واکسن برکت

تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن تا پایان شهریور، چیزی نیست که کسی از مردم ایران نشنیده باشد. وعده‌ای که مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، تا اواخر تیرماه هم بر اجرایی شدن آن اصرار داشت.

به گزارش مشرق، تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن تا پایان شهریور، چیزی نیست که کسی از مردم ایران نشنیده باشد. وعده‌ای که مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، بارها آن را تکرار کرد و حتی تا اواخر تیرماه هم بر اجرایی شدن آن اصرار داشت. اما حالا، فقط چند روز تا پایان شهریور مانده و تعداد واکسن‌ها به ۱۰ میلیون دوز رسیده است. هرچند اخیرا خط ۲ برکت هم وارد مدار تولید شده اما عملا بعید است تعداد واکسن‌های تولیدی از مرز ۱۵ میلیون دوز عبور کند. چه عواملی باعث شد که این وعده با تاخیر مواجه شود؟ اگر فقط تحریم‌های آمریکا مانع بود، مگر در این ۴۰ سال تحریم وجود نداشت، پس چرا ستاد اجرایی پیش‌بینی آن را نکرده بود؟

تحریم در لحظه!

واکسن برکت در ۹ دی ۱۳۹۹ به مرحله تست انسانی رسید. اولین واکنش آمریکا مشخص بود: تحریم بنیاد برکت در کمتر از ۲ هفته. واکسن، آن هم واکسن کرونا چیزی نبود که آمریکا روی آن شوخی داشته باشد. بازی با سلامت مردم، همیشه مهمترین ابزار آمریکا برای ایجاد نارضایتی در ایران بوده است. از طرفی، ورود یک بازیگر جدید به بازار واکسن، می‌توانست انحصار تکنولوژیک و سودآوری بالای شرکت‌های آمریکایی را با خطر جدی مواجه کند.

اما تحریم  در ایران اثر دوگانه‌ای دارد؛ هم مانع پیشرفت‌هاست و هم عامل پیشرفت‌های بزرگ. تحریم که می‌شویم، ناچاریم که روی پای خودمان بایستیم. البته که تلاش می‌کنند نگذارند اما هرجا اراده کرده‌ایم، موفق شده‌ایم. ماجرای واکسن هم از همین دست بود.

چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟

دو هفته پس از آغاز تست بالینی واکسن موسسه برکت، آمریکا آن را تحریم کرد

همه چیز از نقطه صفر

باتوجه به اهمیت فاکتور زمان در مبارزه با کرونا، برکت از همان روزی که تست‌های اولیه‌اش با موفقیت مواجه شد، تولید انبوه واکسن را در دستور کار خود گذاشت. موفقیت این کار، نیازمند راه‌اندازی مجموعه تولید واکسن از نقطه صفر بود. چراکه ایران حداقل ۱۶۰ میلیون دوز واکسن نیاز داشت و هیچکدام از زیرساخت‌های موجود در کشور پاسخگوی آن نبود؛ نه آزمایشگاه‌ها و نه خطوط تولید.

مراحل اصلی تولید ماده موثره واکسن کرونا شامل کشت سلول و سپس تکثیر ویروس و در نهایت کشتن ویروس و فیلتراسیون آن می‌شود. این تکنولوژی، همان چیزی بود که ایران را به جمع ۶ کشور واکسن‌ساز دنیا وارد کرده بود. اما برای همین کار هم آزمایشگاه‌هایی پیشرفته با سطح ایمنی زیستی بالا مورد نیاز بود. این آزمایشگاه‌ها در ۴ سطح طبقه‌بندی می‌شوند که با نام BSL 1-4 (BioSafety Level 1 to 4) شناخته می‌شوند. آزمایشگاه مناسب برای ویروس مسری کرونا BSL4 است اما به دلیل تحریم‌های آمریکا تقریبا امکان دسترسی به آن برای ایران وجود نداشت.

بهترین آزمایشگاه فعال ایران، یک آزمایشگاه BSL2 بود که برای ویروس کرونا امن نبود. بزرگترین آزمایشگاه BSL3 خاورمیانه در مشهد هم با ۹۲ درصد پیشرفت، بیش از ۱۲ سال متوقف مانده بود و تجهیزات آن در حال از بین رفتن بود. به همین دلیل، ساخت یک آزمایشگاه مدرن، مجهز و بزرگ BSL3 از همان ابتدای تحقیقات، در دستور کار قرار گرفت تا توان کشت انبوه سلول، متناسب با نیاز خطوط تولید صنعتی را داشته باشد.

چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟

یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید واکسن برکت، آزمایشگاه پیشرفته ایمنی زیستی بود

راه‌اندازی آزمایشگاهی حتی در این سطح، کار ساده‌ای نبود. اغلب تجهیزات در انحصار آمریکا بود و فروش آن به ایران ممنوع! یکی از تجهیزات اصلی مورد نیاز، بین ۹ کشور دست به دست شد تا به ایران برسد. به این شکل که در هر کدام از این کشورها یک بار دستگاه باز و رجیستر می‌شد تا آن کشور به عنوان خریدار ثبت شود. پس از بازگشت نماینده شرکت تولیدکننده، دستگاه مجددا بسته‌بندی شده و به کشور بعدی ارسال می‌شد. به این ترتیب، بعد از چند بار جابجایی در کشورها، دستگاه از پوشش شرکت خارج می‌شد و نماینده شرکت برای رجیستری مراجعه نمی‌کرد. به این ترتیب، امکان ورود این دستگاه به ایران با چند ماه تاخیر فراهم شد.

قطعه دیگری که برای استفاده در مقیاس صنعتی، تعداد زیادی مورد نیاز بود، از طریق چند نفر خریداری شد تا هر کس فقط تعداد محدودی از آن را خریده باشد که استفاده‌اش در آزمایشگاه توجیه‌پذیر باشد. با این وجود، در فرودگاه جلوی خروج همان تعداد را هم گرفتند و در نهایت کمتر از نصف این قطعات به ایران رسید.

شکست انحصار مواد اولیه

تولید واکسن، علاوه بر ویروس کشته شده، نیازمند مواد اولیه‌ای است که عموما در انحصار آمریکا است؛ از حامل‌های سلولی گرفته تا ژل مورد استفاده در واکسن. باتوجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و احتمال ورود ایران به جمع واکسن‌سازان دنیا، واردات این مواد نیز اگر نگوییم غیرممکن، لااقل کار به‌شدت پیچیده‌ای بود. مثلا در مورد یک ماده اولیه، پلیس با ارائه مقاله علمی به خریدار اعلام کرد این مقدار ماده اولیه، بیش از نیاز یک آزمایشگاه است و در نهایت فقط اجازه خروج یک بیستم آن را داد. اتفاقی که نشان از آمادگی جدی و همه‌جانبه آمریکایی‌ها در ممانعت از ارسال کالاهای حساس به ایران داشت.

مشکلاتی از این دست باعث شد خرید مواد اولیه و همزمان تلاش برای ساخت آنها نیز بلافاصله در دستور کار قرار بگیرد. بخشی از این مواد خریداری و بخشی دیگر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بومی‌سازی شد. این تحول بزرگ تکنولوژیک باعث شد تا نگرانی ایران برای تامین مواد اولیه در روزهای تولید، تا حد زیادی کاهش یابد. ضمن آنکه بهره‌وری خطوط تولید نیز بالاتر رفت. این پیشرفت‌ها در این نقطه باقی نماند و ایران در همین مسیر به امکان افزایش مقیاس (Scale up) تقریبا نامحدود در تولید ماده موثره واکسن رسید.

چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟

دست‌یابی ایران به دانش افزایش مقیاس تولید ماده موثره واکسن باعث می‌شود که بتواند از بیورآکتورهای بزرگ در تولید واکسن استفاده کرد

حالا نقطه سر خط

پس از تولید ماده موثره، نوبت به تولید واکسن می‌رسید. اغلب خطوط تولید موجود ایران مربوط به واکسن‌های متنوع کودکان بود که مجموعا حدود ۳۰ میلیون دوز در سال تولید می‌کردند. این خطوط، نه‌تنها توان تامین ۱۶۰ میلیون واکسن کرونای مورد نیاز ایران را نداشت، بلکه اساسا خروج آنها از مدار هم ممکن نبود، چراکه واکسن‌های سلامت کودکان هم باید روزانه تولید شده و به مصرف جامعه می‌رسید.

چاره‌ای نبود؛ خط تولید واکسن کرونا هم باید از صفر ساخته می‌شد. اولین خط تولید برکت، با اتکا به امکانات موجود در داخل کشور راه‌اندازی شد. مهمترین بخش خط تولید «بیورآکتور» است که واکنش‌ها در آن انجام می‌شود. یک بیورآکتور ۵۰۰ لیتری، به عنوان قلب خط تولید از یک واحد نیمه‌کاره تولید واکسن در موسسه برکت گرفته شد. دو بیورآکتور ۲۰ و ۱۰۰ لیتری دیگر نیز از یک کارخانه خریداری و به خط تولید اضافه شد. نرم‌افزارهای مربوطه هم با دانش ایرانی به‌روز رسانی شد و خط ۱ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید. این خط پس از صدور مجوز واکسن برکت در ۲۴ خرداد، طبق برنامه حدود ۸ میلیون دوز واکسن در تیر و مرداد تولید کرد.

ظرفیت خط اول نهایتا ۴ میلیون دوز واکسن در ماه بود، و این عدد فاصله زیادی با نیاز ایران داشت. هرچند مخبر، به‌عنوان بالاترین مقام مرتبط با برکت، در طول یک سال اخیر بارها بر لزوم واردات واکسن تاکید کرده بود اما تهدیدی به نام تحریم امکان این کار را زیر سوال می‌برد. پس واحدهای بزرگتری باید احداث می‌شد. شرکت‌های ایرانی توان تولید و تامین چنین تجهیزاتی را نداشتند و خرید واکسن از خارج هم با مشکل تحریم مواجه بود.

توسعه از طریق هند و چین

مذاکرات با شرکت‌های خارجی شروع شد. یک شرکت چینی در دی‌ماه ۹۹ حاضر شد ظرف ۶ ماه یک واحد بزرگ با ظرفیت تولید ۲۵ میلیون دوز واکسن در ماه را در ایران احداث کند. این کمترین زمان و بیشترین ظرفیت تولیدی بود که در آن زمان ایران می‌توانست به آن دست یابد. طبق برنامه، این خط باید تا تیرماه نصب و وارد چرخه تولید می‌شد.

هرچه زمان می‌گذشت، تحریم‌های آمریکایی بیشتر خودش را نشان می‌داد. ایران در زمستان ۱۳۹۹حدود ۱۷ میلیون دوز واکسن کواکس، ۲ میلیون دوز واکسن بهارات و ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک خریده بود اما تا پایان سال ۹۹ کمتر از ۷۰۰ هزار دوز واکسن به ایران رسید که حدود یک‌سوم آن هم هدیه چین و روسیه بود. کواکس هیچ واکسنی نداده بود و هند فقط ۱۲۵ هزار دوز واکسن فرستاد و مانع ارسال بقیه آن شد. واکسن‌های روسی هم به کندی تولید و وارد می‌شد.

سال جدید رسید اما واکسن نرسید. برکت در فروردین ۱۴۰۰، برای اینکه واکسن سریع‌تر به مردم برسد، یک خط تولید دیگر هم از هند خریداری کرد که قرار بود از خرداد وارد چرخه تولید شود. این خط کوچکتر از نمونه چینی بود و با بیورآکتور ۱۲۰۰ لیتری خود امکان تولید ۸ میلیون دوز واکسن در ماه داشت.

چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟

تحریم‌های آمریکا، انحصارطلبی تولیدکنندگان و شیوع سویه‌های جدید کرونا باعث شد تجهیزات خط تولید برکت با چند هفته تاخیر به ایران برسد

کلاف پیچیده کرونا، انحصار و تحریم

مشکل تازه آغاز شده بود. شرکت هندی ساخت تجهیزات را شروع کرده بود که کرونای دلتا هند را به تعطیلی کشاند. کارخانه تولیدکننده تجهیزات هم همانند بسیاری از موسسات هند تعطیل شد. بعد از مذاکرات فراوان، بالاخره مجددا کار با تاخیر شروع شد اما مشکل دیگری وجود داشت. پرواز میان فرودگاه‌های ایران و هند متوقف شده بود و امکان ارسال تجهیزات به ایران نبود. با پشت سر گذاشتن همه این مشکلات، تازه موضوع تحریم به میان آمد.

آمریکا فروش بیورآکتور به ایران را به بهانه دومنظوره بودن این دستگاه تحریم کرده بود. این بیورآکتور هم تحت عنوان وسل‌تانک و با واسطه یک شرکت خارجی به فرودگاه هند رسیده بود. با این حال در فرودگاه اجازه خروج دستگاه را ندادند و خواهان گفتگو با مدیرعامل شرکت خریدار شدند. بیورآکتوری که هزینه آن هم پرداخت شده بود، حدود یک ماه در فرودگاه ماند، نه اجازه خروج می‌دادند و نه اجازه بازگشت به کارخانه. خط تولید بدون رآکتور هم عملا به هیچ دردی نمی‌خورد.

در نهایت، این دستگاه حساس با جداکردن قطعات، از فرودگاه خارج شد و هر یک از قطعات به کشور دیگری فرستاده شد تا از آنجا به ایران بیاید. در این مسیر هم مجددا بعضی تجهیزات توسط کشورها برای چند روز توقیف شدند. با تمام سختی‌ها، قطعات بیورآکتور و خط تولید بالاخره با حدود یک ماه و نیم تاخیر و در تیرماه، به صورت محموله‌های جدا از هم به ایران رسید.

برای خط تولید چینی هم اتفاق مشابهی افتاد؛ آمریکا جلوی ارسال بیورآکتور را گرفت و ارسال این دستگاه هم با تاخیر مواجه شد.

البته تحریم‌ها محدود به بیورآکتور نبود. اغلب دستگاه‌های مرتبط با خط تولید واکسن مورد شناسایی و پیگیری آمریکا قرار می‌گرفت. چرا که کاربرد این دستگاه‌ها مشخص بود و به جز ایران، فقط ۶ کشور دیگر تکنولوژی به کارگیری این دستگاه‌ها را داشتند. علاوه بر تحریم‌های عادی، ابعاد اقتصادی موضوع هم مطرح بود. در یک کلام، آمریکا نمی‌خواست انحصار شرکت‌های آمریکایی در تولید واکسن از بین برود و کشورهای دیگری نیز وارد این بازار شوند.

چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟

تیم تولیدکننده واکسن برکت در ماه‌های اخیر مدام مورد حمله‌های رسانه‌ای قرار گرفته است

یک مشکل عجیب ولی واقعی

دستگاه‌هایی که قرار بود در خرداد و تیرماه وارد چرخه تولید شود، با یک تا دوماه تاخیر به ایران رسید. مراحل نصب خط تولید با سرعت انجام می‌شد و همچنان امید می‌رفت که این خطوط تولید از ابتدای مرداد به بهره‌برداری برسد و وعده ۵۰ میلیون دوزی واکسن در شهریور به تحقق بپیوندد. اما یک مشکل جدید و عجیب خودنمایی کرد.

گروه مهندسان چینی و هندی که برای نصب دستگاه‌ها و راه‌اندازی نرم‌افزارها به ایران آمده بودند، همگی کرونا گرفتند. این در حالی بود که تمامی این افراد اعلام می‌کردند در کشورشان واکسن دریافت کرده‌اند. جالب آنکه تست کرونای این افراد در بدو ورود به ایران منفی بود اما بلافاصله پس از ۴۸ ساعت وضع عوض شد. حالا برکت مانده بود و خط تولیدی که تقریبا نصب شده بود اما امکان بهره‌برداری نداشت. چاره‌ای نبود جز قرنطینه و میزبانی از این افراد تا زمان بهبودی کامل. موضوعی که ۲ تا ۳ هفته طول کشید.

بالاخره در اواخر مردادماه، این افراد بهبود یافتند و مراحل پایانی راه‌اندازی خطوط تولید هم آغاز شد. خط تولید هندی در اواسط شهریور به بهره‌برداری نهایی رسید و میزان تولید واکسن را حدود ۸ میلیون دوز در ماه افزایش داد. خط تولید چینی هم در مراحل پایانی است و احتمالا در کمتر از یک ماه آینده واکسن‌های خود را به شبکه بهداشت ایران تقدیم خواهد کرد.

این روزها واکسن برکت از ۳ سد انحصار تکنولوژیک، بیماری کرونا و تحریم‌های آمریکایی گذشته اما ظاهرا مسئولان برکت پس از مواجهه با این همه اتفاق عجیب، قصد ندارند دیگر هیچ قولی درباره میزان تولید بدهند. اما به نظر می‌رسد اگر مشکل عجیب دیگری رخ ندهد، وعده ۵۰ میلیونی برکت با حدود یک ماه و نیم تاخیر تحقق خواهد یافت.

آغاز روزهای پربرکت

ماجرای واردات اما فرق می‌کند. به فاصله ۳ روز از صدور مجوز تولید برکت، آمریکا که عملا دیگر سودی از تحریم واکسن نداشت، رسما تحریم واکسن کرونا را لغو کرد تا حداقل وجهه بین‌المللی خود را حفظ کند و گوشه‌چشمی هم به بازار ایران داشته باشد. این کار باعث شد قیمت واکسن وارداتی از ۱۵.۵ یورو به ۸ یورو کاهش یابد و واردات واکسن از تیرماه رشد تصاعدی پیدا کند. در تیر ماه، به اندازه تمام ۵ ماه قبل از آن واکسن وارد شد. واردات مرداد، ۲ برابر تیر بود. استقرار دولت جدید هم به این روند شدت بیشتری بخشید و در شهریور، بیش از ۳۱۳میلیون دوز واکسن وارد شد. به این ترتیب، ایران که در ۵ ماه پیش از تحریم فقط ۶.۸ میلیون دوز واکسن وارده کرده بود، طی ۳ ماه پس از تولید برکت بیش از ۵۱.۴ میلیون دوز واکسن وارد کرده است.

چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟


برکت، سرعت واردات واکسن را ۱۲.۵ برابر و قیمت آن را نصف کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    47 3
    تجربه بشه دیگه با قطعیت قول به مردم ندهیم همیشه باید بدترین شرایط را در محاسبات انجام دهیم
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      25 2
      ایکاش این گزارش زودتر منتشر می شد. من هم جزو کسانی بودم که بشدت پیگیر وعده 50 میلیون دوز واکسن برکت بودم اما مطلقا نمی دانستم تهیه دستگاههای خط تولید واکسن اینطور با مشقت و خون جگر مقدور شده و رژیم سفاک آمریکا هر کاری از دستش براومده انجام داده تا خط تولید واکسن کرونا در ایران راه نیفتد و البته دلقک های داخلی هم در همسویی با آمریکا چیزی کم نگذاشتن (واکسن برکت آب مقطره و چرندیات مشابه). ضمن عرض حسته نباشید به داروسازان شرکت برکت توصیه می کنم همیشه مشکلات رو با مردم درمیان بگذارین تا مردم قانع بشوند و بدونن دلیل تاخیرها سنگ اندازی رژیم کثافت آمریکاس نه اهمال ما.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 5
      یادش بخیر عکس اولی با کلاه شرعی....!!!!
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 2
      لاف در غریبی. تو باید مسئول میشدی
    • محمدایوب IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      5 4
      آدم احمق چقدر نشناس است اینها با این همه زحمت و تلاش بالاخره به نتیجه رسیدند اما چقدر آدم باید نامرد باشد که این همه تلاش را نبیند زر بزند بگوید با قطعیت قول ندهد. جدا حیف واقعا حیف. گوسفند بهتر میفهمد
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      5 4
      اين نشون ميده مسئولين ما آدمهاي با سياستي نيستند، وگرنه با ديدن اين همه دشمني ما نبايد هيچ كاريمان را علني كنيم ، ضمناً بهتر بود يه اسم بهتري براي واكسن انتخاب بشه آخه بركت هم شد اسم
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    16 19
    پس تحریم ها که بی اثر بود ؟؟........
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      27 4
      واقعا هم بی اثر هست چون ما کارمون رو هر چند با تاخیر انجام میدیم اول غرب پرستان چرت و پرت گو در اینجا و هر جا و بعد خود شیطان بزرگ رو لگدمال می کنیم
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      27 5
      نفهم! امریکاییای بی شرف واکسن رو تحریم کردن که به مردم نرسه! یعنی آرزوی مرگ مردمو دارن بعد توی احمق میای کنایه میزنی؟
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      3 6
      مواد اولیه واکسن و تجهیزات که همش مال آمریکا شد!
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      6 0
      در پاسخ به:«پس تحریم ها که بی اثر بود ؟؟........». تحریم بی اثر نیست. ولی اگه آب خوردن رو هم به تحریم گره بزنی خیلی کار اشتباهیه. مثل همین مورد اگه در سایر موارد بیشتر به توان داخلی اتکا می کردیم ممکن بود بسیاری از تحریم ها خود به خود برداشته بشن.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    7 0
    الان چهار ماه هست در شهر گرگان واکسن شش سالگی برای ورود به مدرسه اصلا نیست ومراکز بهداشت می‌گویند از تهران ارسال نشده. واقعا جای تاسف هست(واکسن شامل فلج اطفال، ابله مرغان و.. هست)
  • محسن .ف IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    20 6
    دست دانشمندای ایرانی درد نکنه و خدا یار و همراهشون . ولی وعده دادن ، به وعده عمل کردن و مدیریت و... دست مسئولین هست که باید گفت کار هر خر نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن .
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      5 5
      متاسفم برات با این شیوه سخن گفتنت.
  • حسن IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    16 6
    لعنت بر شیطان بزرگ که با اعمال تحریمها جلو تولید انبوه برکت رو گرفت و از طرف دیگر با فعال کردن پیاده نظام خائن داخلی به تمسخر و سمپاشی بر علیه مسئولین و دانشمندان داخلی پرداخت
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      4 5
      برادر من به جای احساسات به عقلت رجوع کن. به خاطر تاخیر و بدعهدی مسئولین جان عزیزانمون رو ازدست دادیم،انتظار دارین اعتراض هم نکنیم. شما به این سوال من جواب بدید لطفا: اگر تحریمها موجب این مشکلات شدند. چرا بعدازچهل سال،مسئولین راهی برای ازبین بردن و یا کم اثرکردن این تحریمها پیدانکردن؟ و ما تا کی باید سایه تحریمها رو بالای سرمون داشته باشیم؟
  • محمد IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    7 1
    مسئولین بهداشتی مشهد میگن متقاضیان واکسن ایرانی در بعضی شهر ها بیشتر هستند، بنابراین در استان خراسان سهمیه متناسب با تقاضای مردم نیست، الان دو هفته است ما منتظریم واکسن برکت در مشهد توزیع بشه.بعد بریم واکسن بزنیم. حتی دوز دوم هم نیست برای کسانی که ماه گذشته نوبت اول رو مراجعه کردند، خراسان جنوبی و شمالی هم چنین، کمبود واکسن برکت وجود داره، لطفاً مشرق یک گزارش هم از این موضوع تهیه کنه، انشاالله مسئولین بهداشتی هم رسیدگی کنند.
    • محمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      4 2
      چقدر جالب تو شهر شیراز واکسن برکت هست ولی تعدادی از دکترها و کسانی که تزریق میکنن میگن توش اب هست و رای مردم رو میزنن و اینست ماجرای خود تحقیری خودمون سالهات داریم واکسن تولید میکنیم ولی بخاطر حرف عده ای میگن اب هست
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 1
    نتیجه میگیریم قبل از اطمینان از وارد شدن تجهیزات به قول آقایان بومی، بهتر مسئولین دندانشان را روی جگر مردم قرار ندهند و قول بیخود ندهند. این هم نشان از بی تجربگی آقایان دارد، که تحریمهای دشمنان را پیشبینی نمیکنند. یعنی پول دادیم دستگاه اومده (کاری با کیفیت دستگاه نداریم) ولی واکسنی احتیاج نیست که بسازیم. یادم رفت انتظار تشر رو برآورده کنم، خدا قوت دلاور خسته نباشی پهلوان، اگه بس نیست بلند شیم دست بگیریم
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 3
    خدا لعنت كنه اسرائيل رو كه با اون كارش باعث شد تاخير داشته باشيم ولي به كوري چشم اونهاهم كه شده اثبات ميكنيم كت تن كيه
  • کارشناس IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 11
    چون یک میلیارد دلار گرفت واکسن بسازد ولی تو بورس تزریق کرد و با پولشویی قیمت سهم برکت را بالا برد. در عرض 3 ماه 300 الی 400 میلیارد به بورس تزریق کرده است در قسمت سهامداران عمده میتوان خرید ستاد امام را دید
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      11 3
      حرف مفت هم که منتور نداره
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      7 2
      خخخخه بودجه ای نگرفتند هیچ تازه یک میلیارد هم برای کادر درمان بوده که نصفش هم پرداخت نشده
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      من جا وزیر اقتصاد بودم از مزخرفات شما مالیات سنگینی میگرفتم که زدن حرف مفت بدون هزینه نباشه!
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    7 1
    تولید داخلی واکسن آنهم از نوع کرونا که تازه آمده واقعا باعث افتخاره. سر این حرفی نیست. تولید چند واکسن هم خوبه. اما با توجه به شرایط کشور نباید پنج شش تا واکسن تولید می کردیم. بعد از این که برکت به نتیجه رسید باید همه امکانات دیگر گروه‌ها به برکت می رسید تا افتخار ملی ایجاد شود نه افتخار برای یک گروه خاص. اشتباه کردند هم در عده اتحاد و هم در اخبار و وعده های کذب. الآن هم بهترین کار عذرخواهی آقایان بود که نکردند. عذرخواهی می کردند موجب کوچک شدن شان نمی شد موجب بازیابی اعتماد و تمرکز بر عدم تکرار می شد. ترس از دشمن را کنار بگذارید. با مردم صادق باشید. اکثریت جامعه از شما قبول خواهند کرد.
    • فرزند آدم IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 1
      میشه لطف کنید و شفاف سازی فرمائید که شما برای ایران چه غلطی کردین نا در مقامی باشید که شانیت عذرخواهی داشته باشید !!!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    6 0
    سلام خدا قوت فوق العاده به زحمتکشان این عرصه. یکی از اقوام ما در جریان تولید واکسن داخلی بود وبه ما گفته بود که چقدر تهیه فیلترها ووسایل تولید واکسن سخته. خدارو شکر این مراحل سخت داره طی می شه.
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 4
    به نظر میرسه،مسئولان نظام از هرطیفی، عمدا دشمنی با آمریکا رو به عنوان یک پوشش برای ضعف مدیریت و دانش خودشون مغتنم میدونن. به این فکرکنید که اگر یه روز تحریمها و دشمنی آمریکا به پایان برسه اونوقت مسئولین چه توجیهی برای کاستیها و فساد سیستمی خواهندداشت؟ شما تو این چهل سال یک‌مورد ازمشکلات رو بگید که به تحریم وآمریکا ربطش نداده باشن.
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 2
    والا ما اینجا تو بابل نزدیک دو ماهه منتظریم برکت بیاد اما هیچ خبری نیست،مشرق پیگیری کن
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 2
    ما فکر میکردیم برکت واکسنه...نگو نصف کننده قیمت و تسریع کننده وارداته خخخخخخ خجالت بکشید
  • ابوالفضل IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 4
    سینوفارم چین رومیارید برچسب برکت رو میچسبونید روش دیگه این ادا اصولا چیه در میارید تحریم کجا بوده
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      4 2
      گاو پیش بعضی ها انیشتنه!!
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 1
      تویی که از روز اول می گفتی واکسن نمی توانیم بسازیم این نفرت پراکنی ها چیز عجیبی نیست
  • ابوالفضل IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    2 3
    عرضه ساختشو نداشتید چه کنیم چه نکنیم میندازیم گردن امریکا
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    باید راکتور مهندسی معکوس و صادر کنیم
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    اگر از اول دولت یازدهم بجای صرفا برجام به به فکر خودکفایی کشور در حوزه های مختلف ازجمله زیرساختهای بهداشتی و پزشکی هم بودیم، تحریمها اینقدر اثر نمی کرد
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 3
    این تجربه ای بود که به قیمت جان هزاران ایرانی بدست آمد تو کاری که بلد نیستید دخالت نکنید
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 4
    آقا شایع شده آب مقطره
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    3 0
    از همه این مشکلات که بگذریم ... هیچ وقت در جنایتکار بودن امریکایی جماعت شک نخواهیم کرد و صد البته در بی وجدان بودن عده ای غربگدا و کاسه لیس داخلی ، ایرانی میتواند به تمام پیشرفتها در تمامی موارد برسد ، فقط وقتی که منافقین و مفسدین و رانت خواران و دزدان و سود جویان و خائنین اصلاحاتی های بی سرو پا نباشند اگر در عرصه نظامی پیشرفتهای چشمگیری داشته ایم دلیلش فقط و فقط وجود بچه های انقلابی و جهادی و جان بر کف بوده و خدا رو هزاران بار شکر قدم نحس و نجس اصلاح طلبان در عرصه نظامی نبوده و نخواهد بود
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 1
    313میلیون دز واکسن کجا وارد شده؟ ضمنن مرگ بر امریکای نفهم
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      3 0
      31.3 میلیون دوز هست که اعشارش موقع تایپ از قلم افتاده دو خط پایین تر هم اومد 51.4 حالا اون رو ندیدی یا خودتو به کوری زدی
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 1
    کار اشتباه مدیران برکت، دادن اطلاعات غلط به مسئولین، شوی تبلیغاتی فراوان و عدم توانشون در محاسبه مسیر... اینکه مشکلات هست طبیعیه اما نباید قبل از نتیجه نهایی شروع به تبلیغ میکردند. من دارم بخشی از عدم پیگیری دولت قبل در واردات واکسن ناشی از این اطلاعات اشتباه در محاسبه تولید بود. و فقط موندم چطور فردی که اینگونه خطا میکنه در برآورد حالا در سمتی بالاتر معاون اولی قرار گرفته
  • DE ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    بالاخره باید یک روز صنعت ایرانی با همه سختی اش باید راه بیافته و اینقدر منت امریکای بیشرف و کشورهای دیگه رو نکشیم و همه کارها بدست مهندسین توانمند ایرانی بشکل بومی درداخل انجام بشه و مثل کشورهای عربی مصرف کننده کالاهای خارجی نباشیم. صنعت تولید سرم و واکسن و دارو درایران صد درصد بومی لازمه مستقل از همه کشورها بطور استراتژیکی درداخل تولید بشه. باید از دام مونتاژ کاری برای همیشه رها بشیم که در موقع تحریم ها دندان تیزش رو نشون میده. دارو و غذا دو کالای اساسی است که حتما باید درداخل همیشه به اندازه کافی تولید بشه تا دچار دردسر نشیم . واردات سرم هم در مواقع ضروری با توجه به مدیریت زمان سرجای خودش. امیدواریم اصلاحاتچی ها که دنباله رو سیاست خارجی غرب زده وابسته شاه ملعون همیشه هستند از این وقایع که به ایران اسیب وارد کردند یک درس عبرت تاریخی برای همیشه بگیرن و بجای منت کشی ارباب در فکر تاسیس صنعت ایرانی باشند.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 4
    ایران توان ساخت واکسن نداره الکی مردم رو فریب ندین
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      2 0
      همین الان تو تن خودت هم پادتن واکسنهای تولید داخل مثل فلج اطفال و.. هست ما مسلما توان تولید داریم ولی این حجم نیاز ناگهانی بسیار بالاتر از ظرفیتهای تولید قدیمی موجود در ایران بود حتی بسیاری از کشورها و کمپانی های بین المللی که ظرفیت تولید بسیار بالایی هم دارند نتونستن حجم وسیع تقاضا رو به طور کامل پوشش بدن الان خود انگلیس بعد از 9 ما از آغاز واکسیناسیون عمومی نتونسته به شکل کامل واکسیناسیون رو انجام بده و طبق آماری که همین الان از سایت روزنامه نیویورک تایمز گرفتم 73 درصد جمعیت بریتانیا دوز اول و 66 درصد دوز دوم رو تزریق کردن یا در مورد آمریکا که خودش تولید کننده فایزرو مدرنا و جانسون اند جانسون هست 64 درصد جمعیت دوز اول و 54 دوز دوم رو تزریق کردن در حالیکه خودشون عمده ترین تولید کننده واکسن در جهان و دارنده اصلی تکنولوژی ساخت اون از بیو راکتورها و تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه تولید واکسن مثل ژلهای مخصوص و امثال اینها هستن و تا 20 روز پیش هم تقریبا تولیدات داخل خاک خودشون به هیچ وجه صادر نمی کردن حتی به کانادا و مکزیک و عمده کشورهای جهان که واکسنهای آمریکایی رو مصرف کردن از تولیدات سایتهای شرکتهای آمریکایی در سایر نقاط جهان استفاده کردن مثل سایت فایزر بریتانیا و فرانسه و رومانی . حالا یه عده اینجا با تمسخر میگن برکت « نصف کننده قیمت و تسریع کننده وارداته» یا میگن سینوفارم میارید برچسب برکت می زنید روش یا اینکه میگن برکت آب مقطره یا مثل این بنده خدا میگن اصلا ایران نمی تونه واکسن بسازه . در حالیکه این حجم کاری که برای تولید برکت و خطوط تولید آن شده شاید در طول تاریخ پزشکی مدرن ایران بی سابقه باشه و مطمئن باشید که برکات تولید این واکسن در سالهای آینده برای بهداشت و تولید و اقتصاد ایران بسیار بیشتر خواهد بود چون حجم زیادی از نیاز به خارج از کشور را در بخش های مختلف مرتفع کرده
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 0
      احسنت به این پاسخ، هرچند کسی که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدارش کرد.... اونایی که میگن تحریم چه ربطی داره. لطفاً بفرمایند چرا چند روز بعد از آغاز فاز یک ، بنیاد برکت تحریم شد؟؟ اونجا بمب اتم تولید میکردند یا در منطقه دخالت میکرد، یا حقوق بشر رو تحدید میکرد؟؟ نه واکسن قرار بود تولید کنه! پیشنهاد میکنم کتاب هنر تحریم ریچارد نیفو، فقط فهرستش رو نگاه کنید. از شیر مرغ تا جون آدمیزاد رو اینا دنبال تحریم ش هستند. تلاش میکنند هر کمبودی در بازار پیش بیاد، حتی در زنجیره تأمین مواد غذایی مثل مرغ و گوشت دخالت میکنند، با تحریم دارو و درمان، مستقیم به مردم فشار وارد میکنند تا نارضایتی عمومی ایجاد کنند و مثلا نظام رو این شکلی سرنگون کنند!
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    تیم ایجاد کننده ی واکسن برکت، یعنی یک تیم کاملاً متعهد ایرانی. درود و سلام خداوند شفادهنده به این عزیزان.
  • حامد IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    چطور واسه واردات واکسن ناکارآمد میشه رایزنی کرد، واسه تولید واکسن داخلی نمیشه؟
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    متاسفانه ما علاوه بر سو مدیریت، مدیریت سو و مدیران غرب زده داریم که هیچ کاری نمی‌کنند، منتظرند از اون سر دنیا بیان مشکل آب خوردن شون رو حل کنه. اگه کم و کاستی هست باید خودمون پای کار وایستیم. میشه بفرمایید چجوری میشه تحریم رو بی اثر کرد؟؟ البته به جز مسیر برجام که درختش کرم خورده است. یه گلابی گندیده هم نداد دستمون!
  • محمد US ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    بهتر نبود این‌همه پول صرف واردات می‌شد تا این همه خانواده عذادار نمی‌شدند، چقدر پول صرف تولید مشترک واکسن اسپوتنیک شد؟ این پولها به جیب چه کسی رفت؟ نتیجه آن هم که شد چرا هیچکس جوابگو نیست؟
  • محمد IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 0
    چرا به مردم دروغ میگین مراجعه کنید به سایت حضرت آقا نامه مخبر بخونید مخبر گفته با همین دوتا خط تولید که آماده شده ۵۰میلیون دز واکسن تحویل میده شما رو به خدا بزارین مردم حقیقت بدونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس