کد خبر 128498
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی صریح با خودروسازان از فاصله چشمگیر صنعت خودرو با اهداف تعریف شده و انتظارات مطرح از این بخش انتقاد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس؛ مهدی غضنفری در مراسم افتتاح خط تولید دومین خودروی ملی ایران خودرو(رانا) با بیان اینکه قصد دارد امروز به صورت صریح با خودروسازان صحبت کند، اظهار داشت: مونتاژ خودرو در کشور از دهه 40 آغاز شد و تا پایان دهه 60 مونتاژ با افزایش تیراژ تولید ادامه یافت.

وی با بیان اینکه دهه 70 دوره فوق‌العاده خوبی برای صنعت خودروسازی بود، افزود: در این دوره حداقل 10 اتفاق خوب برای صنعت خودرو رخ داد. که اصلاح ساختار صنعت خودرو، تشکیل شورای سیاست‌گذاری خودرو، توسعه صنعت قطعه‌سازی و خدمات پس از فروش از جمله این موارد است.

وی با اشاره به مصرف شدن اولین خودروی ملی کشور در پایان دهه هفتاد تصریح کرد: در دهه 80 نیز موضوعاتی مانند کیفیت، آلایندگی، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ارتقاء کیفیت خودرو و مصرف سوخت و آلایندگی خودرو مورد توجه صنعت خودروسازی قرار داشت.

غضنفری با اشاره به تولید نیم میلیون دستگاه خودرو در سال 86 و رسیدن آن به یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 90 گفت: در سال‌های اخیر 11.5 میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شد.

وی افزود: میزان صادرات صنعت خودروسازی در سال 81 حدود 4 هزار دستگاه بود که در سال 90 به 55 هزار دستگاه رسید. هر چند نسبت به کل تولید عدد بالایی نیست.

وزیر صنعت با تشریح چشم‌انداز صنعت خودروسازی تا سال 1404 گفت: در این مدت باید حداقل 3 میلیون دستگاه خودرو تولید شود و یک میلیون دستگاه نیز صادر شود که در حال حاضر خیلی کمتر از این رقم است.

وی افزود: تا سال 1404 باید حداقل 50 درصد خودروها با برند داخلی تولید شوند و تأمین 25 میلیارد دلار توسط قطعه‌سازان داخلی صورت گیرد.

به گفته وی صادرات قطعات خودرو نیز تا سال 1404 باید به 20 میلیارد دلار برسد که در حال حاضر گزارش‌ها تأئید‌کننده این نیست که این هدف دست یافتنی باشد. مگر اینکه کار بیشتری در این حوزه انجام شود.

غضنفری اظهار داشت: گاهی اوقات یک قطعه‌ساز منحصر در تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان فشارهایی را بر تولید‌کنندگان خودرو وارد می‌کند که مجبور می‌شویم به سمت تأمین کنندگان خارجی پناه ببریم. در مقابل گاهی نیز مطالبات قطعه‌سازان با تأخیر 4 تا 6 ماهه از سوی قطعه‌سازان پرداخت می‌شود و در واقع روابط میان قطعه‌ساز و خودروساز هنوز به صورت راهبردی شکل نگرفته است.

وی تصریح کرد: در حالی که برای دست‌یابی به اهداف چشم‌انداز باید منافع مشترک بین این دو مجموعه شکل گیرد.

وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: در نگاه مدیران ارشد چند دیدگاه وجود دارد، برخی نگاه مهندسی خیلی حساس دارند و نگاه داخل کارخانه‌ایی با توجه به کاهش قیمت تمام شده و ارتقاء تولید را دنبال می‌کنند، اما برخی نیز نگاه بنگاهی و کف کارگاهی ندارند و بیشتر به خرید و فروش سهام و مدیریت منابع مالی در بورس فکر می‌کنند.

وی افزود: البته نگاه به بازار نیز به عنوان نگاه سوم در بین مدیران مطرح است که در خودروسازان ایرانی کمرنگ است.

غضنفری تأکید کرد: نگاه به مصرف‌کننده داخلی و خارجی باید در خودروسازان ایرانی تقویت شود زیرا حس بازارهای بین‌المللی راه و روش خود را دارد.

وزیر صنعت با اشاره به مشکلات ایجاد شده در تنظیم بازار خودرو در شب عید سال جاری گفت: در آن زمان از مدیران ایران خودرو و سایپا خواستم تا به دفتر کارم بیایند و به آنها گفتم که آیا انتظار دارید بازار خودرو را هم وزارت صنعت، مانند بازار شیر و ماست کنترل کند و خودرو را نیز مانند سیب و پرتقال برای شب عید انبار کنیم؟

وی ادامه داد: اگر خودروسازان می‌خواهند در سطح بین‌المللی حضور داشته باشند، تنظیم بازار داخلی کاری ندارد.

غضنفری این سؤال را مطرح کرد که برای چه حاشیه خودرو شدت می‌گیرد و خودروساز فکر می‌کند که منافعش در حفظ حاشیه بازار است؟

وی خطاب به خودروسازان ادامه داد: اگر می‌خواهید در بازار بین المللی رقابتی حاضر شوید باید بازار داخلی را به راحتی و بدون دخالت دولت مدیریت کنید.

وی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری خودرو چند جلسه را بابت این مسئله گذراند که خودرو را چند بفروشیم.

غضنفری طراحی خودرو را به عنوان یک آرمان مشترک، راهکار اصلی برای حل مشکلات صنعت خودروسازی عنوان کرد و گفت: بهترین آرمان مشترک، حضور قدرتمندانه در بازارهایی است که غول‌های خودروسازی در آنجا حضور دارند.

وی ادامه داد: در کشورهایی که در حال حاضر خودروسازان ایرانی حضور دارند غول‌هایی مانند تویوتا و بنز نیستند.در حالی که باید به فکر خارج کردن برندهای معروف جهان از بازارهایی باشیم که می‌توانیم در آنجا حضور داشته باشیم.

غضنفری تأکید کرد: بازارهای صادراتی ما نباید فقط در عراق، آفریقا و افغانستان تعریف شوند بلکه باید به آسیای غربی، شرق آسیا و آمریکای لاتین نیز توجه داشته باشیم.

وزیر صنعت ادامه داد: حوزه طراحی و مهندسی خودرو به اندازه کافی مورد توجه دولت و خودروسازان قرار نگرفته است که این مشکل باید برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس