کد خبر 1286176
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

به گزارش مشرق، محسن مهدیان فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: ۳ خبر حاشیه ساز این روزها یک ویژگی جالب مشترک دارند. اول خبرها را مرور کنیم:

یک/ خبر مخالفت با شفافیت در جلسات کمسیون ویژه طرح صیانت 

دو/ خبر افزایش ۳۰۰ درصدی رشد اختلاس

سه/ خبر مخالفت مجلس با شفافیت در دارایی مسوولین. 

غرضم صرفا سوادرسانه ایست؛ اما ویژگی مشترک این سه خبر. 

مدت ها پیش یکی از دوستان گرافیستم می گفت که پوستری برای یک نهاد دولتی طراحی کرده که دوسوم آن سفید بوده است. بعد از انتشار، یک روزبرای کاری گذرش به همان کارفرمای دولتی می افتد و متوجه می شود که همه پوسترها یک سوم شده و بقیه اش برش خورده است. با دلخوری پرس وجو می کند ومتوجه می شود که مدیر مربوطه تلقی اسراف داشته و همه پوسترها را برش زده است تا برای کار دیگری استفاده شود. 

متعجب بود که چطور این مدیر متوجه نشده که این بخش سفید پوستر جزئی از پوستر است و توسط ذهن مخاطب پر می شود. 

این روزها وقتی میزان اطلاع مخاطب از اخبار روز را می بینم یاد همین بخش سفید پوستر می افتم که قرار بود تکمیل آن بر عهده ذهن مخاطب باشد. 

بهتر از سفید خوانی برای این عارضه عصر شبکه پیدا نکردم. 

به خودتان رجوع کنید. 

شما عمدتا فقط تیتر می خوانید. خاصه در حوزه خبر. دلیلی هم ندارد وارد متن شوید. کمترین دلیلش اینست که وقت ندارید و مگر ممکن است این میزان خبر را تک تک بررسی کنید و وارد جزئیات شوید. 

اساسا عصر جدید رسانه، عصر جزئیات گریزی است. 

خلاصه اینکه تیتر ها از جلوی چشم شما عبور می کند و شما متناسب با یک تیتر قضاوت می کنید. اما واقعا یک تیتر کفایت می کند؟ خبر جزئیات ندارد؟ 

وقت ندارید. حال ندارید. انگیزه ندارید و... به هر دلیل تمایلی ندارید جزئیات خبر را مرور کنید. اما مگر ممکن است جزئیات را رها کنید. بالاخره هر تیتری ذهن شما را ناخودآگاه سمت جزئیات خبر می برد. حالا سوال اینست که این جزئیاتی که خوانده نمیشود از کجا میرسد؟ هیچ. ذهن خودبه خود این جزئیات را می سازد. نام این فرآیند را سفید خوانی بگذاریم. 

یعنی ذهن شما آنچه را نمی بیند می سازد. ذهن نمی تواند تیتر خبر را بدون جزئیات رها کند. شما نخوانید، خودش می خواند. 

اینجاست که ممکن است به خطا بیافتد. 

حالا ۳ خبر ابتدایی را مجدد با مختصری از جزئیات مرور کنید. 

یکم/ خبر عدم شفافیت در بررسی طرح صاینت، تنها یک پیشنهاد بود در کنار پیشنهادات دیگر. ضمن اینکه در همین پیشنهاد نیز تاکید شده است که کل جلسات از سامانه رسانه مجلس شفاف پخش می شود. 

دوم. ۳۰۰ درصد رشد اختلاس نیست. ۳۰۰ درصد رشد کشف اختلاس است. رشد کشف می تواند یا رشد اختلاس باشد و یا  رشد نظارت.

سوم. شفافیت در درآمد و دارایی مسوولین بحث مشترک مجلس گذشته و تصمیم مجمع تشخیص مصلحت است نه مجلس یازدهم. 

 حالا سوال مهم: چه میشود که این خطای ذهنی به صورت خطای مشترک بین الاذهانی خودش را نشان می دهد؟ بماند بعد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 1
    عصبانیت و شکایت من بیشتر به خاطر عدم اطلاع رسانی درست مجلس هست که نحوه اطلاع رسانیشون و حرف زدنشون به شدت حاشیه خورش ملسه! مجلس از لحاظ رسانه ای فوق العاده ضعیفه و باید فکری برداره براش
  • سعید ۱ IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    جالب بود، چیزی که مدتها ذهن من را هم درگیر کرده . متاسفانه خیلی از روزنامه ها در حال استفاده از این طرفند هستند و در تیترهای آنها می شود دید. مثلا رخداد مثبتی در حال شکل گیریست اما آنها تیتر را به شکل منفی می نویسند و در آخر با گذاشتن علامت پرسشی خود را از اتهام دروغگویی مبرا می کنند اما خواننده چندان توجهی به علامت پرسش نمی کند و متن را هم که نمی خواند و تنها یک بار منفی از تیتر در خاطرش می ماند . برای نمونه نرخ ارز در حال کاهش است و آنها تیتر میزنند ؛ نرخ ارز همچنان صعودی خواهد ماند؟ / خب همین علامت پرسش تیتر را از حالت خبر قطعی خارج می کند ولی خواننده به علامت پرسش توجه نمی کند و تصور می کند نرخ ارز همچنان صعودیست گرچه در متن خبر گفته شده باشد نرخ ارز نزولی شده که بیشتر افراد متن را نمی خوانند/ روزنامه هم خود را از اتهام نشر خبر کذب به واسطه همان علامت پرسش مبرا می کند.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    مطلب آموزنده ای بود آفرین
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      چیش خوب بود ماله کشی بود در اصل خبر موندین میرید سراغ جزئیات خب مجلس این طرح رو درست کنه آخرش شد همون قانون عدم شفافیت جرات ندارن وارد بحثش بشن هر کجا ظلمی و فسادی علنی و مشهود شد و دیگران متوجه باشند و همراهی و مماشات کنند خداوند هم هم رحمت خودشو از اون مردم میگیره
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 0
    خوب و به جا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس