کد خبر 1287472
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
آغاز واکسیناسیون کودکان کار در محلات جنوبی پایتخت

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: تزریق دوز بوستر در کمیته واکسن کرونا به تأیید رسیده است.

به گزارش مشرق، سید حیدر محمدی در گردهمایی معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، درباره داروهای کرونا اظهار داشت: داروی توسیلیزومب، رمدسیویر و فاویپیراویر به صورت قرارگاهی وارد فهرست شدند و بعد از آن تولید زیادی داشتیم. بالغ بر ۵۵ میلیون فاویپیراویر توزیع کردیم؛ مجموعاً حدود ۶ میلیون و ٨ عدد رمدسیویر در دوران کرونا توزیع و مصرف شد.

وی درباره تولید واکسن کرونا بیان داشت: پنج شرکت در زمینه واکسن کرونا داریم که نهایی شده‌اند. شرکت شفافارمد ١ تا ١٢ میلیون واکسن برکت تحویل داده است. بعد از آن انستیتو پاستور را داشتیم که با ارائه گزارش بینابینی فاز سه برای واکسن پاستوکووک مجوز مصرف اضطراری گرفت و قرار است این واکسن به گروه ١٢ تا ١٨ سال تزریق شود. مجوز مصرف اضطراری اسپایکوژن بعد از ارائه گزارش بینابینی اول در فاز سه صادر شد. باید توجه کرد وقتی گزارش بینابینی را ارائه می‌کنیم، یعنی هنوز مطالعه فاز سوم تمام نشده است.  

محمدی ادامه داد: واکسن فخرا در فاز سوم تست انسانی است و هنوز گزارش میانی برای مجوز مصرف به ما نداده‌اند. دو واکسن بقیه‌الله و اُسوه نیز در مراحل ابتدایی مطالعات بالینی هستند. پیشنهاد شده است که مجوز دوز بوستر (تقویتی) را به واکسن‌های کرونا بدهیم و تزریق دوز بوستر در کمیته علمی واکسن تأیید شده است.  

وی افزود: یکی از اقداماتی که ما داشتیم این بود که در کنار افزایش قیمت‌های جهانی، ما کاهش قیمت داشتیم که بخشی از آن ارزی و بخشی ریالی است. در بسیاری داروها قیمت پایه فروش به کشور را کاهش دادیم و قیمت ریالی هم در مواردی کاهش پیدا کرد.  قیمت انسولین از ۶.۵ یورو به ۳.۵ یورو کاهش پیدا کرد و بیش از ٩ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشت.

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: بحث قیمت‌گذاری مواد اولیه دارو نیز در دستور کار قرار گرفت. ما سعی کردیم در این شرایط جنگی اصلاحاتی انجام دهیم. بی‌اخلاقی رسانه‌ای بسیاری از جانب صاحبان رانت اتفاق افتاد. کسانی که منصف و آزاده هستند در برابر اقدامات مربوط به عدالت مقاومت نمی‌کنند و کسانی خرده می‌گیرند و مقاومت می‌کنند که خودشان ضعف دارند و بخش زیادی مربوط به فشار واردکنندگان بود.

محمدی ادامه داد: ما بیش از ٢٩ مولکول را در ماده اولیه قیمت‌گذاری کردیم و قیمت‌گذاری محصول نهایی ما منوط به قیمت ماده اولیه است. این کار جلوی افزایش قیمت بسیاری از داروها را گرفت. در بحث شفافیت ما انتشار آمارنامه دارویی را انجام دادیم و آمارنامه ماده اولیه به زودی منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: به زودی از سامانه قیمت‌گذاری دارو بهره‌برداری می‌کنیم و قیمت‌گذاری از حالت دستی خارج و به صورت سیستمی انجام می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دبل IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    کجا دنیا سه دوز میزنن مگه اب مقطر باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس