کد خبر 1287015
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
سرنوشت آمریکا در عراق چه خواهد شد؟

روزنامه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی به بررسی وضعیت نظامیان آمریکایی در عراق پرداخته و آن را با نحوه خروج از افغانستان مقایسه کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی ادعا کرد عقب‌نشینی آمریکا از عراق به افزایش بی‌ثباتی در آن کمک می‌کند نه به کاهش آن و این کشور باید برای یک مأموریت بلندمدت برای ایجاد ثبات در عراق بر اساس نیازهای آن تجدیدنظر کند، زیرا بر هم خوردن اوضاع در افغانستان بعد از خروج نظامیان آمریکا باعث ایجاد سوالاتی پیرامون عقب‌نشینی مسئولانه آمریکا از این کشور شده است چراکه با وجود سرمایه گذاری ۸۳ میلیارد دلاری آمریکا در این کشور طی دو دهه گروهی که یک سوم ارتش افغانستان بودند طی چند هفته کنترل این کشور را بدست گرفتند.

این روزنامه در ادامه نوشت: در حالی که مقامات آمریکایی از پیشرفت سریع طالبان متعجب شده بودند رسانه‌ها بر شکست‌های اطلاعاتی آمریکا در افغانستان متمرکز بودند و ضعف نیروهای آمریکایی در خصوص چگونگی تقسیم قدرت در این کشور مطالعات مهمی را می‌طلبد که نشان دهد آمریکا در خاورمیانه به ویژه در عراق چگونه باید فعالیت کند. با این حال آمریکا ملاحظات مشابهی در خروج از عراق دارد.

نشنال اینترست اضافه کرد: آمریکا در عراق نیز همانند افغانستان برخی از نیروهای امنیتی را آموزش و توسعه داده است، اما دقیقا مانند آنچه در افغانستان اتفاق افتاد این نیروها به شدت به نظامیان آمریکایی وابسته‌اند و این وابستگی همچنان نیز وجود دارد، زیرا نیروهای هوایی و اطلاعاتی آمریکا در انجام عملیات از آنان پشتیبانی می‌کنند.

این روزنامه افزود: آمریکا دولت افغانستان که در سال ۲۰۱۴ با اما و اگرهای بسیاری تشکیل شده بود را مجبور به تشکیل یک دولت وحدت غیرمشروطه کرد. حال نیز واشنگتن به طور مشابه در تقویت مشروعیت و توانایی دولت عراق برای خروج آمریکا شکست خورده است. آمریکا از تلاش‌های مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برای مقباله با مسیر نزولی عراق حمایت می‌کند، اما نتوانسته است حمایت لازم را برای غلبه بر همه جناح‌های عراقی انجام دهد.

نشنال اینترست در پایان نیز ادعا کرد: خروج آمریکا از عراق بعید است که با تسلط فوری داعش بر شهرهای عراق مشابه تسلط سریع طالبان بر افغانستان مواجه شود. با این حال این مسئله یک خلاء بی ثبات کننده قدرت ایجاد می‌کند که می‌تواند بازسازی داعش را تسریع کند، همکاری‌های جدید بین دولت فدرال عراق و کردستان عراق علیه قوی‌ترین شبکه‌های داعش در مناطق این کشور می‌تواند در غیاب حمایت دائمی آمریکا از بین برود و همچنین نفوذ ایران و ترکیه را در عراق قوت بخشد. آمریکا به یک برنامه دقیق‌تر از برنامه خروج از افغانستان برای خروج از عراق نیاز دارد و برای مقابله با نفوذ ایران واشنگتن حتما باید نیروهای مستشاری خود را در عراق حفظ کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس