شبکه های مجازی اپلیکیشن نمایه فیلترینگ

یکی از طراحان طرح صیانت با بیان اینکه مردم همان نقدهایی را به طرح اعلام وصول شده مطرح می‌کنند که سابقاً به طرح اولیه داشتیم، گفت: به موجب این طرح امکان رفع فلیتر توئیتر و تلگرام هم وجود دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان گفت‌وگویی با صادق ستاری‌فر، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و از طراحان طرح صیانت انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

هدف  طرح صیانت مسدود کردن پلتفرم‌های کاربردی مانند اینستاگرام نیست

- طرح صیانت بیشتر برای حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی است یعنی پلتفرم‌هایی که به کاربران خدماتی را ارائه و شرایط و ضوابط فعالیت را پیش‌بینی می‌کند.

- طرح اصلاً هدفش خارج و مسدود کردن پلتفرم‌های کاربردی مانند اینستاگرام نیست و چه بسا اگر این پلتفرم‌ها بتوانند در بستر قانونی فعالیت کنند، حمایت‌هایی را هم از آنها داشته‌باشد. 

- قرار نیست شبکه‌های خارجی مسدود شوند و بناست تا فضا به نحوی مدیریت شود که فعالیت این شبکه‌ها در فضایی رقابتی ادامه داشته باشد و مردم از خدمات آنها استفاده کنند.

محیط کودک و نوجوان ما باید محیط امن، سالم، ارزان و صیانت شده‌ باشد

- منهای تبلیغ و ترویج موارد نامناسب، اینستاگرام یک پلتفرم مؤثر است که هزاران کاربر از طریق آن امرار معاش می‌کنند. بنابراین فضایی دوگانه در این خصوص وجود دارد و دسترسی‌ها آزاد است.

- هم کودکی که در حال حاضر از آموزش‌های مجازی استفاده می‌کند، می‌تواند به محتوای نامناسب موجود در اینستاگرام دسترسی داشته باشد و برای کودک و نوجوان ما محیط مناسب، امن و سالمی نیست و هم فعال بازاری که حقیقتاً از آن استفاده اقتصادی دارد و در حوزه بازاریابی و تبلیغات کالا و خدماتش نان‌آوری می‌کند، در این بستر فعالیت دارند. بنابراین در طرح به جد اشاره شده که محیط کودک و نوجوان ما باید محیط امن، سالم، ارزان و صیانت شده‌ای باشد.

در زمینه صیانت از کودکان در فضای مجازی کشورهای پیشرفته بسیار عقب هستیم

- ما شاید در این زمینه نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار عقب هستیم. اتحادیه اروپا سال‌ها این مسئله را تصویب و اجرایی کرده‌است و تمام کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه‌های آی‌تی و فناوری ضوابطی را در خصوص دسترسی کودک و نوجوان پیش‌بینی و اجرایی کرده‌اند،‌ اما ما متأسفانه هیچ‌گونه ضوابطی را برای دسترسی کودک و نوجوانمان پیش‌بینی نکرده‌ایم.

- در شرایط کنونی که بیش از ۱۰ میلیون کودک ما به فضای مجازی دسترسی دارند، ما هیچ سیاستی درباره ابزار و محتوای دسترسی و پلتفرم‌های موجود نداریم.

- این طرح نمی‌گوید پلتفرمی از دسترسی خارج شود، بلکه می‌گوید کودک و نوجوان من یک حقوقی دارد که این حقوق نباید نادیده گرفته شود. حتی برای فعالان کسب و کار هم همینطور.

امکان رفع فیلتر توئیتر و تلگرام با اجرای طرح حمایت از کاربران

- به موجب این طرح امکان رفع فلیتر توئیتر و تلگرام هم وجود دارد. قبلاً در سیاست‌هایی که شورای عالی فضای مجازی تصویب و آقای روحانی ابلاغ کرده‌بود هر پلتفرم خارجی که می‌خواهد در کشور فعالیت کند باید در کشور دفتر حقوقی داشته‌باشد و این چیز جدیدی نیست که بخواهد در این طرح آمده باشد.

- ما هم در این طرح گفته‌ایم امکان اینکه آنها در کشور ما دفتر حقوقی داشته‌باشند،‌ خیلی کم است، اما می‌توانند یک نماینده معرفی کنند. این نماینده می‌تواند یک شخص ایرانی یا غیر ایرانی، سفارتخانه، یک شرکت یا فردی حقیقی باشد و در این طرح این مسئله پیش‌بینی شده تا فعالیت پلتفرم‌های خارجی تسهیل شود.

مادامی که جایگزینی برای پلتفرم‌های اثرگذار تعریف نشود، از دسترس خارج نمی‌شوند

- البته طرح فعلاً در حد یک پیش‌نویس است و ما نمی‌دانیم مواجهه نمایندگان مجلس با آن چگونه خواهد بود، اما در آن پیش‌بینی شده پلتفرم‌های اثرگذار که دارای کاربران زیاد هستند، مادامی که جایگزینی برایشان تعریف نشود، از دسترس خارج نشوند.

- جایگزین هم باید به گونه‌ای باشد که در درجه نخست زیرساخت فنی لازم را داشته باشد و تعداد قابل‌توجهی از کاربران در شبکه‌های پیش‌بینی شده به عنوان جایگزین حضور داشته باشند و انتخاب کنند و مردم بتوانند آزادانه از بین پلتفرم‌های موجود مثلاً توئیتر، اینستاگرام و تلگرام انتخاب کنند.

در طرح صیانت نگرانی‌های مردم پوشش داده‌شده است

- ما چرایی عدم اقبال مردم به پلتفرم‌های داخلی را بررسی کردیم. مردم می‌گویند اولاً زیرساخت فنی شبکه‌های داخلی مناسب نیست و دوم اینکه می‌گویند امنیت نداریم و شنود می‌شویم.

- در طرح صیانت هر دوی این نگرانی‌ها پوشش داده‌شده تا هم مردم شنود نشوند و امنیت داشته باشند و هم آزادی‌های مشروع در اصل ۲۲ و ۲۳ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده‌است.

- سرعت، محیط ابری، حجم بارگذاری داده‌ها و امکان ارتباطات اجتماعی گسترده هم از جمله مسائلی است که در حوزه زیرساخت فنی مطرح است. مثلاً ما نتوانسته‌ایم شبکه‌ای با ارتباطات گسترده اجتماعی مانند توئیتر ایجاد کنیم. مردم می‌خواهند فعالیت اجتماعی داشته‌باشند. در این طرح حمایت‌های لازم برای گسترش زیرساخت‌های فنی شبکه‌های داخلی پیش‌بینی شده است.

طرح صیانت خوب تبیین نشد/ نسخه جدید طرح، نقاط قوت زیادی دارد

- طرح صیانت خوب تبیین نشد. الان مردم همان نقدهایی را به طرح اعلام وصول شده مطرح می‌کنند که ما سابقاً به طرح اولیه داشتیم.

- مردم با طرحی مواجه شدند که تغییر کرده و حق داشتند نسبت به آن موضع‌گیری داشته باشند. در حالی که طرح جدید نقاط قوت زیادی دارد.

- همچنین اگر نقاط قوت طرح به خوبی تبیین شود و مردم بدانند چه مزیت‌هایی دارد و صادقانه با مردم صحبت شود و مردم آگاه شوند، قطعاً اقبال اجتماعی برای اجرای طرح شکل خواهد گرفت.

بایدها و نبایدهای طرح صیانت برای دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی است، نه مردم

- این قانون می‌گوید حریم خصوصی مردم ما حفظ شود و شنود نشود. این قانون ایجابی است و قرار نیست محدودیتی برای فعالیت مردم ایجاد کند.

- این قانون به جای آنکه برای مردم جرم‌انگاری کند برای دولت و دستگاه‌های دولتی جرم‌انگاری می‌کند و بایدها و نبایدهایش برای دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی است و برای مردم حق آزادی و انتخاب قائل شده‌است.

- در قانون ماهواره یا قانون جرائم رایانه‌ای مجازات‌ها متوجه کاربر و شخص استفاده‌کننده و مردم بود، اما اینجا متوجه مسئول است. این مسئول کیست؟ صاحب پلتفرم، صاحب اپراتور و متولی امر وزارتخانه است و برای آنها جرم‌انگاری شده‌است.

- پلتفرم در مقابل ارائه خدمات به مردم، صاحب اپراتور در مقابل خدمات به پلتفرم و دولت در مقابل ارائه خدمات به اپراتور مسئول است و این نظام سلسله مراتبی مسئولیت را برای ارائه خدمات بهتر به کاربر تعریف می‌کند، اما چون ابعاد این قانون فنی است باید قانون شفاف اینها را تبیین و تفسیر کند تا مردم با آن همراهی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • --- IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    2 0
    مشرق توخودت از طرفداران فیلتر تلگرام بودی یادت می یاد . یک تحلیل درست ونادرست رو فقط گذر زمان نشون میده...
  • وطن پرست DE ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 1
    چقدر احمقانه
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    صیانت اینترنتی برای حفاظت اشراف از اشرافیتشان
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 1
    ابهامات این طرح رو رفع کنید تا رسانه های دشمن، روان مردم رو بهم نریزند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس