ترکیه: آمریکا جنگنده ندهد، از روسیه می خریم

رئیس صنایع دفاعی ترکیه درباره پیشنهاد آمریکا برای فروش جنگنده های « اف - ۱۶» به آنکارا به جای «اف-۳۵»، گفت موضوع خرید جنگنده های روسی نیز می تواند در دستور کار این کشور قرار گیرد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه امروز دوشنبه گفت که این کشور در صورت توقف فروش جنگنده های «اف -۱۶» (F-۱۶) از سوی آمریکا، می تواند جنگنده های «سوخو-۳۵» (Su-۳۵) و «سوخو-۵۷» (Su-۵۷) از روسیه خریداری کند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا شاید با فروش اف ۱۶ به ترکیه موافق باشد

وی در همین رابطه اعلام کرد: اگر فرآیند (خرید و ارتقاء F-۱۶) نتیجه ای نداشته باشد، ترکیه بدون جایگزین باقی نخواهد ماند. در صورت لزوم، موضوع (خرید) Su-۳۵ و Su-۵۷ را می توان در هر زمان مطرح کرد. صنعت ما برای اطمینان از امنیت مان همه کار خواهد کرد و اگر به چیز اضافی نیاز باشد، همیشه می توانیم راهی برای خروج پیدا کنیم.

اظهارات دمیر پس از آن بیان می شود که پیشتر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی به موضوع اختلاف میان کشورش و آمریکا بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده‌های «اف -۳۵» (F-۳۵) پرداخته بود.

اکنون اردوغان پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده‌های اف - ۳۵ که نهایتاً منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، می‌گوید واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در تولید این جنگنده‌ها، برای خرید جنگنده‌های اف - ۱۶ از ایالات متحده استفاده کند.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود ایالات متحده بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف - ۳۵ را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه تولید این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس - ۴۰۰ از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

اردوغان پیشتر در خصوص کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه تولید اف - ۳۵ گفته بود: ما ۱.۴ میلیارد دلار پرداخت کردیم. تکلیف این پول چه می‌شود؟ ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم یا باید جنگنده‌ها را به ما بدهند و یا پولمان را مسترد کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • آذری iran IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    28 30
    ترکیه چند تا پهپاد مونتاژ کرده جو گیر شده فکر کردند به علوم فضایی دسترسی پیدا کردند خدا رو بنده نیستند حالا اگر جنگنده مدرن و به روز داشته باشند که دیگه تمام منطقه رو به جنگ می‌کشند خدا خر رو شناخت بهش شاخ نداد والله ! زنده باد ایران یاشاسین ایران
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      13 22
      آذری :::خدا شما رو شناخته اسمتون رو حضرت صادق گذاشته ((رافضی)) یعنی خائن
    • افشین IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      5 4
      وقتیکه میگیم فضای مجازی،پر،شده از منافقین آلبانی نشین فسیل خائن یا اقلاده های اسقاطيلي فارسی،نویس،و یا مزدوران السقوط فارسی نویس یعنی این. از جواب به نظر فوق کاملا مشخصه با یک راس تکفیری مزدور السقوط طرف هستیم. گاوهای شیر دهی که رتبه اول خیانت به مسلمین را دارند و برای ماندن در قدرت حتی،به ملت خودشان هم رحم نمیکنند.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    8 5
    باشه. فعلا حرص نخور
  • محمود IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    3 2
    روسیه و ترکیه عملا دارن آمریکا رو از صحنه سیاسی منطقه کنار میزارن، برای ایران هم همین نقشه رو کشیدن و میخوان ایران رو در انزوای سیاسی قرار بدن
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 1
      دقیقا" همینطوره !
    • افشین IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      8 4
      معلومه خیلی از،سیاست چیزی،نمی فهمید . روسیه به هیچ وجه به ترکیه بعنوان یک متحد یا حتی شریک راهبردی هم نگاه نمی کنه. اونم ترکیه ای که عضو ناتو هست و پیشینه خوبی هم در روابط با روسیه نداره. دوم ترکیه اصلا در حدی نیست که بخواد به آمریکا فشاری بیاره .و سوم اگه در مورد ایران همچین نظری روسیه داشت برای تبدیل ایران از،یک عضو ناظر به عضو دائم در توافق شانگهای تلاش نمی کرد.در این گروه درسته که اجماع اعضا لازم هست ولی نظر چین و روسیه برای بقیه اعضا بسیار مهم هست. حذف آمریکا از محاسبات منطقه رو بحساب کل مقاومت باید گذاشت نه یک عضو ناتو که در پرورش تروریستهای تکفیری با آمریکا شریک هست.
  • GB ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    13 5
    این مردک ترروریست هنوز نفهمیده که اگه آمریکا تحریمت کنه حتی روسیه و چین هم بهت جنگنده نمیتونند بفروشند.
    • افشین IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 1
      اینکه من و شما از رجب تروریست خوشمون نمیاد درست ولی اینکه اگه آمریکا تحریم.کنه چین و روسیه بهش سلاح نميفروشن حرف غلطی،هست. اونا پول رو میشناسن و اگه سودش خوب باشه میفروشن و با توجه به روابط آمریکا با روسیه و چین حتما می فروشند.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    8 6
    آقا رجب عاشق جنگنده و پهپاد می‌خواهد روی جنگنده های آمریکایی امضا کنه ( رجب )
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    10 12
    آمریکا باید به شماها موتور گازی بده
  • سیدمرتضی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    9 2
    اینکارو نمیکنه چون عضوی از ناتو هست سیستم پدافند با جنگنده خیلی متفاوته الان مصر دوسال بابت خرید سوخوی۳۵با امریکا مذاکره میکنه که بپذیره ترکیه که عضو ناتو هست سیستم دیتالینکش پدافندش تانکاهاش نیرو هواییش همه غربیه کار راحتی نیست تبلیغات بنظرم
    • افشین IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      1 0
      مصر بابت ترس از،تحریم داره با آمریکا مذاکره میکنه نه این مواردی که شما گفتيد. اگه قرار به خرید باشه مشکل لینک ۱۶ قابل حل شدن هست.همانجوريکه در اس ۴۰۰ مشکلی ایجاد نکرد. اما کلا قمپوز در کرده. همون اف ۱6 بلاک ۷۰ رو خواهد گرفت. اینا هم همه برای قیمت هست.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    14 2
    خوب داري با مارمولك بازي روسيه و آمريكا رو تيغ ميزني شايد هم آمريكا ماموريت داده كه تجهيزات روسيه رو بگيري بدي دست آمريكا
    • افشین IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 0
      آره. روسیه هم منگول هستکه نسخه اصلی رو بده به ترکیه. اینهمه سادگی هم توبره والا.مطمئن باش همانوريکه با موشک آمریکایی نمیشه ناو آمریکایی رو زد با جنگنده روسی هم نمیشه به روسیه حمله کرد. اینجاست که می فهمیم هر چیزی فقط بومی و ساخت داخلش خوبه.حتی اگه یک نسل عقب تر باشه.ضمن اینکه هم ارزانتر هست و هم وابستگی ندارد.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    6 1
    به نظرم ترکیه اشتباه کرد بطرف روسیه متمایل شد روسها خائن تر از امریکا نسبت به متحدینشون هستند اگه اس 400 رو نمیخرید بهتر بود این سامانه های روسی چندان بدرد بخور نیستند
    • افشین IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 1
      اولا رفتار آمریکا با متحدینش رو الان داریم در افغانستان و دولت دست نشانده آن و همچنین در جنوب خلیج فارس میبینیم. آمریکاییها بمحض خطر متحد بی متحد و الفرار.باز روسیه حداقل وسط جنگ سوریه خودش رو قاطی،کرد.اما اینکه سامانه روسی خوب هست یا نه به نظر شما و من ربطی،نداره.اینو کارشناسان نظامی تشخیص باید بدن که دادن. مثلا پاتريوت که از پس،م.شکهاي پنجاه سال پیش بر نمیاد و خودش رو میزنه خوبه؟؟ هر سلاحی ساخت داخلش خوبه و برای ساخت همچین سامانه هایی سالها تلاش تیاز هست والا هر کشوری میساخت.
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 6
    پس اون ياخچي جنگنده كه اينقدر پزش رو ميدادن چي شد؟ تركها كه خيلي از اين جور حرفها ميزنن چي شده كه جنگنده آمريكايي و روسي ميخوان؟!
    • افشین IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 4
      قمپز،در کردن میدونی در فرهنگ ما چجوری تبدیل به یک ضرب المثل شد؟ الانم همون قمپز،رو در کردن ولی جور ديگه.
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      4 4
      اون جنگنده tf-x در حال ساخت است و در سال ۲۰۲۳ اولین پروازش را انجام خواهد داد ولی تا به تولید و بهره برداری برسد زمان می برد ترکیه برای بالانس قدرت خود تا آن تاریخ احتیاج به جنگنده های به روز و مدرن دارد
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 6
    ترکیه همزمان می خواهد هم به تکنولوژی روسیه دست یابد و هم به تکنولوژی غرب و این می تواند در آینده به برتری قدرت ترکیه بیانجامد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس