تکذیب استعفای «مولود چاووش اغلو» و درگیری لفظی با اردوغان

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اخبار مربوط به کناره گیری وزیر خارجه این کشور و درگیری لفظی با رئیس جمهور ترکیه را رد کرد.

 به گزارش مشرق، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز سه شنبه اخبار مربوط به کناره گیری وزیر خارجه این کشور را رد کرد.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» شبکه خبری آلمانی «دویچه وله» مدعی شده که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه تهدید کرده بود در صورتی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از تهدید اخراج ۱۰ سفیر خارجی عقب نشینی نکند، استعفا خواهد داد.

«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در پستی در شبکه‌های اجتماعی با تکذیب این خبر نوشت: «شما نه تنها اخبار جعلی می‌سازید، بلکه روابط ترکیه و آلمان را نیز مسموم می‌کنید.»

آلتون همچنین پس از تکذیب خبر مربوط به استعفای چاووش اغلو، از روزنامه آلمانی خواست عذرخواهی کند.

دویچه وله روز دوشنبه گزارش داد که اطلاعاتی مبنی بر این به دست آورده که چاووش اوغلو به اردوغان گفته است که در صورت اصرار برای اخراج سفرای آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد  وزارت امور خارجه را ترک خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گفت سفرای ۱۰ کشور از جمله آلمان و ایالات متحده که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» شده بودند، عنصر نامطلوب اعلام خواهند شد.

وی با اشاره به اصطلاحی که در دیپلماسی به کار می‌رود و به معنای اولین قدم قبل از اخراج است، گفت: من به وزیر خارجه کشورمان دستور داده‌ام که این ۱۰ سفیر را در اسرع وقت به عنوان عنصر نامطلوب اعلام کند.

وزارت امور خارجه ترکیه شامگاه دوشنبه سفیران ۱۰ کشور را به دلیل بیانیه مشترک آنها که خواستار آزادی عثمان کاوالا تاجر ترکیه‌ای زندانی در این کشور شده بود احضار کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده بود: «ترکیه یک دولت قانون‌مدار است. هیچ دولت یا هیچ طرف دیگری نمی‌تواند در مورد مراحل قانونی به دادگاه‌های ترکیه تحکم کند. فرایند قضایی در مورد عثمان کاوالا، که توسط دادگاه‌های مستقل انجام شده، ادامه دارد. همه باید به این فرایندهای قضایی احترام بگذارند».

سه‌شنبه هفته پیش سفارتخانه‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد خواستار آزادی کاوالا شدند که به دلیل نقش ادعایی در اعتراضات سال ۲۰۱۳ و تظاهرات‌های بعدی آن، چهار سال است در زندان به سر می‌برد.

اردوغان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «من به وزیران خارجه [این کشورها] گفتم که نمی‌توانم میزبانی‌شان را بپذیرم.»

وی در سخنانی که از شبکه تلویزیونی «ان‌تی‌وی» پخش شد گفت: «آیا در حیطه کار شما است که ترکیه را موعظه کنید؟ شما که هستید؟»

به دنبال این رویداد، «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا به تهدید «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره اخراج سفرای ۱۰ کشور از آنکارا واکنش نشان داد. وی در پیامی توییتری نوشت: «اخراج ۱۰ سفیر نشانه حرکت مستبدانه دولت ترکیه است. ما مرعوب نخواهیم شد.»

این مقام اروپایی بار دیگر در این پیام توییتری خواستار آزادی «عثمان کاوالا» شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    5 6
    اولین قدمها برای تجزیه ترکیه و بدنبال آن ایران استارت خورده اگر سد مستحکم ترکیه بدست اسرائیل و یونان سقوط کند فقط می ماند ایران تنها
  • بختیاری IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    5 1
    فکر کردید چاوش مثل یک بنده خدایی هست که سربلندی وعزت کشورش رو با رضایت کدخدا معامله کنه و دقیقا لحظه تودهنی زدن به غرب وحشی استعفای دروغین بده؟؟؟؟ بعضی ها هرکاری میکنند که در قدرت باقی بمونن حالا این کار دروغ به ملت خودشون باشه یا التماس و زاری و زانو زدن مقابل دشمن ملت خودشون اصلا اهمیتی نداره مهم ماندن در قدرت و رضایت کدخداست! ( خراب بشه استر دونی قلهک! )
  • رضا RO ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 4
    این اردوغان رسما قاطی کرده البته قاطی که بود به طور کامل مجنون شده به زودی باید شاهد نابودی ترکیه باشیم ارزش لیر داره به شدت پایین میاد و ترکیه داره شدیدا تحریم میشه و رابطش با کشورهای اروپایی بدجور مخدوش شده و تاب و توان مقابله با این فشارها را نخواهد داشت اون قدرتی که سالهاست با شدیدترین تحریمها ساخته ایرانه .ترکیه هیچوقت تاب و توان تحریم و جنگ را نخواهد داشت و با فشار اندکی از سمت غرب از درون میترکه
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 4
    اینها می‌خواستند خلافت وحشی و خونریز عثمانی رو احیا کنند ! خخخخ رجب خدای پانترک ها به پایان سلام کن ... پایان نزدیک !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس