تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کهکشان

ناسا اخیرا تصویری از نخستین کهکشان فاقد ماده تاریک منتشر کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از ناسا، ناسا اخیرا تصویری از یک کهکشان  به نام «NGC ۱۰۵۲-DF۲» منتشر کرده که فاقد ماده تاریک است.

در نوامبر ۲۰۱۹، محققان وقتی تصویر آن را که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده بود مشاهده کردند، شگفت زده شدند. ماده تاریک یک ماده نامرئی است که به گفته ستاره شناسان نقش مهمی در شکل گیری کهکشان‌ها دارد و تصور می شود ۸۵ درصد از جرم جهان را شامل می‌شود. این کشف نه تنها ایده‌های شکل گیری کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد، بلکه شواهدی را نیز برای واقعی بودن ماده تاریک ارائه می‌دهد.

زمانی که مقدمات تشکیل یک کهکشان فراهم می‌شود، گازهای داغ به شکل ابری از ماده تاریک در می‌آیند و سپس این گاز به آرامی به ستاره‌ها تبدیل می‌شود تا یک کهکشان مانند کهکشان راه شیری شکل بگیرد. به همین علت محققان برای مطالعه ویژگی‌های کهکشان‌ها، ماده تاریک آنها را مطالعه می‌کنند.

تصویر تلسکوپ هابل و کشف محققان دانشگاه ییل که برای اولین بار کهکشانی را شناسایی کردند که فاقد ماده تاریک است بیانگر آن است که این ماده وجود جداگانه خود را دارد. کهکشان «NGC ۱۰۵۲-DF۲» کهکشان فوق پراکنده نامیده می‌شود زیرا چگالی بسیار کمی دارد. در نتیجه این یافته‌ها، تیمی از محققان در حال جستجوی کهکشان‌های دارای کمبود ماده تاریک هستند تا ماهیت ماده تاریک و تشکیل کهکشان‌ها را بهتر درک کنند.

تصویر زیبای ناسا از نخستین کهکشان فاقد ماده تاریک

منبع: فارس

• ظاهرعدالی IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    سلام‌‌‌، به نظرم ناسا زیاددورمیره راه برگشتو نو گم نکن نشنیدن ما میگیم گر صبر کنی زشیره ترشی سازی آدم هوایییا بیان میگن ته هش ججاست
    • آریا IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      نه دوست عزیز با تلسکوپ گرفته شده ما که تا همین مریخ خودمون بیشتر نرفتیم چه برسه به کهکشان های دیگه
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    مگه ماده تاریک نامرعی نیست؟..پس چطور فهمیدن ادن کهکشان ماده تاریک نداره... حتما میفرمایین از چگال و نمیدونم اندازه گیری بعضی از چیجها از دور... خوب برفرض درست. شما انرژی تارک رو اندازه گرفتین.. به ماده تاریک ربطی نداره
    • . IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      آره ولی برای اندازه گیری جرم کهکشان از دو روش استفاده می شود 1 نور ساتع شده از کهکشان 2 گرانش کهکشان ولی تفاضل بین خروجی های این دو روش برای یک کهکشان نظریه ماده تاریک رو ایجاد کرد. فکر کنم برای این می گن بدون ماده تاریک چون تفاضلی در خروجی های دو روش برای این کهکشان نیست.
  • محمدی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    سلام شاید اشتباهی در مقاله صورت گرفته ماده تاریک نه دیده میشه نه رنگ داره نه بو نه مزه و... تنها اطلاعاتی که ازش داریم اینه که فقط وجود داره نمیشه تشخیصش داد که! هنوز فناوری اش نیومده اگر هم ماده تاریک توش نباشه احتمالا انرژی تاریک هست چون فقط با این ماده ها سیارات و ستارگان در فضا معلق میمونن غیر ممکنه جایی هیچ کدوم از این مواد نباشه این توضیح علمیشه
    • W.S IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      دوست عزیز اولا ماده تاریک مثل جسم نیست که بخوای بصری ببینیش.ثانیا اگه گفته میشه که ماده (تاریک وجود داره) به خاطر تاثیرات و رد پای اونه که متوجه میشن مثل این میمونه که من به شما بگم الکترون پروتون نوترون رو به من نشون بدید خب طبیعیه که هیچ کس نتونه این ذرات رو حتی با مدرن ترین میکروسکوب ها هم ببینه اما از آثار و رد پای آن ها به وجود این ذرات پی برده و کمیت اونهارو حساب میکنیم.ثالثا. ماده تاریک بنا بر ویژگی منحصر به فرد خود یعنی (جاذبه مغناطیسی)بالایی که داره میتونه کهکشان رو درون خودش جذب کنه اما در این مقاله کهکشان مذکور با نهایت تعجب در این ماده تاریک قرار نداره و من فک میکنم علتش (چگالی کم)و (پراکندگی بیش از حد اونه)
  • ... IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    این شکلی که دوستانی تو اینجا دارن نظر پراکنی میکنن هر کی ندونه فکر میکنه کارشناسان ناسا یه سری ببو‌گلابی هستن و رو با معده دارن نظر میدن و این افراد تو ایران با یه علم و فناوری بیکران دارن اونا و نظراتشون رو‌مسخره میکنن . در صورتی که کاملا بر عکسه. دوستان لطفا افاضه فیض نفرمایید و نظرات آبکی خودتون رو صرفا واسه خودتون نگه دارید .
  • Yas IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    ماده تاریک همون خلأ هست یعنی دانشمندان میفرمایند وقتی چیزی هست که ما می‌بینیم وقتی اون شئ رو برمی‌داریم میزاریم کنار اون جای خالی اون شی خودش وجود داره یعنی همون نیستی بعبارتی جای عناصری که برمی‌داریم و خالی میمونه اون جای خالی خودش یک ماده هست که اسمش رو ماده تاریک گذاشتن حالا سوال اینجاست اگر این نیستی و ماده تاریک رو برداریم جای خالی اون چه ماده ای هست که این هیچی داخل اون هیچی دوم و الی آخر قرار گرفته این هیچی ها برای بینهایت هیچی که داخل هم قرار گرفتن صدق می‌کنه و دوم اینکه شما که اینقدر باهوشی و ماده ی هیچی که با هیچی هم وجودشو ثابت کردی پس چرا نمیگی این به اصطلاح ماده یا نیروی برتر یا هر اصطلاحی که در مغز مبارک شما گنجایش داره همان پروردگار آسمان ها و کهکشان هاست که گستره ی وجودش در بینهایت هاست یا همچنان اسرار دارید بگویید همه چیز اتفاقی پدید آمده و اتفاقی هم از بین خواهد رفت؟!
    • مهران IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱