نگهداری از طیور به منظور فروش فراورده های آن ها اگر به صورت اصولی و با یک برنامه ریزی دقیق انجام گیرد موفقیت مناسبی را برای فردی که کسب و کار را راه اندازی کرده به همراه خواهد داشت. بدین منظور باید یکسری تجهیزات مخصوص برای نگهداری و پرورش طیور تهیه شود. در ادامه به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت .

http://file.tesmino.ir/reportage/35496454/image_c99e2d8a226f3ed9945fdce4f6ac0ca24618a0a7.jpg

سالن های پرورش مجزا :

تصور کنید که یک سالن کوچک برای پرورش پرندگان در اختیار دارید . این سالن شاید حتی متشکل از دو سه اتاق باشد . در چنین شرایطی توجه کنید که اتاق های جوجه کشی ، اتاق پرورش جوجه ها و پرورش طیور بالغ باید مجزا انتخاب شود .

در اتاق جوجه کشی شرایط تهویه ، دما و رطوبت باید با دقت بیشتری اندازه گیری شود. با خرید دستگاه جوجه کشی در ظرفیت های مختلف خود اپراتور امکان جوجه کشی از طیور و در نتیجه تولید جوجه را خواهد داشت که نسبت به خرید جوجه 1 روزه بسیار بصرفه تر می باشد.

از این رو بهتر است اتاق مخصوصی برای جوجه کشی فراهم شود. این اتاق می تواند دارای دمایی در حدود 25 درجه بوده و رطوبت مناسبی نیز داشته باشد که با استفاده از رطوبت ساز ها و سیستم های تامین دمای مناسب می توان آن را پیاده سازی کرد.

از جمله سالن هایی که باید مجزا باشد سالن نگهداری از جوجه ها می باشد. در سالن نگهداری از جوجه ها باید از لامپ های مادرمصنوعی به منظور گرم نگه داشتن جوجه ها و همینطور جلوگیری از رشد باکتری و سایر عوامل بیماری زاد در اطراف آنها استفاده کرد. همچنین دانخوری و آبخوری هایی که برای جوجه ها استفاده میشود از نمونه های مورد استفاده برای طیور بالغ متفاوت می باشد . از این رو چنین مواردی نیز باید رعایت شود . دمای این سالن بر اساس جدول دمایی که برای طیور تعریف میشود به صورت پلکانی کاهش پیدا خواهد کرد و در روزهای ابتدایی بیشترین مقدار دما باید در نظر گرفته شود .

اتاق نگهداری از طیور بالغ نیز باید از نظر نوردهی ، آبخوری ، دانخوری و سیستم تهویه شرایط بهینه ای را داشته باشد . در این سالن نور مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از ایجاد اختلالاتی همچون کانیبالیسم در سالن جلوگیری می کند.

تهویه در سالن های نگهداری طیور :

سیستم تهویه به منظور جابجایی هوا و گردش مناسب هوای تازه در داخل سالن استفاده میشود. در سیستم تهویه از ابزارهایی همچون هواکش مرغداری ، پنجره های اینلت ، پنجره های معمولی و ... استفاده میشود . انتخاب هواکش بسته به شرایط سالن و نیاز هوایی آن دارد. محل نصب هواکش ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بر اساس نقشه ی هوایی سالن و نحوه ی ورود و خروج هوا در داخل سالن نسبت به آن برنامه ریزی شود.

قیمت هواکش مرغداری به عواملی همچون اندازه هواکش ، ظرفیت هوایی آن و جنس بدنه فن بستگی دارد . میزان هوایی که هواکش جابجا می کند از مهمترین فاکتورها در انتخاب هواکش است. این هوا در اصل میزان هوایی است که هواکش می توان در هر دقیقه آن را از سالن خارج کند. میزان مکش و پرتابه ی هوا نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد .

در فصول سرد سال که هوای گرم به بالای سالن می رود استفاده از دریچه های هوایی اینلت، میتواند هزینه های گرمایی سالن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در سیستم این دریچه ها، هوا به صورت کنترل شده و با زاویه ای مشخص به سمت قسمت بالایی سالن حرکت میکند و هوای گرم محبوس شده در این قسمت را به حرکت در می آورد. این هوای گرم که با هوای سرد بیرون مخلوط شده است در داخل سالن به جریان افتاده و هوای کلی سالن را به تعادل می رساند. بدین ترتیب نیاز گرمایی سالن کاهش می یابد.

در فصول گرم سال، میتوان از پدسلولزی برای خنک کردن سالن استفاده شود. اگر سالن کوچک باشد ، یک تکه از دیواره به پدسلولزی جایگزین میشود. پد های سلولزی قابلیت نگهداری آب به مدت زمان زیادی را در داخل بافت خود دارند، پس از اینکه آب در داخل بافت پد نفوذ کرد، با عبور هوا از داخل آن، هوای خنک وارد سالن میشود و در سالن به گردش در می آید. میتوان از فن مرغدرای برای گردش بیشتر هوای خنک تولیدی این پدها نیز استفاده کرد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35496454/image_b5a9b1e47fb1ebbf0464e492ba92e1976ae000a5.jpg

سالن آماده سازی و فروش :

یک سالن مجزا نیز باید برای آماده سازی طیور و یا لاشه ها برای فروش مهیا کرد. این سالن برای ذبح طیور ، بسته بندی لاشه ها ، جمع آوری تخم ها و ... مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از ابزارهایی که باید برای این قسمت خریداری شود پرکن می باشد . پرکن ابزاری برای جداکردن پر لاشه ی طیور می باشد . این ابزار به صورت تخصصی برای هر پرنده تولید میشود. از انواع پرکن مرغ می توان به پرکن های ساده و پرکن های استیل اشاره کرد. پرکن های ساده دارای بدنه ای داخلی از جنس ABS بوده و بدنه ی خارجی آنها از جنس گالوانیزه می باشد . نمونه های استیل به صورت کامل از استیل نگیر تولید شده و طول عمر بالاتری دارند.

از جمله مهمترین قسمت های این دستگاه ها انگشتی های انها می باشد که برای هر پرنده به صورت مخصوصی تولید میشود . پرهای لاشه با برخورد به انگشتی از پوسته جدا میشوند.

قیف سربری نیز از دیگر مواردی می باشد که باید حتما در سالن های پرورش طیور کوچک از آن استفاده شود . با استفاده از این قیف فرایند ذبح طیور با سرعت بیشتری پیش می رود.

نتیجه گیری :

استفاده از تجهیزات مناسب و توجه به اصول نگهدرای از طیور شرایط را برای یک سالن پرورش طیور مناسب فراهم میکند. این ابزارها علاوه بر این که پرورش طیور را آسانتر از پیش می کند، در کیفیت پرورش نیز تاثیر بسزایی می گذارد.

اشنایی با این ابزارها و همینطور شرایط بهینه نگهداری از طیور می تواند کمک بسیاری به پرورش اصولی طیور توسط شما کند. اندیشه سبز به آدرس www.andisheh-sabz.com با فراهم کردن اموزش های طبقه بندی شده در مورد پرورش طیور ، کمک بسیاری به آشنایی شما با فرایند های اصولی و استاندارد نگهداری از طیور خواهد کرد. از این رو پیشنهاد میکنیم با مراجعه به این وبسایت شرایط مختلف نگهداری از جمله دما ، رطوبت ، شرایط بهینه نگهداری در بستر ، شرایط جوجه کشی مناسب ، شرایط پرکنی و ارائه ی محصول به بازار را مطالعه کرده و اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس