کد خبر 1290639
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
چهاردهمین پرواز بالگرد نبوغ در سیاره سرخ

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد: بالگرد مریخی این سازمان به نام «نبوغ» یک پرواز کوتاه را برای آزمایش شرایط آب و هوایی تابستانی در محل استقرار خود در این سیاره سرخ رنگ با موفقیت انجام داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، این پرواز که چهاردهمین پرواز نبوغ به شمار می رود ، مختصر و ساده بود. با گرمتر شدن هوا در دهانه «جیزِرو» (Jezero)، روتورهای هواپیما باید سریعتر بچرخند تا وضعیت پرواز ایجاد شود، بنابراین مهندسان یک پرش سریع برای آزمایش عملکرد این بالگرد طراحی کرده اند.

جیزرو در سیاره مریخ، دهانه‌ای ۳.۹ میلیارد ساله است که احتمالا حاوی آب بوده است.

آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا اعلام کرد: بالگرد نبوغ با موفقیت یک پرش کوتاه در میدان هوایی فعلی خود انجام داد تا بتواند در جو رقیق تر این سیاره سرخ رنگ پرواز کند. این آزمایش همچنین به تیم امکان داد در صورت نیاز برای پروازهای آینده سرعت چرخش پره‌ها را افزایش دهند.

بالگرد مریخی نبوغ که حالا از خواب دو هفته‌ای بیدار شده، با وجود تغییر فصل و رقیق‌ تر شدن جو مریخ چهاردهمین پرواز خود را با موفقیت انجام داد.

بیشتر بخوانید

ابداع یک بالگرد کوچک تمام برقی ۸ ملخه

با گذشت دو هفته از قطع دستورهای زمینی ارسالی به مأموریت‌ های مریخی، حالا ربات‌ های کاوشگر کم‌ کم فعالیت‌ های علمی خود را از سر می‌گیرند. نبوغ که پیش از قطع ارتباط در تلاش برای پرواز چهاردهم ناکام مانده بود، حالا پس از این دوره این پرواز موفقیت‌آمیز را انجام داده است.

در تلاش قبلی بررسی‌ها نشان داد سازوکارهایی که به کنترل جهت و موقعیت روتورها کمک می‌ کنند، باعث مشکل شده بود، اما این مشکل در آزمایش‌ های ایستای بعدی دیده نشد و به این ترتیب تازه‌ ترین تلاش برای پرواز خیلی زود به نتیجه رسید.

چهاردهمین پرواز نبوغ در سیاره‌ سرخ، در حقیقت یک جهش کوتاه بود که در میدان هوایی فعلی بالگرد انجام شد. با توجه به اینکه با تغییر فصل و گرم‌تر شدن هوا در مریخ، جو آن رقیق‌ تر شده، پره‌ها باید برای به پرواز درآوردن این ربات کوچک سریع‌تر بچرخند. به این ترتیب یکی از هدف‌های این پرواز، آزمایش عملکرد پره‌ها در دور بالا بود.

کاوشگر «استقامت» ناسا پس از فرود بر سطح مریخ در ماه فوریه، بالگرد نبوغ را بر سطح این سیاره سرخ پیاده کرد. این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

بالگرد نبوغ، ۲ دوربین به همراه دارد که اطلاعات پرواز را ثبت می‌کند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استقامت نیز مشاهده می شود. این بالگرد  از چهار بال کربنی ساخته شده که به دو موتور جداگانه متصل شده‌اند و در جهت مخالف هم می ‌چرخند. سرعت چرخش موتور این بالگرد ۳۷ دور بر دقیقه می ‌رسد، در صورتی که میانگین سرعت موتور یک بالگرد معمولی روی زمین ۴۵۰ دور بر دقیقه است. همچنین این بالگرد، از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون و پرواز خود استفاده کرده است.

کاوشگر استقامت روز پنج شنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرد. استقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ رنگ انجام دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس