کد خبر 1288073
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
ایران هیچ محدودیتی در کشتیرانی دریای خزر ندارد

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: با ظرفیت کامل آماده حمل انواع کالاهای صادراتی و وارداتی در منطقه دریای خزر هستیم.

به گزارش مشرق، داوود تفتی با بیان اینکه برخی شبهه افکنی‌ها نسبت به توانمندی‌های حمل و نقل دریایی کشور در دریای خزر اقدامی غیرسازنده است، تصریح کرد: کشتیرانی دریایی خزر با توان حمل ۲۰۰ هزار تن انواع کالا و  در اختیار داشتن ۶ هزار TEU کانتینر معمولی، یخچالی و تهویه دار با ظرفیت و آمادگی کامل حمل انواع کالاهای صادراتی و وارداتی در منطقه دریای خزر را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: این شرکت کشتیرانی طی قراردادی عملیاتی با سازمان توسعه تجارت ایران موظف به انجام ۶ فقره سفر دریایی و حمل کالای کانتینری در دریای خزر شده است. بر اساس این قرارداد، کشتیرانی دریای خزر طی برنامه‌ای منظم و علاوه بر فعالیت معمول خود در جهت تسهیل هر چه بیشتر امر صادرات و واردات کشور، ۶ سفر ماهیانه را از بنادر انزلی، امیراباد و نوشهر به بنادر روسی ماخاچ کالا و آستاراخان و همچنین بندر آکتائو قزاقستان صورت خواهد داد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: به غیر از این، کشتیرانی دریای خزر از بنادر آستارا و فریدونکنار نیز بر اساس نیاز صاحبان کالا سفرهای صادراتی به بنادر یاد شده منطقه را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه کشتیرانی دریای خزر در جهت حمل انواع کالا هیچ نوع محدودیتی ندارد به در اختیار داشتن ۲۰۰ TEU کانتینر یخچالی آماده به خدمت مستقر در بنادر آستارا، انزلی و امیرآباد اشاره کرد و گفت: کشتیرانی دریای خزر مُبدع و آغازگر حمل و نقل کانتینری در دریای خزر بوده و در همین راستا به جز کانتینرهای معمولی و یخچالی، کانتینرهای تهویه دار را برای حمل بهینه انواع صیفی جات و محصولات کشاورزی نیز در ناوگان خود فعال نموده است.

وی با رد برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه کشتیرانی دریای خزر کشتی تمام کانتینری در اختیار ندارد تصریح کرد: از ۲۳ فروند شناور تملیکی کشتیرانی دریای خزر ۱۵ فروند شناور قادر هستند به صورت تمام کانتینری فعالیت کنند، همچنین دیگر شناورها نیز به روزرسانی شده اند و آن‌ها نیز توان حمل کانتینر در انواع معمولی و یخچالی را دارا هستند.

تفتی ادامه داد: این شناورها از ۵۶ تا ۲۰۰ TEU توان حمل کانتینر را دارند و با افزودن پلاگ‌های برق، تقویت ژنراتورها و بعضاً استفاده از ژنراتورهای پرتابل می‌توانند کانتینرهای یخچالی و تهویه دار را نیز به راحتی حمل کنند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در پاسخ به این پرسش که برخی به علت فقدان برنامه منظم زمانبندی تردد شناورها از این کشتیرانی انتقاد کرده اند، ضمن رد این ادعاها، خاطر نشان کرد: غیرممکن است بدون برنامه تردد منظم کشتی‌ها به بزرگترین و موثرترین کشتیرانی منطقه دریای خزر بدل می‌شدیم.

وی افزود:  برنامه منظم هفتگی تردد شناورها در مسیرهای مختلف صادراتی و وارداتی به صورت مستمر و از طریق نامه‌ها و اطلاعیه‌های اداری به تمامی بنادر، سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین اتاق‌های بازرگانی استان‌هایی که درگیر صادرات و واردات کالا از طریق دریای خزر هستند از پیش اعلام شده و در پایگاه اینترنتی شرکت نیز جهت اطلاع عموم بارگذاری می‌شود.

تفتی با بیان اینکه این برنامه‌های هفتگی به هیچ وجه قابل تغییر نیست، اظهار کرد: کشتی‌ها به محض حرکت از مبداء و پیش از رسیدن به مقصد، برای گسیل مجدد به مقصد بعدی برنامه ریزی می‌شوند مگر اینکه برخی مسائل جوی و آب و هوایی تأخیری در حرکت آن‌ها ایجاد کند که آن نیز به سرعت و در برنامه تردد هفته بعد دیده شده و جبران می‌شود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر درباره برخی مشکلات در عبور شناورها از رود ولگا طی شش ماهه دوم سال نیز گفت: آبخور کانال ولگا در فصول سرد سال به علت یخبندان و برخی مسائل دیگر کاهش می‌یابد، اما کشتیرانی دریای خزر بر خلاف برخی دیگر از شرکت‌ها و یا مالکان شناورها برای تردد در این زمان از سال به هیچ وجه شناوری را به صورت نیمه پُر به این مسیر نمی‌فرستد.

وی افزود: در کشتیرانی دریای خزر با "کنترل ظرفیت" شناورهای مناسب عبور از کانال ولگا را به این مسیر می‌فرستیم، با این اقدام ضمن کنترل هزینه‌ها نیازی نیز به افزایش کرایۀ حمل نیست، کشتی‌های بزرگتر نیز در مسیرهای دیگر با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تفتی یکی از مهم‌ترین امتیازات و مزیت‌های کشتیرانی دریای خزر نسبت به دیگر شرکت‌ها را کرایۀ حمل به صرفه و اقتصادی آن دانست و خاطر نشان کرد: این شرکت به عنوان بزرگترین ناوگان تجاری منطقه دریای خزر با دارا بودن ظرفیت و امکانات مناسب قادر است با اقتصادی‌ترین قیمت ممکن کالاها را به مقاصد صادراتی و وارداتی خود برساند در عین حال در صورت تکمیل ظرفیت ملکی خود این امکان را نیز دارد که با اجاره چارتری شناور، خدمات خود را به صاحبان کالا استمرار دهد.

وی بازار حمل و نقل دریایی دریای خزر را بازاری رقابتی توصیف کرد و گفت: به واسطه ظرفیت‌ها و مدیریت بهره‌ور موفق شده ایم که در این رقابت بهترین قیمت‌ها را به صاحبان کالا پیشنهاد دهیم.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر درباره حمل برخی کالاها مانند نهاده‌های دامی و گندم نیز تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر در این رابطه به صورت تجمیعی قراردادهایی را منعقد کرده بنابراین اولویت اول ما اجرای تعهدات مندرج در این قراردادهاست، اما این باعث نشده که خدمات رسانی به دیگر صاحبان کالا متوقف شود و آن‌ها به صورت منظم و مشخص نوبت دهی شده‌اند و در زمان تعیین شده چه با کشتی‌های تملیکی و چه چارتری اجاره‌ای نسبت به حمل کالای آن‌ها اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع مسیرهای جایگزین دریایی در شمال غرب و جمهوری آذربایجان، گفت: با درگرفتن برخی مشکلات در این مسیر تجاری زمینی، اقدام برای دریامحور شدن مسیرهای صادراتی و وارداتی کشور در این بخش نیز در دستور کار قرار گرفته است که کشتیرانی دریای خزر با تمام قوا برای آن اعلام آمادگی کرده است.

وی در پاسخ به برخی شبهه افکنی‌ها نسبت به توانایی‌های دریایی کشور برای پوشش کامل تجارت در قسمت شمال غرب، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی افراد بدون توجه به دستاوردهای بی بدیل و تاریخی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجارت در دریای خزر که حاصل آن برپایی مجهزترین بنادر در منطقه و در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان تجاری در دریای خزر است، در وضعیت حساس کنونی به دنبال تضعیف این دارایی‌های راهبردی هستند.

تفتی با تاکید بر اینکه کشتیرانی دریای خزر با در اختیار داشتن ۶ هزار TEU ظرفیت حمل کانتینر عملاً توانایی حملی برابر با ۶ هزار کامیون در ماه را در مسیر ترانزیتی شمال غرب کشور را به صورت بهینه و بسیار ایمن‌تر و ارزانتر از حمل زمینی دارد، اظهار کرد: این توانایی به جز ۲۰۰ هزار تن توان حمل غیرکانتینری کشتیرانی دریای خزر است، بنابراین قویاً اعلام می‌داریم که دریا محور شدن تجارت در دریای خزر با امکانات فعلی کاملا اجرایی و در دسترس تجار و تولیدگنندگان محترم است.

وی با یادآوری اینکه در زمینه حمل هیچ نوع کالایی محدودیتی نداریم، افزود: همانطور که پیش از این گفته شد، در صورت تکمیل ظرفیت حمل نیز قادر هستیم با استفاده از اجاره چارتری شناورهای دیگر به سرعت به ظرفیت حمل خود بیفزاییم تا هیچ نوع کالای صادراتی و وارداتی ایرانی در مبداء و مقصد خود روی زمین باقی نماند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با مذموم دانستن سخنان عده‌ای که تلاش دلسوزان دریایی و بندری کشور در دریای خزر را زیرسوال می‌برند، گفت: باید بپذیریم برای خنثی سازی خباثت دشمنان تحت فشار ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ نیازمند همدلی و همکاری تمامی بخش‌ها از خصوصی و دولتی هستیم.

وی با یادآوری این واقعیت که کشتیرانی دریای خزر آغازگر حمل و نقل کانتینری در منطقه دریای خزر بوده است، تصریح کرد: آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی مبین این واقعیت است که با تلاش‌های صورت گرفته میزان حمل کالا در دریای خزر نسبت به سال قبل شاهد رشد ۱۵۰ درصدی بوده است.

وی با بیان اینکه برای کشتیرانی دریای خزر هیچ مانعی جهت خدمت رسانی به صاحبان ایرانی کالا وجود ندارد، تاکید کرد: پس از توسعه حمل و نقل کانتینری در دریای خزر هم اکنون برای حل معضل عبور از ولگا در ۶ ماهه دوم سال در حال رایزنی با راه آهن روسیه برای حمل کانتینرهای ایرانی از طریق بندر ماخاچ کالا به مقاصد صادراتی از طریق ریل به صورت حمل و نقل ترکیبی و بی نیاز شدن از مسیر ولگا هستیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    سلام.چه خوب میشد،ویدئو کلیپ ها خوب و کوتاه در باره ظرفیت ها و قابلیت ها شمال(دریایی خزر ) و رود ولگا و .. گذاشته میشد! بنظرم خیلی ها تویه ایران اطلاع ندارن،که میشه از طریق کانال و رود ولگا واقع در روسیه به دریاها جهان وصل شد! ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس