جنگ آمریکا و چین بر سر تایوان

یک پایگاه تحلیلی می‌گوید میان آمریکا و چین، یک طرف باید کوتاه بیاید در غیر اینصورت آتش جنگ میان چین و آمریکا و چه بسا جنگ جهانی سوم شعله‌ور شود.

سرویس جنگ نرم مشرق - پایگاه تحلیلی «مدرن دیپلماسی» در گزارشی نوشت: همین حالا، نومحافظه‌کارانی که بایدن دور خودش جمع کرده است، او را تهدید می‌کنند که اگر از تهدیدات فراوانش ضد چین عقب‌نشینی کند، او را متهم خواهند کرد که «تایوان را از دست داده» است. تهدیدات مطرح شده توسط بایدن از جمله عبارتند از اینکه دولت آمریکا سیاست «چین واحد» که از زمان انعقاد «اعلامیه شانگهای» در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۷۲ پابرجا بوده است را کنار خواهد گذاشت. دولت آمریکا اعلامیه مذکور را با چین منعقد نمود و در قالب آن تعهد داد که «آمریکا تصدیق می‌کند که همه چینی‌ها در هر دو سوی تنگه تایوان معتقدند فقط یک چین واحد وجود دارد و تایوان بخشی از چین است. دولت آمریکا این موضع را به چالش نمی‌کشد. دولت آمریکا بار دیگر بر علاقه‌مندی خود در خصوص حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسئله تایوان توسط خود چینی‌ها تأکید می‌کند.»


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


چین و آمریکا در آستانه جنگی شدید قرار دارند / اگر بایدن تسلیم لابی پنتاگون شود جنگ جهانی سوم شعله‌ور خواهد شد

تصمیم باید می‌تواند آمریکا را شکست ‌دهد

این پایگاه اروپایی می‌نویسد: اگر بایدن از این سیاست تبعیت کند و به تهدیدات خود مبنی بر حمله به چین در صورت وقوع جنگ میان تایوان و چین عمل نکند، در آن صورت نومحافظه‌کاران خواهند گفت که آمریکا تحت زمامداری بایدن «در کنار متحدانش نایستاده» و اینکه چین عملاً آمریکا را شکست داده و نگذاشته به قدرت شماره ۱ تبدیل شود. صرفاً به این خاطر که بایدن برخلاف خواسته اخیر نومحافظه‌کاران («مجموعه نظامی ـ صنعتی» آمریکا یا تولیدکنندگان سلاح و بسیاری از لابی‌گرها و حامیان آنها در کنگره، مطبوعات، و جاهای دیگر) از تغییر دادن سیاست آمریکا امتناع ورزیده است.

کنترل ویکی‌پدیا در دستان سازمان سیا

سازمان سیا که توسط ترومن ایجاد شد، مطالب وب‌سایت ویکی‌پدیا را ویرایش می‌کند و حتی می‌نویسد. به همین خاطر، مدخل مربوط به «تایوان» با این عبارت آغاز می‌شود: «تایوان، با عنوان رسمی جمهوری چین، کشوری واقع در شرق آسیاست.» اما معرفی تایوان به‌عنوان یک «کشور» به جای یکی از استان‌های چین دروغی بیش نیست، نه فقط به این خاطر که تایوان به‌عنوان یک کشور مورد پذیرش سازمان ملل قرار نگرفته است (علیرغم آنکه تایوان در قالب تبلیغات خود از سازمان ملل مصرانه خواسته که به یک کشور عضو سازمان ملل تبدیل شود)، بلکه همچنین بدان خاطر که آمریکا خودش در سال ۱۹۷۲ اصولاً وعده داده بود که مخالف هرگونه درخواست دولت تایوان مبنی بر تبدیل شدن به یک کشور مجزا ــ و مستقل از چین ــ است.

چین و آمریکا در آستانه جنگی شدید قرار دارند / اگر بایدن تسلیم لابی پنتاگون شود جنگ جهانی سوم شعله‌ور خواهد شد

لابی پنتاگون به دنبال حمله آمریکا به چین است

از سال ۱۹۷۲ به بعد، چنین درخواستی از طرف دولت تایوان ناقض سیاست رسمی دولت آمریکا قلمداد گردیده است و حمله آمریکا به چین صرفاً خیال خامی است که «مجموعه نظامی ـ صنعتی» در سر می‌پروراند. بنابراین، درخواست نومحافظه‌کاران در خصوص حمایت دولت آمریکا از بیانیه علنی دولت تایوان مبنی بر اینکه دیگر بخشی از چین نیست، گوشه‌ای از فشارها علیه بایدن است تا او را وادار به تسلیم در برابر لابی پنتاگون کنند (یعنی همان لابی که او را رئیس‌جمهور کرد). بایدن شاید تهدیدات مزبور را برای خوشامد حامیان مالی خود مطرح کرده باشد، اما اگر به هر یک از آن تهدیدات عمل کند، جنگ میان آمریکا و چین در خواهد گرفت.

چین اصرار دارد که چینی‌های ضدکمونیست که در سال ۱۹۴۵ به جزیره فورموسا چین یا تایوان فرار کردند ــ ژاپن جزیره مزبور را بین سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۴۵ تصرف و اشغال نظامی کرده بود ــ آنجا را به صورت غیرقانونی تحت کنترل خود درآوردند، همانگونه که ژاپن بین سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۴۵ بطور غیرقانونی آنجا را تحت کنترل گرفته بود. بنابراین، چین ادعا می‌کند که تایوان به‌عنوان یکی از استان‌های چین باقی مانده و باقی می‌ماند، همانطور که حداقل از سال ۱۶۸۳ به بعد یکی از استان‌های چین بوده است، یعنی زمانی که سلسله چینگ آن را رسماً بخشی از چین اعلام کرد. تایوان تا سال ۱۸۹۵ بدین منوال اداره شد تا آنکه چین به تصرف ژاپن درآمد. یکی از مفاد معاهد صلح این بود که تایوان از آن به بعد به قلمرو ژاپن تبدیل می‌شد و دیگر بخشی از چین محسوب نمی‌شد.

چین و آمریکا در آستانه جنگی شدید قرار دارند / اگر بایدن تسلیم لابی پنتاگون شود جنگ جهانی سوم شعله‌ور خواهد شد

بایدن در حال ارزیابی جنگ با چین

پس از جنگ جهانی دوم که در جریان آن آمریکا تحت زمامداری فرانکلین روزولت با چین علیه ژاپن متحد شده بود، آمریکای ترومن (سرچشمه نومحافظه‌کاری یا امپریالیسم آشکار آمریکا) از چینی‌های ضدکمونیست، و نه سرزمین اصلی چین، حمایت کرد و بدین ترتیب از استقلال تایوان از سرزمین اصلی حمایت به عمل آورد. با این حال، نومحافظه‌کاری سفت و سخت آمریکا با رنگ و بوی ترومن رسماً با انعقاد اعلامیه شانگهای در سال ۱۹۷۲ پایان یافت. بایدن اکنون مشغول بررسی این مسئله است که آیا آمریکا وارد جنگ خواهد شد تا فشار نومحافظه‌کارانه و امپریالیستی ترومن را نه تنها احیا کند، بلکه اکنون بیش از شدت بخشد ــ و حتی پا را از ترومن فراتر بگذارد.

تبدیل دفتر نمایندگی تایوان در واشنگتن به سفارتخانه

این گزارش می‌افزاید: آنچه در حال حاضر دارد اتفاق می‌افتد، به شرح زیر است: نشریه فایننشال تایمز روز ۱۰ سپتامبر در گزارشی با عنوان «خطر عصبانیت پکن در پی پیشنهاد واشنگتن در خصوص تغییر نام دفتر تایوان در آمریکا» نوشت که نومحافظه‌کاران به بایدن فشار آورده‌اند تا جایگاه دیپلماتیک دفتر نمایندگی تایوان در واشنگتن را تغییر دهد تا دفتر مزبور بدین طریق به یک سفارت‌خانه کشوری تبدیل شود. «تصمیم نهایی در این خصوص هنوز گرفته نشده و نیازمند امضای یک دستور اجرایی توسط رئیس‌جمهور جو بایدن است.» این دستور اجرایی تلویحاً موجب فسخ اعلامیه شانگهای می‌شود و به سیاست سفت و سخت «ضدکمونیستی» (اما عملاً امپریالیستی) رجوع می‌کند که در قالب آن، دولت آمریکا تسلیحاتش (و شاید سربازانش) را به اندازه کافی نزدیک چین مستقر خواهد کرد تا بتواند چین را ظرف ده دقیقه از طریق یک حمله هسته‌ای غافلگیرانه نابود کند و قابلیت‌های تلافی‌جویانه این کشور را از بین ببرد. چنین چیزی حتی بدتر از بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۳ است که آمریکا را در معرض خطر قرار داد. البته، دولت چین چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد. آنها اکنون نیز چنین چیزی را تحمل نمی‌کنند.

چین و آمریکا در آستانه جنگی شدید قرار دارند / اگر بایدن تسلیم لابی پنتاگون شود جنگ جهانی سوم شعله‌ور خواهد شد

واکنش شدید چین به هرگونه تغییر در وضعیت تایوان

روزنامه دولتی چین موسوم به گلوبال تایمز روز ۱۲ سپتامبر با انتشار گزارشی با عنوان «یادداشت سردبیری گلوبال تایمز: به آمریکا و جزیره تایوان یک درس واقعی بدهید، اگر خواهانش هستند» نوشت:

«اگر آمریکا و جزیره تایوان نام‌ها را تغییر دهند، آنها مظنون به عدول از خط قرمز «قانون ضد تجزیه» چین خواهند بود و سرزمین اصلی چین مجبور خواهد شد تدابیر اقتصادی و نظامی شدیدی به منظور مقابله با استکبار آمریکا و جزیره تایوان اتخاذ کند. آنگاه، سرزمین اصلی باید تحریم‌های اقتصادی شدیدی ضد جزیره وضع کند و حتی جزیره را بسته به شرایط، به محاصره اقتصادی دربیاورد.

«در بُعد نظامی، جنگنده‌های چین باید بر فراز جزیره تایوان به پرواز دربیایند و حریم هوایی تایوان را در درون منطقه گشت‌زنی ارتش آزادی‌بخش خلق بگنجانند. این گامی است که سرزمین اصلی باید دیر یا زود بردارد. تغییر نام یک دلیل کافی برای سرزمین اصلی چین است تا ادعای خویش در خصوص مالکیت بر جزیره تایوان را تقویت کند. پیش‌بینی می‌شود که ارتش تایوان جرئت نخواهد کرد مانع پرواز جنگنده‌های ارتش آزادی‌بخش خلق بر فراز جزیره شود. اگر طرف تایوانی جرئت به خرج دهد و آتش بگشاید، سرزمین اصلی چین تردید به دل راه نخواهد داد و ضربه قاطع و ویرانگری به قوای «استقلال تایوان» وارد خواهد کرد.

آمریکا و چین، یکی باید کوتاه بیاید

«مهم‌تر از همه، اگر سرزمین اصلی چین این بار چشمان خود را بر روی آمریکا و جزیره تایوان ببندد، آنها بی‌شک پا را از این هم فراتر خواهند گذاشت. طبق گزارشات، جوزف وو مسئول امور خارجه جزیره تایوان روز جمعه در گفتگوها میان مقامات امنیتی ارشد آمریکا و جزیره شرکت کرده است. دفعه بعد، آنها شاید چنین نشستی را بطور علنی حتی در محل وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن برگزار کنند. از آنجا که آمریکا «اجلاس سران برای دموکراسی» را تا پایان سال جاری برگزار خواهد کرد، اگر با گستاخی آمریکا و جزیره تایوان مقابله نکنیم، واشنگتن شاید حتی از تسای اینگ ون برای شرکت در آن اجلاس دعوت به عمل بیاورد. چنین چیزی ذاتاً بدتر از دیدار لی تنگ هوی رهبر منطقه‌ای تایوان از آمریکا به‌عنوان «دانش‌آموخته» در سال ۱۹۹۵ است.

«اگر سرزمین اصلی چین با همه این موارد مدارا کند و خشم خود را به خاطر صلح فرو برد، آیا صلح برقرار خواهد شد؟ اگر سرزمین اصلی چین قاطعانه پاسخ ندهد، ناوهای جنگی آمریکا در جزیره تایوان لنگر می‌اندازند، هواپیماهای جنگی‌اش در جزیره فرود می‌آیند، و نیروهایش شاید بار دیگر در جزیره مستقر شوند. آنگاه، بر سر آبرو و اعتبار چین به‌عنوان یک قدرت بزرگ چه خواهد آمد؟ این کشور چگونه می‌تواند سازوکار دفاع از منافع خویش را در عرصه بین‌المللی حفظ کند؟»

بنابراین، از میان آمریکا و چین، یکی باید کوتاه بیاید ــ وگرنه آتش جنگ میان چین و آمریکا شعله‌ور خواهد شد.

چین و آمریکا در آستانه جنگی شدید قرار دارند / اگر بایدن تسلیم لابی پنتاگون شود جنگ جهانی سوم شعله‌ور خواهد شد

متحدان هر یک از طرفین هم ممکن است درگیر شوند

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: البته هر یک از طرفین متحدان خود را دارد. شاید انگلیس برای فتح چین دست به مخاطره بزند و شاید روسیه برای فتح آمریکا دست به مخاطره بزند. اما در هر صورت، اگر بایدن تسلیم نومحافظه‌کاران شود، حاصل آن جنگ جهانی سوم خواهد بود.

آنها به شدت به بایدن فشار می‌آورند. برای مثال، نیل فرگوسن چهره نومحافظه‌کار انگلیسی روز ۲۰ آگوست در نشریه اکونومیست نوشت:

«در خصوص اوج‌گیری چین هیچ چیز تغییرناپذیر نیست، چه برسد به روسیه، آنهم در شرایطی که همه کشورهای کوچک‌تری که با آنها همسو هستند، از کره شمالی گرفته تا ونزوئلا، وضعیت اقتصادی بدی دارند. جمعیت چین سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها رو به پیری گذاشته است. نیروی کار این کشور نیز دارد آب می‌رود. بدهی‌های سرسام‌آور بخش خصوصی مانعی بر سر راه رشد اقتصادی چین است. سوءمدیریت اولیه چین در خصوص مقابله با شیوع کووید ـ ۱۹ عمدتاً به جایگاه بین‌المللی این کشور لطمه زده است. همچنین این خطر وجود دارد که چین در زمینه بحران اقلیمی مایه دردسر شود، چرا که این کشور قادر نیست به آسانی از عادت خود در زمینه سوزاندن زغال‌سنگ به منظور به حرکت درآوردن چرخ صنایع خود دست بکشد.

«با وجود این، به سادگی می‌توان دید که پیامد رویدادهای جاری می‌تواند به یک جنگ بی‌مورد دیگر به احتمال بسیار زیاد بر سر تایوان بینجامد، تایوانی که شی جین‌پینگ سخت خواهانش است و آمریکا (بطور مبهم) متعهد به دفاع از آن در برابر حمله است...

«جاه‌طلبی‌های شی جین‌پینگ رهبر چین ــ در کنار اقدام وی در احیای خصومت ایدئولوژیکی حزب کمونیست چین ضد آزادی‌های فردی، حاکمیت قانون، و دموکراسی ــ بر هیچکس پوشیده نیست... اگر پکن به تایوان حمله کند، اکثر آمریکایی‌ها احتمالاً سخنان نویل چمبرلین نخست‌وزیر انگلیس را انعکاس خواهند داد که تلاش آلمانی‌ها به منظور تجزیه چکسلاواکی در سال ۱۹۳۸ را اینگونه توصیف کرده بود: «ستیز در یک کشور دوردست میان مردمی که درباره‌شان هیچ نمی‌دانیم...»

«این امر ما را به سمت مسئله اصلی سوق می‌دهد. دلمشغولی بزرگ چرچیل در دهه ۱۹۳۰ این بود که دولت به جای آنکه در واکنش به رفتارهای تهاجمی هیتلر، موسولینی، و دولت نظامی‌گرای شاهنشاهی ژاپن دوباره با قدرت مسلح شود، در این خصوص امروز و فردا می‌کند ــ امری که منطق ورای سیاست کج‌دار و مریز دولت بود. استدلال اصلی حامیان سیاست مزبور آن بود که فشارهای مالی و اقتصادی ــ از جمله هزینه بالای اداره یک امپراتوری که از فیجی تا گامبیا و گینه و ونکوور کشیده شده بود ــ روند سریع‌تر مسلح‌سازی مجدد را غیرممکن می‌سازد.

«شاید خیال‌پردازی به نظر برسد اگر که گفته شود آمریکا امروز با تهدیدات مشابهی ــ نه فقط از طرف چین، بلکه همچنین از طرف روسیه، ایران، و کره شمالی ــ مواجه است. با این حال، همین که چنین چیزی خیال‌پردازی به نظر می‌رسد، گویای همه چیز است. اکثریت آمریکایی‌ها همانند اکثر انگلیسی‌هایی که در فاصله بین دو جنگ بسر می‌بردند، صرفاً دوست ندارند به این فکر کنند که یک جنگ تمام و عیار ضد یک یا چند حکومت خودکامه ممکن است بر تعهدات نظامی پیشاپیش فراوان کشورشان افزوده شود.»

چین و آمریکا در آستانه جنگی شدید قرار دارند / اگر بایدن تسلیم لابی پنتاگون شود جنگ جهانی سوم شعله‌ور خواهد شد

چین مطلقاً جایی برای عقب‌نشینی ندارد

اندیشمندان در ازای اینگونه تبلیغات پول خوبی از «مجموعه نظامی ـ صنعتی» (شرکت‌هایی نظیر لاکهید مارتین) دریافت می‌کنند. مقایسه دولت چین با آلمان نازی و طرح این پیشنهاد که بایدن در آمریکای امروزی به چرچیل انگلیس (به همان اندازه امپریالیستی) در اواخر دهه ۱۹۳۰ تبدیل شود، شاید به معنی واقعی کلمه به اندازه کافی احمقانه باشد و به گونه‌ای کاملاً اشتباه الهام‌بخش فردی مثل بایدن شود. اگر اینگونه شود، جنگ جهانی سوم به راه خواهد افتاد.

در پایان این گزارش عنوان شده است: سردبیر نشریه گلوبال تایمز روز ۱۴ سپتامبر نوشت که «چین مطلقاً جایی برای عقب‌نشینی ندارد. اصل چین واحد یک اصل بنیادین است که باید بر روی آن پافشاری کنیم.» به همین نحو، در جریان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۳ ــ هنگامی که شوروی قصد داشت موشک‌های خود را در جزیره‌ای در نزدیکی سواحل آمریکا مستقر کند ــ آمریکا آماده بود تا در صورت لزوم وارد جنگ جهانی سوم شود و نگذارد چنین چیزی رخ دهد. آمریکا «خط قرمز» خود را وضع کرد و شوروی از آن عدول نکرد. منتظر می‌مانیم تا ببینیم بایدن چکار خواهد کرد. اگر او تصمیم اشتباهی بگیرد، در آن صورت منتظر می‌مانیم تا ببینیم چین چکار خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    40 0
    امریکا ضعیف کشه بنابراین هیچوقت خودش رو درگیر جنگ با ابرقدرتها نمیکنه. خوب میدونه بازنده قطعی چنین جنگی خودش هست. ضمن اینکه هم پیمانانش انقدر درگیر مسائل داخلی هستن که جرات همراهی امریکا برای جنگ با شرق رو ندارن.
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      17 1
      دقيقأ همینطوره، یانکی ها کلأ گاوچرون و قمار باز و اهل بلوف هستن اصلا با طرف قوی درگیر نمیشن بقیشم لاف در غریبیه!!!! احتمالأ یه جنگ سرد دیگه راه بیفته که ایران باید در این جنگ سرد تو گروه چین و روسیه و ونزوئلا و... باشه چون بوی الرحمن امپریالیسم آمریکا دیگه در اومده و به احتمال زیاد تو چند سال آینده مثل شوروی سابق از داخل فرو میپاشه !!!
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      35 2
      والا این چه خبریه میزارید تو سال 2020 دیگه همه دنیا فهمیدن امریکا از دمپایی کلاش زنگ زده هم وحشت داره
    • دیده بان FR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      12 0
      اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • mojtaba SE ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    17 1
    اگر امریکا جرات حمله داشت ,همان سال 1949 تا 1952 باید حمله میکرد,که روسیه تنها بود و چین عددی نبود و دنیا هم خواب بود...نه حالا که چین و روسیه دو ابر قدرت متحد جلوی امریکای ریقو که عملا مرده است...ابر قدرت ایران رو همه از جمله امریکا .اصلاح طلبهای هرج و مرج طلب ,رهبران دله دزد ترک و کرد و عرب و جهود و کم کرده...پاینده رهبر عزیزم
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      2 2
      دوست عزیز دقیقا داری اشتباه فکر میکنی آخه برای چی آدم به کشوری حمله کنه که نه صنعتی تکنولوژی داره نه دردسر سازه برای خودش درضمن اگه روسیه جنگ راه بندازه کشور های غربی و قاره اروپا عاشق جریمه و تجزیه کردن دوباره روسیه هستن . هیچ وقت روسیه این کار رو نمیکنه چون از عاقبتش با خبره . بعد هنوز هیچکس نمی دونه آمریکا چه سلاح های پیشرفته دیگری داره آدم باید زود دم لای تله نده .
  • از شهرستان سراب IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    15 0
    جنگ نظامی که در ادوار گذشته تبدیل به جنگ سرد بین امریکا و شوروی شد امروزه تبدیل به جنگ فرهنگی و اقتصادی شده و کم کم داره بسمت جنگ میکروبی و علمی میره برخی از دانشمندان اعلام میکنند پدیده هارپ بر زلزله ها و طوفانها و خشکسالیها و سیلابها تاثیرات فراوانی داره امواج رادیویی وارد گسلهای زمین شده و انها را فعال میکند و موجب زلزله های بزرگ و کوچکی میشود ابرقدرتهای جهان علی رغم رقابت و لفاظی علیه هم در پساپرده با هم برای تقسیم منافع جهان هماهنگ هستند و نبرد دو کشور اتمی با هم قابل قبول نیست
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      12 1
      جنگ میکروبی همون کرونا و واکسنهاست برای کاهش جمعیت
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 0
      این نظر نظر من جلب کرد ! سیلابها وآتش سوزی ها ،بیماریهای مشکوک ، و طوفانهای منطقه ای ظاهرشدند ودرراهند پدافند غیرعامل ایران باید فرض را بر حتم بودن برخی ازاین پدیده ها در ایران بگذارد . خشمی بزرگ در آبهای خروشان دیده میشوند انگار میگویند ما اولش هستیم !
  • CA ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    7 2
    امروز تمامی آسیا به استثنای چند کشور دست پرورده همه حامی چین و سیاستهای اصولی آن هستند و هر گونه اشتباه محاسبه ای لیبرالیسم را از بنیان خواهند سوزاند
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 23
    تا آخرین نفس برای نابودی کمونیست میجنگیم!
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      26 1
      بهتره اول با لیبرالیسم و تبعیض و فقر و نابرابری بجنگی
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      12 0
      نه بابا
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 1
    امریکا جرت نمبکند و با همین رسانه کار خود را جلو میبرد الن هم اسراییل در مورد حمله به ایران در رسانه و روزنامهاشون مطلب میزنند مثل سرورشون استاد جنگ روانی و ترساندن ملتها برای پیس بردن اهدافشون هستند
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    11 2
    چقدر خوب میشه این دو کشور با هم درگیر بشن و همدیگر را نابود کنند
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      22 0
      درگیر نمیشن خیالت راحت، یانکی ها فقط با کشورهایی که خیلی از خودشون ضعیف ترن درگیر میشن، کافیه یه موشک بخوره وسط نیویورک ، یانکیها خودشون میریزن همدیگه رو تیکه پاره میکنن مثل الان، دولتمردان آمریکا هم اینو خوب میدونن!!!!
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 2
    آمریکا و اروپا میخواهند همان بلای شوری را سر چین بیاورند .
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 2
    نتيجه گيرى از اين تحليل اين ميشود كه پيمان ناتو كه براى مقابله باروسيه سرپا است بعد از اين بلا موضوع ميشود وحقوق ومزاياى اعضاى ناتو قطع شده وميشود ودرمورد فرانسه فعلاقطع مزايا ى ان كشور علنى شده است وحتما حقوق پاتصد هزار سربازناتودرتركيه هم قطع ميشود وپيمان كدخداباامريكا انگليس واستراليا جانشين ناتو نيشود ضمناامريكا از افغانستان نه خارج شده ونه اخراج طلبان نماينده امريكا است اگرغيرازاين بودكنارايران قرار ميكرفت
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      3 0
      دوست گرامی مثل سازمان های ایرانی نیست که هردمبیل باشه. این که شما میگی دقیقا پس از فروپاشی شوروی و در دهه 90 میلادی هم مطرح بود اما ناتو بر اساس استراتژی درازمدت بنا شده حمله به افغانستان ، حضور در آفریقا و حضور در اقیانوس آرام حضور در کویت ، در یونان و بوسنی از مواردی است که ثابت میکنه اونجا مثل سازمان های ایرانی یک شبه تصمیم گیری نمیشه
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    16 2
    چین نوکری امریکا را می کند و روی ریل آمریکا حرکت می کند. اگر استقلال سیاسی و اقتصادی خودش را حفظ کند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 4
    دست من بود شعلش رو زیاد تا جنگ میشد چین حرام زاده خیلی کثیفه که با کرونا تجارت کرد و خیلی ادعا داره آمریکا هم چشت بالای ابرو رو نمیشه گفت و فکر میکنه کل دنیا باید مطیع اون باشند روسیه هم یک شغال نجسی هست که نگو ایشالاه جنگ بین این سه رخ بده بلکه همدیگر و نابود کنند جهان اگه باقی ماند به آرامش برس
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 2
    چین همونحور که یا سرمایه و تکنولوژی غرب رشد همونجور برمی گرده تو قوطی. تا قبل از برده شدن چینی ها برای کارخانه های غربی داشتن از صحنه دنیا حذف میشدن‌. رفیق مائو ۵۰ میلیون چینی رو با حماقتهاش در اثر قحطی به کشتن داد. ولی دیگه ماه عسل تمومه. همه آسیا برعلیه چین هست. حتی روسیه از چینی ها متنفره چون ادعای مرزی ددارن در مورد روسیه.
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 0
    این همه تحلیلگر داشتیم و خبر نداشتیم
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    چین ثروت تایوان را می خواهد بنابراین برای حمله اقدامی نخواهد کرد چنگ و دندان نشان می دهد چون اگر کوچکترین تحرکی نشان دهد بازارهای آسیایی چین و شرق آسیا فرو خواهد ریخت و این برای چین منفعت ندارد
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 1
    مرگ بر آمریکا. این کشور نحس همیشه دنبال محدود کردن پیشرفت بقیه کشورهاست
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      2 2
      چرا کفر و لعنت میگی خب پیشرفت کن چه ربطی به آمریکا داره وقتی این همه دزدی و فساد و فحشا رو در جامعه عزیز ایران میبینی باز میگی مرگ برآمریکا سر لوله تفنگ و عوضی گرفتی دوست عزیز بگیر سمت اختلاس گرها و دزدهای داخلی ، دزدی و اختلاس داخلی ربط داره به آمریکا من اینجوری شو دیگه ندیدم.
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 1
    زیاد دلتون صابون به جنگ نزنید که حواس دنیا پرت بشه و ایران هم از این آب گلالود ماهی بگیره اگر هم جنگ جهانی سوم بشه ایران خیلی پاش گیره و باید کلی از دل و جون مایه بزاره برای چین . بعد درضمن اگر تفکر شرق زده به این صورت باشه که آمریکا میترسه یازورش نمیرسه اینه که اصلا این جور هم نیست همین شرکت اپل که محصولاتش در چین ساخته میشه را خارج کنه و به هند ببره میدونی چه ضربه بزرگی به چین وارد میکنه اون وقته که چین به دوران بربریت بر میگرده همین آمریکایی ها چین و ساختن بعد چین الان شده معرکه گیر میدون .هوآوی ببین عاقبتش چی شد کمپانی های دیگر چینی هم عاقبتش مثل هوآوی میشه . همیشه آمریکا و کشور های غربی صد تا پله از شرق زده ها و شرق پرستان گرامی جلوترن یک ذره با چشم باز به این موضوع نگاه کنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس