آیا می‌توان پس از تزریق واکسن کرونا خون اهدا کرد؟

سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر نیاز مبرم به همه گروه‌های خونی، شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا و یا ابتلا به این بیماری را توضیح داد.

به گزارش مشرق، بشیر حاجی بیگی، گفت: همه ساله با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا و کم شدن طول روز، میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون کاهش می‌یابد و این درحالی است که با گسترش روز افزون عمل‌های جراحی تخصصی و فوق تخصصی روبرو هستیم؛ از طرفی با گسترش مراکز خون آنکولوژی و مراکز پیوند اعضا و رشد چشمگیر فضاهای درمانی هم در کلانشهرها و مراکز استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و مازندران و گیلان روبرو هستیم و این در شرایطی است که در استان‌های شمالی و جنوبی کشور نیز ـ که افراد مبتلا به تالاسمی حضور دارند ـ نیاز به خون وجود دارد و با گسترش نیاز به این ماده حیاتی روبرو می‌شویم.

بیشتر بخوانید:

مصرف ۲۵ درصد فرآورده‌های خونی در تهران

وی افزود: با این افزایش نیاز شاهد افزایش مصرف خون و فرآورده‌های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت هستیم. با راه اندازی شبکه ملی خون رسانی کشور و فعالیت مستمر این شبکه، خون بیماران را در سراسر کشور تامین کردیم، ولی به هر حال مردم باید خون اهدا کنند و این یک فراخوان و دعوت عمومی از همه مردم است که به کمک ما بیایند تا هیچ بیماری روی تخت بیمارستان دغدغه تامین خون و فرآورده‌های آن را نداشته باشد.

او در ادامه درباره کسانی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و می‌خواهند خون اهدا کنند، تصریح کرد: این افراد بدانند که با تزریق واکسن سینوفارم و برکت منعی برای اهدای خون ندارند و بعد از رفع عوارض اولیه می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند. همچنین افرادی هم که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق کردند می‌توانند ۱۴ روز پس از تزریق، اقدام به اهدای خون کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون، تاکید کرد: کسانی هم که به کرونا مبتلا شدند، می‌توانند ۲۸ روز پس از بهبودی اقدام به اهدای خون کنند. تمامی پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مراکز انتقال خون رعایت می‌شود و تجهیزات ما که در پروسه اهدای خون مصرف می‌شود یکبار مصرف و استریل است و کرونا ربطی به اهدای خون ندارد.

او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در پایان، اظهار کرد: در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی احتیاج داریم، ولی افرادی که گروه خونی منفی و یا AB مثبت دارند، اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • یه مامان با حال IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    بابا اینقدر تبلیغ واکسن کرونا رو نکنید من ۳روزه واکسن زدم ۳روزه نخوابیدم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس