رونمایی سه کتاب صوتی «سماوا» به مناسبت هفته دفاع مقدس

کتاب‌های صوتی «گمشده دره سبز» نوشته مریم بازرگانی با صدای جهانگیر الماسی، «جشن حنابندان» نوشته محمدحسین قدمی و «مربع‌های قرمز» نوشته زینب عرفانیان با صدای ایوب آقاخانی رونمایی شد.

به گزارش مشرق، کتاب‌های صوتی «گمشده دره سبز» نوشته مریم بازرگانی با صدای جهانگیر الماسی، «جشن حنابندان» نوشته محمدحسین قدمی و «مربع‌های قرمز» نوشته زینب عرفانیان با صدای ایوب آقاخانی به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور راویان، نویسندگان و گویندگان آثار، رونمایی شد.

علی‌اکبر شیروانی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر با مقایسه استیلای رسانه‌ها و حس‌ها در دوران مختلف تاریخ انسان گفت: در هر دوره یکی از حس‌ها غالب بوده و دوره‌ای رادیو رسانه اصلی بود. در دوره‌های دیگر کتابت و تصویر اهمیت پیدا می‌کنند اما امروز در دوره‌ای هستیم که همه رسانه‌ها مهم‌ هستند. نرم‌افزاری بر پایه صوت، تولید می‌شود و محبوبیت زیادی پیدا می‌کند و نرافزار دیگری در حوزه متن تسلط و محبوبیت دارد و آن دیگری بر اساس تصویر و ویدئو اقبال عمومی‌ پیدا می‌کند بر این اساس ما امروز در یک تقاطع تاریخی هستیم و باید برای همه این حوزه محتوای مناسب در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم.

شیروانی با تاکید بر اهمیت تولید و انتشار کتاب صوتی گفت: ما در تاریخ معاصر شاهد رشادت‌ها و ایثارهایی بودیم که کتاب‌های آن‌ها روح حاکم بر این نشست است و همه ما مدیون آن‌ها هستیم. آن‌ها باعث شدند امروز با خیال راحت بنشینیم و از اهمیت صوت و تولید کتاب صوتی صحبت کنیم نتیجه این رشادت‌ها و ایثارهاست که همواره در تاریخ ایران بوده اما دوران دفاع مقدس به شکل ویژه‌ای بروز و ظهور پیدا کرد.

در این مراسم جهانگیر الماسی با تشکر از فعالیت‌های سماوا برای تولید کتاب‌های صوتی، این اقدام را ارزشمند و قابل ستایش دانسته و تاکید کرد: مهم‌ترین نتیجه تولید کتاب صوتی با هزینه پایین برای جامعه، توزیع عادلانه محصولات فرهنگی در سراسر کشور است. این آثار بخشی از نیاز قشرهای محروم که واسطه قیمت بالا به کتاب دسترسی ندارند، تامین می‌کند. گام ارزشمند و جوانردانه شما باعث می‌شود بچه‌ها در اقصی نقاط کشور، حداقل از طریق صوت و کلام به منابع و مطالب کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.

این هنرمند در مورد فرآیند همکاری برای تولید کتاب صوتی «گم‌شده دره سبز» گفت: این کار برای من جذابیت‌های اجرایی ویژه‌ای داشت. برای اولین بار که که کار را شروع می‌کردم و نویسنده محترم اشاره می‌کرد که این شخصیت، ترک، کرد یا اصفهانی است ناخودآگاه خلق شخصیت‌ها عطف به ویژگی‌های زبانی و منطقه‌ای اتفاق افتاد و مفاهیمی که پشت واژگان بود بیشتر عیان شد و دیدم که خوانش کتاب امکان اجرای گسترده‌ای پیدا می‌کند. جوانبی که نه تنها برای خواننده و حتی برای نویسنده هم واضح نیست و با اضافه شدن یک لهجه کوچک و کم رنگ یک بار معنایی فوق‌العاده‌ای به متن اضافه می‌شود که در کتابت ممکن نیست و در هنر با آن سرو کار داریم.

ایوب آقاخانی، تولید نسخه‌های صوتی کتاب‌هاه را از الزامات امروز جامعه می‌داند و می‌گوید: توسعه فرهنگ کتاب شنیداری ذاتا یک اتفاق مهم و کلان در جامعه و یک ضرورت اعلام نشده اما بسیار جدی‌است. جامعه مخاطبان کتاب صوتی لزوما کتاب‌خوان‌ها نیستند. آن‌ها جامعه مستقل خودشان را دارند و شما ناگزیر هستید برای توسعه فرهنگ کتاب شنیداری به نگهداری و جلب و جذب جامعه مخاطبان فکر کنید. این افراد اشتراکاتی با جامعه کتاب‌خوان دارند اما واقعا جو مستقلی دارند.

این هنرمند ادامه داد: کتاب چاپی با کتاب صوتی تفاوت‌هایی دارد و من یشنهاد می‌کنم در صورت امکان کتاب‌ها ویرایش مجددی با صلاح‌دید خوانش شود تا نتیجه بهتری حاصل شود. این با حضور یک ناظر ضبط حل خواهد شد.

در ادامه محمدحسین قدمی درباره نحوه نگارش«جشن حنابندان» توضیح داد: این کتاب گزارش دو عملیات است که قبلا در روزنامه‌ها چاپ می‌شد. روزی شهیدآوینی تماس گرفته و برای تهیه گزارش درخواست همکاری کرد. ما به گروه جهاد پیوستیم و با فیلم‌بردار مجموعه به سمت منطقه راهی شدیم. قصه‌های مختلفی را ضبط کردیم و با مشورت همدیگر در مورد آن‌ها نوشتیم.

قدمی از انتشار نسخه صوتی کتاب «جشن حنابندان» اظهار خوشحالی کرد و تاکید کرد: برخی از افراد علاقه و فرصت چندانی به خواندن کتاب فیزیکی ندارند اما نسخه صوتی کتاب‌ها را در فرصت مقتضی گوش می‌دهند. از این نظر تبدیل کتاب‌ها به نسخه صوتی باکیفیت اقدام بسیار خوبی‌است.

زینب عرفانیان، نویسنده کتاب «مربع‌های قرمز» هم با اشاره به فراگیری عدم مطالعه در سطح جامعه تاکید کرد: در دنیای کنونی کتاب نخواندن افتخار نیست. خوشحالم که کتابم قدم به قدم جایگاه خودش را پیدا می‌کند. از تیم سماوا و آقای آقاخانی که زحمت خوانش کتاب را کشیدند تشکر می‌کنم. کتاب صوتی بهانه را از دست کتاب‌نخوان‌ها بگیرد و کمک کند افراد بیشتری مفاهیم موجود در کتاب‌ها را دریافت کنند و با داستان و متن کتاب ارتباط بگیرند. سختی تولید کتاب‌های دفاع مقدس سختی بیشتری دارد چون خواننده می‌داند که این داستان واقعی‌است و برای آدم‌هایی از جنس خودمان، روی همین خاک و زیر همین آسمان اتفاق افتاده‌است و این موضوع نباید روی احساس و و صدای خواننده تاثیر بگذارد که مدیریتش کار سختی‌است.

این نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: غیر از افرادی که حسب اجبار و علاقه به سمت کتاب صوتی می‌آیند، یکی از مخاطبان اصلی این آثار روشندلان هستند که با استفاده از این آثار به محتوای بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند و این کتاب‌های جدید که رونمایی می‌شوند به کتابخانه شخصی آن‌ها اضافه می‌شود.

«جشن حنابندان» شامل دو گزارش از عملیات کربلای ۵ و بیت المقدس ۴ در مناطق جنوب و غرب کشور است. گزارش اول که از آذر سال ۱۳۶۵شروع می‏شود و تا ۹ بهمن ماه همان سال ادامه دارد ۱۲۷ صفحه از کتاب را در برمی‌گیرد. این گزارش با ذوق و علاقه شخصی نویسنده و در طول عملیات کربلای ۵ نوشته شده است. مقطع زمانی آغاز گزارش دوم، یکم آذر سال ۱۳۶۶ است و تا ۱۳ فروردین سال ۱۳۶۷ ادامه می‌یابد. گزارش دوم مربوط به عملیات بیت‌المقدس ۴ و در مناطق غربی کشور و بخشی از خاک عراق(از جمله حوادث مربوط به بمباران شیمیایی حلبچه) است. نویسنده هر دو گزارش را از میان خاطرات رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) گردآوری کرده است. او در گزارش دوم، از میان دسته‌های مختلف، دسته ایمان را که به خط شکنی معروف بودند انتخاب کرده و کار را با آن دسته شروع کرده است. در این کتاب از نحوه برخورد رزمندگان ایرانی با اسرای عراقی و دیدار از حلبچه و ابراز انزجار و تنفر مردم عراق از صدام در سال‌های جنگ، خاطراتی جذاب و خواندنی نوشته شده است.

کتاب «گمشده دره سبز» خاطرات محمدعلی کاظمی رزمنده ۱۶ ساله‌ عملیات خیبر از سال‌های جنگ و اسارت به قلم سیده مریم بازرگانی است که در زمان هشت سال جنگ تحمیلی نوجوانی بیش نبودند و با سن کم و با شور حال نوجوانی در جبهه‌های جنگ حاضر می‌شوند و در اسفند ماه ۶۲ در سن ۱۶ سالگی به مدت ۷ سال در عملیات خیبر به اسارت نیروهای عراقی درمی‌آید.

کتاب «مربع های قرمز»، عنوان سؤال برانگیزی است که جلد کتاب نیز بر اساس آن طراحی شده است.

این اثر به خاطرات حاج حسین یکتا، از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس پرداخته و برهه حضور وی در دفاع مقدس در این کتاب برجسته شده است. او در مقدمه می‌نویسد: هر چه از رشادت همرزمانم و غربت و مظلومیتشان می دانستم در روایت گری هایم گفته بودم. با مکتوب کردن خاطراتم دنبال ناگفته ای از بچه ها بودم. دنبال سبک بندگی کردنشان، سبک عبادتشان، سبک رفاقتشان، دنبال سبک زندگی کردنشان در جنگ. سبکی که این روزها جایش بین جریان زندگی جوانان به شدت خالی است.

«سماوا» موسسه تولید کتاب صوتی است که در طول یک سال فعالیت خود، حدود ۱۰۰ نسخه کتاب صوتی تولید کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس