کد خبر 1285389
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
پرچم آمریکا نمایه

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت، کاخ سفید و فدرال رزرو با آشفتگی، آمارهای تورم را رصد می کنند و امیدوارند که افزایش سریع قیمت ها به تدریج محو شود اما اعتراف می کنند که آرام شدن این وضعیت طول می کشد.

به گزارش مشرق، واشنگتن تایمز طی گزارشی نوشت، کاخ سفید و فدرال رزرو با آشفتگی، آمارهای تورم را رصد می کنند و امیدوارند که افزایش سریع قیمت ها به تدریج محو شود اما به طرز فزاینده ای اعتراف می کنند که آرام شدن این وضعیت بیشتر از آنچه انتظار می رفت در سال جاری به طول می انجامد.

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵.۳ درصد افزایش یافت. در بازه آگوست تا سپتامبر، این شاخص ۰.۳ درصد افزایش یافت.

* سرعت افزایش تورم همچنان بالا

هرچند سرعت افزایش ماهانه این شاخص به نسبت سرعت سرسام آور اوایل امسال، کند شده است اما هنوز به طرز غیرطبیعی سریع است و فشارهای قیمتی به سرعتی که سیاست گذاران امید داشتند، از بین نرفته است.

* عدم توانایی تامین تقاضا

با افزایش قیمت بلیط هواپیما، وعده های غذایی رستوران و پوشاک پس از بهبود از رکود ناشی از کرونا، تورم در اوایل سال ۲۰۲۱ جهش یافت که این قابل پیش بینی بود. اما اخیرا، قیمت ها همچنان افزایش می یابد زیرا کمبود عرضه به این معناست که کسب و کارها نمی توانند افزایش سریع تقاضا را تامین کنند. تعطیلی کارخانه ها، مسدود شدن مسیرهای حمل و نقل و کمبود نیروی کار در بنادر و خطوط حمل و نقل، تولید و حمل کالا را با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید:

تاثیر افزایش قیمت انرژی در جهان بر اقتصاد آمریکا

هیچ نشانه آشکاری از کاهش تورم وجود ندارد و مقامات فدرال رزرو هنوز فکر می کنند، تورم از بین می رود؛ آنها به میزان فزاینده ای در مورد اختلال در عرضه که می تواند به اندازه کافی طولانی باشد و به انتظار برای افزایش قیمت از سوی مصرف کنندگان و مشاغل را ایجاد کند، نگران هستند.

اگر مردم فکر کنند هزینه های زندگی شان بیشتر خواهد شد، احتمالا خواستار جبران خسارت بیشتر خواهند شد و با افزایش دستمزد از سوی کارفرمایان، آنها نیز ممکن است قیمت های خود را بالا ببرند تا هزینه ها را پوشش بدهند و این یک روند مارپیچ صعودی ایجاد می کند.

درحال حاضر، شرکت ها برای جذب کارمندانی که در زمان همه گیری کرونا بازار کار را ترک کرده اند و هنوز بازنگشته‌اند، دستمزد ها را افزایش می دهند و مالکان نیز به سرعت در حال افزایش کرایه ها هستند. هر دو عامل در ماه های آتی می تواند به تورم منجر شود.

مقامات فدرال رزرو اعلام کرده اند که در صورت ادامه افزایش تورم، از سیاست های بانک مرکزی برای کنترل تورم استفاده خواهند کرد اما آنها ترجیح می دهند تا زمانی که بازار کار کامل بهبود نیافته، هزینه های استقراض را در سطوح پایین نگه دارند.

وال استریت آمارهای جدید تورم را به دقت رصد می کند، زیرا افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو می تواند رشد و قیمت سهام را تحت تاثیر قرار دهد.

و کاخ سفید تحت فشار است تا هر راه حل ممکن برای حل مسئله تورم را ارائه دهد.

وزارت کار گزارش شاخص هزینه های مصرفی را منتشر خواهد کرد.

 پیش از این نیز خبرگزاری رویترز نوشته بود،  بانک مرکزی آمریکا با دو مسئله جدی روبروست. شیوع ویروس کرونا باعث شده تا از یک سو شاهد افزایش سریع قیمت کالاهای اساسی در این کشور باشیم و از سوی دیگر رشد اقتصادی آن هم تحت‌الشعاع قرار دهد؛ چراکه زنجیره تامین کالا هم در این کشور دچار اختلال شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس