تیرگی مناسبات بین انگلیس و فرانسه در دوران پسا برگزیت

یک نشریه آلمانی در مطلبی به تشدید مناقشات بین انگلیس و فرانسه بر سر مسائل مختلف به ویژه در دوران پسا برگزیت پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه "پاسایر نویه پرسه" در مطلبی به تشدید اختلافات و رویارویی ها بین فرانسه و انگلیس از بعد از وقوع برگزیت پرداخته و نوشت: ابرهای تیره بین انگلیس و فرانسه زیاد شده است. یکی طرف مقابل را به قطع کردن برق تهدید می کند و طرف مقابل در مسئله ماهیگیری دشواری هایی را برای جناح مخالف ایجاد می کند.

"جورجینا رایت"، از دانشمندان علوم سیاسی انگلیس از موسسه مونتین در پاریس در این باره گفته است: من نمی توانم به یاد بیاورم که مناسبات بین این دو کشور تا این اندازه بد بوده باشد. وی تاکید کرد که برگزیت ارتباط تاریخی سخت بین طرفین بر سر کانال مانش را هم دشوارتر کرده است. اغلب در پاریس شنیده می شود که انگلیسی ها دیوانه هستند. در مقابل روزنامه های محافظه کار انگلیسی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را به عنوان ناپلئونی دیگر تحقیر می کنند.

رایت در گفتگویی با خبرگزاری آلمان گفته است: از آنجایی که مذاکرات برگزیت بسیار بسیار سیاسی و مسموم بود بر روابط دو جانبه تاثیر گذاشت.

رایت در ادامه گفت: این طوربه نظر می رسد که ماکرون و جانسون با هم کنار آمده اند. اما این در روابط دیپلماتیک و حتی بیشتر در روابط دو جانبه کافی نیست. اخیرا حتی وزیر امور اروپایی فرانسه به عنوان معتمد ماکرون انگلیس را به اقدامات متقابل در مناقشات بر سر مسئله ماهیگیری تهدید کرده است.

یکی از مسائل مورد مناقشه بین دو کشور مسئله ماهیگری در آب های قلمرو انگلیس است. گابریل آتال» سخنگوی دولت فرانسه چندی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی با تأکید بر اینکه موضع دولت انگلیس در مورد توافقنامه مورد مناقشه ماهیگیری «قابل پذیرش نیست»، اعلام کرد که چنانچه لندن به نقض این توافقنامه ماهیگیری پسابرگزیت ادامه دهد، فرانسه تدابیر تلافی‌جویانه خود علیه انگلیس را تا هفته آینده به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

این مقام فرانسوی در ادامه افزود که دولت فرانسه و انجمن‌های ماهیگیری همواره اسناد مورد درخواست دولت انگلیس را ارائه کرده‌اند و در این «وضعیت اضطراب‌آور» بسیار بردبار بوده‌اند.

"آنیک ژیراردین"، وزیر دریای فرانسه هم در این باره گفته است: این امتناع جدید انگلیسی ها از اجرای شرایط توافق برگزیت است. در توافق برگزیت مقرر شده است که ماهیگیران اروپایی بتوانند در صورت داشتن مجوز همچنان به برخی آب های انگلیس دسترسی داشته باشند.

در ماه ژوئن هم اختلافات بر سر حقوق ماهیگیری در کانال مانش و جزیره جرسی بالا گرفت و فرانسه از ناراحتی در این باره که لندن از دادن مجوز به ماهیگیران فرانسوی اجتناب می کند این کشور را تهدید به اقدامات تلافی جویانه کرده و اعلام کرد که فرانسه منبع تغذیه برق جرسی را قطع می کند.

جرسی ۹۵ درصد برق خود را از سه کابل زیر دریایی از منطقه ای در ۲۵ کیلومتری فرانسه دریافت می کند.

دولت انگلیس در آن زمان اعلام کرد که همزمان با تشدید تنش‌ها با فرانسه بر سر حق ماهی‌گیری در این آب‌ها، دو فروند ناو نیروی دریایی سلطنتی به عنوان «اقدام احتیاطی» روانه «جزیره جرسی» شده‌اند. فرانسه هم دو ناو گشت‌زنی را عازم این جزیره کرد.

مسئله حق ماهی‌گیری یکی از موانع توافق در مذاکرات برگزیت بود. دولت محلی «جرسی» در چارچوب توافقنامه برگزیت از ماهی‌گیران فرانسوی خواسته بود برای ادامه فعالیت در این منطقه مجوز دریافت کنند. ماهی‌گیران فرانسوی اما معتقدند مجوزهای صادرشده از سوی مقام‌های جزیره «جرسی» حق آنها را زایل می‌کند.. جزیره جرسی یکی از جزیره‌های کانال «مانش» است که در ۱۴ مایلی(حدود ۲۲ کیلومتری) ساحل فرانسه واقع شده است. این جزایر با آن‌که از لحاظ فنی بخشی از «پادشاهی متحده بریتانیا» نیست اما توسط دولت انگلیس نمایندگی می‌شوند.

یکی دیگر از موضوعات مورد مناقشه بین فرانسه و انگلیس که در دوران پسا برگزیت تشدید شده است مسئله مهاجرت های غیر قانونی از فرانسه به انگلیس از طریق کانال مانش است.

چندی پیش فرانسه بر لزوم انعقاد توافق پناهندگان با انگلیس به منظور حل مناقشات بر سر پناهجویان عبوری از کانال مانش تاکید کرده و این اقدام را از اولویت‌های پاریس در دوران ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا دانست.

شمار روزافزون مهاجران عبوری از کانال مانش که از فرانسه به انگلیس می روند بخصوص در دوران پسا برگزیت تنش های بین لندن و پاریس را تشدید کرده است.

فرانسه از دولت انگلیس درخواست کرده به وعده های خود عمل کند و منابع لازم برای مبارزه با قاچاق مهاجران در سواحل فرانسه را فراهم کند.

انگلیس در چارچوب توافق صورت گرفته در جولای با فرانسه تامین مالی امنیت مرزها در فرانسه با حدود ۶۲.۷ میلیون یورو در سال جاری و سال آینده را پذیرفت.

البته دولت انگلیس در ماه سپتامبر تهدید کرد که این پول را به دلیل هجوم بالای مهاجران از فرانسه و از طریق کانال مانش به پاریس نمی دهد.

هفته نامه "اشپیگل" چندی پیش در گزارشی نوشت: گشت های بریتانیا می خواهند در آینده به جای اسکورت قایق های حامل مهاجران در کانال مانش به سواحل انگلیس آن ها را به فرانسه بازگردانند.

وزیر کشور انگلیس هم اخیرا در پیامی توئیتری اعلام کرد که توقف گذرگاه ها برای عبور مهاجران اولویت مطلق برای انگلیس خواهد بود.

در زمینه نظامی هم اختلافاتی بین دو قدرت هسته ای و وتوی سازمان ملل وجود دارد و هر دو برای نقش رهبری نظامی در اروپای غربی تلاش می کنند. این مناقشات در دوران پسا برگزیت شدت گرفته است.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب به مناقشات بین فرانسه انگلیس بر سر مسئله توافق زیر دریایی اشاره کرد .

پس از آنکه آمریکا، انگلیس و استرالیا چندی پیش از امضای یک توافقنامه مشترک امنیتی-نظامی مشترک خبر دادند، فرانسه جو بایدن را متهم به زدن خنجر از پشت به پاریس کرد.

به دنبال لغو قرارداد بزرگ استرالیا با پاریس برای خرید زیردریایی‌ها و عقد قرارداد جدید با واشنگتن به همین منظور، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه چندی پیش اعلام کرد که کشورش سفیران خود در ایالات متحده و استرالیا را برای رایزنی فراخوانده است.

توافقنامه جدید موسوم به AUKUS سه کشور مذکور این موضوع را در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه مورد بررسی قرار خواهد داد که استرالیا چگونه می تواند به بهترین فناوری زیردریایی هسته‌ای دست پیدا کند که سریعتر و کاربردی تر از زیردریایی های متعارف فعلی باشد. با انعقاد این توافق، عملا قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری فرانسه با استرالیا برای توسعه زیردریایی هسته‌ای لغو شده است.

این مسئله مناسبات بین انگلیس و فرانسه را هم تشدید کرد.

رایت دانشمند علوم سیاسی در انگلیس در این باره می گوید که اعتماد بین دو کشور بسیار بسیار کم است. فرانسه نه تنها به انگلیس بی اعتماد شده بلکه این کشور را دیگر قابل اعتماد نمی داند.

وی بر این عقیده است که بهبود مناسبات دو کشور به ندرت قابل پیش بینی است و مناقشات جدید ایجاد شده بر سر پروتکل ایرلند شمالی بین اتحادیه اروپا و انگلیس مناسبات لندن-پاریس را هم تشدید می کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما HK ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    روابط انگلیس و فرانسه هیچ فقط خوب نبوده مخصوصا در دوره جنگ صدساله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس