کد خبر 1274287
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

آیا به شما گفته شده است که کف پای صافی دارید یا قوس کف پای شما کم است یا فاقد قوس کف پا هستید؟ متخصصان تمرینات خاصی را برای کمک به رفع صافی کف پا تجویز می‌کنند! چنین تمریناتی می‌تواند به تقویت ماهیچه‌های پاها کمک کند و ممکن است به درمان ظاهر قوس پا کمک کند. بنابراین، کف پای صاف تنها در صورتی نیاز به درمان دارد که باعث ایجاد درد، کاهش عملکرد روزانه و ایجاد درد ارجاعی در نقاط دیگر بدن شود. گاهی اوقات افرادی که قوس کمی دارند یا پای صافی دارند عمدتا هیچگونه درد یا ناراحتی را تجربه نمی‌کنند.

وقتی کف پای صاف علائمی ایجاد می‌کند، تمرینات، استفاده از کفی و کفش طبی می‌تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.

کف پای صاف (انعطاف پذیر، ریجید) و پیشگیری از عوارض آن

کف پای صاف چیست؟

کف پای صاف دقیقاً چیست؟ بیشتر اوقات این مشکل می‌تواند در هر دو پا اتفاق بیفتد اما گاهی اوقات فقط در یک پا ظاهر می‌شود.

دو دسته اصلی برای کف پای صاف وجود دارد

  • انعطاف پذیر: ناتوانایی پا برای داشتن قوس در زمان تحمل وزن است. هنگام تحمل وزن این نوع قوس‌ها به دلیل حرکت و وزنه‌ای که در پا ایجاد می‌شود،از بین می‌روند. این رایج‌ترین نوع کف پای صاف است.
  • سفت و سخت: این نوع کف پای صاف دائماً صاف است. این قوس در هنگام تحمل وزن تغییر نمی‌کند. این نوع کف پای صاف عموماً به دلیل آسیب یا بیماری است.

علل

ما در مورد اینکه کف پای صاف چیست، چه نوع صافی کف پا وجود دارد، چه چیزی باعث صافی کف پا می‌شود و برای رفع صافی کف پا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ صحبت می‌کنیم.

کف پای صاف به دلیل طیف وسیعی از شرایط ایجاد می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • تحرک بیش از حد - جایی که رباط‌ها و تاندون‌های عضلات بیش از محدوده طبیعی کشیده می‌شوند
  • تشکیل استخوان - کودکان بدون استخوان های سنگی که به تشکیل قوس پا کمک می‌کند متولد می‌شوند.
  • ساق‌های سفت و تاندون آشیل - کاهش دامنه حرکت از طریق مفصل مچ پا و چرخش پا به داخل.
  • فلج مغزی - انقباضات غیرطبیعی در پا به شکل کف پای صاف ظاهر می‌شود.
  • اوتیسم و ​​سایر اختلالات عصبی – این مشکل می‌تواند از خفیف تا بیش از حد متغیر باشد و آسیب شناسی می‌تواند از مراحل وسیع‌تر هنگام راه رفتن و نحوه پاسخ پا به محیط‌های حسی متغیر باشد.
  • دیستروفی عضلانی - اصطلاحی است برای مجموعه‌ای از اختلالات که در آن کاهش پروتئین باعث ضعف عضلانی، عملکرد غیرعادی عضلات و هماهنگی می‌شود.
  • آرتریت جوانی - در حالی که علت آن ناشناخته است، می‌تواند بسیاری از مفاصل پا و در نتیجه ماهیچه‌های اطراف مفاصل را تحت تأثیر قرار دهد.
  • چاقی دوران کودکی - به طور کلی پسران را بیشتر از دختران تحت تاثیر قرار می‌دهد،وزن بیش از حد باعث اختلال در عملکرد پا می‌شود.
  • هیپوتونی و تن ماهیچه‌ای پایین - ضعف عضلانی با تن ماهیچه‌ای پایین متفاوت است اما این می‌تواند با این وضعیت مرتبط باشد. این بیماری معمولاً در بدو تولد ایجاد می‌شود اما بعداً در زندگی می‌تواند به صورت کف پای صاف بسیار انعطاف پذیر ظاهر شود.
  • اختلالات بافت همبند - علل مشابه تن عضلانی پایین و اختلالات عصبی می‌تواند تا حدی دچار دررفتگی شود.

ما اکنون می‌دانیم که چه چیزی می‌تواند باعث صافی کف پا شود اما علائم صافی کف پا چیست؟

  • درد شایع‌ترین علامت صافی کف پا است و عموماً به دلیل ضعیف بودن عضله اطراف ناحیه رخ می‌دهد.
  • درد پا، زانو، لگن و کمر به دلیل افزایش استرس از طریق بافت‌های عضلانی که ممکن است ضعیف یا دارای عدم تعادل باشند.

کار برای درمان کف پای صاف می‌تواند به تنظیم مجدد قسمت تحتانی بدن و کاهش فشار بیشتر در زنجیره آناتومی کمک کند. این ممکن است به اصلاح سایر مشکلات بدن شما که ناشی از صافی کف پا هستند، کمک کند.

پاهای صاف چگونه بر فرزند من تأثیر می‌گذارد؟

در بیشتر کودکان صافی کف پا درد ایجاد نمی‌کند و عملکرد را مختل نمی‌کند، بدین معنا که هیچ گونه تاثیری یا صدمه‌ای ایجاد نخواهد شد.

استخوان‌های اصلی تشکیل دهنده قوس پا بین 3 تا 6 سالگی رشد می‌کنند، طبیعی است که کودکان زیر 6 سال دارای پای بسیار متحرک و صاف باشند.

در کودکانی که پس از رشد همچنان کف پای صاف خود را دارند، ممکن است راه رفتن آن‌ها به دلیل چرخش در حرکت پاها، ضربه زدن به زانو و محدودیت حرکت مفصل ران تغییر کند.

گاهی اوقات، صافی کف پا در کودکان می‌تواند به دلیل دست و پا چلفتی بودن یا همگام نشدن با همسالان، به دلیل اختلال در عملکرد اندام تحتانی آن‌ها باشد.

وقتی والدین احساس می‌کنند که پاهای فرزندانشان از راه رفتن در مسافت‌های طولانی یا ایستادن روی پای خود برای مدتی خسته شده‌اند، به فرزندشان توجه کنند. علاوه بر این، افزایش درد در پا و ساق پا که شدید است. یک کودک ممکن است در معرض افزایش فشار در رشد خود باشد.

آیا صافی کف پا دائمی است؟

تقریباً در 85-90 از کودکان با بزرگ شدن این عارضه برطرف می‌شود.

پای قوسی افتاده می‌تواند تقویت شود و یک کفش یا وسیله می‌تواند قوس را در هنگام راه رفتن یا انجام فعالیت تشویق کند. این ممکن است باعث شود که وضعیت پا در درازمدت کارآمدتر شود.

در کف پای صاف سفت و سخت یا در آن مواردی که شرایط ژنتیکی وجود دارد، صافی کف پا به احتمال زیاد بدون قصد جراحی، دائمی است.

صافی کف پا همچنین ممکن است باعث محدود شدن عضلات ساق پا شود که منجر به محدود شدن دامنه حرکتی می‌شود که می‌تواند منجر به التهاب کف پا شود.

درمان غیر جراحی

کف پای صاف (انعطاف پذیر، ریجید) و پیشگیری از عوارض آن

در صورت بروز علائم با کف پای صاف انعطاف پذیر، پزشکان در کلینیک تخصصی پا در تهران ممکن است گزینه‌های درمانی غیرجراحی را توصیه کنند، از جمله:

  • تغییرات فعالیت. فعالیت‌هایی را که برای شما درد آور است کاهش دهید و از راه رفتن و ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید.
  • کاهش وزن. اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کاهش دهید. قرار دادن بیش از حد وزن بر قوس‌های خود ممکن است علائم شما را تشدید کند.
  • وسایل ارتزی. جراح پا و مچ پا می‌تواند وسایل ارتوپدی سفارشی را برای کفش شما در اختیار شما قرار دهد تا از قوس‌ها بیشتر حمایت کند.
  • بی‌حرکتی. در برخی موارد ممکن است استفاده از گچ پیاده روی یا اجتناب کامل از تحمل وزن ضروری باشد.
  • داروها. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.
  • فیزیوتراپی. سونوگرافی درمانی یا سایر روش‌های فیزیوتراپی ممکن است برای تسکین موقت استفاده شود.
  • تغییرات کفش. پوشیدن کفش‌هایی که از قوس استفاده می‌کنند برای هر کسی که کف پای صاف دارد مهم است.
  • دستگاه‌های ارتوز مچ پا (AFO). جراح پا و مچ پا ممکن است برای اصلاح راه رفتن و حمایت از قوس‌های شما، بستن قوی پا را توصیه کند.

چه زمانی جراحی لازم است؟

در برخی از بیماران که درد آن‌ها به اندازه کافی از بین نمی‌رود ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. بسیاری از تکنیک‌های جراحی برای تصحیح کف پای انعطاف پذیر وجود دارد و ممکن است برای تسکین علائم و بهبود عملکرد پا یک یا ترکیبی از روش‌ها مورد نیاز باشد. در انتخاب روش یا ترکیبی از روش‌ها برای مورد خاص شما، جراح پا و مچ پا میزان تغییر شکل شما را بر اساس یافته‌های اشعه ایکس، سن، سطح فعالیت و سایر عوامل در نظر می‌گیرد. طول دوره بهبودی بسته به روش یا روش‌های انجام شده متفاوت خواهد بود.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس