کد خبر 1290546
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۳
ارتباط ناشنوایی با زوال عقل

کاهش شنوایی بخشی طبیعی از افزایش سن است و نادیده گرفتن آن می تواند فرد را در معرض خطر دیگری از پیامدهای پیری یعنی زوال عقل قرار دهد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، دکتر «الکساندر چرن»، پزشک گوش، حلق و بینی در بیمارستان نیویورک، می‌گوید: «هرچه میزان کم شنوایی فرد بیشتر باشد، احتمال ابتلاء به زوال عقل بیشتر می‌شود.»

بر اساس گزارش محققان، کم شنوایی ناشی از سن بزرگترین فاکتور پرخطر قابل اصلاح برای زوال عقل است. کاهش شنوایی در میانسالی حدود ۸.۲ درصد از کل موارد زوال عقل را تشکیل می‌دهد.

به گفته متخصصان، همانطور که دلایل زیادی برای زوال عقل وجود دارد، مکانیسم‌های بالقوه ای نیز وجود دارد که ارتباط بین کاهش شنوایی و کاهش سلامت مغز را ایجاد می‌کند.

«تیموتی گریفیتس»، استاد مغز و اعصاب شناختی در دانشگاه نیوکاسل انگلستان، در این باره می‌گوید: «یکی از احتمالات این است که همین روند بیماری که باعث کاهش شنوایی می‌شود، به روند شناختی نیز آسیب می‌رساند. به عنوان مثال، سکته‌های کوچکی که باعث زوال عقل عروقی می‌شوند می‌توانند بر گوش داخلی نیز تأثیر بگذارند. احتمال دیگر این است که کاهش شنوایی باعث کاهش فعالیت در مناطق کلیدی مغز که مسئول تفکر هستند، می‌شود و منجر به افزایش فساد عصبی می‌شود.»

وی در ادامه افزود: «ممکن است افزایش فعالیت در قسمتی از مغز که در شرایط دشوار مسئول گوش دادن است، باعث تسریع روند بیماری در ناحیه‌ای از مغز شود که مسئول عملکرد شناختی است.»

این که آیا درمان کم شنوایی روند پیشرفت زوال عقل را کُند یا متوقف می‌کند، هنوز مشخص نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    شما دستت درد نکنه سایت مطلب می‌گذارید خودم را میگم بر نخورد به کسی کدام مغز.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس