اعتراض به ورود زبان‌های آلمانی‌ و فرانسه به مدارس/ بیچاره زبان فارسی!

دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی در واکنش به ورود زبان «آلمانی» و «فرانسه» به مدارس نوشت: در دو دولت گذشته آموزش زبان فارسی در مدارس نیز از صدر و قدر افتاده بود.

به گزارش مشرق، پس از اعلام خبر ورود زبان «آلمانی» و «فرانسه» به مدارس از سوی متولیان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی «مهدی صالحی» دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی به این سخنان واکنش نشان داد و طی یک یادداشت مواردی را یادآور شد.

۱. زبان، چهارچوب‌بخش شناخت و زمینه‌ساز فهم جهان بیرون و درون است. ما جهان را آن‌گونه می‌شناسیم که زبانمان به ما می‌شناساند. با خود و دیگران آن‌گونه ارتباط برقرار می‌کنیم که زبانمان مشخص می‌کند. هرچقدر این ابزار قدرتمندتر و به‌روزتر و پرظرافت‌تر شود، شخصیت و ارتباط‌های گویشوران و جهان آنان، عمیق‌تر و جدی‌تر و جذاب‌تر خواهد شد.

۲. سیاست‌گذاری در عرصه زبان، فهم جایگاه آن در عرصه‌های قدرت نرم، امنیت، فرهنگ، سبک زندگی و...، محورهای مغفول و رهاشده دانش‌های حوزه زبان است. سیاست‌گذاری آموزش زبان در دنیای امروز، ابزاری برای ملت‌سازی و عاملی مهم در سیاست‌گذاری فرهنگی است. برنامه‌ریزی برای آموزش زبان ملی و تعمیق و کاربردی‌سازی آن، وزن‌دهی به جایگاه زبان‌ها و گویش‌های بومی و تعیین تکلیف برای آموزش زبان دوم یا سوم، ذیل عنوان زبان‌های بیگانه، یکی از مباحث مهم قدرت و سیاست در عرصه‌های آموزشی هر کشور است و اغلب با امنیت ملی گره می‌خورد. 

۳. از دوره پهلوی اول، تضعیف زبان‌های ایرانی، این سرچشمه‌های زبان فارسی، آغاز شد. گمان باطل پهلویان این بود که می‌توان از این‌ طریق زبان ملی را تقویت کرد و ملت‌سازی را به سرانجام رساند. پیامدهای این سیاست‌گذاری زبانی مدرن، هنوز گریبان‌گیر فرهنگ عمومی ماست. جدایی‌طلبان قومیتی از این تضعیف زبان‌ها سوء استفاده‌ها کرده‌اند و می‌کنند.

۴. سال‌هاست در مدارس ایران، به زبان‌های محلی اعتنا نمی‌شود و فرزندان این مرزوبوم، زبان و گویش خود را پنهان می‌کنند یا می‌کوشند آن را کنار بگذارند تا بتوانند در مدرسه و دانش جایگاهی بیابند. خانواده‌ها نیز برای آنکه فرزندانشان مسخره نشوند و رشد علمی‌شان سرعت بگیرد، با لهجه و گویش با آنان سخن نمی‌گویند و به فرزندانشان فشار می‌آورند که به فارسی سخن بگویند نه به گویش و لهجه محلی.

۵. علاوه بر تضعیف و تقبیح زبان‌های محلی، در دو دولت گذشته آموزش زبان فارسی در مدارس نیز از صدر و قدر افتاده است: کتاب‌های درسی زبان و ادبیات فارسی هر سال کم‌حجم‌تر و آراست‌ آن‌ها ذوق‌کُش‌تر شده؛ مباحث غیرمرتبط وارد آن‌ها شده؛ ساعت‌های آموزشی از ۶ ساعت در هفته به ۳ ساعت تقلیل پیدا کرده؛ حفظ و فهم شعر و ادبیات از سکه افتاده است؛ کلاس ناکارآمد انشا که کورسوی امید نگارش بود هم سال‌ها تعطیل بود؛ ویرایش کتاب‌های درسی گاه مخالف مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در نایکدستی هر یک از دیگری رسواتر بوده؛ زبان کتاب‌های درسی دیگر، چنگی به دل نمی‌زده و زبان دانش‌آموزان را رشد نمی‌داده و... .

بیچاره زبان فارسی!
مهدی صالحی، دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی

۷. خروج از سیطره یک زبان دوم، هرچه باشد، و آموزش زبان‌های دیگر، چنان واضح به نظر می‌رسد که نیاز به دلیل ندارد؛ اما سیاست‌گذاری زبانی، نگاه همه‌جانبه‌تری می‌طلبد. باید به ده‌ها سؤال گاه غیرمرتبط جواب داد و گزینه‌های باربط و بی‌ربط را در کنار هم گذاشت تا بتوان به دیدی کل‌نگر رسید. تذکر اینکه سرعت تحولات دنیای جدید چنان است که فرصت آزمون و خطا را از سیاست‌گذاران گرفته و هر خطا ممکن است ابعاد فاجعه‌باری در پی بیاورد.۶. چند سال پیش، رهبر معظم انقلاب، در یکی از سخنرانی‌ها خود، از سیطره زبان انگلیسی گلایه کردند و خواستار بازنگری در سیاست‌های آموزشی در مدارس شدند. پس از این سخنان، افراطیان و تفریطیان به جان آموزش زبان افتادند: در حوزه‌های علمیه، آموزش زبان انگلیسی از دور خارج و گاه ممنوع شد؛ در آموزش و پرورش واردکردن زبان‌های فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، چینی، روسی و عربی روز در دستور کار شورای تحول قرار گرفت. هر چند ماه یک‌بار هم یکی از مسئولان این وزارتخانه خبر ورود یکی از این زبان‌ها به مدارس را اعلام می‌کرد. در این هفته نیز خبر ورود آزمایشی زبان آلمانی و فرانسه به مدارس منتشر شد.

۸. آیا فرزندان ما به زبان و ادبیات فارسی تسلط نسبی دارند که هوس زبان دوم را به سرشان بیندازیم؟ آیا می‌توانند از روی متن‌های کتاب‌ها و روزنامه‌ها به‌درستی بخوانند؟ تعداد واژگان پرکاربرد آن‌ها، اشعار و ضرب‌المثل‌هایی که در حافظه دارند و از همه مهم‌تر توان نگارش در آنان به جایی رسیده‌ است که زمینه‌سازی کنیم تا زبان‌های دیگر را بیاموزند؟

۹. پژوهش‌های پژوهشکده مطالعات راهبردی وزارت علوم در روسیه که به سفارش روس‌ها انجام شده بود، نشان داده است یکی از دلایل رشد غربزدگی در روسیه، تضعیف زبان روسی و تقویت آموزش زبان انگلیسی در روسیه است. یعنی آموزش زبان بیگانه ربط وثیقی با خشکیدن ریشه‌های فرهنگ بومی دارد. آیا فرهنگ فرزندان ما از مردمان روسیه ریشه‌دارتر شده است که نه یک زبان، بلکه هفت زبان را می‌خواهیم به آنان بیاموزیم؟

۱۰. بیش از ۴ دهه است که در مدارس، به فرزندانمان قرآن و عربی و انگلیسی می‌آموزیم؛ ولی آن‌ها نه قرآن‌خواندن به‌جد می‌دانند و نه عربی و انگلیسی حرف‌زدن و فهمیدن را می‌توانند. امروزه که اقبال به مهدکودک‌های چندزبانه هم بسیار شده است. با این تجربه شکست‌خورده، هنوز هم باید با آزمون و خطا فرزندان این مرزوبوم را معطل آموزش زبان‌های جدید کنیم؟ وقتش نرسیده که در آموزش‌ها و شیوه‌ها تجدیدنظر شود؟

۱۱. سال‌هاست که استخوان ایرانیان در زیر فشار تحریم‌ها خرد شده است و کشور فرانسه در خیانت به ایران کم نگذاشته و آلمان و انگلستان در بدعهدی‌های برجامی دست‌دردست بوده‌اند. با این‌همه ظلم، آیا قصد نداریم کمی غیرت و تعصب به خرج دهیم؟ نمی‌گوییم زبان انگلیسی را از مدارس اخراج کنیم؛ اما با آوردن زبان‌های اروپایی جدید، دست‌کم به این جنایتکاران باج فرهنگی ندهیم.

۱۲. از حدود دو ماه پیش، آموزش زبان دوم در خارج از مدرسه در چین ممنوع شد. در مدرسه نیز این آموزش‌ها محدودیت‌های خودش را دارد. به‌راستی چینی‌ها نمی‌فهمند که زبان دوم مهم است یا مناسبات قدرت و فرهنگ و ظرافت‌های جنگ نرم آنان را به این تصمیم مهم رسانده است؟

۱۳. مگر قرار نبود زبان فارسی زبان علم شود؟ زبان علم یعنی آنکه بدون نیاز به زبان‌های دیگر، بتوانیم همه مدارج علمی را در همه رشته‌ها طی کنیم؛ همان تجربه‌ای که در فرانسه رخ داده است. چرا آموزش زبان استعمارگران و جنایتکاران، در مدارس اجباری است؛ اما رشد زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان‌های مادری در دستور کار نیست؟

۱۴. بجاست آموزش و پرورش اول برای وضع اسف‌بار زبان و ادب فارسی و غیبت زبان‌های مادری فکری کند؛ بعد دل‌نگران آموزش زبان بیگانه باشد. بماند که اگر این زبان‌ها وارد مدارس شوند، همان می‌شود که برای زبان انگلیسی و عربی پیش آمد و در نهایت، دانش‌آموزان به دام و دامن مؤسسه‌های آموزش زبان هدایت خواهند شد و اخلاق و منش آنان نیز زنگ‌ و رنگ بیگانگان را خواهد گرفت.

۱۵. بیچاره زبان فارسی!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    12 2
    زبان فارسی از وقتی مردم به فضای مجازی وابسته شدند به فنا رفت
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      9 0
      با رسانه هایی که داریم و در آن می دمند
    • مینا IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      4 1
      جالبه در کشوری هستیم که زبانهای انگلیسی آلمانی و فرانسه تدریس میشه ولی زبان نصف همون مردم که ترکی باشه قدغن هستش
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    13 0
    افرین خدا امواتت را بیامرزد
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    6 2
    آقای حداد عادل کجا تشریف دارند
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 2
    زبان فارسی را واژه های عربی به فنا داد
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      3 0
      الان که روشنفکر شدی پس لطفا دیگر زبان را خراب نفرمایید با ورود لغات انگلیسی جدید!
  • جاویدایران NL ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 6
    والا من شک میکنم این افراد چی میگن، شک من رفت به وطن فروش بودن نویسنده این مطلب، اینها با زیرکی دارن اهداف خاصی رو در لابلای چندتاحرف درست دنبال میکنن، اینقدرساده نباشید، گزینه های ۳ و ۴ کاملاً غلط اندر غلطه، این سیاست های باز قومیتی جمهوری اسلامی اتفاقا‌ً منجر به گسترش بیشتر تفکرات تجزیه طلبانه شده، از حرفم ناراحت نشید اما سیاست پهلوی ها در زبان خیلی بهتر از شمابوده، من مخالف پهلوی هستم اما چندتاکارش درست بود یکیش همین سیاست زبانی و قومیتی پهلوی هست، اون زمان تجزیه طلبی کمتراز حالابود، فکرنکینداین کارهاموجب بهبود اوضاع میشه، این اقدامات موجب از هم گسستگی ایرانی ها میشه، حالا فقط پان قوم ها عقاید زبانی دارن اما با پرداختن بیشتر به زبانهای قومی موجب میشه اون تجزیه طلب ها نیروی بیشتری جذب کنن چون کارشون که زبان هست رو گسترش میدن، از همین زبان شروع میکنن امادر آینده مشکلات بیشتری بوجودمیاد، چیکاردارم زبان محلی رو، مگه زبان محلی ممنوع هست که اینارو مینویسن؟! همین زبان وتمایز زبانی و این چیزهاست که موجب شده خارجی ها ازش سواستفاده کنن دیگه، حالا شماهم میخواهید این جنبه زبان های متعدد رو گسترش هم بدید تا آب ریخته باشید به آسیاب دشمنان یکپارچگی ایران؟؟ همین الانشم بعضیا نمیتونن فارسی حرف بزنن اونوقت میخواید کاری کنید که بیشتر بیگانه بشن؟؟ همه زبان خودشونو دارن و هیچ مشکلی هم ندارن، ماباید یه زبان مشترک هم داشته باشیم که بتونیم ارتباط برقرارکنیم با سایر ایرانی ها، تموم شدورفت، زبان مسخره بازی که نیست، زبان برای ارتباط برقرارکردن با همدیگه هست، اینقدرالنگو ملنگو و گردنبند و گوشواره به این زبان وصل نکنید، زبان فقط برای ارتباط هست، جز این باشه موجب اختلاف میشه.
  • ابن الأهواز IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 2
    با اینکه من عرب هستم ولی یادگیری قواعد عربی در ایام مدرسه خیلی برام سخت بود! واقعا زبان عربی سختترین زبان دنیاست چون ریشه‌دارترین، پرلهجه‌ترین و کاملترین زبان از بین هفت هزار و صد و دو زبان زنده در دنیاست. زبان عربی سیزده میلیون کلمه و بیش از پنج هزار سال قدمت داره و حتی دوران باستان هم به دو دسته "عربی جنوبی" که زبان عربهای سبایی در یمن و عمان و نیمه جنوبی عربستان بوده و "عربی شمالی" که زبان عربهای عموری و کنعانی و نَبَطی در عراق و شام بود.
  • حسین IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 1
    اینکه زبانهای ایرانی مثل ترکی، کردی، بلوچی و عربی و ... در مدارس هر محل مربوطه تدریس شوند نکته بسیار درستی است. اینکه یادگیری زبان خارجی خود مایه کم توجهی به زبانهای ملی باشد صحیح نیست قدم اول را باید حاکمیت برداره و سایر زبانهای ایرانی را هم در کنار فارسی رسمیت بده
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 1
    زبان فارسی با کلمات مسخره‌ای مانند چرخبال و ... به فنا رفت. وقتی به فنر ، پیچه و به سیمپیچ ، پیچک میگفتید ، داشتید زبان فارسی را نابود میکردید. آیا میدانید "حلقه زنند" چیست؟ کلماتی در فرهنگستان ساختید که بیشتر باعث نفرت و انزجار و نهایتا فرار مردم از فارسی و ایران شد. برای ترمیم این وضعیت، افراد عاقل باید در فرهنگستان حاکم باشند و همه انتشارات، صدا و سیما ، آموزش و پرورش و ... از نظر کاربرد واژگان ، تحت فرمان فرهنگستان باشند. تا زمانی که کار فرهنگستان، مبارزه کور با واژگان وارداتی با سابقه و جا افتاده است و بجای آن کلمات سخیف و من‌درآوردی مسخره‌ تولید میکنند، نباید انتظار رشد و شکوفایی این زبان مظلوم را داشت.
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 4
    به جای این حرفا کتاب های فارسی مدارس فارسی سازی کنید و اونو از چنگ عربی نجات بدید .
    • ناشناس IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      2 1
      اگر واژه های عربی رو بیرون بکشیم باید واژه های مغولی و انگلیسی و فرانسوی رو هم بیرون بکشیم که در این صورت چیزی از فارسی نمی مونه
  • حسنی KW ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 3
    بنده خودم شخصا به شش زبان مسلط ام ولی خدارا شکر که زود درک کردم که تنها زبان فارسی زبان علم است چون که عمق دارد در معنی وبعد دارد در مفهوم و زود به وجود وعقل انسانی جذب می‌شود واين خاصيت ها را در هيچ زبان دیگری نیافته ام وهمین خاصيت گزاشت که خیلی از دانشمندان ایرانی قله‌های دانش جهان را فتح کنند وحتی وقتی که به علوم دیگران مسلط شده اند توانستند که شاگردان بسیاری تربیت کنند در وقتی که صاحبان علم بیگانه چه عربي وچه غير عربي عاجز بوده اند از رساندن علم خود به شاگردانشان ولی زبان فارسی با عمقی که دارد هم گیرنده‌ است با درک وهم فرستنده است با شعور در قعر وجود شاگردان البته این در خصوص علوم ادبی و هنری اثر زیادی دارد ومی ماند بقیه‌اش به گردن استاد علوم نجریبی ونحوه آموزش دادن به شاگردان ویک اکتشافی کردم که تمام زبانهای جهان عقل انسان را مخاطب قرار می‌دهند وادراک وفهمیدن مخاطبان زبانهای دیگر بستگی دارد به قوای عقلشان یا می فهمند ويا نمیفهمند اما زبان فارسی روح وعقل را مخاطب قرار می‌دهد برای همین طرف مخاطب زبان فارسی صد در صد اگر متوجه باشد می فهمد اما در نتیجه يا میفهمد و قبول واذعان می کند ويا می‌فهمد ولی به نا حق انکار می کند چون که به سلیقه ای اون کارایی ندارد والسلام علیکم ورحمة الله وبركاته
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 1
    یکی میگه اوکی یا مرسی دلم میخواد جفت پا برم تو شکمش همین غرتی بازی مون درسته .عالی.و سپاس چه مشکلی دارد
  • علی از تبریز IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 1
    آفرین به نویسنده مقاله جالب و علمی بود
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 4
    آقا زبانهای قومی و قبیله ای به عقیده من باید جمع بشه چون همین الان هم مشکلات زیادی به جامعه تحمیل شده هرکس فکر میکنه چون زبانش فرق داره تافته جدا بافته هست از بقیه که این امر باعث تفرقه و رشد جریانات تجزیه طلب شده الان کاری که ترکیه و جمهوری آذربایجان انجام داده یعنی تحمیل هویت ترکی و یکسان به همه جامعه باعث کاهش جریانات تجزیه طلب شده ایران هم باید سیاست قبل انقلاب در این مورد رو جهت اتحاد مردم احیا کنه البته من مخالف پهلوی هستم اما به نظرم این سیاست درست بود
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 0
    باید به زبان مادری سایر اقوام ایرنی هم احترام گذاشته و در مدارس آموزش داده شود تا به این بهانه کسی سو استفاده نکند.هر چه را برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس