نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ 21؛ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

نیمکت های سرمربیان تیم ها در لیگ برتر بیست و یکم هم جذاب است هم لرزان، حضور برخی مربیان در خارج از گود کار را برای ۱۶ سرمربی فصل آینده دشوارتر از همیشه کرده است.

به گزارش مشرق، یکی از جذابیت‌های لیگ برتر بیست و یکم سرمربیان هستند. افرادی که گاهی مبلغ قراردادشان هم اندازه برخی ستاره‌های لیگ برتری است. با این حال بدون اغراق باید گفت که سرمربیگری در لیگ برتر یکی از شغل‌های سخت فوتبال محسوب می شود. فشار روانی روی مربیان در لیگ برتر بسیار زیاد است و عملکرد آنها فقط با برد و باخت سنجیده می‌شود. هرچند برخی مربیان در فصل گذشته تلاش کردند که با شعار جوانگرایی و بها دادن به بازیکنان جوان خود را از زیر تیغ انتقادها و عدم نتیجه گیری برهانند اما در نهایت یا تیم‌شان سقوط کرد یا پست‌شان را از دست دادند.

این واقعیت تلخ را باید پذیرفت که در فوتبال حرفه‌ای چیزی جز نتیجه اهمیت ندارد! همین مساله هم بیش از همیشه حساسیت و فشار را روی مربیان زیاد می‌کند. نگاهی اجمالی و گذرا به نیمکت سرمربیان در لیگ برتر بیست و یکم داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید:

* پرسپولیس؛ ماموریت غیرممکن سرمربی

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

نیمکت قهرمان پنج دوره لیگ برتر ثبات نسبی در این ۵ فصل داشته است. سه قهرمانی با برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات به دست آمد و دو قهرمانی هم با یحیی گل محمدی سرمربی ایرانی البته در این بین گابریل کالدرون هم نیم فصل حضوری موفق در این تیم داشت. پرسپولیس اکنون در لیگ برتر بیست و یکم هم با یحیی وارد مسابقات می‌شود و هواداران این تیم در آرزوی ششمین قهرمانی متوالی سرخپوشان هستند اما یحیی می‌داند ماموریتی دشوار پیش رویش است، ماموریتی شاید غیرممکن!

* سپاهان ؛ محرم در رویای یک قهرمانی

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

محرم نویدکیا اگرچه فصل گذشته نتوانست جامی برای زردپوشان اصفهانی کسب کند اما به دلیل رفتار و گفتار صادقانه‌اش مورد احترام و توجه هواداران سپاهان و تمامی علاقمندان فوتبالقرار گرفت. با این حال سپاهان با جذب مهره‌های کلیدی و تاثیرگذار به دنبال حداقل یک جام قهرمانی در فصل پیش‌روست و به همین دلیل نویدکیا هم شاید این فشار روانی را در این فصل حس کند.  البته نوید کیا آرامشی ذاتی دارد که می‌تواند در حساس‌ترین شرایط به او و تیمش کمک کند اما او هم می‌داند در فوتبال حرفه‌ای به مربی بدون جام مربی موفق نمی گویند.

* استقلال؛ قرارداد سه ساله با فرهاد مجیدی 

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

آبی‌پوشان فصل پیش را با محمود فکری آغاز کردند. سرمربی که با نساجی قرارداد داشت اما وسوسه حضور در تیم استقلال باعث شد که او نساجی را در همان پیش فصل رها کند و آبی پوش شود اما در نهایت فقط یک نیم فصل در استقلالِ پرحاشیه فصل قبل دوام آورد و فرهاد مجیدی جانشین او شد. فرهاد هم فصل گذشته در نهایت دستش به جام نرسیداما استقلال را در لیگ برتر در رده سوم حفظ کرد.

البته با مرور اتفاقات فصل گذشته  استقلال می‌توان یک کتاب چند جلدی نوشت! با این حال استقلال با فرهاد مجیدی فصل را به پایان رساند و این فصل نیز او سرمربی استقلال است. مصطفی آجورلو مدیرعامل جدید باشگاه نیز دو شب پیش قراردادی سه ساله با مجیدی امضا کرد. ظاهرا فرهاد برای فصل آینده بهانه و دلیلی برای موفق نشدن ندارد، هر چند برخی مدعی می‌شوند که ممکن است جواد نکونام یک آلترناتیو قدرتمند برای مجیدی باشد اگر او نتواند مسابقات موفقی با استقلال داشته باشد.

* تراکتور تبریز؛ رفت آمد فراز و فیروز

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

تراکتور فصل گذشته در هفته پنجم لیگ برتر علیرضا منصوریان را برکنار کرد  و نیمکتش را به رسول خطیبی سپرد. سرمربی که هدایت آلومینیوم اراک را برعهده داشت! در نهایت این تیم فصل را هم با خطیبی به پایان نرساند و فیروز کریمی هدایت تراکتور را در هفته‌های پایانی برعهده گرفت. اکنون تراکتوری‌ها فصلی پرحاشیه را آغاز کردند. آنها ابتدا فراز کمالوند را به عنوان سرمربی انتخاب کردند، مربی که ادعا کرد در سال دوم حضورش در تراکتور این تیم را قهرمان لیگ برتر خواهد کرد اما با توجه به شرایطی که پیش آمد او نه تنها برف تبریز را ندید که حتی نتوانست یک مسابقه رسمی هم هدایت قرمزپوشان تبریزی را برعهده بگیرد و دوباره فیروز کریمی به تیم برگشت و در لیگ قهرمانان آسیا نیز مقابل النصر عربستان سرمربی تراکتور شد. کریمی فصل آینده را با وجود همه مشکلات مالی و مدیریتی در باشگاه تراکتور خواهد ماند، بخصوص اینکه تراکتور بی پول شاید جذابیت زیادی برای برخی مربیان خارج از گود نداشته باشد.

*گل گهرسیرجان؛ آغاز فصل با قلعه‌نویی محروم؟

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

گل‌گهر سیرجان با امیر قلعه نویی سرمربی کهنه‌کارش لیگ را به پایان رساند اما در آخر فصل بعد از  باخت به استقلال قلعه‌نویی از کوره در رفت و خطوط قرمز را رد کرد.اکنون این مربی با محرومیتی سه ماهه مواجه است، مدیران گل‌گهر هم حرف‌های دوپهلویی در مورد شروع فصل با قلعه‌نویی می‌زنند اما شاید امیر باز هم در این فصل سرمربی گل‌گهر بماند و سه ماه از روی سکوها تیمش را هدایت کند یا شاید هم مربی دیگری جانشین قلعه‌نویی شود.

فولاد خوزستان؛ بازگشت عبدالله ویسی به سرزمین مادری

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

فولاد فصل را با نکونام شروع کرد، هرچند برخی از هواداران به خاطر نتایج فولاد در لیگ انتقادهایی از کاپیتان اسبق تیم ملی داشتند اما در نهایت نکونام یک جام قهرمانی را برای فولاد خوزستان به ارمغان آورد. با این حال تغییرات مدیریتی فولاد باعث شد که نکونام قید حضور در این تیم را بزند. مربی که برای تیمش جام قهرمانی آورد اما در شروع لیگ برتر بیست و یکم خانه نشین است. نیمکت فولاد هم به عبدالله ویسی سرمربی فصل گذشته خیبر خرم آباد رسید. ویسی که یک مربی خوزستانی است به دنبال تکرار موفقیتش با استقلال خوزستان است  و کار سختی در پیش دارد هرچند او شرایط فوتبال در سرزمین مادری‌اش را به خوبی می‌شناسد.

پیکان تهران؛ جذب یک مربی ناکام

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

مهدی تارتار در ابتدای فصل  قبل  قرار بود از این تیم جدا شود اما مدیریت باشگاه اصرار به ماندن و حفظ تارتار داشت و در نهایت هم باشگاه از این تصمیم کارشناسی مدیر خود سود برد ولی تارتار در این فصل دیگر در پیکان نماند و راهی ذوب آهن شد. جالب است که باشگاه پیکان هم سرمربی فصل قبل ذوب آهن را که توفیق چندانی نداشت جذب کرد. باید دید حسینی هم مثل تارتار از سوی مدیریت باشگاه در طول فصل حمایت خواهد شد یا نه؟

مس رفسنجان؛ ربیعی ماندگار خواهد بود؟

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

محمد ربیعی که این تیم را به لیگ برتر آورد فصل گذشته نیز در این تیم باقی ماند. ربیعی این فصل هم هدایت مس را برعهده دارد، در واقع مس رفسنجان هم ثبات سرمربیگری را در دستور کارش قرار داده است. شاید ربیعی هم خیالش در این فصل برای کار با مس رفسنجان راحت باشد زیرا هواداران این تیم توقع زیادی از تیم شهرشان ندارند و به دنبال قهرمانی یا کسب سهمیه آسیایی نیستند با این حال جذب برخی بازیکنان خارجی مثل بازیکنان تیم ملی عمان حواشی را در این تیم ایجاد کرد.

پدیده مشهد؛ بازگشت مهاجری

پدیده حواشی‌عجیبی در فصل گذشته داشت و حتی نامش از شهرخودرو به پدیده تغییر کرد ولی در نهایت با سیدمهدی رحمتی فصل را به پایان رساند اما در آغاز این فصل نیز اتفاقات حاشیه ای در این تیم ادامه دارد. رحمتی علیه مسعود معمایی مدیرعامل باشگاه صحبت کرد و گفت فقط حرمت موی سپیدش را نکه می دارد، او هم  خطاب به رحمتی گفت نمی‌خواهد حرمتم را نگه  داری حداقل حرمت سرمربیگری خودت را حفظ کن. در نهایت با این اختلافات پدیده که منجر به جدایی رحمتی شد قرار است این تیم فصل آینده را با رضا مهاجری شروع کند. مهاجری هم مربی قدیمی مشهدی است که شاید خیالش بابت حفظ نیمکتش تا پایان فصل تا حدودی راحت باشد زیرا باشگاهی با این همه حواشی عجیب وغریب خواهان زیادی بین مربیان نخواهد داشت.

صنعت نفت آبادان؛ فصل پرچالش منصوریان

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

نفت آبادان با سیروس پورموسوی فصل پیش را آغاز کرد و به پایان رساند اما وی مثل همیشه از شرایط تیم در طول فصل گلایه داشت و بارها به طور تلویحی صحبت از رفتن کرد. در نهایت هم پورموسوی از تیم جدا شد  و جای خود را به علیرضا منصوریان داد. مربی که از آلومینیوم اراک به آبادان آمده و تلاش می‌کند نتایج خوبی با این تیم بگیرد اما صنعت نفت هواداران پرشور و مشتاق زیادی دارد و کار در نفت آبادان با کار در تیم‌های دیگر نفتی مثل نفت تهران تفاوت‌های زیادی دارد. به نظر می رسد منصوریان فصلی پر چالش را پیش رو خواهد داشت بخصوص اینکه وضعیت مالی این باشگاه خیلی مطلوب نیست.

آلومینیوم اراک؛ بازگشت رسول به شهر امیر کبیر

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

آلومینیوم اراک فصل گذشته را با رسول خطیبی شروع کرد ولی پیشنهاد تراکتور تبریز باعث شد که خطیبی خیلی راحت قید آلومینیوم را بزند و به تبریز برود.منصوریان جانشین خطیبی شد و فصل را به پایان رساند. البته منصوریان در اتفاقی عجیب برای فصل بعد هم سرمربی تیم انتخاب شد و حتی خبر این تمدید قرارداد منتشر شد ولی رئیس کارخانه آلومینیوم اراک با این انتخاب مخالفت کرد و در کمال تعجب بازهم رسول خطیبی سرمربی این تیم شد. حالا باید دید خطیبی این بار تا پایان قراردادش به تیم شهر امیر کبیر وفادار می ماند یا داستان فصل قبل باردیگر تکرار خواهد شد؟

نساجی مازندران؛ روزگار آرام با ساکت؟

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

نساجی فصل قبل حواشی زیادی داشت و در نهایت ساکت الهامی سرمربی تیم شد و توانست تیم را در لیگ برتر حفظ کند. ساکت این فصل هم هدایت نساجی را برعهده خواهد داشت هرچند در مقطعی در رسانه‌ها و فضای مجازی او گزینه سرمربیگری استقلال تهران هم شد! با این حال نساجی به نظر می‌رسد فصل آینده با ساکت هم روزگار خیلی بدی نداشته باشد.

نفت مسجدسلیمان؛ بازگشت فراز به لیگ برتر

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

نفت مسجدسلیمان که فصل قبل را با مجتبی حسینی شروع کرد ولی این مربی به ذوب آهن پیوست و تیم را رها کرد تا اینکه مدیران باشگاه به سراغ محمود فکری سرمربی استقلال رفتند. فکری نفت را در لیگ برتر حفظ کرد اما داستان فکری با نفت مسجدسلیمان هم به پایان رسید و سرمربی که فصل گذشته در سه تیم حضور داشت( نساجی، استقلال و نفت مسجدسلیمان) این فصل بیرون از گود نشسته است. سیروس پورموسوی ابتدا قرار بود جانشین فکری شود اما بعد از اختلاف نظرهایی که با مدیران باشگاه پیش آمد باعث شد که فراز کمالوند جانشین او شود. به این ترتیب فراز کمالوند که می‌توان او را مارکوپلوی مربیان ایران دانست این فصل هم بدون تیم نماند.باید دید رویه فراز کمالوند در تیم نفت مسجدسلیمان چگونه خواهد بود، آیا باز هم وسوسه جدایی و استعفا و حضور در تیم دیگری به سرش می‌زند یا در این فصل در لیگ برتر به قراردادش پایبند خواهد بود.

ذوب آهن؛ مهدی تارتار در اصفهان

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند


ذوب آهن فصل گذشته را با رحمان رضایی آغاز کرد اما این مربی نتوانست نتایج خوبی بگیرد و در نهایت مجتبی حسینی جانشین او شد تا نماینده دوم اصفهان در لیگ برتر حفظ شود. البته این اتفاق رخ داد و ذوب آهن سقوط نکرد هر چند این مساله بیش از آنکه به مربیگری مجتبی حسینی مربوط شود به ضعف تیم سایپا و ماشین سازی ربط پیدا کرد.مدیران باشگاه ذوب آهن برای اینکه فصل آینده با مشکلات لیگ بیستم مواجه نشوند خیلی سریع به سراغ مهدی تارتار مربی موفق پیکان رفتند و او را جذب کردند. 

فجرشهید سپاسی؛ کار سخت کلانتری در شیراز

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

فجرسپاسی که این فصل به لیگ برتر صعود کرد علی اصغر کلانتری سرمربی فصل قبل خود را در لیگ یک حفظ کرده است. کلانتری پیش از این نیز تجربه مربیگری در لیگ برتر را داشته اما خودش می‌داند با توجه به شرایط تیم چه کار دشواری در لیگ برتر دارد. شاید نیمکت فجرشهید سپاسی یکی از نیمکت‌هایی باشد که در فصل آینده دچار تغییر و تحول شود.

هوادار؛ عنایتی با تیم خودش آمد

نیمکت‌های جذاب و لرزان مربیان در لیگ ۲۱/ مربیان قهرمان و «سه تیمه» خانه نشین هستند

تیم هوادار هم با رضا عنایتی در لیگ برتر این فصل حضور خواهد داشت. تیمی خصوصی که فصل گذشته نیز عنایتی سرمربیگری اش را برعهده داشت و حالا عنایتی محک جدی در لیگ برتر با تیمی که خودش زمانی مالکش بود خواهد خورد.

سازمان لیگ فوتبال قوانینی در نظر گرفته که فصل آینده مربیان دیگر نتوانند مدام بین تیم‌ها در رفت و آمد باشند و به همین دلیل احتمال دارد که فصل آینده دیگر شاهد تعویض سرمربیان تیم‌های لیگ برتری نباشیم اما حضور برخی مربیان در خارج از گود باعث می شود که این نیمکت های جذاب و داغ بیش از گذشته لرزان هم باشد. غیبت جواد نکونام، محمود فکری و حتی علی دایی و... می‌تواند فشار را بر روی مربیان شاغل در لیگ برتر بیست و یکم بیش از گذشته کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    4 3
    و ما همچنان در انتظار بازگشت علی دایی و عادل فردوسی پور
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      2 4
      ما منتظر هیچکدام نیستیم ... ما منتظر فرهیختگان و دانشمندان و جوانان دانشمندی هستیم که ایران را به مرزهای دانش برسانند. امیر المومنین علیه السلام: العلم سلطان، علم است که قدرت ایجاد می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس