پشت پرده تسهیلات ۳۰ میلیونی لوازم خانگی

ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حمایت از اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار کارگر ایرانی است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه ایران با اشاره به استقبال تولیدکنندگان داخلی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی نوشت: طبق گزارش‌های منتشر شده،

کره‌ جنوبی برای آزادسازی حدود ۷ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور، پیشنهاد صادرات لوازم خانگی به جای پول را داده است که با نامه رهبر معظم انقلاب پاسخ ایران به این پیشنهاد منفی بوده است. ضمن اینکه به اعتقاد کارشناسان، در مقابل بدعهدی کره‌ای‌ها، اعلام ممنوعیت واردات از این کشور، منطقی و پاسخ روشنی به همراه دارد. در همین ارتباط، فعالان صنعت لوازم خانگی، از این فرمان ممنوعیت استقبال کرده‌اند و تنها نگرانی آنها، تشدید ورود لوازم خانگی خارجی از طریق قاچاق است که به گفته برخی فعالان تا ۵۰ درصد از بازار ایران را در اختیار دارد.

در همین زمینه حسینی شاهرودی دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران گفت: با توجه به زمزمه‌هایی که اخیراً در مورد واردات لوازم خانگی به‌گوش می‌رسید صنعتگران احساس خطر کرده و برای حمایت از تولید داخل به رهبری نامه نوشتند. رهبری نیز با حمایت از تولید داخل، دستور منع واردات را به رئیس جمهوری دادند.

شاهرودی افزود: سرمایه‌گذاری کلانی در حوزه تولید لوازم خانگی در داخل شد و با اشتغالزایی خوبی که صورت گرفت بیش از ۳۰۰ هزار نفر مشغول به کار شدند و قطعاً با ورود مجدد شرکت‌های کره‌ای، صنایع ایرانی زمینگیر می‌شد.

مرسل صدیق، رئیس انجمن سازندگان قطعات لوازم خانگی گفت: دولت باید حمایت خود را از صنعت لوازم خانگی ادامه دهد و این دغدغه واحدهای صنعتی است که با واردات اشتغال آنها را تحت تأثیر قرار دهد؛ این در حالی است که قطعات تولیدی این صنعت باکیفیت است و فقط خلأ تکنولوژیکی داریم. از دهه ۶٠ تا ٩٠ تحول بزرگی در حوزه صنعت لوازم خانگی داشتیم و اکنون نرخ بهره بالا در کنار تورم ناشی از سیاست‌های کلی پولی و ارزی دولت، برای صنعت آزاردهنده است. بازار نباید به سمت خرید کالاهای خارجی برود و این اگر زمانی رخ دهد اشتغال دچار مشکل می‌شود.

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم گفت: تا قبل سال ٩٧ به خاطر تحریم آمریکا بازار ایران در سیطره لوازم خانگی خارجی بود. ما به اجبار تحریم و مدیریت منابع ارزی واردات را ممنوع کردیم و امروز در حوزه تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی افزایش اشتغال داشتیم و تولیدکنندگان به مقیاس اقتصادی رسیدند. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار داخلی‌ها است، تأکید کرد با حمایت‌هایی که حالا از صنعت لوازم خانگی انجام شده، لازم است تولیدکنندگان برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشند، سرمایه‌گذاری خود را توسعه دهند و کیفیت کالاها و خدمات پس از فروش را دور از انتظار بالا ببرند.

در همین حال عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری تصریح کرد: نامه اخیر مقام معظم رهبری روشن و شفاف است. تولیدکنندگان باید قدر این فرصت طلایی را بدانند و از آن استفاده کنند. این نامه تکلیف مشخصی را بر دوش تولیدکنندگان داخلی می‌گذارد. در این شرایط باید تولید کنندگان داخلی براساس برنامه زمانبندی مشخصی که ارائه می‌کنند، به سرمایه‌گذاری برای توسعه بخش تحقق و توسعه، ارتقای پیوسته کیفیت و فناوری در واحدهای تولیدی، تعدیل و کاهش هزینه‌های تولید و منطقی‌سازی قیمت کالای نهایی اقدام کنند. به نوعی باید با ارتقای پیوسته لوازم خانگی تولید داخل از طریق همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری، تعمیق ساخت داخل و حمایت کامل از قطعه‌سازان زمینه ثمربخشی ابلاغیه رهبری را برای رشد تولید و رضایت مشتریان فراهم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ﺷﺎﻫﺮﺥ IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    ﺗﺎ ﻛﺎﻻﻫﺎﻱﺩاﺧﻠﻲ ﺭﻗﺎﺑﺘﻲ ﻧﺸﻮﺩ ﺑﺎ ﻛﺎﻻﻫﺎﻱ ﺧﺎﺭﺟﻲ اﺯ ﻧﻆﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ و ﻗﻴﻤﺖ ﻫﻴﭻ ﻓﻘﻄ ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﻴﻢ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺣﺮﻓﻲ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    3 0
    دقیقا مثل حمایت از ایران خودرو وای به حال ما
  • علی IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    از سایپا و ایران خودرو حمایت کردین بس نبود پوست مردمو با قیمتاشون کندن حالا نوبت وسایل دیگه شده شما اگه می خواین حمایت کنید با قیمت پایین ومناسب باید محصولاتتون عرضه کنید. مثل آلمان که خودرو ملی شون که بنز و بی ام و هست (نه اشغالای سایپا و ایران خودرو) نصف قیمت شو دولت برای حمایت از مصرف کننده می پردازه
  • متین IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    البته ده درصد حمایت از کارگره 90 درصد حمایت از مافیای پشت پرده س
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    3 0
    حمایت از کارگران نیست حمایت از سرمایه دارانی است که بدون دغدغه مردم را سرکیسه می کنند.
  • حمید IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    انشااله مثل صنعت خودرو نشود که سوبسید از مردم گرفتند و با منت جنس آشغال تحویل مردم می دهند.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    3 0
    سلام کدام حمایت مثل ایران خودرو و سایپا!!! خوب وقتی رقابتی نباشه هیچوقت پیشرفتی حاصل نمی شود. خدا وکیلی مردم اگر در انتخاب لوازم خانگی آزاد باشند کدوم کالا را میخرند؟ چرا خودمونو گول میزنیم. چون کیفیت اونا بالاتره خوب لوازم داخلی هم باید کیفیت را ببرند بالا نه فقط قیمت را!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    2 0
    این اتفاق در شرایطی خواهد افتاد که واقعا تولید وجود داشته باشد. نه اینکه قطعات چینی و کره ای را مونتاژ کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس