کد خبر 1276750
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
طرح "تحول آموزش پزشکی" ابلاغ شد/ پرداخت معوقات کادر درمان

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول آموزش پزشکی رونمایی و ابلاغ شد، از پرداخت معوقات کادر سلامت خبر داد.

به گزارش مشرق، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد گفت: ایران یعنی تاریخ و هویت؛ کشورهایی که هویت ندارند برای خود هویت درست می کنند، آمریکایی که همه به آن می بالند کشوری بدون تاریخ و هویت است و برای خود تاریخ می‌سازد اما ما تاریخ داریم. هویت یعنی ما می توانیم، وقتی در جای جای مملکت می گردیم، می‌بینیم که تاریخ و هویت نهفته است. کشوری مملو از دانشمندانی است همچون ابن سینا که خود را در طول تاریخ نشان داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پرسنل سلامت در این دوره درخشیدند و ما بیش از ۲۰۰ شهید گرانقدر تقدیم جامعه کردیم، مطرح کرد: در اوج تخریب‌هایی که بسیاری از کشورها علیه مان انجام دادند، ایرانی‌ها درخشیدند و تمام آن دسیسه‌ها را خنثی کردند. در موضوع واکسیناسیون که در این حجم انجام شد، صحنه های بسیار زیبایی را شاهد بودیم و جوانان ارجمند نشان دادند که جوانان ما همان جوانان دوران دفاع مقدس هستند، فرشتگان روی زمین که اگر فرصت پیدا کنند همان صحنه ها را خلق خواهند کرد.

عین اللهی افزود: در هفته گذشته ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن تزریق کردیم، کل جمعیت بعضی از کشورهای همجوار ما  همین میزان است که این امر تنها با ایثارگری و فداکاری جوانان محقق شد. دانشگاه ایران باید به اسم ایران افتخار کند و من بسیار متأسف بودم که سال‌های گذشته این اسم را حذف کرده بودند، ما باید به اسمی که این راحتی به دست نیامده است افتخار کنیم و ان شاءالله سالیان سال موفقیت های بسیاری داشته باشد.

وزیر بهداشت گفت: سال تحصیلی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ را شروع می‌کنیم و امیدواریم امسال شروعی برای جهش های بزرگ علم و دانش در کشور باشد. در شروع بیماری کرونا نقاط ضعف و قوتی ایجاد شد ما توانستیم بسیاری از این تهدیدها را به نقاط قوت تبدیل کنیم؛ گسترش آموزش‌های مجازی به همراه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری گسترش خوبی پیدا کردند و تحول بسیار بزرگی ایجاد شد؛ به طوری که علی رغم شیوع بیماری، آموزش های ما متوقف نشدند.

وی افزود: امروز و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها بیش از ۹۰ درصد دانشجویان و اساتید ما واکسینه شده‌اند؛ کلاس‌های آموزشی باید بسته به رشته، حضوری یا ترکیبی از حضوری و مجازی برگزار شوند، البته باید به سمت آموزش حضوری حرکت کنیم.

عین اللهی عنوان کرد: بسیاری از مناطق محروم کشور به اساتید مجربی که در تهران بودند دسترسی نداشتند. خوشبختانه با ضبط و انتشار محتوای کلاس‌ها تقریبا روش‌های تکمیلی آموزش در اختیار دانشجویان این مناطق قرار گرفت. باید طرح تحول آموزش را به صورت جدی اجرایی کنیم و امیدواریم با این روش جدید، دانشگاه ها به سمت پیشرفت علم و دانش حرکت کنند.

طرح تحول آموزش پزشکی رونمایی و ابلاغ شد

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول آموزش پزشکی رونمایی و ابلاغ شد، گفت: در این طرح روش آموزش باید تغییر کند. روخوانی از جزوه، آفت‌ آموزش است؛ باید امکان مشارکت فراگیران در کلاس‌ها فراهم شود و روش‌های یادگیری فعال مورد توجه قرار گیرد، کلاس‌ها جزوه خوانی نباشد و پرسش و پاسخ مورد توجه قرار گیرد. در این طرح همه استادان جوان باید دوره‌های آموزش را بگذرانند، استاد باید روش آموزش را آموخته باشد.

وی با بیان اینکه حتما قرار نیست یک متخصص یا جراح خوب استاد خوبی هم باشد، گفت: استاد وقتی ارتقا پیدا می‌کند که معلم خوبی باشد. متاسفانه گاهی اوقات مشاهده می شود که استاد یک ساعت یا یک روز هم در کلاس حاضر نشده اما استاد تمام می شود. در آیین نامه ارتقا جدید، آموزش محوری مهم است و پژوهش تنها ملاک نیست؛ هر چه رتبه استاد بالاتر می‌رود باید مشارکت بیشتری در کلاس داشته باشد. ما آموزش را یک موضوع اساسی در طرح تحول آموزش پزشکی می‌ دانیم.

پژوهش باید منطبق با نیاز کشور باشد

عین اللهی در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه پژوهش فقط "اچ ایندکس" و ارائه مقاله مهم نیست و باید پژوهش‌ها با ثبت پتنت و تولید باشد که به درد مردم بخورد، اظهار کرد: پژوهش باید منطبق با نیاز کشور باشد به عنوان مثال مقالاتی با موضوع کرونا امتیازی دوبرابر دریافت خواهند کرد. پژوهش ها در دانشگاه ها باید کاربردی باشند و اساتیدی که پژوهش های کاربردی داشته باشند امتیاز بالاتری خواهند گرفت.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما کشوری با سابقه عظیم فرهنگی هستیم. مسائل فرهنگی باید در طرح تحول آموزش پزشکی مورد توجه قرار گیرد، ما تاریخچه فرهنگی بسیاری داریم و باید جهش در مسائل فرهنگی اتفاق بیفتد و در بحث ارتقا باید فعالیت‌های فرهنگی دیده شود

وی با اشاره به اینکه آموزش‌ها در طرح تحول باید جامعه نگر باشند و مشکلات ما را حل کنند، گفت: ما در دوره شیوع کرونا در حوزه آموزش‌های مداوم با مشکلاتی مواجه شدیم که این آموزش‌ها باید به صورت حضوری و با جمعیت کم برقرار شود؛ آموزش‌های کوتاه مدت مدنظر قرار گیرد.

عین اللهی تصریح کرد: گسترش شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری در حوزه پژوهش باید دیده شود. افزون بر این موارد باید محیط پر شور برای دانشجویان فراهم کنیم، درحال حاضر حدود ٢۵ هزار دانشجو در کشور داریم که اگر این دانشجویان فعال شوند، می‌توانند آینده کشور را بسازند؛ دانشجو عنصر فعال در کشور است. حدود ۲۰ هزار استاد هم آموزش های آنها را بر عهده دارند.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه مرگ دستیاران در کشور قابل قبول نیست، عنوان کرد: متأسفانه در سال های اخیر مشکلاتی برای دستیاران و همچنین پرستاران ایجاد شد که باید با مداخلات جدی و ریشه ای حل شود چرا که مرگ آنها قابل قبول نیست و باید حقوق آن ها به موقع پرداخت شود.

وی در ادامه به پرداخت معوقات اشاره و عنوان کرد: معوقات مدافعان سلامت باید پرداخت شود، در اولین قدم، پرداخت این معوقات که در برخی موارد از دی ماه گذشته باقی مانده بود را از چهارشنبه هفته گذشته آغاز کردیم.

 عین اللهی در پایان مطرح کرد: سال تحصیلی جدید را با توکل به خداوند متعال آغاز می کنیم و از خداوند می خواهیم به همه ما پشتکار بدهد؛ از ائمه معصومین، امام عصر، روح بلند شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و سلامت می‌خواهیم که به ما توان بدهند تا با همکاری همه دانشجویان و اساتید و پرسنل سلامت در جهت پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران‌ موفق عمل کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 1
    بازم یه دوره کاغذ بازی دیگه!بابا کادر درمان اعصاب نداره،ول کننین بابا،مسئولین زیر دست مخصوصا در مناطق محروم فقط سعی میکنن بگن همه چی گل و بلبله،نیست بابا،فهمیدنش هم کار سختی نیست،حالا هی هر روز بلند نشید بیاید ماموریت الکی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس