تزریق سلول بنیادی رسید.

شتاب در توسعه درمان­‌های ناباروری

کاهش نرخ فرزندآوری باعث شده است تا نیاز به راهکارهای فناورانه برای درمان ناباوری، بیشتر از همیشه احساس شود.

استفاده از سلول­های بنیادی مشتق از خون قاعدگی، روشی فناورانه است که ضمن پایین آوردن هزینه‌ها، نسبت به سایر روش­های جایگزین کنونی، درمان خانواده­های نابارور را با سرعت بیش‌تری همراه می­کند.

اما با کمک این فرآورده سلولی زیستی، می­توان بسیار امیدوار بود تا درصد ناباروری در ایران، بسیار پائین­تر از ۱۵ درصد کنونی شود.

این دانش جدید توسط فناوران ایرانی و با حمایت ستاد توسعه فناوری سلول­ های بنیادی صورت پذیرفته.در این مسیر موفقیت­ آمیز، نقش حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری از پژوهش ­های فناورانه، محصولات دانش­ بنیان و خدماتی که در این مسیر اعطا کرده، قابل­ توجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس