کد خبر 1285247
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
علـی‌اف، تاریـخ بخـوان! - کراپ‌شده

رییس جمهوری آذربایجان باید در رابطه با ایران بیشتر مطالعه و پژوهش داشته باشد و اقتدار و عظمت ایران را هیچ گاه از یاد نبرد و با صبر و عقلانیت حاکم در دیپلماسی تهران دچار سو، برداشت و اشتباه محاسباتی نشود.

به گزارش مشرق، علی قاسمی طی یادداشتی نوشت: ایجاد مشکل در عبور و مرور کامیون های ایرانی در قلمرو کنونی جمهوری آذربایجان که عازم بخش جنوبی ارمنستان بودند، باز کردن پای نیروهای خارجی در دریای خزر و کوک کردن ساز تحرکات تجزیه طلبانه توسط جمهوری آذربایجان به تنش در روابط باکو و تهران دامن زده است.

نتیجه جنگ ۲۰۲۰ باکو ارمنستان و حضور و همکاری نظامی و اطلاعاتی اسراییل با جمهوری اذربایجان موجب گردید تا "الهام علی اف" در رابطه با جمهوری اسلامی ایران دچار اشتباه محاسباتی و خطای استراتژیک شود.هرچند اندیشکده های امریکایی مانند بنیاد دفاع از دموکراسی مستقر در واشنگتن بی تاثیر در ایجاد فضای کنونی در روابط باکو تهران و اشتباه محاسباتی الهام علی اف نیستند. بنیاد دفاع از دموکراسی و نیز برخی محافل سیاسی و رسانه های جمهوری آذربایجان با دادن آدرس اشتباه به علی اف به ایجاد این وضعیت و تنش جاری در روابط دوکشور کمک کردند.

اسراییل نزدیک دو دهه در باکو حضور دارد و با پروژه ایران هراسی و دمیدن ساز تحرکات تجزیه طلبانه در اندیشه تنش زایی  در روابط باکو تهران است.این سیاست اسراییل در ماههای اخیر و با پا گذاشتن رییسی به پاستور تشدید شده است.

رئیسی روابط حسنه با همسایگان را به عنوان اصل بنیادین در سیاست خارجی  دولت خود عنوان و در دست یابی به ان تلاش زیادی دارد.اما تل اویو با استراتژی "مرگ با هزار چاقو" در صدد مانع زایی و به چالش کشیدن این روابط است. بخشی از تنش اخیر در روابط باکو تهران را بایستی در این چارچوب مورد تحلیل و بررسی قرار دارد.

عقلانیت در دیپلماسی تهران حاکم است. تهران نیز در تحولات اخیر مسیر دیپلماسی را به باکو نشان داده است. اما در راهبرد کلان امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران حضور اسراییل در مرزهای مشترک باکو_تهران ، جزو خطوط قرمز ایران و غیر قابل تحمل است.

انهدام مقر موساد در اربیل عراق را بایستی در چارچوپ این دکترین دفاعی _امنیتی تهران دانست. ایران در رابطه با امنیت مرزی و منافع ملی با کشوری تعارف ندارد .باکو نباید به لانه اسراییلی ها در این کشور دلخوش باشد. این لانه برای این کشور امنیت ساز نیست.

مواضع اخیر علی اف رییس جمهوری آذربایجان نشان از ناپختگی وی در رابطه با تهران دارد. وی دکتری تاریخ دارد، اما به نظر می رسد تاریخ سرزمین مادری جمهوری آذربایجان را خوب نخوانده است. دود باز کردن پای بیگانگان به منطقه خزر و کوک کردن ساز تحرکات جدایی طلبانه به چشم علی اف خواهد رفت و به ضرر این کشور تمام خواهد شد.

از سوی دیگر حضور بیگانگان در این منطقه، امنیت خزر را به خطر خواهد انداخت و هزینه های عواقب آن نیز بر دوش باکو سنگینی خواهد کرد. امنیت خزر با همسایگان آن  و با رعایت حسن همجواری و تقویت روابط منطقه ای در همه سطوح امکان پذیر خواهد بود.

سرانجام اینکه علی اف رییس جمهوری آذربایجان باید در رابطه با ایران بیشتر مطالعه و پژوهش داشته باشد و اقتدار و عظمت ایران را هیچ گاه از یاد نبرد و با صبر و عقلانیت حاکم در دیپلماسی تهران دچار سو، برداشت و اشتباه محاسباتی نشود.

احترام به خطوط قرمز ایران در همه سطوح سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی ضامن صلح و امنیت پایدار در روابط دو کشور است.خطوطی که علی اف نباید از ان ها عبور و نادیده بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • TR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    10 52
    كدوم عقلانيت ، چهل سال تحريم و بدبختي
    • آرش IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      4 2
      برای آدمهای تن‌ پرور و عناصر خود فروخته و بی سواد و کوته فکری مثل جنابعالی تعبیر جز این نداره.ولی برای کسانی که جز به استقلال ایران و سربلندی ایرانی نمیاندیشند ۴۳ سال خود باوری و مبارزه برای بازگرداندن عزت و شرف به کشور و پیشرفت چشمگیر در بسیاری از عرصه ها با وجود تحریمهای ظالمانه ترجمه میشه.ایرانی که روزی نیمی از دنیا چشم طمع به آن داشتند و اینقدر آن را حقیر و نا توان فرض میکردند که به خود اجازه دادند در جنگ نیابتی که با تحریک صدام به راه انداختند از هیچ تلاشی برای نابودی آن کوتاهی نکنند و اینقدر ایران را ضعیف میدیدند که به هواپیماهای مسافربری و حامل زن و کودکان ایرانی هم حمله موشکی میکردند،با ایران امروز که ابرقدرتهای دنیا در برابر قدرت آن از منطقه خاور میانه در حال فرار هستند تفاوت های زیادی داره که درک و فهمش برای امثال شما که دنیا را با ترازوی خور خواب و خشم و شهوت اندازه گیری میکنید نباید هم جز تحریم معنای دیگری داشته باشد.
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    17 24
    سوال از برادران آذری : آیا نام الهام واقعا برای مردان در آذری های ایران وجود دارد ؟ اصلا داریم ؟
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      8 3
      اولا او یک یهودیست! ثانیا مگر در فارسی حشمت نصرت عزت رها و .... اسم مشترک بین مرد و زن نیست؟!
    • نام ایشان برخلاف اونچیزی ک تو ایران میگن الهام نیس IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      6 1
      سلام نام این اقا الهام نیست بلکه ایلهامه معنیش هم میشه حامی ایل و طایفه الهام یه اسم عربیه ک در اذربایجان برا دختران ب کار میره
    • GB ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      25 4
      حالا که چی‌ که گیر به اسم این طرف دادید، هر کسی‌ دوست داره هر اسمی داشته باشه و به کسی‌ ربطی‌ نداره؟ نمی‌‌فهمید که دارید به خانم‌های محترم توهین می‌کنید؟ مگه خودت خواهر و مادر نداری؟ اگه سواد و درک سیاسی داشته باشی‌ میتونی‌ از دیکتاتوری و دزدی اموال مردم ایرانی‌ الاصل جمهوری باکو توسط این فرد و خاندانش که مستند هم هستش حرف بزنی‌. جنایاتی که در حق شیعیان انجام دادند و به زور مردان مناطق مختلف رو از خانه‌هاشون راندند تا برای مسابقات خوانندگی یورو یک سالن تو دل برو درست کنند. جنایاتی که در حق کرد‌ها و پارسی‌‌ها که در مقابل دشمنان ایران جنگیده بودند کردند. کوچکترین حقی‌ بابت زبان فارسی و کرد براشون قائل نیستند.
    • ناشناس IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      2 4
      الهام نیست بلکه الحام است.الحام در زبان آذری به معنای ایلین حامیسی. در زبان فارسی یعنی حامی ملت و مملکت
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      4 1
      حالا تو با این اسم، الهام ، چه مشکلی داری؟ معلومه که هم سواد نداری، هم اعصاب نداری! برو خودتو درمان کن. یه درمان درست و حسابی. اگر اینطوری میخواهی قضاوت کنی حتما صدام حسین یا باراک حسین اوباما برای تو خیلی خیلی موجه و قابل ستایش هستند. یاد بگیر منفعل و احساساتی نباشی و پرت وپلا به هم نبافی.
    • سید IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      3 1
      الهام نیست دوست من ایلهام هست که اینجا به اشتباه الهام میگن حتی علی اف هم نیست بلکه علیو هست
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      5 1
      آذری نه ترک
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    17 6
    اهل مطالعه نیست این مردک احساساتی کم عقل و باد شده
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    4 8
    اشتباه نکنید علی آف یهودی است.
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      7 1
      به فرض که یهودی باشه، مگر یهودی ها بندگان خدا نیستند؟ مگر پزشک امام (ع) یهودی نبود. شما که ماشاءالله حس خودبرتر بینی داری، کمی مطالعه کنید که اینجوری کنف نشی
  • US ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    8 3
    خبرگزاری رسمی ترکیه از دستگیری هشت نفر از جمله "دو مامور ایرانی" خبر داده که به گفته مقام‌های امنیتی قصد ربودن یک نظامی پیشین ایرانی را داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری آناتولی سازمان اطلاعات و پلیس ترکیه در عملیاتی مشترک در استان وان، واقع در مرز ایران، هشت نفر از جمله دو مامور اطلاعاتی ایران را دستگیر کرده است. به گفته مقام‌های اطلاعاتی این افراد "قصد ربودن و بازگرداندن اجباری یک مقام پیشین نظامی ایران را داشتند." مقام‌های استان وان ترکیه گفته‌اند که شش نفر دیگر "همدستان محلی" ماموران ایرانی بوده‌اند.
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    34 3
    آقایون پان بدونید که نقشه کشورهای تجزیه شده ی مورد نظر آمریکا رو دارید پیش میبرید. .
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    9 9
    تورج پسر فریدون پادشاه ایرانی است که کشور توران را بوجود اورد فریدون سه پسر داشت. توران یک کشور ایرانی است._____عجیبه اینها حتی در آرزوهاشان هم چیزی ندارند و از فرهنگ های دیگر میدزدند چون اصلا ترک را انگلیس پررنگ کرد. عثمانی حتی یکبار هم خودش را ترک نگفت
    • حیدر IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      2 1
      خواهشمندم دوروغ نباف
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    5 3
    تخصص آقای بایدن تحزیه است.
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 7
    میدانستید سرزمین های اشغالی به دست امریکا و اصراعیل در اینترنت خیلی زیاد است؟؟ اری دنیای اینترنت خیلی جاها از دنیای واقعی هم مهمتره. ولی متاسفانه خبر بدی در راهه؟ کوچ اجباری و اخراج گستره شیعیان ایرانی از سرزمین های اینترنت انجام خواهد شد.
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    12 7
    قیافه اش به آذریهای با غیرت نمیخورد
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      3 3
      این هم از کشفیات شماست که از قیافه متوجه با غیرتی یا بی غیرتی شدی. بگو حتما تو کتاب گینس اسمتو بنویسن شاید برنده جایزه نوبل شدی .
  • مجتبی از زنجان IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    6 1
    همه کشور های دنیا از نژادی های مختلف تشکیل شده اند الان در اسپانیا جنبش های زیادی هستش یا در فرانسه یا در هند که به۷۲ملت معروف است
    • مجتبی از زنجان IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      4 1
      البته به هند میگن۷۲ملت اما بیش۲۰هزار ملیت در هند زندگی زندگی میکنه
  • US ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    41 4
    البته این که بگیم نمی دونه َتاریخ آذربایجان و تعلق اون به ایران رو دور از ذهن به نظر میرسه . بیشتر باید بهش بگیم که روی قدرت اموات (اسرائیل و اردوغان) حساب نکن
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 8
    کوچ اجباری و اخراج گسترده ایرانیان از سرزمین های اشغالی. میدونستین اینترنت جزو سرزمین های اشغاای جهان هست و ۹۰درصدش توسط اسراعیلی ها اشغال شده؟ اسراعیل عاشق طرح صیانت شده نمیبینید ریس جمهورش به همه چیز گیر میده یک کلمه از صیانت اینترنتی نمیگه؟
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    10 5
    مگه سواد داره؟؟!!
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      2 0
      سواد که داره ولی نه به اندازه جنابعالی.
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      0 0
      یک بار نوشته بود یک جایی که قبل از استقلال جمهوری آذربایجان تو مسکو استاد دانشگاه بود
  • انور پاشا IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    16 7
    شما خودتان باید تاریخ را بهتر بخوانید، کسانی که به تروریست‌های داشناک ارمنی برای تاسیس ارمنستان بزرگ کمک کردند عاقبتشان ویرانی شد.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    33 9
    تو قضیه ارمنستان کوتاهی کردید جایی که اصلا نباید کوتاه میومدید حتی از سوریهمهم تر بود
  • US ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    35 18
    مسولین محترم منطقه قره سو رو چرا در دادگاه بین المللی پیگیری نمیکنیم ؟قره سو باید به ایران برگردانده شود .
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    4 19
    اینم مثل فوتبال یا کشتی میمونه که حریفا هی میگن چنین میکنیم چنان میکنیم بعد توی مسابقه دماغشون رو بگیری جونشون درمیادچندتا از بچه های بالا رو شبانه بفرستین بالای سرش تا حساب کاردستش بیاد
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    3 2
    اسرائیل اشغالگر و متجاوز و قاتل مسلمانها است و ارمنستان هم همین مشخصات را دارد پس لعنت به هردویشان
  • داوود IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    4 5
    فتنه بزرگ اردوغانه . علیف به پشتیبانی اون این حرفا رو میزنه . نگاه کنید به گذشته قبل از قدرت گرفتن اردوغان صحبت اینجور حرفا نبود . اینهمه بلا سر سوریه اومد همش زیر سر اردوغانه . اینهمه عملیات تروریستی انجام میشه سوریه عراق حتی اروپا و ایران ولی یکشون تو ترکیه انجام نشده .حالا دولت و ملت سوریه که دارند پیروز میشند و ادلب رو از اشغال تروریستها در میارند اردوغان میگه نا امنی تو مرزمون رو تحمل نمیکنیم . ماندگاری اردوغان آشوب و جنگ در همسایگان هستش.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    1 17
    آذربایجان عددی نیست ترکیه شیرش کرده البته خود ترکیه هم عددی نیست باید مرزهامون را ببندیم مفت ومجانی نیان ایران بچرند راحت میا ن ایران خرید ودکترو ...مردمش بخاری ندارند ودولت لاییک چه برادری علیه ما هم فتنه میکنند
  • محمد جوادي IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    12 4
    الهام علی اف تصمیم گیرنده نیست ترکیه، اسرائیل و امریکا هستند که این آش را برایش پخته اند ترکیه هم وارد این بازی نمی شد مگر زمانی که روس ها در سوریه دو گانه بازی کردند و از طرفی جبهه مقاومت هم در مقابل دستورات پوتین کوتاه آمدند و اقدام به آزاد سازی ادلب و مناطق اشغالی ننمودند و به چند دلیل دیگر از جمله خرید اس 400 و تحریم روسیه توسط غرب ترکیه خود را هم وزن روسیه تلقی کرد و روسیه هم به چنین تفکری نه نگفت پس اردوغان فکر کرد می تواند با ایرانی که چندان در این اواخر نمایش آنچنان قدرتمندانه ای از خود در سوریه و عراق نداشت بازی کند. اگر مشکلی از لحاظ بودجه نظامی دست و پای ایران را نگرفته باشد و ممنوعیتی از سوی اسد نباشد بهترین راهکار حل مسئله سوریه می باشد. با آزاد سازی تمام سرزمین سوریه کردها نیز قطعا در مقابل حکومت مرکزی نرمش نشان خواهند داد و دغدغه های به حق ترکیه هم در این خصوص کمرنگ تر خواهد شد. اما از طرف دیگر روسیه تا مشکلات خود را با غرب حل نکرده سوریه را در همین وضعیت کج دار و مریض بیشتر می پسندد. و شاید بشار اسد هم به باقی ماندن این وضعیت راضی تر باشد. چون در صورت حل مسئله خود را در مقابل در خواست های سیاسی رعایت حق و حقوق اقوام و مذاهب و خواسته مردم سوریه تحت فشار خواهد دید . لذا وظیفه ما هست که از این کلاف سر در گم برای خود کلاهی در خور بدون لحاظ نمودن وضعیت دیگران ببافیم. در مورد اخیر هم شناسایی و نابودی مراکز تجمع تروریست ها در آن سوی آراز بهترین راهکار می باشد و تبعات آنچنانی برای ما نخواهد داشت.
    • بهزاد AZ ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      0 3
      بهترین گزینه تجزیه سوریه است. ایران و ترکیه هرکدام سرزمینهای دلخواه خود را بردارند.
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      بهزاد سایبری خبیث
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    2 1
    طرح ضداینترنتی قدم آخر غلبه اشراف بر انقلاب است. امام حسین ع خودش شیعیانش رو از این طرح نجات بده.
  • حسن کیانی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    26 12
    الهام جونی باربر اردوغان یهودی شدی پس سرانجام کارت را ببین
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    1 15
    پان ترک ها بدانند در طرح تحزیه خاورمیانه که چندسال پیش در سنای امریکا تصویب شد. شهر تبریز در کشور کردستان ازاد قرار میگیره.
    • بهزاد AZ ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      1 1
      ترکها و کردها باهم کنار میان شما نگران نباش.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      مثل اینکه شما مادرتان (ایران) را رها کردی بیشتر نگران عثمانی ای هستی که بیشترین کشتار تاریخ آذری ها را انجام داده است.
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      نگرفتی چی شد. سنای امریکا همان جایی که چین از ترس آن جرات خرید آشکار نفت از ایران را ندارد. اراده کرده تبریز شهر درجه۲ در کشور کردستان آزاد باشد همان کردهایی که سالها توسط ترکیه سرکوب شده اند‌. تنها اراده ای که تابحال جلوی تصمیم سنا (یعنی داعش) را گرفته ایران شیعه است‌
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      3 0
      بله تاریخ شما کولی ها را آنگلوساکسون ها نوشته اند
  • کاظم جعفری IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 1
    ازعلی اف بپرسیدواژه آذربایجان یعنی چی ، فارسی است یاترکی است ؟ وچرا به قفقاز جنوبی آذربایجان میگوید ، این یکی ازشرارتهای استالین ملعون است .
    • بهزاد AZ ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      1 1
      آذربایجان با فرم باستانی "آندیرپاتیان" در کتیبه های آشور به سال ۷۱۴ پیش از میلاد،ثبت شده است که یکی از استانهای پادشاهی ماننا بوده است. اتیمولوژی آن ریشه ترکی دارد و به معنای "تختگاه محتشمان" است که توسط ایشپاکای سکایی یا همان اغوزخان نامگذاری شده است.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      زیان ترکی از شاخه های زبان های آلتایی ی نژاد زردپوست است. سالها فشار مهاجمان باعث شد که مردم آذربایجان بجای زبان فارسی از زبان بیگانگان زردپوست چشم بادامی استفاده کنند.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      آندیرپاتیان که اسم رومی آذربایجان است. رومی ها به آذربایجان کلمه آندیرپاتیان را میگویند انهم بخاطر بحث علفظ و لهحه است. ______ آذربایجان: آذرپایگاه: پایگاه آتش قومی ایرانی از ۱۲ قوم بزرگ آریایی ایران هستند که در روزگاری مسئول حفاظت از آتش اهورایی بودند.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      حتی توران که آرزویشان است هم یک امپراطوری ایرانی بوده است. عجیبه آرزوهایشان هم دزدی از ایران است. ________/ تورج پسر فریدون شاه ایرانی بود / تورج نخستین شاه و پدیدآورنده سرزمین توران بود./ نام مادر تورج، شهرناز بود./ /تورج که او را گاهی تور نیز گفته‌اند، پسر دوم از سه پسر فریدون بود که در تقسیم سرزمین فریدون کشور توران به او اختصاص یافت. / /امپراطور تورج فرزند امپراطور فریدون بود. / ////فریدون از تبار جمشید بود این فریدون بود که با یاری کاوه آهنگر، ضخاک را شکست داد. //// از تورج و فریدون در کتاب های تاریخی اقوام اصیل دیگر مثل هند و آشور نیز یاد شده است./
  • بهزاد AZ ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    علیفردکترای تاریخ داره تو دانشگاه مسکو تدریس می کرد! اونوقت بهش میگی تاریخ بخون؟! باهاش بحث کنی چنان چپ و راستت میکنه نفهمی از کجا خوردی. آدم خیلی باسوادیه
  • حسین اسلامی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    اینا همش بازی صهیونیست هست تا مارو جان هم بندازد و حصار امنی واسه خودش درست کنه
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 1
    تورج پسر پسر فریدون شاه ایرانی بود / تورج نخستین شاه و پدیدآورنده سرزمین توران بود./ نام مادر تورج، شهرناز بود./ /تورج که او را گاهی تور نیز گفته‌اند، پسر دوم از سه پسر فریدون بود که در تقسیم سرزمین فریدون کشور توران به او اختصاص یافت. / /امپراطور تورج فرزند امپراطور فریدون بود. / ////فریدون از تبار جمشید بود این فریدون بود که با یاری کاوه آهنگر، ضخاک را شکست داد. //// از تورج و فریدون در کتاب های تاریخی اقوام اصیل دیگر مثل هند و آشور نیز یاد شده است./
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    اتحادیه اروپا بصورت رای مردم اداره میشود_______ برای همین هرگز ترکیه را عضو اتحادیه اروپا ننمیکنندچون جمعیت یزرگ یک کشور مسلمان ترکیه از این به بعد در تصمیم گیری های اتخادیه اروپا رای بدهند.____ ترکیه به اتحادیه اروپا اصلا با مبانی اتخادیه اروپا از بیخ نمیخونه
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 1
    تبریز که واژه ای فارسی هست چه ربطی به ترکیه و جمهوری آذربایجان داره؟ شمس تبریزی هم زبانش فارسی بود نه ترکی، مولانا هم که بزرگترین شاهکارش را به فارسی نوشت تا پیام بدهد ،هر دوی این ها مفاخر ایرانی هستن و فارسی زبان نه اسطوره های ترکیه و آذربایجان.مردم تبریز و آذربایجان عزیز ما زبان اجدادیشون فارسی بود پس حضور گسترده و ماندگاری سلجوقیان و اوغوزها و مغولها و قزلباش های سرباز،رفته رفته زبان مردم تغییر کرد،مثل تغییر زبان در مصر و دیگر کشورهای فتح شده توسط اعراب به زبان عربی
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      2 0
      شمس تبریز شاه ترکان است پس این بیت نشون میده که تبریز و کل اذربایجان همیشه ترک بوده و هرگز وطن هندو ها نبوده است
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 1
    این من هستم تورج شاه، شاه اول توران شاهزاده ایران پسر امپراطور فریدون که ضحاک را کشت._____ منم تورج شاه، شاهِ توران از دل تاریخ به شما جوانان آذربایجان فرمان میدهم که شمشیرهای طلاییتان را با نداشته های ترکان عوض نکنید.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    تنها کشورهای فرانژادی میتوانند تمدن تشکیل بدهند. بعلت وجود اقوام مختلف‌. ایران به شدت استعداد تمدن بررگ تبدیل شدن را دارد. ایران نمونه یک کشور فرا نژادی است که اولین شرط امپراطور جهانی شدن است.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    سیمرغ ایران اینبار زره سبز شیعه بر تن دارد و به منجی نگاه میکند.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    وقتی در جنگ چالدران سربازان ترکیه امدند و اذربایجانی ها را با توپ میکشت. لشکر ایران میگفت شما خیلی نامردین که از راه دور میجنگید اکر راست میگویید بیایید تن به تن و مردانه بجنگید.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    عثمانی هم محبور بود فارسی حرف بزنه چون از جای دیگه لشکرکشی کرده بود اومده بود بلای جون مردم بومی شده بود و انواع نسل کشی رو انجام داد در آناتولی و اروپا
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    اتحادی از بهترین اقوام بشر دورهم جمع خواهیم شد و بنیانی نو در خواهیم انداخت‌. ایران کشور خداست. ما مهمترین یاری کنندگان آن نجات دهنده هستیم.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    تبریز نزد ایرانیان بزرگ و باارزش است تبریز فقط در ایران ارج و ارزش داره و در۵شهر بزرگ کشور است. تبریز نه نفت داره نه کنار دریا است نه معدن آنچنانی داره.___در مقابل باکو و انکارا و استانبول شانسی نداره و دربین شهرهای درجه ۲ ترکیه گم میشه._____درضمن در قرن های گذشته چندبار دست ترکیه به تیریز رسیده و کشتارهای بزرگ از مردم تبریز بدست ترکیه (عثمانی با خانواده سلطنتی ترک) را در تارخ نوشته اند
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    ارتباط ایران با ارمنستان برای آزادی مردم کشور آذربایجان از دست تروریست های داعش هم مهم و مفید است. چون روزی علی اف از این تروریست ها برعلیه خود اذربایجانی عا هم استفاده میکند.
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    ۹۰درصد آذری های ایران بیشتر از اینکه خودشان را فرزند اذربایجان بدانند فرزند زهرا س و سرباز حسین ع میدانند و برای حفظ کشور حسین ع (ایران) از جان خودشان میگذرند چه برسد به این چیزها.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    ایران دقیقا در منطقه بین آذربایجان و نخجوان باید پایگاه مستشاری نظامی ایجاد کند.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    توراتی ها: در کتاب‌ها نام‌های تورانیان همه ایرانی است. در شاهنامه هم نام‌هایی مانند پشنگ و ارژنگ، افراسیاب، گرسیوز، اغریرث، گُروی، کهرم، سپهرم، اندریمان، سرخه، شیده، فرنگیس، منیژه، ویسه، فرشیدورد، لهاک، هومان، پیران، بارمان، پیلسم، گلباد، نستیهن، شواسپ، ارجاسپ، ویدرفش، نامخواست و…)، کاملاً آشکار می‌سازد که تورانیان قوم-قبیله‌ای «ایرانی» بوده‌اند.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    ایران باید با یونان هم ارنباط بگیرد
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    علی اف میخواهی غرش شیر را بشنوی؟ کمکی صبر کن.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    علی اف کوچولو یک مرد کوچک..........علی کوچولو کشور داره‌ داعش داره ....دزدی هاش پراز باره.... دستش تو دست شیطانه پاهاش تو کفش ایرانه..وای وای وای
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    روزی از همین تروریست های وارد شده به آذربایجان بر علیه خود مردم آذربایجان استفاده میشود. برای نجات مردم کشور آذربایجان باید کاری کرد.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    تروریستی که گوشت نوزاد زن شیعه را پخت و به خورد آن زن داد. حالا در کشور شیعه ی آذربایجان اسکان یافته اند. این خطر اول برای خود مردم کشور آذربایجان است
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    بایدن استاد تجزیه است ترکیه را هم تجزیه خواهد کرد
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    تروریست هایی که سر کودک شیعه در سوریه می بریدند تا به بهشت بروند تا اورده ای در آذربایحان شیعه ساکن کرده ای؟؟ ورا از آنها برعلیه مردم خود اذربایجان استفاده نکنی؟ نجات شیعیان مظلوم کشور آذربایجان یک وظیفه شرعی است.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    نگران نباشید. ایران بعد ۲۵۰۰ سال برای بار دوم به مدیترانه رسیده است. برادران ایرانی من سرتان را بالا بگیرید که سیمرغ دوباره پرواز آغاز کرده و ایبار زره سبز شیعه را نیز به تن دارد و روئین تن شده است.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    ایران بعد ۲۵۰۰ سال برای بار دوم به مدیترانه رسیده است. برادران ایرانی من سرتان را بالا بگیرید که سیمرغ دوباره پرواز آغاز کرده و این بار چشم به منجی دارد و زره سبز شیعه را نیز به تن دارد و روئین تن شده است.
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    ایران در جریان سوریه خیلی گسترش داشته. از اقیانوس هند تا مدیترانه ما ایرانیان حضور داریم و فعلا داریم این را تثبیت کنیم بدنبال درگیری جدید نیستیم. پس علی اف میخواهی غرش شیر را بشنوی؟ کمی صبر کن.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    چرا به ارمنستان موشک نمیدهید تا با اصراحیل جدید در خاورمیانه مبارزه کند.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    به ایرانم قسم، من ترک‌ تبریزی اولین موافق صادرات انبوه موشک به ارمنستان هستم هم برای حفاظت ایران هم برای نحات مردم شیعه اذربایحان از شر تروریست های جدید. جنگی هم نکردیم فقط صادرات انجام دادیم البته صادرات کارشناس نظامی هم باشد.
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 0
    فارس ها فقط یک لشگر از لشگربزرگ کوروش بودند. لشگریان اقوام دیگر هم بودند. و ازجمله لشگر(مردمان پایگاه آتش=آذرپایگاه=آذربایجان). ۱۲ قوم ایرانی استخوان بندی لشگر کوروش را تشکیل میدادند.
  • NL ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    برای نجات خود مردم کشور آذربایجان هم شده باید به ارمنستان موشک فروخت. چرا پایگاه نظامی ایران در ارمنستان تاسیس نشود وقتی میتواند؟؟
  • واو IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    بله.
  • GB ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    کردستان یه منطقه خاص است هر کشوری چند موشک به انجا شلیک کرده. توطئه اصلی کسانی هستند که چند قدرت منطقه ای مانند ترکیه و پاکستان حامی آنها است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس