ورزش در منویات رهبری| واعظ آشتیانی: کیفی نبودن اعزام‌ها درد ورزش ایران است/ با عدالت ورزشی جایگاه‌مان ارتقا می‌یابد

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، کیفی نبودن اعزام‌ها را یکی از دردهای ورزش ایران خواند.

به گزارش مشرق، امیر رضا واعظ آشتیانی درباره نکات مطرح شده در دیدار رهبر معظم انقلاب با مدال‌آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو اظهار داشت: یکی از مواردی که در این دیدار مطرح شد، موضوع کیفی‌سازی اعزام‌ها بود و می‌توان از این موضوع به عنوان یکی از دردهای ورزش ایران یاد کرد. در برخی رشته‌ها شاهد هستیم که اعزام‌های باکیفیتی صورت نمی‌گیرد و بهره‌وری در آنها پایین است، یعنی تعارف‌ها و سفارش‌ها نقش مهمی در برخی اعزام‌ها دارد. مقام معظم رهبری روی موضوع مهمی تأکید کرده‌اند. زمانی که گروهی از ورزشکاران اعزام می‌شوند، نمایندگان جمهوری اسلامی هستند و باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند.

وی افزود: متأسفانه در فضای ورزش کشور همواره به کمیت بیشتر از کیفیت اهمیت داده می‌شود. امیدوارم این رویه در دولت جدید تغییر کند و شاهد اعزام نفراتی باکیفیت و کارآمد باشیم تا از کیان ورزش کشور حفاظت کنند. این کیفیت لزوماً فنی نیست و می‌تواند فرهنگی هم باشد.

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی با اشاره به موضوع ارتقای عدالت ورزشی که از دیگر بیانات رهبر انقلاب بود، ادامه داد: گاهی اوقات شاهد نگاه‌های یکسویه از جانب برخی مسئولان هستیم که منجر به بی‌توجهی به توانمندی‌ها، نخبه‌کُشی و انجام کارهای سلیقه‌ای می‌شود. شاهد هستیم که به برخی رشته‌ها توجه نمی‌شود و مسئولان فقط به دنبال رشته‌های پرتماشاگر هستند، در حالی که رشته‌هایی همچون دوومیدانی، شنا، دوچرخه‌سواری و ... پرمدال هستند و اگر شامل این عدالت ورزشی شوند، قطعاً جایگاه ورزش ایران ارتقا خواهد یافت. نبود عدالت ورزشی باعث می‌شود نسل‌های بعدی به حضور در رشته‌های دیگر ترغیب نشوند و این به ضرر ورزش خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اعلام زمان برگزاری مراسم تجلیل از مدال آوران المپیک و پارالمپیک

واعظ آشتیانی عنوان کرد: اینکه آمریکا و چین در المپیک مدال‌های زیادی در شنا، دوومیدانی و ... می‌گیرند، به دلیل رعایت نسبی موضوع عدالت ورزشی است. نگاه‌ها در ایران نسبت به این مسئله محدود است و باید وسیع‌تر شود. دولت نیز باید نگاه عالمانه و منصفانه‌ای داشته باشد تا شرایط خوبی برای ورزش ایران به وجود بیاید.

«توجه به ورزش‌های اصیل ایرانی» از دیگر مسائلی بود که در دیدار رهبر انقلاب با ورزشکاران مطرح شد. واعظ آشتیانی در این باره گفت: هیچ‌گاه درباره این موضوع هدف‌گذاری بلند مدتی وجود نداشته و به نظر می‌رسد حالا وقتش رسیده که با توجه بیانات رهبری، توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. گواه این بی‌توجهی تلاش پاکستانی‌ها برای ثبت چوگان به نام خودشان بود. حوزه دانشگاهی فعالیت زیادی در ورزش ایران نداشته و شرایط کنونی ورزش دستپخت خودِ ورزشی‌هاست. در دولت یازدهم فردی مسئولیت وزارت ورزش را بر عهده داشت که دانشگاهی هم بود و امیدوار بودیم تغییرات درستی ایجاد کند، اما این اتفاق رخ نداد. کمبود مدیر توانمند در حوزه ورزش دیده می‌شود و از کسانی استفاده شده که توانایی لازم را نداشتند. قبل از اینکه ورزش در اختیار ورزشی‌ها قرار بگیرد، باید به مدیران کارآمد اقتصادی و فرهنگی سپرده شود. تا زمانی که فضای کنونی وجود دارد، نمی‌توان فرامین رهبر انقلاب را پیاده کرد، مگر اینکه مدیران نخبه و توانمند پرورش پیدا کنند.

واعظ آشتیانی پیرامون حضور بانوان ایران با حجاب اسلامی در میادین مختلف ورزشی خاطرنشان کرد: عزت و حرمت زن محجبه ایرانی در فضای غبارآلود در حوزه بانوان، بزرگترین افتخار است. در این مسیر، مدال‌آوری نشان می‌دهد که حجاب هیچ محدودیتی به وجود نمی‌آورد. اگر شما به زمان توزیع مدال به بانوان محجبه کشورمان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بیشترین حرمت‌ها از سوی اهداکنندگان مدال نسبت به بانوان ایران رعایت می‌شود و این نشان دهنده ارزشمند بودن موضوع حجاب است. خوشبختانه ایران اسلامی پای این افتخار ایستاده و نتایج آن نیز به خوبی قابل رؤیت است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    رییس اسبق فدراسیون جودو رکوردار اعزام خارجی است با بیش از 312 سفر طی 25 سال گذشته . جالبه اکثرا بدون مجوز شورای برونمرزی بوده است و ادامه دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس