اقدام آمریکا برای از سرگیری مذاکرات مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی

آمریکا برای از سرگیری مذاکرات تعیین مرز دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی یک میانجی جدید را مشخص کرده است.

به گزارش مشرق، مقامات آمریکایی و صهیونیستی به پایگاه خبری آکسیوس گفتند که آموس هوکستاین نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی به عنوان میانجی جدید در موضوع منازعه لبنان و اسرائیل بر سر مرز دریایی و اکتشاف گاز در شرق مدیترانه تعیین شده است.

به نوشته آکسیوس، هوکستاین یکی از نزدیکان جو بایدن رییس جمهوری آمریکا است و چندین سال با او همکاری کرده است. به همین دلیل مساله منازعه دریایی بین بیروت و تل آویو به یکی از اولویت‌های اصلی بایدن تبدیل می‌شود.

نماینده جدید وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی به جای جان دزروکر که به عنوان میانجی آمریکا در دولت دونالد ترامپ فعالیت می‌کرد، تعیین شد. در حال حاضر دزروکر به عنوان کاردار سفارت آمریکا در قطر منصوب شده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به آکسیوس گفت:تایید می‌کنیم که آموس هوکستاین نقش خود به عنوان میانجی آمریکا در مذاکرات مرز دریایی اسرائیل- لبنان که در دوره اوباما این سمت را بر عهده داشت، را ادامه خواهد داد.

مقامات صهیونیستی از اولین سفر هوکستاین به لبنان و فلسطین اشغالی در ماه اکتبر خبر دادند.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار گردید. 

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است. در سال ۲۰۰۰ نیز  ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    لبنانیها از کشمکشهای سیاسی خسته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس