کد خبر 1278538
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
جدیدترین موضع گیری سودان درباره سدالنهضه

وزیر منابع آبی سودان از سدالنهضه به عنوان تهدیدی مستقیم علیه خارطوم نام برد.

به گزارش مشرق به نقل از العربی الجدید، یاسر عباس، وزیر منابع آبی سودان اعلام کرد: تداوم ساخت سد النهضه در سایه عدم دستیابی به توافقی حقوقی و الزام‌آور، تهدیدی مستقیم علیه سودان به شمار می‌رود.

وی گفت: سودان به دستیابی به توافق حقوقی و الزام‌آور برای تضمین تبادل اطلاعات به منظور سلامت سد الروصیرص و زندگی ملیون‌ها نفر در حاشیه رود نیل اصرار دارد.

وی اظهار داشت: سودان مستقیماً از تداوم ساخت سد النهضه و مشخصاً تصمیم یکجانبه در آبگیری آن توسط اتیوپی برای دومین سال متوالی تاثیر می‌پذیرد.

مذاکرات سه جانبه میان سودان، مصر و اتیوپی درباره سد النهضه از سال گذشته متوقف شده است و این امر به دلیل خروج سودان از مذاکرات به دلیل بی نتیجه بودن گفت‌وگوها بوده است، قاهره و خارطوم خواهان مشارکت امریکا، سازمان مللف اتحادیه اروپا و اتحادیه افریقا در این مذاکرات هستند اما آدیس آبابا اصرار دارد مذاکرات تنها زیرنظر اتحادیه افریقا انجام گیرد.

مصر در تامین ۹۰ درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس