کد خبر 1286228
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
هشدار پوتین در مورد انتقال شبه نظامیان از سوریه و عراق به افغانستان

رئیس جمهوری روسیه: همکاری با طالبان برای حل مشکلات در افغانستان لازم است، ولی نباید در به رسمیت شناختن آنها عجله کرد.

به گزارش مشرق؛ به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در نشست رهبران کشورهای جامعه مشترک المنافع تأکید کرد که در شرایط کنونی لازم است با جنبش طالبان به منظور حل و فصل مشکلات در افغانستان همکاری کرد، ولی نباید در به رسمیت شناختن آنها عجله بخرج داد.

پوتین در سخنان خود در این نشست گفت: «ما درک می‌کنیم که با جنبش طالبان باید همکاری کرد، ولی تعجیل در به رسمیت شناختن آنها صلاح نیست و مقامات مسکو قصد دارند بطور مفصل در این باره با شرکای خود در جامعه کشورهای مشترک المنافع گفت‌وگو کنند.»

رئیس جمهوری روسیه این نکته را مورد توجه قرار داد که دولت انتقالی که توسط جنبش طالبان در افغانستان تشکیل شده است، متأسفانه بازتاب تمامی اقشار جامعه افغانستان نیست و این مسئله باید مورد بررسی قرار بگیرد. وی ادامه داد: «جنبش طالبان اعلام کرد که قصد برگزاری انتخابات سراسری دارند و تمامی اقدامات لازم برای بازگشت به روند عادی فعالیت تمامی ارگان‌های دولتی را فراهم خواهند کرد. بدون تردید، ما و متحدان خود در جامعه مشترک المنافع انتظار داریم که این وعده‌ها هر چه زودتر با اقدامات عملی تقویت شده و تحقق یابند.»   

ولادیمیر پوتین افزود: «لازم است تا از روند آشتی ملی بین افغان‌ها حمایت کرد و بطور کلی ما تلاش می‌کنیم تا به عادی سازی اوضاع در این کشور کمک کنیم. با همین هدف، مایل هستیم تا فعالیت گروه سه‌جانبه گسترده - منظورم با مشارکت روسیه، آمریکا، چین و به همراه پاکستان، و همچنین مذاکرات در ترکیب مسکو، با حضور نمایندگان کشورهای منطقه از سر گرفته شود. ضمن اینکه باید یادآور شوم که این مکانیزم بزودی و در همین ماه اکتبر قرار است در مسکو برگزار شود.»

روز گذشته (جمعه) "ضمیر کابلوف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در مسائل مربوط به افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه این کشور در این رابطه اعلام کرد که نمایندگان جنبش طالبان حضور خود برای شرکت در مذاکرات «ترکیب مسکو» را مورد تأیید قرار داده‌اند. به گفته وی، وزارت خارجه روسیه در حال حاضر در انتظار اعلام ترکیب هیئت نمایندگی طالبان در این مذاکرات است.

در همین رابطه، سخنگوی کرملین نیز در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران تأکید که رئیس جمهوری روسیه قصد ندارد با مقامات جنبش طالبان که به مسکو سفر خواهند کرد، دیداری داشته باشد.

نشست "ترکیب مسکو" برای بررسی اوضاع افغانستان قرار است در تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ماه) برگزار شود. در این نشست نمایندگان ویژه کشورهای روسیه، افغانستان، هند، جمهوری اسلامی ایران، چین و پاکستان حضور خواهند داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس