جدیدترین اخبارکرونا در‌‌ ایران| رشد ۳۶.۷ درصدی تعداد بیماران از ابتدای هفته / شرط سنی واکسیناسیون برداشته شد+ نقشه و نمودار

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای هفته جاری تا روز گذشته روند ابتلا در سراسر ایران حدود ۳۷ درصد افزایش یافته است که این به گفته کارشناسان هشداری نسبت به آغاز یک پیک جدید در آینده نزدیک است.

به‌گزارش مشرق، درحالی روند نزولی همه‌گیری کرونا در پیک پنجم تا همین چند روز قبل ادامه داشت اما یک‌باره از دومین روز هفته جاری ورق برگشت و دوباره سیر صعودی هرچند بسیار ملایم آغاز شد؛ اتفاقی که به گفته کارشناسان درصورت بی‌توجهی به این روند احتمال آغاز پیک ششم کرونا همانطور که مسئولان وزارت بهداشت پیش‌بینی کردند را پررنگ‌تر از قبل می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مقایسه آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت تا روز گذشته نسبت به اولین روز هفته جاری یعنی ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ تعداد موارد ابتلای روزانه با رشدی معادل ۳۶.۷ درصد به عدد ۱۷۵۶۴ مورد رسیده و دوباره درحال نزدیک شدن به مرز ۲۰ هزار مورد ابتلا در روز است اما در همین شرایط هم می‌بینیم ابتلای ۱۲.۱۹ نفر در هر دقیقه می‌تواند اولین حلقه از زنجیره ابتلا را در آینده نزدیک محکم کند.

این درحالی است که در مقایسه شاخص بعدی یعنی نرخ بستری در مراکز درمانی می‌بینیم دوباره رشد ۲۵.۵۱ درصدی عاملی شده تا تقریباً ۱.۷۹ نفر در هر دقیقه در مراکز درمانی بستری شده باشد عددی که به ظاهر نسبت به ابتدای ماه جاری بسیار کمتر اما به واقعیت احتمال جهش ناگهانی آمارها در دو هفته آینده اشاره دارد و کارشناسان بهداشت و درمان از این نکته ابراز نگرانی می‌کنند.

اما نکته تعیین کننده زمانی مشخص می‌شود که می‌بینیم با افزایش نرخ ابتلا و آغاز فرآیند بیماری زایی توسط ویروس منحوس کاملاً محسوس تعداد موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا نیز روند صعودی به خود می‌گیرد اینگونه که رشد ۶.۷ درصدی تعداد موارد فوتی روز گذشته رقم ۳۷۹ مورد فوتی را نشان داد و در دوره یاد شده ۱۱۱۴ نفر از هموطنان مشخصاً به دلیل این ویروس جان خود را از دست داده‌اند یعنی روزانه ۱۵۹.۱۴ نفر؛ رقمی که همچنان می‌تواند نگران کننده است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند؛ اگرچه سیاست‌گذاری‌های مناسب دولت در زمینه گسترش واکسیناسیون در سراسر بازهم باید برای جلوگیری از آغاز بحرانی تازه در ایران رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار داشته باشیم.

این گروه معتقدند هرچند براساس سیاست‌های اخیر وزارت بهداشت شرط سنی واکسیناسیون برداشته شده و آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۵۰درصد جمعیت ایران حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده و به قول معروف در مقابل این ویروس چموش ایمنی بیشتری نسبت به گذشته دارند اما نباید فراموش کنیم استانداردها می‌گوید برای مهار بحران حداقل ۷۰ درصد از جمعیت باید واکسیناسیون کامل یعنی هر دو دوز تزریق را انجام داده باشند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/ فوت ۲۱ نفر در ۲۴ گذشته

جواد آقازاده با اشاره به اخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: متاسفانه در شبانه روز گذشته ۲۱ نفر دیگر از هم استانی‌ها جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی‌ها به ۶ هزار و ۱۳۷ نفر رسید.

وی تصریح کرد: همچنین با ابتلای یک هزار و ۲۹۶ نفر دیگر تعداد کلی مبتلایان در آذربایجان‌غربی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲۶۷ هزار و ۳۲۲ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون ۹۵۲ نفر بستری مشکوک، ۳۱۹ نفر بستری آی سی یو و ۶۶ نفر بیمار بدحال وصل به دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان‌های سطح آذربایجان‌غربی وجود دارد.

وی بیان کرد: همچنین شمار بستری‌های سندروم حاد تنفسی در استان آذربایجان‌غربی به دو هزار و ۸۹ نفر رسیده است.

آقازاده در ادامه با اشاره به واکسیناسیون ۶۰ هزار و ۶۸۸ نفر دیگر در استان افزود: تاکنون یک میلیون و ۶۳۵ هزار و ۹۹۷ نفر واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

استان البرز/ ۱۳ بیمار دیگر جان باختند

مهرداد بابایی در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان البرز، اظهار داشت : در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۰ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک، از ابتدای شیوع کرونا در امروز در استان البرز ۶۹ هزار و ۹۷۶  نفر است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۱۰۰۱ نفر در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: که از این تعداد، ابتلای ۵۰۸ نفر به بیماری کووید ۱۹، تا امروز قطعی شده است. 

بابایی با بیان اینکه تزریق واکسن در استان البرز شتاب گرفته است، ادامه داد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و  و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به  ۵۹۱۸ نفر رسیده است.

استان اصفهان/ دلتا هنوز از نفس نیفتاده است

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۳۳۵۷ نفر بودند که ۱۰۸۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۳۱۵ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۳۳۱ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۹۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۴۴۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۴۱ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۰ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام/ ابتلای ۱۴۴ نفر به کرونا در ۲۴ ساعت

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۵۸ هزار و ۵۷۹ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۱۴۴ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۱۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۳۸ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۵۷ هزار و ۱۹۱ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته سه مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان یک مورد شهرستان ایلام، یک مورد شهرستان مهران و یک مورد مربوط به شهرستان دهلران گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و ۵۱ نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ ۷ فوتی در ۲۴ ساعت

سعید کشمیری، از افزایش مراکز واکسیناسیون در شهرهای استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: محدودیت سنی برای تزریق واکسن کرونا در استان برداشته شده و همه افراد بالای ۱۷ سال می‌توانند برای دریافت واکسن اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه برای همه متولد ۱۳۸۳ به بالا امکان ثبت‌نام برای دریافت واکسن کرونا فراهم شده است گفت: تاکنون افزون بر ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و تا آبان‌ماه جمعیت این گروه‌های سنی در دریافت واکسن تکمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که بالای ۷۰ درصد از جمعیت استان هر ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند به شرایط ایده‌آل می‌رسیم.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر روند کاهشی ابتلا به کرونا و بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تعداد بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر از یک‌هزار نفر اکنون به ۲۱۹ نفر رسیده است.

وی با اشاره به بستری‌های جدید بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر خاطر نشان کرد: روز گذشته ۵۱ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای ۱۲ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۳۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۱۷ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری به ثبت ۷ مورد فوتی دیگر ناشی از ابتلا به کرونا در استان خبر داد و تصریح کرد: ۶ خانم و یک آقا بین سن ۶۴ تا ۹۲ سال به سبب ابتلا به کرونا روز گذشته فوت کردند و تعداد جان‌باختگان این ویروس در استان به یک‌هزار و ۹۳۲ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه روز گذشته ۸۰ بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۵۹ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۵ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان جنوبی/ ۱۹۸ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۳۲۲ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۰۷ بیمار جدید شامل ۲۴ بستری و ۸۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۷ مورد از بیرجند، بشرویه ۱ مورد، خوسف ۴ مورد، درمیان و سرایان هر کدام ۳ مورد، زیرکوه و طبس هر کدام ۱۲ مورد، سربیشه ۹ مورد، فردوس ۴ مورد، قاین ۱۷ مورد و نهبندان ۵ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۴۹۰ تست سریع کرونا ۹۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۰۶ نفر کرونا مثبتند، افزود: از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: ۴ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۲۸ نفر رسید.

مهدی زاده افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۲۹۸ هزار و ۸۴ نفر واکسن نوبت اول و ۱۶۴ هزار ۳۴۳ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان سیستان و بلوچستان/ مراکز واکسیناسیون افزایش یابد

حسین مدرس خیابانی استاندار در نشست ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع موج جدید بیماری کرونا انتظار داریم همزمان با تامین واکسن توسط دولت، دستگاه‌های متولی در استان نیز به سرعت میزان واکسیناسیون روزانه را به دو برابر افزایش دهند.

 استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اکنون کشور و استان از وضعیت آرامش نسبی از لحاظ شروع کرونا برخوردار است و با توجه به این که کارشناسان امر نگران شیوع موج جدید بیماری در ماه‌های آینده هستند، تصمیم‌گیری و  هدف‌گذاری برای واکسیناسیون همگانی در شرایط آرامش، عقلایی‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر خواهد بود. میزان پوشش واکسیناسیون در تمامی شهرستان‌ها باید رصد و ضمن تامین واکسن مورد نیاز شهرستان‌ها به تناسب آن در صورت نیاز، مراکز جدید واکسیناسیون نیز در مرکز استان و شهرستان‌ها ایجاد شود.

استاندار سیستان و بلوچستان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جهت ترغیب مردم برای استقبال از واکسیناسیون را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: فرهنگ‌سازی و تولید محتوا باید با اولویت در دستور کار دستگاه‌های فرهنگی و صدا و سیمای استان قرار گیرد.

 مدرس خیابانی ادامه داد: صدا و سیما و دستگاه‌های فرهنگی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی استان با تهیه برنامه‌های مستند و تولید محتوای مناسب در قالب مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی، زیرنویس، پیام‌های هشداری و نصب بنر  مردم را نسبت به موضوع واکسیناسیون ترغیب کنند؛ ضمن اینکه در کنار اطلاع‌رسانی و ترغیب مردم، بحث ذخیره واکسن هم به تعداد مورد نیاز برنامه‌ریزی شود. مصوبات ستاد کرونا با اهمیت و به منزله قانون تلقی می‌شود و باید به طور کامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه سلامت و معیشت مردم دو موضوع مهم و دغدغه دولت است، گفت: هم در حوزه اقتصادی و هم حوزه سلامت اقدامات اجرایی شروع شده و تا حصول نتیجه با جدیت ادامه خواهد داشت. اولین واکسن بهترین واکسن است و از اینکه با توجه به گزارشات ارائه شده در این جلسه مردم استان سیستان و بلوچستان از واکسن تولید داخل استقبال خوبی داشتند، خرسندیم.

استان فارس/ تعداد جان‌باختگان و موارد مبتلا به کرونا کاهش یافت

بررسی روند همه‌گیری در دو هفته اخیر نشان می‌دهد سیر نزولی پیک پنجم همچنان ادامه دارد و براساس آخرین رنگ‌بندی ثبت شده شهرستان‌ها استان فارس از حالت پرخطر خارج شده و جز ۳ شهرستان جهرم، خفر و ممسنی دیگر شهرستان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی هستند.  

هر چند بررسی‌ها نشان از نزولی شدن شیب ابتلا به کرونا و تثبیت آن می‌دهد اما نباید از گونه‌های جدید کرونا و هشدار بابت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی غافل شد به ویژه اینکه با سرد شدن هوا زمینه برای گسترش بیماری‌های ویروسی بیشتر می‌شود. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز  از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تاکنون در مجموع بیش از یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۳۹۹ مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده که از این تعداد یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۶۷۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده و با بررسی نمونه‌های انجام شده ۳۹۶ هزار و ۹۷۰ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۷۹ هزار و ۷۲۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۳۹ هزار و ۵۸۷ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۳۶ هزار و ۵۵۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

همچنین با بستری ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم به دو هزار و ۴۸۸ نفر رسیده که از این تعداد ۲۶۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۱۲ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به ۶ هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است. 

استان قزوین/ موارد ابتلای کرونایی  ۳۷.۵ درصد افزایش یافت

در شبانه‌روز اخیر مجموع آمار مبتلایان کرونایی استان قزوین از ابتدای پاندمی تا امروز به ۱۰۹ هزار و ۲۹۷ نفر رسید که از این جمعیت ۳۹ هزار و ۴۵۶ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند که ۲ هزار و ۳۸۰ نفر در نهایت فوت کرده و ۳۰ هزار و ۸۴۶ نفر با علائم قطعی بهبود از بیمارستان مرخص شدند. در ضمن طی همین مدت ۱۴ نفر به موارد محتمل و مشکوک ابتلا افزوده شد و این آمار به ۱۹ هزار و ۷۵ نفر رسید که ۳ هزار و ۲۶۰ نفر هم بستری موقت شدند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از افزایش ۳۷.۵ درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه به کرونا خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۴۲۶ بیمار کرونایی جدید در استان قزوین شناسایی شد که این آمار در مقایسه با آمار مبتلایان روز گذشته ۱۱۶ نفر بیشتر شده است.

پیمان نامدار اضافه کرد: با این حال آمار بستری‌های کرونایی روزانه تثبیت شد و در شبانه‌روز اخیر مانند روز ماقبل ۹۷ نفر بیمار کرونایی تازه در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند. اما آمار بیماران بدحال کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه ۲ درصد افزایش یافت و در حال حاضر ۵۰ بیمار بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شدند که یک نفر بیشتر از روز گذشته است.

وی با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی موارد مرگ‌ومیر کرونایی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ بیمار کرونایی بدحال به خاطر شدت علایم و ضعف جسمانی ناشی از بیماری جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به روز پیش یک نفر بیشتر شد.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان قزوین در ادامه از کاهش ۶.۵ درصدی آمار بیماران کرونایی بهبودیافته خبر داد و گفت:‌ در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۱ بیمار کرونایی با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل ۷ نفر کمتر شده است. 

نامدار به کاهش ۲ درصدی آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی اشاره کرد و افزود: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های فعلی ما به ۵۶۳ نفر رسید که در قیاس با روز قبل ۱۲ نفر کمتر شده و در حال حاضر کل تخت‌های سهمیه بیماران کرونایی در پلن C یا فاز نهایی پذیرش آزاد شده است.

کاشان/ از قله پیک پنجم عبور کردیم

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۷ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۶ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان، شش نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء و پنج نفر در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل دو و حداکثر ۹۲ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان ۳۷ سال و حداکثر ۹۲ سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۴۶۸ بیمار حاد تنفسی در سه مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان، ثامن و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۳۷۹ بیمار در شهرستان کاشان و ۸۹ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل و ۱۵۴ نفر نیز در بخش بستری موقت بستری هستند.

وی از بستری ۶۷ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متأسفانه دو بیمار خانم ۶۹ و ۷۱ ساله و یک بیمار آقا ۷۶ سال در شهرستان کاشان جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۲۰۸ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۷ نفر و بستری بیماران در بخش موقت تاکنون به پنج هزار و ۶۴۷ بیمار می‌رسد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

استان کرمان/بستری‌های کرونا در بیمارستان‌هابه ۵۳۳ مورد رسید

روند نزولی کرونا در استان کرمان ادامه دارد و براساس آخرین آمار به حدود ۹۰۰ بیماری بستری در بیمارستان‌ها رسیدیم که نسبت به پیک موج پنجم کرونا در هفته‌های گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته با این وجود نباید فراموش کنیم که هنوز تا آمار ۲۰۰ تا ۳۰۰ بیمار کرونایی در ماه‌های قبل در استان کرمان فاصله زیادی داریم.

حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه تا شب گذشته حدود ۹۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم اظهار داشت: این آمار نسبت به هفته‌های گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که هنوز تا آمار ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری بیماران بستری کرونایی در ماه‌های گذشته فاصله زیادی داریم و امیدواریم که همچنان روند کاهشی ادامه داشته باشد گفت: در مجموع الان روند شیوع بیماری بهتر شده ولی همچنان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه پیگیری این هستیم که واکسیناسیون دانش آموزان نیز در اثر وقت انجام شود گفت: آموزش حضوری دانش آموزان نیازمند انجام مقدماتی است که یکی از آنها واکسیناسیون کادر آموزشی و همه کسانی است که به نوعی با دانش آموزان در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه بخش دیگر واکسیناسیون خود دانش آموزان است افزود: در حال حاضر واکسیناسیون دانش آموزان سال آخر دبیرستان آغاز شده و برای پایه‌های قبل‌تر هنوز دستورالعملی نداریم و ممکن است در خود مدارس و یا جای دیگری که آموزش و پرورش در نظر گرفته  انجام شود.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا عنوان کرد: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۵۳۳ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۰۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۲۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۶۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۴۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۸۹ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۰۳ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۳۸ هزار و ۸۲۹ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۰ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۶۲۸ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۴۴۴ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۵۵۲ هزار و ۲۹۰ مورد است.

استان گلستان/تداوم روند کاهشی اما کُند شیوع کرونا

از اواسط مردادماه امسال استان گلستان از قله پیک پنجم شیوع کرونا عبور کرد و آمارها به سمت نزولی شدن رفت. اما روند کاهشی شیوع کرونا در استان به کندی در حال وقوع است تا جایی که در برخی روزها تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان ۲۰ تا ۳۰ نفر نسبت به شبانه روز قبل از آن کاهش پیدا می‌کند.

با تداوم این روند و کاهش ۳۵ نفری در تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان، تعداد بیماران به ۴۰۱ نفر رسیده است که از این تعداد ۱۰۲ نفر در بخش‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که از این تعداد حال ۳۵ بیماری که به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند، کاملا وخیم است.

همزمان با خلوت شدن بیمارستان‌ها، شاهد گسترش واکسیناسیون کرونا در استان هستیم که افزایش تعداد مراکز تزریق واکسن سبب شده تا از ازدحام جمعیت در این مراکز کمتر شود.

۱۳۴ مرکز تزریق واکسن کرونا در استان دایر شده و بسیاری از مصلی‌های نماز جمعه و اماکن متعلق به سپاه نیز برای تسریع در امر واکسیناسیون به این کار اختصاص پیدا کرده است.

تزریق واکسن کرونا در استان روز گذشته از مرز یک میلیون و ۶ هزار دز عبور کرد که از این تعداد ۶۶۴ هزار و ۶۲۵ نفر دز اول واکسن کرونا را تزریق کردند و نوبت دوم نیز به ۳۴۲ هزار و ۱۷۱ نفر تزریق شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت سن واکسیناسیون در سراسر کشور از جمله گلستان کاهش یافته و متولدان ۱۳۸۳ و قبل از آن‌ می‌توانند برای تزریق واکسن اقدام کنند. در همین زمینه مرکز بهداشت شهرستان‌های مختلف با انتشار اطلاعیه‌هایی از مشمولان خواستند با در دست داشتن کارت ملی برای تزریق واکسن کرونا به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان گیلان/ وضعیت ۱۱۳ بیمار کرونایی  وخیم است

طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۰ شهرستان استان گیلان در وضعیت نارنجی و ۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استان گیلان اکنون در وضعیت بسیار شکننده‌ای قرار دارد و تداوم روند نزولی آمار کرونا در گیلان منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۵۶۲ بیمار کرونایی هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۱۰۷ نفر از این تعداد ۲۴ ساعت گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند.

همچنین ۱۱۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۱۱ نفر از این تعداد به تازگی به این بخش منتقل شده‌اند و حال ۱۱۳ بیمار کرونایی در سراسر گیلان وخیم گزارش شده است.

واکسیناسیون کرونا در گیلان روند خوبی دارد و اکنون مانند سراسر کشور واکسیناسیون دانش‌آموزان و دانشجویان و سایر گروه‌های هدف در مراکز واکسیناسیون سراسر استان گیلان در حال انجام است. 

براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۵ هزار نیروی داوطلب و جهادی در قالب ۵۹۲ تیم برای انجام واکسیناسیون کرونا در پایگاه‌های سراسر استان گیلان ایفای نقش می‌کنند.

استان مرکزی/ ۴۲۱ مورد ابتلای جدید ثبت شده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: ۴۲۱ مورد ابتلای جدید کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی به ثبت رسید که ۷۸ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

سیدمحمد جمالیان افزود: ۳۴۳ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند که شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۹۳ هزار و ۲۲۷ نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه براثر این بیماری ۷ بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۶۷۹ نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به روند واکسیناسیون در استان مرکزی گفت: تمامی افراد بالای ۱۸ سال در شهر و روستا استان مرکزی با در دست داشتن کارت ملی جهت تزریق واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند که برای دز اول واکسن برکت و سینوفارم تزریق خواهد شد.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دز دوم واکسن آسترازانکا در مرکز واکسیناسیون مصلی بیت‌المقدس تزریق خواهد شد و دز دوم واکسن سینوفارم و برکت در تمامی مراکز واکسیناسیون انجام خواهد پذیرفت.

جمالیان عنوان کرد:  با توجه به رصدهای صورت گرفته، مرکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد واقع در محوطه دانشگاه قنات در صبح و مرکز واکسیناسیون شهید سلیمانی واقع در خیابان امام (حسینه ثارالله سپاه ) در عصر و شب با حجم جمعیت کمتری نسبت به سایر مراکز رو به رو هستند، بنابراین به منظور جلوگیری از تجمع و دریافت سریعتر خدمات به مراکز خلوت تر مراجعه کنند، همچنین مراکز واکسیناسیون مصلی بیت المقدس و شهید سلیمانی واقع در خیابان سپاه تا ساعت ۲۴ آماده ارائه خدمت به مردم هستند.

استان همدان / واکسیناسیون مرگ‌ومیر بیماران کلیوی را کاهش داد

ابوالفتح میرزایی اظهار داشت: واکسیناسیون بیماران کلیوی به صورت کامل انجام شده و پس از تزریق دز دوم واکسن برای بیماران، میزان ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن به طرز محسوسی کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۳۷ بیمار دیالیزی و پیوندی بر اثر ابتلا به کرونا جان خودت را از دست داده‌اند، تصریح کرد: بیشترین تعداد فوتی‌ها مربوط به پیش از شروع واکسیناسیون بوده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی همدان با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از تزریق واکسن هم ضروری است، گفت: برخی بیماران با وجود واکسن هم به کرونا مبتلا شدند.

میرزایی با بیان اینکه ۵۹۵ بیمار دیالیزی در استان همدان وجود دارد، اظهار داشت: ۵۳۳ بیمار در استان همدان نیز پیوند کلیه انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امورات بیماران در انتظار پیوند از طریق سامانه ثبت پیوند پیگیری می‌شود، گفت: در حال حاضر ۳۰ بیمار اقدامات و آزمایشات مربوط به پیوند را انجام داده و در آستانه پیوند هستند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی همدان با بیان اینکه دو مرکز جدید دیالیز در بیمارستان آتیه و شهرستان فامنین راه اندازی شده است، مطرح کرد: در حال حاضر کمبود تخت و دستگاه دیالیز وجود ندارد اما در صورت افزایش بیماران با کمبود مواجه می شویم‌.

میرزایی با تاکید بر اینکه بیماران کلیوی با مشکل گرانی داروها مواجه هستند، اظهار داشت: به صورت مقطعی هم مشکل کمبود بعضی داروها ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه همه بیماران دیالیزی نیازمند پیوند کلیه هستند، تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون به خاطر شرایط کرونایی و خطرات آن؛ بخش پیوند کلیه همدان تعطیل شده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی همدان افزود: درصد بسیار کمی از بیماران برای انجام پیوند به بیمارستان تهران مراجعه می کنند.

میرزایی با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماران دیالیزی و پیوند توانایی پرداخت هزینه‌های دارو و درمانی خود را ندارند، تصریح کرد: از محل کمک‌های مردمی برای تامین هزینه دارو بیماران نیازمند پرداخت می‌شود.

وی افزود: مردم می‌توانند برای کمک به تامین هزینه‌های دارو و درمان بیماران کلیوی مبالغ مورد نظر خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۰۹۱۸۰ و شماره حساب ۰۲۰۳۷۵۹۱۹۰۰۰۸ به نام انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی واریز کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    1 0
    پس چرا نارنجی شد؟ روزی 1000نفر دارن فوت می کنند
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    1 0
    معلوم شد این رنگ بندی شهرها بخاطر مراسم اربعین و ماه صفر هستش چجور افزایش داره ولی شهرها نارنجی و زرد میشن ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس