کد خبر 1273715
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
گرانی برنج ادامه‌دار شد؛ علت التهاب بازار چیست؟

قیمت برنج از ابتدای سال تاکنون نوساناتی داشته است که مسئولان و فعالان این حوزه هر کدام دلایلی برای التهاب بازار این محصول عنوان می‌کنند.

به گزارش مشرق، طی هفته های اخیر بازار برنج به سبب گرانی های پی در پی وضعیت مطلوبی نداشته که استمرار این روند منجر به کاهش مصرف این محصول  از سوی دهک های ضعیف جامعه می شود.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج طارم ایرانی ۴۸ هزار تا ۵۹ هزار تومان، فجر ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان، ندا و شیرودی ۴۰ هزار تومان، نیم دانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان،  برنج پاکستانی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان و هندی ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان است که نسبت به ماه های اخیر رشد معناداری را داشته اند که هر یک از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی دلایل متعددی برای این گرانی ها مطرح می کنند.

چند روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی کاهش ۱۸ درصدی تولید ناشی از شرایط خشکسالی و کمبود عرضه نسبت به تقاضا را از علل اصلی گرانی برنج در بازار اعلام کرد. با توجه به آنکه عمده برنج نو از مهرماه در بازار عرضه می شود، کماکان این نگرانی وجود دارد که به سبب کمبود عرضه قیمت بی رویه بالا رود چرا که در شرایط کنونی مقادیری برنج مانده در انبار از سال گذشته در بازار توزیع می شود.

گرچه مسئولان اذعان می کنند که با توزیع برنج خارجی بدنبال کنترل قیمت ها هستند، اما دبیر انجمن واردکنندگان برنج می گوید که توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج خارجی جوابگوی ۲ هفته نیاز کشور است که با این  وجود در شرایطی که قیمت واردات بر اساس نرخ ارز تخصیصی تعیین می‌شود، شوک قیمتی موقت و محدود، منجر به تخریب بیشتر بازار خواهد شد.

 قبل از واگذاری قانون انتزاع، واردکنندگان برنج با وزارت صمت به توافق رسیدند که دوره ممنوعیت برنج با تاخیر یکماهه انجام شود که عملا با واگذاری اختیارات به وزارت جهاد قرار شد دوره ممنوعیت از پایان تیر اجرا شود که تمامی این عوامل منجر به التهابات قیمت در بازار شد . در شرایط فعلی برای پایان دادن به گرانی ها و جلوگیری از سودجویی افراد، ممنوعیت واردات باید ۲ ماه کاهش یابد تا با خرید برنج خارجی در فصل برداشت، بازار به تعادل برسد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت گرانی برنج و تاثیر کاهش ۱۸ درصدی تولید و توزیع برنج خارجی بر بازار با خبر شویم:

استمرار دوره ممنوعیت واردات بر آشفتگی بازار دامن می زند

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج از کاهش ۵۰ درصدی واردات برنج خبر داد و گفت: در خرداد ماه، زمانیکه ستاد تنظیم بازار در اختیار وزارت صمت بود، بارها اعلام کردیم که با برقراری دوره ممنوعیت، با کمبود و گرانی در بازار روبرو می شویم.

وی افزود: اگر بدنبال حمایت از برنج ایرانی در فصل برداشت هستید، به دلیل آنکه برنج ایرانی به قیمت رسیده از این رو ممنوعیت واردات در فصل برداشت ضرورتی ندارد.

کشاورز با اشاره به اینکه با برقراری دوره ممنوعیت، قیمت برنج ایرانی از کنترل خارج می شود، بیان کرد: با برقراری دوره ممنوعیت و گرانی و رکود برنج ایرانی، این محصول از سفره اقشار پایین جامعه خارج می شود، از این رو پیشنهاد کرده ایم که از مهرماه همزمان با فصل برداشت برنج خارجی  و خرید با قیمت مناسب ،ممنوعیت واردات برداشته شود، وزارت صمت موافقت کرد اما متاسفانه در اجرا به وزارت جهاد ابلاغ شد که تاکنون هیچ اقدام اجرایی انجام نداده اند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با محول شدن تصمیم  گیری واردات و ممنوعیت واردات به وزارت جهاد، در عمل قرار شد ممنوعیت واردات از پایان تیر برقرار شود که این عوامل منجر به التهابات قیمت برنج ایرانی اعم از کیفی و پرمحصول شد و از طرف دیگر جو روانی عدم واردات برنج موجب شد برخی افراد به بهانه کمبود در بازار از این فرصت سوء استفاده کنند. به رغم پیگیری های مکرر قرار بود که دوره ممنوعیت با یک‌ماه تاخیر از ۳۱ مرداد آغاز شود تا ۷۰ هزار تن برنج مانده در گمرک ترخیص شود، هرچند این میزان ظرف مدت یک هفته در بازار مصرف می شود که این موضوع هم نمی تواند جلوی افزایش قیمت در بازار را بگیرد.

وی با تاکید بر کاهش ۲ ماهه ممنوعیت واردات برنج گفت: در شرایط کنونی که برنج خارجی باید وارد شود، از این رو تقاضا داریم که دوره ممنوعیت حداقل با کاهش ۲ ماهه از مهرماه آزاد شود چرا که جو روانی این موضوع اجازه افزایش بی رویه قیمت به برنج ایرانی را نمی دهد.

کشاورز ادامه داد: علی رغم‌پیگیری های مکرر وزیر جهاد کشاورزی توجهی به موضوع کاهش دوره ۲ ماهه واردات نداشتند و تصمیماتی مبنی بر برقراری دوره ممنوعیت اتخاذ شد و در مقابل دولت به عنوان بنگاه دولتی تصمیم گرفت ۱۰۰ هزار تن برنج به بازار تزریق کند، این در حالی است که اگر شرکت بازرگانی دولتی با تمام ظرفیت به بازار بیاید، هیچ تاثیری در جلوگیری از افزایش قیمت برنج ایرانی ندارد و تنها بازار برنج پرمحصول را به رکود می کشاند چرا که اختلاف معناداری حدود ۱۵ هزار تومان با برنج پرمحصول ایرانی دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه قیمت عرضه برنج از سوی بازرگانی دولتی ۱۸ هزار تومان است، گفت: اختلاف معنادار قیمت برنج پرمحصول ایرانی با نرخ عرضه محصول از سوی بازرگانی دولتی منجر به ایجاد رکود در بازار می شود، درحالیکه اختلاف قیمت برنج خارجی بخش خصوصی با برنج پر محصول ایرانی ۴ تا ۵ هزار تومان است که رقم آن معنادار نیست و مصرف کننده خود قدرت انتخاب دارد که برنج ایرانی بخرد یا خارجی؟

به گفته وی، سال گذشته با حذف ارز ترجیحی و تخصیص ارز نیما به واردات، به منظور جلوگیری از ۲ نرخی شدن قیمت در بازار، تمامی برنج های وارداتی به بازرگانی دولتی داده شد ، با توجه به اختلاف ۷ هزار تومانی برنج خارجی بخش خصوصی با بازرگانی دولتی ۲ حالت وجود دارد که این میزان برنج بدست مصرف کننده با این نرخ می رسد و بخش خصوصی زیان می کند یا بالعکس عده ای با سوء استفاده این میزان برنج با نرخ بازار آزاد عرضه می کنند که تمامی این‌مسائل را از قبل پیش بینی و به مدیران جهاد و وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌کردیم، اما متاسفانه تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است.

احتکار برنج در انبارها واقعیت ندارد/گرانی های پی در پی برنج علت اصلی رکود بازار

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در واکنش به گران فروشی برنج در بازار اظهار کرد: گرچه نهاده های تولید از جمله بذر، کود، کارگر و حمل و نقل نسبت به سال قبل افزایش داشته، اما این نوسان در حد التهابات کنونی بازار نبوده است.

وی از رکود بازار فروش برنج خبر داد و گفت: در حال حاضر بازار برنج در رکود و سکوت به سر می برد و همواره احتمال کاهش قیمت در بازار وجود دارد.

حسنی با اشاره به اینکه احتکار برنج در انبارها واقعیت ندارد، بیان کرد: تا ۲ ماه گذشته برنج خارجی همراه با روغن به اجبار عرضه می شد و هم اکنون، بار بیش از حد نیاز در انبارها موجود است چرا که واردکنندگان قبل از دوره ممنوعیت اقدام به واردات کردند.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج ایرانی نداریم، بیان کرد: در حال حاضر در توزیع برنج ایرانی و خارجی کمبودی وجود ندارد و بازار همچنان در رکود و سکوت به سر می برد.

این مقام مسئول قیمت برنج عنبربو را ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار تومان، طارم درجه یک  ۴۸ هزار تومان، برنج هندی  ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومان و پاکستانی ۲۶ هزار تومان در عمده فروشی ها اعلام کرد و گفت: قیمت برنج خارجی از ابتدای سال افزایش چندانی نداشته، اما قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال چند بار گران شده که با توجه به رکود بازار سودجویان چاره ای جز کاهش قیمت ندارند.

کسری در تولید برنج نداریم/خودکفایی برنج با کشت ارقام‌پرمحصول دست یافتنی است

علی اکبریان عضو هیئت مدیره انجمن برنج کشور با اشاره به اینکه کسری در تولید برنج نسبت به سال قبل نداریم، اظهار کرد: با توجه به مساعد بودن هوا در استان های شمالی، تولید برنج نسبت به سال قبل کاهشی ندارد.

وی افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال مجموع تولید برنج در استان های شمالی و جنوبی به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

اکبریان با اشاره به دلایل گرانی برنج در بازار بیان کرد: افزایش قیمت برنج بیشتر مربوط به برنج طارم است که امسال به دلیل کاهش کشت طارم، قیمت دچار نوساناتی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال کشت برنج پرمحصول ندا و شیرودی افزایش یافته است، گفت: اگر بدنبال تحقق سیاست خودکفایی برنج هستیم، این امر با سرمایه گذاری در برنج های پرمحصول محقق می شود.

وی احتکار برنج در انبارها را یکی از دلایل گرانی در بازار برشمرد و گفت: با توجه به آنکه برنج ایرانی قوت غالب مردم‌ محسوب می شود، از این رو تقاضا داریم تا افراد از انبار کردن برنج اجتناب کنند تا این محصول از سفره خانوار حذف نشود.

از ابتدای سال قیمت برنج چند بار دچار نوسان شده که هر بار مسئولان و فروشندگان دلایلی همچون هزینه های بالای حمل و نقل، کاهش واردات، خشکسالی و ... را مطرح کرده اند، اما آنچه حایز اهمیت است کاهش قدرت خرید خانوار و حذف این محصول از سفره از دهک های پایین جامعه است که بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی تداوم سیاست های غلط تنظیم بازاری را علت اصلی این موضوع اعلام می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    9 36
    من کشاورز هستم شما انتظار دارید برنج قیمتش چند باشه وقتی ارزش پول کاهش پیدا کرده هزینه ها چند برابر یعنی ده برابر شده نمیدونم شما معیارتون چیه میگید برنج گران شده واقعا فکر میکنید باید به قیمت برنج چند باشه الان این قیمتها کف قیمت کمتر از این واقعا نمی صرفه
    • ناشناس IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      26 3
      شما فکر میکنی قیمت برنج در دنیا چند باشه ؟؟ برنج تایلندی هر کیلو نیم دلار یعنی حداکثر 14 هزار تومان است . شما که برنج برات گران تمام میشه برو یک محصول دیگر بکار . تقصیر 80 میلیون ایرانی که غذای اصلیشان برنج است چیست که باید تاوان شماها را بدهند ؟؟ مثل این است که یک نفر یک بقالی بزند و چون ضرر میکند قیمتش را 2 برابر همه جا بفروشد . بعد با چماق و زور همه را مجبور کند فقط از بقالی خودش خرید کنند . خوب برو یک کاسبی دیگه راه بنداز !!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      10 1
      شما کشاورزها دولت احمدی نژاد رو میخواین که زیر بار گرانی برنج داخلی نرود و برنج وارد کند تا تولیداتتون رو دستون باد کنه که اینقدر گران نخواهید بفروشید
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      8 0
      حرف شمادرست،امافکرمیکنین وقتی قیمتهااینقدربالابره همپای اون میزان فروشتون چقدرپایین میاد؟نمونش خودمن،برآوردکردم دیدم برنج تایلندی باکیلویی ۱۲ونیم ازتموم برنجهای موجودارزونتره ۲۰کیلوخریدم.اکثریت همینن.دخلشون اونقدرنیست که بتونن برنج گرون ایرانی بخرن،حذفش میکنن.
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      10 3
      نمی صرفه چرا برنج میکاری واردات برنج را کاملا آزاد کنید چرا باید مردم برای هر کیلو برنج ۴۰ هزار تومان پول بدهند چرا باید یه ملت و بخاطر چند دلال و برنج کار عذاب می‌دهید پولی که برنج کاران بخاطر احتکار از مردم می‌گیرند پول حرام است و هیج خیری برای برنج کاران نخواهد داشت .
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      5 1
      باوجود کاهش شدید جمعیت و فوت بیش از 114 هزارنفر ایرانی براثر ابتلا به کرونا متاسفانه همچنان مشکلات معیشتی گریبانگیر مردم هست. که امیدواریم با همت بالا و تلاش شبانه روزی و بی وقفه تیم دکتررئیسی مشکل بزودی حل بشود ان شاالله
    • عبدالله مومن IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      5 1
      برنج وارد کنید. کوپن برنج به مردم بدهید. حالا اجازه دهید برنج ایرانی را هر قیمتی که می خواهند بفروشند
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 32
    من کشاورز هستم شما انتظار دارید برنج قیمتش چند باشه وقتی ارزش پول کاهش پیدا کرده هزینه ها چند برابر یعنی ده برابر شده نمیدونم شما معیارتون چیه میگید برنج گران شده واقعا فکر میکنید باید به قیمت برنج چند باشه الان این قیمتها کف قیمت کمتر از این واقعا نمی صرفه
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    20 3
    مشرق متاسفانه این گرانی اخیرا دامن پیاز ، رب گوجه فرنگی و تخم مرغ رو هم گرفته علتش هم صادرات لجام گسیخته این مواد غذایی و اساسیه . لطفا پیگیری کن
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    15 1
    وقتی زمینهای کشاورزی از پدر و مادر به فرزندان به ارث میرسه قطعه بندی میشه و کوچک میشه نتیجه میشه نابودی کشاورزی . وزارت کشاورزیردقیقن چی کار میکنه ؟! نگاه میکنه زمینهای حاصلخیز بشه ویلا ؟!
    • امور اراضی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 0
      البته حرف شما بدون فکر وعجولانه است ، مرگ و تعیین وراثت از قوانین طبیعت است وقانون خداست .هر وقت توانستید جلوی مرگ را بگیرید می توانید جلوی تقسیم شدن اراضی را نیز بگیرید . برای حل این موضوع چند راه حل وجود دارد که خارج از وظایف حوزه جهاد کشاورزی است 1- تغییر قوانین سهم الارث (وراثت)2- تغییر قوانین اراضی که هردو در اختیار قانون گذار است. این نمی شود دادگاه حکم به تقسیم اراضی بدهد و توسط دستگاه جهاد کشاورزی اجرا نشود .
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    37 15
    شما که می گفتید اگر رئیسی بیاید ایران گلستان می شود چرا خفه شده و حرفی نمی زنید. قیمت ها در این دولت لحظه ای در حال افزایش است و نه تنها کسی به داد ملت نمی رسد بلکه از دولت مردان و مجلس در خواب ابدی رفته هم فردی واکنشی نشان نمی دهد کانّه هیچ اتفاقی نیفتاده است. فاعتبروا یا اولی الأبصار
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      21 21
      عزیز قیمت سیمان اومده پایین .تازه عضو سازمان شانگهای هم شدیم .شما این همه دستاورد رو نگاه نمیکنی .فعلا هم تا هشت سال دیگه هر چی تقصیر هست تقصیر کلید ساز هست.
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      17 33
      اونی که خفه شده تویی، هیچ کس نگفت رییسی بیاد ایران گلستان میشه گفتن مثل دولت منفعل روحانی درجا نمیزنن و کار میکنن، آوار روحانی کار یکی دو ماه نیست، کار صد ساله
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      44 18
      رو که نیست، پوست کروکدیله، انتظار داری گند فریدون و رفقای باند باز، ظرف یه ماه جمع بشه، بی شرم
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      5 0
      مشکل اینجاست که مجلس هم نمیتونه اعتراض کنه.. آخه دولت از جنس خودشونه. مثل زمان احمدی نژاد که میگفتن باید سکوت مصلحتی بکنیم..
    • ایرانی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      7 2
      آقای ریسی اگه آدمای بیخود دوره روحانی رو در مناصب موثر هرچه سریعتر برکنار کنه اوضاع خودبخود درست میشه ولی فکر میکنه اینا خودبخود آدم میشن
    • ناشناس IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      9 1
      قیمت سیمان چقدر بود؟؟؟چقدر شد؟؟؟چقدر پایین اومد؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      9 1
      خطاب به «رو که نیست...» بحث رو نیست بلکه وعده هایی است که از جناب رئیسی و دوستانش در موقع انتخابات شنیدیم. بنده و امثال بنده هیچگاه طرفدار حسن کلیدساز نبوده و نیستیم و گرانی های تا قبل از تشکیل دولت سیزدهم را هم به گردن دولت ایشان نمی اندازیم بلکه سخن سر این است که چرا از زمان تشکیل این دولت هیچ اقدامی برای کنترل آنها صورت نگرفته بلکه روند افزایش آن صعودی است تا نزولی. ضمناً مجلس هم قول داد اولین کار خود را بر روی کنترل قیمت ها متمرکز خواهد کرد اما آنها هم جز شعار و دریافت حقوق های نجومی کاری نکردند. ان شاءاللّه خداوند ریشه فساد اقتصادی و بانیان آن را در هر پست و مقام و لباسی که هستند برکند که مردم دیگر خسته شده اند و آستانه تحمل آنها پایین آمده است.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    50 3
    خب آقای رئیسی بفرمایند کنترل کنند این گوی و این میدان!
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 6
      جایی که بایدمی دیدیدکوربودید،جاییکه که بایدحرف می زدیدلال.تازه آواربرداری شروع شده.جسمهای نیمه جان خارج میشن تااحیابشن.احیایش زمانبره حتی اگرشما،زدن این حرفهادردستورکارتون باشه
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    7 5
    قیمت های برنج ربطی به دلار ندارد این قیمتها اصلأ مورد قبول نیست باید برنج را از سفره غذایی حذف کرد به نظر من وجود فروشگاه ها و مغازه ها باعث تورم در کشور می باشد وجود فروشگاه‌هایی مثل جانبو کورش فروشگاه ۷ رفاه شهروند و مغازه ها در سراسر کشور به صورت زنجیره ای و یا شعبه ای وجود دارد همه این فروشگاه‌ها جنس می خواهند توانایی کشش بازار را ندارند با عث تقاضا زیاد می شود و باعث تورم می شود یک مقدار از این فروشگاهه در سراسر کشور کم شود شاید تورم پایین بیاید
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 0
    تقصیره ابیه!
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 1
    گرانی محصولات کشاورزی مشکل چند وجهی است که راه حل جامع نیاز داره /۱- تولید ۲- مصرف داخلی ۳- صادرات خارجی ۴- دلال بازی / خوب وزیر کشاورزی دولت ی رئیسی که ای کاش بهتر از ایشان را انتخاب میکردند فعلا وجه حمایت از تولید و صادراتش را چسبیده / وجه اول : خوب بهانه اش هم جور است میفرمایند تولید با قیمت دستوری نمیصرفه باید تعیین قیمت را به عرضه و تقاضا و به تولسد کننده سپرد / وجه دوم بیخیال مصرف کننده که گران میخرد تولید کننده را بچسبیم تا مالیات بیشتری ازش بگیرند و بودجه دولت را از نفت خلاص کنند و بر مالیات تکیه کنند / وجه سوم هم بی خیال مصرف کننده داخلی ، صادرات کنند که ارز وارد کشور شود که فعلا با همسایگانمان هم تجارت تهاتری داریم و ارزیانطور که باید بدلیل تحریم و.. وارد نمی کنیم / وجه چهارم هم کوتاه کردن دست دلال است كه براحتی قابل حل نیست و پیش نیازهایی دارد نقدینگی در جامعه رو باید دوباره به بانک ها یا به بورس برگردانند که فعلا اعتماد به بورس را باید با زحمت برگردانند و طول میکشد ، به بانک هم برنمیگردد چون سود دلالی بیشتر از سود سپرده بانکی است و زیر دندان دلال مزه کرده / نتیجه اینکه فعلا خبری از ارزانی و کاهش قیمت نیست و نخواهد بود / فعلا با این سیاست ی وزیر کشاورزی یکی دوسالی نان تولید کننده در روغن خواهد بود و صادرات اولویت خواهد داشت دلال های محترم هم از این بازار به بازار های مختلف نقل سرمایه میکند و همچنان فعالند / مردم خودمان را هم حواله میدهند به افتضاحات دولت قبل روحانی که طول میکشد !!! تا رفع شود / پس فعلا دنبال ارزانی نباشید با صادرات همسایگان ایران بخورند و چاق و چله شوند خودمان هم روزه میگیریم و منتظر حل مشکلات توسط ی وزیر کشاورزی که از پس حل مشکلات شهرستان حوزه انتخابیه خودش در زمان نمایندگی اش هم برنیامده وزیر شده است و میخواهد مشکلات کل کشور را حل کند
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 0
    چرا دولت انقلابی اسلامی رئیسی و مجلس انقلابی پر نشاط و سرحال و قوه قضائیه انقلابی و با روحیه جهادی چرا حل نمیکنند ؟؟؟ آیا اینها میدانند برنج سه کالای اصلی خانوار ایرانی است ؟؟؟ علت گرانی چیست ؟ بازار گرمی یا دلالی یا وارادات نکردن برنج یا زیاده خواهی برنج کاران ؟؟؟؟
  • مجتبی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 7
    این همه گرونی کشلورز بدبخت مفت بیاد محصول یه سالشو بهتون بده
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      6 30
      برنج ایرانی مرغوب تا کیلویی 60 هزار تومن رسیده !!! سود کشت هر هکتار شالیزار شده 250 میلیون . کشاورز محصولش رو مفت بده ؟ همه گرسنه شدن تا تو شالیکار سانتافه صفر سوار شی بازم بگی سودم کمه تو ضررم !!!
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      7 3
      سود هر هکتار ۲۵۰ میلیون تومن!! چی میزنید شماها
    • سعید IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      6 0
      آخه آدم. تو قیمت برنجتو بکن کیلویی 250 هزار تومن. وقتی کسی قدرت خرید نداره به چه دردت میخوره؟؟ ی کارگر با حقوق 4 تومن چند کیلو از اون برنجهای کوفتیتو میتونه بخره؟؟
    • مهدی IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      بعضی ها چقدر ناشکرن.کشاورز ودامدار نباشه همتون از گرسنگی میمیرید.الان دیگه هزینه ها وحشتناک بالا رفته.دامداری که از بین رفت نتیجشو یک سال دیگه مشاهده میکنین.زحمت کش ترین قشر جامعه کشاورزان ودامداران هستن.من خودم شالی کارم امسال یک پنجم از زمینم محصول گرفتم و شالی رو کیلویی پانزده هزار فروختم چطور برنج کیلویی پنجاه هزار به دست شما میرسه دولت مقصره.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 0
    آقای اکبریان نابغه اگر گرانی مختص برنج طارم هست چرا بقیه برنج ها هم گران شدند لبنیات . حبوبات .‌‌شیر. پنیر . کره . روغن . نان . میوه . سبزیجات. صیفی جات و .... هر روز و هرماه در حال گران شدن هستند . آیا کسی هست که مردم را یاری کند . ای مسئولان ایران لااقل آزاده باشید وجدان و غیرت و دلسوزی که ندارید ما منبعد باید سنگ بخوریم و بیاییم به مشتی اشرار رای بدهیم ؟
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 0
      احسنت
  • محمود IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    10 0
    فک کنم ترکیب آب و نان وارد سفره ها شود ما که هرروز امتحان میکنیم بدک نیست لعنت بر محتکران حرامزاده
  • علی اصغر از تهران IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 0
    با واردات جلوی افزایش قیمت را بگیرید این است فرمول اقتصادی این موضوع
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 1
    مقصر اصلی روحانی بود
  • رامین IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    2 3
    برنج قیمتش اگه باشه 50 تومن! تازه هزینه کشاورز مساویشه! (چون این قیمت دلال هست! برنج رو از کشاورز 42 بیشتر نمیخوان!) اما ما هم موافق کاهش قیمتش هستیم..چون مردم کشورمون نوش جان کنند! اما بقیه اقلام هم قیمتهاش بیاد پایین و برنجهای خارجی سرطانزا هم دیگه وارد نشه!
    • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      7 1
      شما لطف کن همون برنج را خودت مصرف کن منت سر مردم بینوای ایران نگذار برادر من !! برنج وارداتی سمی است ؟؟ برنج های شما آلودگی با آبهای آلوده و شیرابه زباله و کود و سم ندارد ؟؟ لطفا استاندارد را برای برنجهای ایرانی اجباری کنید . همانطوریکه برنجهای وارداتی باید هنگام ترخیص از گمرک استاندارد داشته باشند !! چرا فکر میکنید 80 میلیون مصرف کننده که غذای اصلیشان برنج است . باید بیایند ضرر و زیان شما را بپردازند ؟ قیمت برنج در دنیا بین نیم تا حداکثر یک دلار در هر کیلوگرم است .
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 5
    برنج، بارنج بدست میاد. از اسمشم معلومه. قیمت کود و سم چندین برابر شده. ما نمیگیم برنج قیمتش بره بالا، بقیه چیزا بیان پایین. قبلا یه کیلو برنج میفروختیم پنج کیلو گوشت میخریدیم، الان هیچی نمیشه. پول هر کارگر و کمباین میدونید سه الی چهار برابر شده. الان دیدم یه کشاورز نظر داده همه بهش منفی دادن. جالبه واقعا. ««« ما نمیگیم برنج گرون شه، کود و سم و کارگر و... ارزون شن، حالا ما چند برابر صرف تولید برنج کردیم الان ضرر کنیم؟!!!!! توان خریدمون بیاد پایین؟!!!! »»»»»
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      6 0
      ببین چقدر بی وجدانی میگی یک کیلو برنج معادل 5 کیلو گوشت ارزش داره !!!!! فکر کنم برنج ایرانی بشه کیلویی یک میلیون بازم بگی کمه باید بره بالاتر
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      حاجی گرونی برنج زیر سر من نیست. خودم کیلویی چهل و دو به فامیلام تو ورامین فروختم. قبلا گفتم به ازای هرکیلو برنج میتونستیم پنج کیلو گوشت بخریم نگفتم الان بشه که. فقط گفتم قیمت کود و سم رو بیارن پایین. من مقصرم؟!!! همه چی گرون شده فقط برنج نباید بشه؟!!!
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 3
    باید به دولت فرصتی داد یک شبه نمیشه ولی بالا غیرتن اینقدر گردن هم نندازید اگربرا خدا ومردم آمدید هدفتون کار باشه مردم کلاه برداری داریم ولی خرفت نیستن کسی کار کند میفهمند.
  • کشاورز IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 4
    چرا الکی جنجال به پا می کنید شلتوک کشاورزان رسیده تو بازار دلال هر کیلویی 14 هزار تومان هم نمی خرد باد کرده رو دست کشاورز. شلتوک ها هم از رقم فجر و طارم مرغوب هستند با این قیمت برنج در میاد 30 هزار تومان . مسئولین عرضه ندارند خودشان از کشاورز بخرند و به مردم بدهند آیا تقصیر کشاورز است یا مسئولین بی عرضه ؟ حالا خودشیفتگانه طرفدار این دولت و آن دولت خودشان قضاوت کنند
  • حتی علم کدخدا IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 5
    پولِ اضافه پرداخت نکنید، برنجی هست بنام های عنبربو و مریم هر ۲ برای خاک خوزستان هستند و در فروشگاه های همسایه ی خوب و جهاد کشاورزی به کیلویی ۲۶ هزار تومان بفروش میروند، برنج در بدن شق القمری انجام نمیدهد این ۲ برنج یک دست و خوشپخت و سفید است، پلوپزیش کنید که دیگه ببین چی وایمیسه، ضریب سالیانه اش رو از بهره ی فکری خود در نظر بگیرید.
    • یوسف IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 2
      مردم ما باید یاد بگیرن که جلوی زور رو بگیرن اقایان بیاید سه ماه نخریم می میریم من بخدا تمام مغازه های محله رو چرخیدم برنج زیر چهل و هفت هزار ندیدم گفتم باشه نمیخرم از ده دوازده روز دیگه پاییزه هوا خنک میشه بجاش اش و سوپ ماکارانی و هزهر تا چیز دیگه میشه گیر اورد برنج هم اگه هر روز میخوردیم حالا هفته ای دو بار میخوریم باید مردم تحریم کنن تا اینها یاد بگیرن سر مردمو با کالای اساسی ننرن
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      نه عزیز جان موقعی نخریدن باعث ارزونی یک کالا میشه که دولت هم مجوز صادرات بهش نده / ما ایرانی ها متأسفانه عادت کردیم هرچی گرون میشه سریع میریم‌میخریم‌که‌فردا گرونتر نخریم / تو این یه نمونه از کشورهای عرب مثل عربستان هم عقب هستیم یادمون نرفته چند سال پیش تو عربستان مرغ گرون شده بود مردمش نخریدند و مجبور شدند همه رو زیر خاک کنند / بله امیرالمؤمنین هم فرمودند که : سزای گرانی نخریدن است اما زمان طوری شده که بشرطی که دولت هم همراهی کنه و اجازه صادرات به اون کالایی که بی منطق گرون شده رو نده مردم هم نخرند اونوقت ارزون میشه / نخریدن در بعضی از کالاها جواب میده البته اگه اکثر مردم پای کار نخریدن اون کالا باشند مثلا خودرو کیفیت پایین داخلی رو اگه مردم یه مدت نخرند خودروساز نمیتونه اون رو با این قیمت های نجومی صادر کنه چون تو اروپا که مجوز واردات به خودرو کیفیت پایین ما رو نمیدهند در افغانستان و عراق هم بازار ازاده و اینقدر خودرو خارجی کیفیت بالا با قیمت برابر یا پایین تر از خودرو های ما هست که نمیتونه جای پا باز کنه و رقابت کنه / مردم ما اگه خودرو داخلی رو نخرند خودروساز یا مجبور میشه کیفیت بالا تولید کنه یا خط تولید رو متوقف کنه و ضرر بده یا قیمت رو منطقی کنه و پایین بیاره / رهبری فرمودند حمایت از تولید داخل ، اما نفرمودند حمایت از تولید داخلی کیفیت پایین / بله یه وقته که خریدن یه کالای داخلی به بهتر شدن کیفیت و ویشرفت اون صنعت منحر میشه اون حمایت واجبه / اما ۴۰ ساله این خودروسازها از انواع حمایت های دولتی برخوردار شدند اما باز بنجل فروشی و کیفیت پایین تولید کردن و سود کردن عادت این خودروساز داخلی انحصاری شده ۴ سال اینده که سهله ۴۰ سال دیگه به خودروساز سرویس بدهند باز همین اش و همین کاسه است / تو اوج تحریم نهادهای نظامی ما مثل سپاه انواع ربات جنگی رو ساختند و امروز رونمایی کردند ارتشی های ما خودرو زرهی طوفان رو ساختند خوب چرا خودروساز ما همیشه تحریم رو بهانه میکنه و پیشرفتی ازش نمیبینیم !؟ چون سود تولید کیفیت پایین و انحصار فروشی که‌بهش دادن زیر دندانش مزه کرده و هیچ وقت بفکر پیشرفت نبوده و نخواهد بود / یه جایی باید مردم و دولت افسار این اسب سرکش خودروساز رو بکشند و متوقفش کنند که مجبور بشه خودرو با کیفیت تولید کنه
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 0
    اینجوری ک برنج داره گرون میشه احتمالا باید منتظر برنج کیلویی ۶۰۰۰۰ تومنی باشیم
  • ناصر IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 0
    دولت میتواندباهمان اقتدارکه نفت وبنزین رابه سوریه ونزولا ولبنان صادرمیکندباهمان اقتداربرنج واردوپوزه امریکارابه خاک بمالد
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      5 0
      وارد کنه ؟! خخخخخخخ همون برنج ایرانی خودمون هم داره صادر میشه عراق . انبارهای برنجهای وارداتی هم چون مربوط به قبل بوده در حال اتمامه
  • DE ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    6 0
    مردم ايران براي اينكه وضعتون خوب بشه فقط يه راه هست همه بايد يك هفته كار نكنند چون اگه كار كنن يا نكنن نه خونه دار ميشن نه ماشين دار نه هيچي پس بهتره كار نكنن كه اگه مريض بشين هزينه هاي مريض داري خيلي بالاست
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    7 1
    سری به مازندران بزنید تمام شالی کوبی ها مملواز برنج است و هیچ کشاورزی برنج نمی فروشه دولت هر سال برای رعایت حال کشاورزان مدتی واردات برنج رو کم یا قطع می کنه تا با قیمت مناسب بفرشوندولی امسال حرص ؤ طمع برخی کشاورزان با همدستی شالی کوبان و دلال ها باعث اتکار برنج به امید گران فروشی شده
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 6
      حرف مفت بزن همینی که هست وارد کنید همون اشغالای خارجی کوفت کنید مشکلی نیست به این قیمت نمیفروشیم حتی اگه خراب بشه
    • ناشناس US ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      4 0
      به 19:19 : مگه اینجا سر گردنه است ؟؟ میخاین به زور برنجهای آلوده به آرسنیک و آبهای آلوده و شیرابه زباله تان را بندازین به مردم و با لابیگری نمایندگان استانهای شمالی هم واردات برنج را ممنوع یا گمرکی شدید بر روی آن ببندید . تا همه مجبور باشن گرفتار شماها بشن .( تازه همان برنجها را هم با 10 جور برنج درجه 2 و خارجی قاطی میکنین ) اگر جلوی واردات برنج را بدون گمرکی آزاد کنند . و زمینهای کشاورزی که بنام ویلا به همه انداختید را به خودتان برگردانند و پولش را پس بگیرند . قیافه هایتان خیلی دیدنی است !!!
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 0
    برنج گران برای چهار دهک درآمدی بالا خوبه، مسئولین لطف کنند، برای شش دهک بعدی، برنج با قیمت مناسب وارد کنند، اونهایی که برنج تولیدیشون براشون گران تمام میشه ، فکر مشتری های خاص باشند. دولت محترم و مردمی باید به فکر طبقات کم درآمد باشد، یعنی به اندازه درآمدی که داریم کالاهایی متناسب وارد کند که از گرسنگی رنج نبریم،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس