کد خبر 1289994
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
دستگاه تنفس مصنوعی ساخت ایران

دستگاه ونتیلاتور قابل حمل، به ابعاد و آسانی در عملکرد توانسته به بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی هستند، کمک شایانی کند.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی پسران حاجی عباس مدیرعامل شرکت ماد زیست فن آور از تولید نمونه ایران‌ساخت دستگاه تنفس مصنوعی گفت و ادامه داد: نمونه دارای توربو فن برای نخستین بار تولید شده و بدون نیاز به کپسول اکسیژن می‌تواند هواگیری انجام دهد.

کمک به بیماران کرونایی

ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی با توجه به شرایط بیمار به عمل تنفس کمک می‌کند و همچنین برای بیمارانی که قادر به تنفس نیستند، تنفس را به‌صورت کامل انجام می‌دهد.

نقش و اهمیت حیاتی این دستگاه‌ها، در روزهای شیوع کرونا بیش از هر زمان دیگری مشخص شد اما این دستگاه، علاوه بر کمک به بیماران کرونایی، در آمبولانس، شرایط بحرانی، مناطق صنعتی، بیمارستان صحرایی و مکان‌های امدادی بدون تجهیزات پیشرفته و هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هوشمند و کارآمد

ونتیلاتورهای قابل حمل در دو نوع مکانیکی و دارای توربوفن ساخته می‌شود که اگرچه نمونه‌های مشابه خارجی در بازار وجود دارد اما این محصول دارای مزایایی نسبت به نمونه‌های وارداتی است.

از مهم‌ترین مزیت‌های این محصول دانش‌بنیان می‌توان به وزن آن اشاره کرد؛ ونتیلاتورهای قابل حمل موجود در بازار حدأقل ۱۰ کیلوگرم وزن دارند، اما نمونه ایران‌ساخت تولید شده توسط فناوران این شرکت دانش‌بنیان، دارای وزنی کم‌تر از ۲ کیلوگرم است.

مدت استفاده طولانی

دستگاه ونتیلاتور قابل حمل ایران‌ساخت، به مدت ۲ساعت و نیم ساعت شارژ نگه می‌دارد و کارکرد خودکار آن به پزشکان و امدادگران این امکان را می‌دهد تا به دیگر بیماران یا آسیب دیدگان، سریع‌تر رسیدگی شود.

این دستگاه از فناوری‌های هوشمند استفاده می‌کند و بنابراین، احتیاجی به کاربر حرفه‌ای ندارد؛ به عنوان مثال دستگاه اندازه ریه و تعداد تنفس را تشخصی می‌دهد و سیستم خودکار تشخیص خطاها را دارد که باعث شده استفاده آن برای عموم مردم آسان‌تر شود.

ایجاد ۷۰ فرصت شغلی و صرفه‌جویی ارزی

این محصول اگرچه کوچک است و سبک، اما سد بزرگی بر مسیر خروج ارز شده است؛ در حالی‌که به ازای واردات هر نمونه از دستگاه تنفس مصنوعی قابل حمل حدود ۳۰۰۰ هزار یورو ارز خارج می‌شود،تاکنون نزدیک به ۵۰۰ دستگاه ساخته شده و ضمن تامین نیاز حوزه سلامت، بیش از یک ‌میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را به ارمغان آورده است.

فعالیت این شرکت دانش‌بنیان برای ۲۰ نفر به طور مستقیم و ۵۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت ماد زیست فن آور، نقش حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تولید محصولات این‌چنینی را اثربخش دانست و عنوان کرد: این مجموعه تمام تلاش خود برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد و کارشناسان آن با نگرش مثبت، چالش‌ها را برطرف می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سمیه IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    سلام قیمت این دستگاه مصنوعی چقدر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس