سازه چادری معمولا در رویدادها، کاربردهای صنعتی، پروژه های بزرگ و مواردی از این دست به کار گرفته می شود. این سازه های چادری دارای طرح های مختلفی بوده و با یکدیگر یکسان نیستند.

در حقیقت تفاوت های اساسی میان انواع آلاچیق های پارچه ای وجود دارد. این تفاوت ها کاربرد هر یک از سازه ها را مشخص نموده و ویژگی های به خصوصی به آن می‌بخشد. در ادامه این مقاله از به بررسی تفاوت میان سازه چادری ساده و کششی خواهیم پرداخت.

سازه چادری کششی یا ساده ؟کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

سازه چادری ساده چیست؟

در ابتدای امر بهتر است با مفهوم سازه چادری ساده آشنا شوید. این سازه ها جهت استفاده در مراسم و نمایشگاه‌های فصلی در مدت زمان کوتاه چند روز یا چند هفته مناسب است. نحوه پیاده‌سازی این آلاچیق های پارچه ای به گونه ای است که باید در رویدادهای کوتاه مدتی مانند جشن‌ها، مسابقات، انبارهای موقت و ... به کار گرفته شوند.

هنگام برپایی یک سازه چادری سنتی باید وضعیت آب و هوا را مورد ارزیابی قرار داد و تنها در صورت مواجه با شرایط جوی مساعد از این سازه ها استفاده نمود. زیرا آن‌ها توان کافی برای مقابله با بادهای شدید و برف و باران ندارند. در کنار این‌ها محل نصب سازه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این آلاچیق ها باید در فضایی صاف و مسطح نصب شوند تا در صورت نیاز بتوان به راحتی آن‌ها را جمع کرد.

سازه چادری کششی چیست؟

سازه چادری کششی مقاومت بیشتری نسبت به مدل های ساده دارد و می‌توان از آن برای فعالیت‌های سنگینی مانند ساخت و ساز، هواپیمایی، معادن، اصلاح سایت و انبارداری استفاده نمود. این سازه ها در شرایط جوی مختلف نظیر برف، باران، باد شدید و گرما و سرمای شدید به خوبی مقاومت نموده و از پای نمی‌افتند. از این جهت می‌توان آن‌ها را برای مصارف طولانی مدت و طی ماه‌ها یا سال‌ها به کار گرفت.

سازه چادری کششی یا ساده ؟کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

بررسی تفاوت ساختاری بین چادرها و سازه چادری کششی

تفاوت میان چادرهای سنتی و سازه چادری کششی در مواردی از جمله نحوه استفاده، مدت زمان قابل استفاده و مکان نصب تاثیر می‌گذارد. به طور مثال ساختارهای چادری جهت استفاده در مدت زمان کوتاه و برپایی رویدادهای ساده مناسب‌اند. در مقابل آلاچیق پارچه ای کششی جهت اجرای طرح های صنعتی برای مدت زمان طولانی در حدود چند ماه یا چند سال مناسب است. در حقیقت این سازه ها مانند پناهگاه یا فضای کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین جهت مشتری برای انتخاب محصول کارآمد، لازم است نیازهای خود را به دقت ارزیابی نموده و بر اساس آن‌ها، سازه چادری مناسب را سفارش دهد.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های ساختاری میان سازه چادری ساده و کششی می‌پردازیم:

1- تنش افقی سازه کششی

یکی از ویژگی‌های خاص سازه چادری کششی که چادرهای ساده از آن بی‌بهره‌اند، تنش افقی میان پارچه و پروفیل‌های چهارچوب است. در این آلاچیق ها، پارچه در پروفیل های آلومینیومی قاب سازه قرار گرفته و یک قوس هیدرولیک تحت فشار، موجب کشیدگی پارچه خواهد شد. سپس قاب افقی، قوس های آلومینیومی را در جای خود قفل می‌کند. این ویژگی نه تنها موجب استحکام پارچه سازه خواهد شد، بلکه پارچه را به پوششی مقاوم و استوار در برابر تنش های افقی تبدیل می‌کند.

2- پروفیل های آلومینیومی آکسترود شده

در هر دو نوع آلاچیق پارچه ای ساده و کششی ، پروفیل های آلومینیومی آکسترود شده وجود دارد. اما تفاوت میان این دو در ساختار و استحکام پروفیل هاست. در واقع در یک سازه کششی ، پروفیل ها ابعاد بزرگ‌تری داشته و ساختار قدرتمندتری برای آن ایجاد می‌کنند. در سازه چادری کششی اندازه مقطع‌ها، پیچ‌ها، کابل‌ها و پروفیل‌ها بزرگ‌تر از سازه‌های معمولی می‌باشد.

سازه چادری کششی یا ساده ؟کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

3- اتصالات پیچیده در ساختارهای قدرتمند

سازه چادری ساده و سنتی از اتصالات لولایی جهت چهارچوب بندی ساختار استفاده می‌کند. این اتصالات در نهایت قاب ضعیفی به وجود می‌آورد که در مقابل بادهای شدید به اندازه کافی قدرتمند نبوده و دچار لرزش خواهد شد. اما در یک سازه چادری کششی اتصالات پیچیده‌تری برای وصل کردن اجزای قاب به یکدیگر و قفل کردن آن‌ها در جای خود به کار گرفته می‌شود. این اتصالات موجب افزایش استحکام در چهارچوب آلاچیق پارچه ای کششی می‌شود.

4- وجود ستون‌های منحنی در سازه های کششی

یکی دیگر از ویژگی های جالب توجه سازه های کششی ، بهره‌مندی از ستون‌های منحنی در ساختار آلاچیق می‌باشد. این ستون‌های خمیده و منحنی شکل موجب استحکام بیشتر سازه در شرایط سخت شده و تحمل آن را در مقابل باد و باران به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

موارد مهم در زمان خرید سازه پارچه ای کششی

اگر قصد خرید یک سازه چادری را دارید، در قدم اول باید نوع نیاز خود را به وضوح مشخص نموده و سپس بر اساس آن مدل مناسب را تهیه کنید. با این حال مواردی وجود دارد که پیش از سفارش یک سازه پارچه ای چه از نوع ساده باشد و چه کششی، لازم است در نظر داشته باشید. این موارد عبارتند از:

- بررسی گزارش مهندسی شرکت عرضه کننده سازه جهت کسب اطلاعات در رابطه با میزان مقاومت و ایمنی آلاچیق پارچه ای

- بررسی وضعیت ایمنی سازه چادری کششی و ساده در شرایط آب و هوایی مختلف

- ارزیابی نوع کاربری سازه جهت اطمینان از سازگاری آن با نیاز مشتری

- بررسی اندازه قاب سازه و پیچ‌ها و اتصالات آن

- برخورداری از قابلیت تنش افقی در کنار تنش عمودی (اغلب سازه های چادری کششی تنها از تنش عمودی یا پایین برخوردارند.)

سازه چادری کششی یا ساده ؟کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

دیکسون؛ عرضه‌کننده انواع سازه های چادری در ایران

در نهایت با افتخار اعلام می‌کنیم شرکت دیکسون با ارائه بهترین پارچه ها و آلاچیق های چادری، گزینه‌هایی فوق‌العاده برای خرید سازه پارچه ای در اختیار شما گذاشته است.

برند دیکسون در سال‌های اخیر به سبب ارائه محصولات کاربردی و خدمات پس از فروش جامع و کامل، به عنوان تولیدکننده پیشرو در سطح جهان شناخته شده است. با این حال شما به عنوان مشتری تنها کسی هستید که با در نظر گرفتن نیازها و اهدافتان می‌توانید بهترین گزینه را برای خرید آلاچیق پارچه ای انتخاب نمایید. توصیه می کنیم در زمان خرید، حتما به کیفیت و امکانات سازه ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برای خرید سازه چادری کششی و ساده و یا ارتباط با مشاوران می‌توانید از طریق وب سایت و یا شماره تماس با ما در ارتباط باشید.

آدرس وب سایت : www.dickson.ir

شماره تلفن: 02144545096 - 02144546335


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس