کد خبر 1290655
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
حال و روز غریب «تختی» در تهران/ ورزشگاهی که مثل نامش جاودان نیست + تصاویر

ورزشگاه تختی تهران در حالی که تا چند سال پیش یکی از ورزشگاه‌های مهم کشور به حساب می‌آمد،‌ این روزها حال و روز غریبی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، تقریباً دو سال پس از افتتاح ورزشگاه المپیک مونیخ، در یک مجله آلمانی مقاله‌ای در مورد یک سازه کابلی عظیم تحت عنوان «ساخت ورزشگاهی خاص در تهران» چاپ شد. ورزشگاهی که قرار بود نسخه دوم ورزشگاه معروف آلمانی باشد، ولی هیچ وقت این پروژه به مرحله پایان کار نرسید. ورزشگاه تختی با گنجایش ۳۰ هزار نفر هفتمین ورزشگاه ایران از لحاظ بیشترین ظرفیت تماشاگر به حساب می‌آید که برای بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران ساخته شده است. این ورزشگاه در طول عمر ۵۰ ساله‌اش میزبان بازی‌های مهمی در رقابت‌های داخلی و بین‌المللی بوده است، از میزبانی مسابقات قهرمانی غرب آسیا گرفته تا برگزاری بازی‌های خانگی تیم‌های نفت تهران و راه‌آهن.

امروزِ روز که دیگر نه خبری از مسابقات غرب آسیاست و نه از راه‌آهن و نفت،‌ ورزشگاه تختی هنوز در شرق تهران - هرچند به سختی - نفس می‌کشد. «تختی» در سال‌های نه چندان دور تنها ورزشگاه سرپوشیده ایران به‌ شمار می‌رفت و در هنگام ساختش از پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌های دنیا قلمداد می‌شد، حتی تا امروز از آن به‌عنوان بزرگترین سازه کابلی دنیا یاد می‌شود، اما در کنار همه این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، این ورزشگاه در سکوت، احتمالاً سال‌های آخر عمرش را طی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مشکل حل‌نشدنی فوتبال ایران

تنها استفاده‌ ورزشی که امروز از این استادیوم می‌شود، تمرین چند دوومیدانی‌کار خانم و آقا روی پیست تارتان است. در خارج از ورزش نیز این ورزشگاه به مرکزی برای واکسیناسیون تبدیل شده است. 

فدراسیون فوتبال ,

بازدید میدانی از این مجموعه نشان می‌دهد محوطه و بنای ورزشگاه تختی حال و روز خوشی ندارد. در بدو ورود به ورزشگاه راهروهای فرسوده و در حال ریزش خودنمایی می‌کنند. کثیفی سکوها و رشد کردن خار و گیاهان مختلف دربین سکوها نشان از بلااستفاده ماندن طولانی‌مدت این ورزشگاه می‌دهد. نیمکت‌های ورزشگاه هم کاملاً فرسوده شده‌اند و دوومیدانی‌کاران از آنها به‌عنوان رختکن استفاده می‌کنند. این درحالی است که به دلیل سبک خاص مهندسی در ساخت این ورزشگاه و مخصوصاً سقف آن،‌ نیاز مبرم به مرمت برای جلوگیری از تخریب وجود دارد. موضوع دیگر، چمن ورزشگاه است که طبیعتاً استفاده‌ای به جز پرتاب چکش و وزنه روی آن نمی‌توان انجام داد.

تصاویری از آخرین وضعیت این ورزشگاه را در زیر مشاهده می‌کنید:

فدراسیون فوتبال ,

فدراسیون فوتبال ,

فدراسیون فوتبال ,

فدراسیون فوتبال ,

فدراسیون فوتبال ,

فدراسیون فوتبال ,

فدراسیون فوتبال ,

اوضاع به قدری در ورزشگاه تختی خراب است که هیچ تیم تهرانی (لیگ برتری، لیگ یکی و ...) برای بازی در این ورزشگاه حتی اقدام هم نمی‌کند،‌ حتی دیداری دوستانه هم در اینجا برگزار نمی‌شود. انگار اصلاً ورزشگاهی در تهران به نام «تختی» وجود نداشته و ندارد، برای همین است که دو تیم پیکان و هوادار حاضرند با وجود ورزشگاه تختی مشترکاً به شهر قدس بروند! یکی از مشکلات مهم ورزشگاه تختی که منجر شده به این وضعیت تبدیل شود، مشکل مدیریتی و مالکیتی بین دو سه نهاد و سازمان است. علاوه بر این با بی‌توجهی فدراسیون و هیئت فوتبال، اداره کل ورزش استان و سازمان توسعه و تجهیز امکان ورزشی، این ورزشگاه حال و روز غریبی را در تهران سپری می‌کند.

یقیناً تختی ورزشگاهی است که می‌توان با سر و سامان دادن به آن و تکمیل سایر پروژه‌ها مثل سکوهای ضلع دیگر، از آن در سطوح بالاتری نیز استفاده کرد، اما مسئله مشخص این است که با این فرمان،‌ «تختی» قرار نیست مثل عنوانش «جهان پهلوان غلامرضا تختی»‌ جادوان بماند. اگر امروز به داد تختی نرسیم، او نیز به فهرست ورزشگاه‌های فراموش‌شده و متروکه تهران اضافه می‌شود؛ آرارات، شیرودی، راه‌آهن و شاید تختی!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    5 0
    بی صاحبی مملکت رو نشون میده
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      مهمتر از خود ورزشگاه و دلیل عمده بلا استفاده بودنش تیمهایین که از بین رفتن و درواقع از بینشون بردن ...
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    3 0
    ی چند تا گوسفند بندازن محوطه زمین چمن را چرا کنند و فضولات شون هم کوده واسه چمن
  • FR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    4 0
    ساخت چنین ورزشگاهی این روزها با وضعیت فعلی دلار و سیمان و آهن صدها میلیارد تومن و چه بسی هزاران میلیارد تومن هزینه داره. باید وزارت ورزش با دادن چند میلیارد تومن بودجه این ورزشگاه رو بازسازی و تعمیر کنه
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    5 2
    هر چهار ورزشگاهی که نام بردید(آرارات، شیرودی، راه‌آهن و تختی) و چند استادیوم های بزرگ دیگر مانند آزادی و اکباتان و ... پیش از انقلاب ساخته شده اند.یعنی تو این چهل و اندی سال نه تنها ورزشگاه آبرومند و در خوری ساخته نشده ، بلکه حتی از ورزشگاه های پیشین هم به درستی حفاظت نشده
  • صبا IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    2 6
    سلام حقیقت آن است که این استادیوم بر اساس تاج فرح ملعون طراحی شده و نابودی سرنوشت همه آثار طاغوتی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس