خوابیدن انگشتان دست با کدام بیماری رابطه دارند؟

عوامل گوناگونی می تواند باعث به خواب رفتن انگشتان دست شود که می تواند برای افراد مشکل ساز شود.

به گزارش مشرق، احساس خواب رفتگی و گزگز در انگشتان دست مشکل شایعی است که در سن میانسالی و به ویژه در خانم ها بیشتر مشاهده می شود.

عوامل مختلفی مانند بعضی از اختلالات هورمونی، برخی بیماری های روماتیسمی یا کم خونی باعث ایجاد خواب رفتگی و گزگز انگشتان می شود اما شایع ترین علت احساس خواب رفتگی انگشتان دست، تحت فشار بودن رشته های عصب در مسیر گردن تا دست است.

یکی از شایع ترین این موارد تحت فشار بودن رشته های عصب در ناحیه مچ دست یا همان سندروم کانال کارپال است.

در این موارد بیمار از احساس خواب رفتگی و گزگز در انگشتان خصوصا انگشت شصت حلقه و میانه شکایت دارد. این خواب رفتگی در زمانی که فرد کار ظریفی انجام می دهد مانند نوشتن، کارهای هنری یا حمل کردن اجسام یا در دست گرفتن گوشی تلفن بروز می کند.

گاهی این خواب رفتگی بیمار را در نیمه شب از خواب بیدار می کند و گاهی با درد مبهم در ناحیه کف، مچ و انگشتان همراه می شود.

در موارد شدید گز گز با احساس ضعف در دست ها تجربه می شود و بیمار ابراز می کند که اگر جسمی در دستش باشد ناخودآگاه و غیرارادی می افتد که این امر نیز نشانه تحت فشار بودن رشته های عصبی مچ دست یا سندروم کارپال باشد.

وقتی فرد از خواب رفتگی و گز گز شکایت دارد باید به پزشک مراجعه کند. در صورت تشخیص سندروم کارپال بعد از معاینه، تست نوار عصب و عضله دست تجویز می شود تا میزان درگیری و آسیب دیدگی رشته های عصب، محل درگیری و شدت آن را بررسی کند.

اگر فشار روی رشته های عصبی متوسط یا خفیف باشد با روش های غیرجراحی مانند تجویز بریس، استراحت دادن به مچ دست و اجتناب از خم و راست کردن، پرهیز از انجام کار سنگین با دست، تجویز داروی ضد التهابی، تجویز فیزیوتراپی، تزریق داروی ضد التهاب در ناحیه مچ دست، ورزش درمانی و تجویز ورزش جهت تقویت و افزایش انعطاف پذیری عضلات اطراف مچ دست و نهایتا اصلاح الگوی رتفاری روزانه می توان این بیماری را درمان کرد.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رها IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    از بلک پینک بزارید با تشکر
  • رها IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    ولی دست تون درد نکنه که اینجور چیزهای خوب رو میزاید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس