واشنگتن: منتظر توضیح آنکارا درباره اخراج سفیر آمریکا هستیم - کراپ‌شده

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که منتظر توضیح آنکارا درباره تصمیمش برای اخراج سفیر این کشور است.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه از آنکارا خواست تا درباره تصمیمش برای اخراج سفرای ۱۰ کشور از جمله آمریکا توضیح دهد.

پیشتر «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا نیز به تهدید اردوغان درباره اخراج سفرای ۱۰ کشور از آنکارا واکنش نشان داده و در پیامی توییتری نوشت: «اخراج ۱۰ سفیر نشانه حرکت مستبدانه دولت ترکیه است. ما مرعوب نخواهیم شد».

رئیس‌جمهور ترکیه شنبه اعلام کرد که سفرای ۱۰ کشور از جمله آلمان و ایالات متحده که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» شده بودند، عنصر نامطلوب اعلام خواهند شد.

وی با اشاره به اصطلاحی که در دیپلماسی به کار می‌رود و به معنای اولین قدم قبل از اخراج است، گفت: من به وزیر خارجه کشورمان دستور داده‌ام که این ۱۰ سفیر را در اسرع وقت به عنوان عنصر نامطلوب اعلام کند.

وزارت امور خارجه ترکیه شامگاه دوشنبه گذشته سفیران ۱۰ کشور را به دلیل بیانیه مشترک آنها که خواستار آزادی عثمان کاوالا تاجر ترکیه‌ای زندانی در این کشور شده بود احضار کرد.

سه‌شنبه هفته پیش بود که سفارتخانه‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد خواستار آزادی کاوالا شدند که به دلیل نقش ادعایی در اعتراضات سال ۲۰۱۳ و تظاهرات‌های بعدی آن، چهار سال است در زندان به سر می‌برد.

اردوغان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «من به وزیران خارجه [این کشورها] گفتم که نمی‌توانم میزبانی‌شان را بپذیرم.»

 رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه خبر دادند که وزارت خارجه این کشور تلاش کرده تا رجب طیب اردوغان را درباره عدم اخراج سفرای ۱۰ کشور خارجی متقاعد کند.

خبرگزاری ترکیه‌ای ANKA‌ با اشاره به این موضوع گفت که اردوغان روز ۲۱ اکتبر دستوری صادر کرد که سفرای تعدادی از کشورها «عنصر نامطلوب» شناخته شوند. مسئولان وزارت خارجه ترکیه پس از آن، تلاش کردند تا اردوغان را از اتخاذ این موضع منصرف کنند اما تلاش‌های آنها با شکست همراه شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    یه پا و دو تا دستتون رو هم بگیرین بالا همون کنار ساکت منتظر باشید تاخبرتون کنیم!!!
  • US ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    اردوغان فهمیده که اروپا و آمریکا قابل اعتماد نیستند و هر لحظه ممکن است علیه اردوغان کودتایی شکل دهند مثل کودتای عبد الله گولن با حمایت آمریکا برای همین فهمیده که بلوک شرق روسیه و چین و ایران بسیار مطمن تر هست .
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 0
    ترکیه گور خودش رو کنده. این یارو دو روز با بزرگان چرخید خیال کرد بزرگ شده. اون از ماجرای کشیش آمریکایی که با تحریم مجبور شد آزادش کنه اینم از این ماجرا. هنوز تحریم نشده اقتصادش به جمهوری اسلامی داره نزدیک میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس