کد خبر 1273633
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱
شهید فخری زاده

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد برای اولین بار جزئیاتی را درباره عملیات ترور شهیدفخری زاده توسط موساد منتشر کرده که نشان می‌دهد، سلاح خودکار به کار رفته در این عملیات با فناوری هوش مصنوعی بود.

به گزارش مشرق،   روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی اختصاصی به جزئیاتی جدید درباره ترور جنایتکارانه شهید «محسن فخری‌زاده» از دانشمندان برجسته دفاعی و هسته‌ای ایران پرداخت.

نیویورک تایمز در این گزارش نوشت که مقدمات ترور این دانشمند ایرانی پس از دیدارهایی در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل ۲۰۲۰ آغاز شد. این دیدارها میان مقام‌های اسرائیلی به سرپرستی «یوسی کوهن» رئیس وقت موساد و مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور، «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «جینا هاسپل» رئیس وقت سازمان سیا بوده است.

در اواخر ماه فوریه (اواسط اسفند) کوهن به آمریکایی‌ها فهرستی از عملیات بالقوه از جمله ترور آقای فخری‌زاده را ارائه کرد.

آقای فخری‌زاده در صدر لیست ترور اسرائیل از سال ۲۰۰۷  قرار داشته و موساد هرگز چشم از او برنداشته بود.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: «در سال ۲۰۱۸، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر وقت اسرائیل کنفرانسی خبری برگزار کرد تا اسنادی که موساد از آرشیو هسته‌ای ایران ربوده بود را ارائه دهد. وی استدلال کرد که این اسناد نشان می‌دهد ایران همچنان برنامه فعال تسلیحات هسته‌ای داشته و چند بار به اسم آقای فخری‌زاده اشاره کرد.»

نتانیاهو در بخشی از سخنرانی گفت:‌ «این نام را به خاطر بسپارید، فخری‌زاده».

نیویورک تایمز نوشت بر اساس گفته یک مقام که در نشست حضور داشت، مقام‌های آمریکایی که در واشنگتن در جریان طرح ترور فخری‌زاده قرار گرفتند، ‌ از آن حمایت کردند.

در بخش دیگری از این گزارش که در اینجا مختصری از آن را می‌خوانید، به نحوه ترور شهید محسن فخری‌زاده و استفاده از روبات برای این ترور اشاره شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این روبات به گونه‌ای ساخته شده بود که در بستر وانت زامیاد که خودروی رایج در ایران بوده قرار بگیرد. دوربین‌هایی نیز در جهت‌های مختلف کار گذاشته شده بود به گونه‌ای که به اتاق فرماندهی تصویر کاملی نه تنها از هدف و جزئیات امنیتی وی بلکه از محیط اطراف نیز می‌داده است. در نهایت این وانت نیز با مواد منفجره پر شده بود تا پس از ترور منفجر شده و تمام شواهد را از بین ببرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: پیچیدگی‌های بیشتری در هنگام شلیک این سلاح وجود داشته است. مسلسلی که بر روی وانت نصب می‌شود حتی اگر پارک شده باشد، ‌ به دلیل تکانه‌ای که پس از شلیک هر تیر ایجاد می‌شود مسیر تیرهای بعد را تغییر می‌دهد. از سوی دیگر، حتی اگر ارتباط رایانه‌ای با اتاق کنترل از طریق ماهواره، ‌ اطلاعات را با سرعت نور ارسال کند، باز هم اندکی تاخیر وجود دارد. چیزی که اوپراتور در (اتاق فرماندهی) در صفحه می‌بیند یک ثانیه قدیمی بوده و تعدیل هدف برای جبران نیز باز هم ثانیه دیگری می‌برد و همه اینها در حالی است که خودروی آقای فخری‌زاده در حال حرکت است.

مدت زمان لازم برای رسیدن تصاویر دوربین به اوپراتور مسلسل (در اتاق فرمان) و رسیدن واکنش وی به مسلسل بدون در نظر گرفتن زمان واکنش چیزی حدود ۱.۶ ثانیه برآورد شده که این تاخیر زمانی برای به خطا رفتن بهترین هدف‌گیری کافی است.

نیویورک تایمز نوشت که برای جبران این تاخیر، ‌ تکانه وانت زامیاد و سرعت خودروی فخری‌زاده، هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده بود.

شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بعدازظهر روز جمعه هفتم آذر ماه سال گذشته در اقدامی تروریستی در منطقه آبسرد در شمال استان تهران به شهادت رسید.

پس از انتشار این خبر، روزنامه «نیویورک‌تایمز» همان زمان به نقل از سه مقام اطلاعاتی گزارش داد که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور این دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • تندیس IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    13 2
    اما بهر حال افراد دیگری هم از زوایای دیگر به طرف محافظین شلیک کرده بودند . این نشانده این مسئله است که طراح ترور احتمال عدم موفقیت ربات قاتل را هم پیشبینی کرده بود
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      25 7
      بعد یک غرب گرا وطن فروش و خاعن خارج نشین میان میگن اسراییل صلح میخاد و اهل تعامله.این افراد العان گوششون کر هست.مرگ بر اسراییل نامشروع جعلی
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      4 0
      درود بر شما بله دقیقا" همینطوره ! البته قطعا" آیت فقط بخشی از طراحی و ترور شهید فخری زاده بوده جهودهای حرامزاده فعلا" تمایل ندارند کل این ماجرا و طراحی ترور رو افشا کنند مسئولین امنیتی و اطلاعاتی کشور باید هوشیار باشند ، لعنت خدا بر این قوم نفرین شده شرور و توطئه گر تروریست و کودک کش ! روحش شاد شهید بزرگوار دانشمند ایران زمین شهید فخری زاده
    • عبداله IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      16 0
      عامل اصلی مسئولین سست عنصر و خود فروش بودن!!
    • حزب الله IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      4 4
      قران کریم میفرماید:چشم در مقابل چشم, گوش در مقابل گوش و …… آقایان مسؤول تذکر میدهم: اگر به ازای ترور داشمندان هسته ای ایران، از سران و دانشمندان خبیث و کودک کش رژیم اسراییل را به درک واصل نکنیم و همین طور تماشاچی باشیم ………!؟! این قصه کماکان ادامه خواهد داشت.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 0
      این عملیات موفقیت آمیز تروریستی از نظر صهیونها در نوع خود بینظیر بوده است...ولی قطعا از داخل نفوذی داشته اند که گرا داده بهشون وگرنه باید درانتقام خون این شهید تل اویو را باخاک به سان میکردیم
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      از جرم مسوولين كم نميشه
    • KIAN71 IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 0
      داغمون تازه کردن لعنتی‌های موش صفت. لجم میگیره وقتی بچه‌های ما "بهردلیلی" نمیتونن جوابشونو بدن و فقط به کُری خوندن و گذشتِ زمان و فراموشی بسنده میکنن! چرا بجای زدن کشتی‌شون(خسارت مالی جبران‌پذیر) اشخاص کلیدی‌شون ازشون نمیگیرن!؟ درست مثل خودشون. دولت روحانیِ... رفت، دیگه منتظر چی هستین آخه! از شمام شانس نیاوردیم آقایان امنیتی. ‌.. بهزارویکدلیل.
    • KIAN71 IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 0
      این گزارش هم اصلا چیز تازه‌ای درش نبود. فقط داغمون تازه کردین.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    47 6
    شرم بر دولت پست فطرت بنفش. چقدر شرم آوره که یکی اون سر دنیا بشینه و با ماهواره!! و بدون هیچ زحمتی و با یک سلاح اتوماتیک ارشد ترین دانشمند یک کشور دیگه رو ترور کنه. ماهم وایسیم نگاه کنیم.
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      23 0
      ترور شهید فخری زاده نتیجه خیانت‌ها در ناکام گذاشتن گرفتن انتقام سخت خون حاج قاسم سلیمانی است
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      17 21
      وظیفه حفظ امنیت به عهده دولت نیست چه روحانی و چه رییسی فرقی نمی کند.
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      6 9
      البته به دولت هم ربط داره
    • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      19 7
      پس کار وزارت اطلاعات چیست؟
    • GB ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      باید اون نامرد خائنی که وانت رو خرید و راند رو پیدا کرد.
    • تندیس IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 0
      البته امکان دارد مانور زیاد اسراییل بر اینکه این ربات محور اصلی طرح ترور بوده یک کلک اطلاعاتی باشد تا ذهن ها از وجود تروریستها در محل دور شود و فرضیه فرار تروریستها از کشور قبل از اقدام ربات قوت گیرد . اطلاعات اخیر نیویورک تایمز نیز هیچ صفحه جدیدی در پرونده مذکور نگشاده است . قطعا اسراییل بموازات قدرتنمایی در ترور دانشمنان ما بدنبال القاء توان تکنولوژیک در اعمال اراده نیز میباشد و درصدد است قدرتنمایی خود را دوچندان افزون کند و گرنه وقتی اسلحه در همه شهرهای ایران در دسترس اشرار است ، وارد کردن سلاح از انسوی مرزها انهم بصورت قاچاق قطعات مقداری انسانرا به فکر فرو میبرد . وقتی سطح دانش فنی مهندسین ایرانی در حد طراحی و ساخت پیچیده ترین رباتهای هوش مصنوعی یا حرکتی است چه دلیلی دارد اسراییل ربات مذکور را در خارج ساخته و انرا به ایران وارد کند . وقتی همه دلایل حاکی از شلیکهای مختلف از چند زاویه به سمت محافظین شهید فخری زاده است چرا اسراییل اصرار بر اجرای ترور فقط توسط ربات مذکور را دارد . پس پر واضح است اغراق و مانور اصلی بر ربات تروریست برای ایجاد خدشه در روند تحقیقات دستگاه های اطلاعاتی از یک سو و اجرای مانور تبلیغاتی بر بزرگنمایی توان اسراییل از دیگر سو میباشد . وقتی در ایران افراد وطن فروشی هستند که برای شندرغاز منافع ملی خود را جلوی هر دشمنی سر میبرند چه نیاز به این ساز و کار اینچنینی . من نمیخواهم امکان ترور رباتیک را نفی کنم بلکه میخواهم روی جنگ روانی و انحراف مسیر تحقیقات تکیه کنم .
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      8 4
      زمان احمدی نژاتون هم دانشمندان هسته ایمون رو شهید کردند؟؟ چرا اون موقع شرمگین نشدین که فقط نظاره گر ترور دانشمندانمون توسط ایادی استکبار بودین؟؟
  • DE ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    19 3
    امیدواریم اگر دولت قبل مسامحه ای داشته بررسی و اعلام بشه.
  • FR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    20 5
    اسقاطیل جواب این جنایت و جنایتهای دیگرش را هزار برابر بیشتر خواهد گرفت .روزی که موشکهای نقطه زن حزب الله و حماس بر سرش باریده شوند حساب کار دستش خواهد آمد. دیر و زود دارد سوخت و سوز ندارد.
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      15 3
      حرامزاده های صهیونیست ترور کردند پس باید به شکل ترور جواب بگیرند نه موشک
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    6 3
    محافظ ها ضعیف عمل کردند.
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    24 0
    قصه همان هست دشمنان آشنا و آشنایان نفوذی
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      15 7
      دقیقا" .. بدون نفوذی امکان چنین توطئه و جنایتی رو نداشتند حرامیان جهود !
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      12 1
      شهدای هسته ای زمان محمود احمدی نژاد؟؟؟
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    10 3
    ما هم باید همینکار رو با خود خبیثشون انجام بدیم. به خدا نمیبخشم هیچکدومتون رو اگه وایستین و تماشا کنین. حتما در ماجرای شهادت حاج قاسم هم همین خدعه رو اجرا کردن. شما هم جنگ با موشهای کثیف رو به سمت اتومات / هوشمند و خودکار پیش ببرید
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    9 0
    کاملاً دروغ و مشتی اراجیف است. تنها هدفشان از اینگونه گزارشهای مسخره عوض کردن مسیر تحقیقات و گمراه کردن تیمهای اطلاعاتی و امنیتی است، برای اینکه افرادی که در ایران با این پروژه شوم و خائنانه در ارتباط بودند در امان باشند و.....
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 8
      دقیقا" جهودها تلاش می‌کنند تحقیقات ایران رو به بی راهه هدایت کنند آدرس غلط می‌دهند
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    2 3
    داغ ما تازه شد لعنت بر شما حرامزادگان جهود، ایکاش هیتلر بزرگ نسل شما وحوش تروریست رو از روی زمین محو و نابود کرده بود لعنت بر شما حرامیان کودک کش ، تروریست هر روز باید گفت روحت شاد آدولف هیتلر روحت شاد مرد بزرگ تاری هر کسی خوشش نیومد یک لیوان آب بخورد ،. مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل مرگ بر صهیونیسم جهانی
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    7 3
    فان حزب الله هم الغالبون ، انا من المجرمین منتقمون
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    6 7
    ما هم باید دقیقا" مثل خودشون عمل کنیم شناسایی و ترور صهیونیست ها در هر نقطه ای از اسقاطیل و جهان
  • NL ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    13 5
    در ریخته شدن خون شهید فخری زاده و شهید سلیمانی عملکرد دولت منحوس اصلاح طلبان را دخیل می دانم. در فاجعه منا و شهادت حجاج هم همینطور. مهمترین سلاح یک کشور در برابر دشمنانش عزم و اراده در پاسخگویی قاطع و کوبنده است. اگر دشمن از انتقام سخت ما می ترسید به این راحتی دست به کار ترور نمی شد.
  • DE ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    17 17
    به جاي ساخت سريال هايي مانند گاندو! در زمينه امنيت كشور سرمايه گذاري كنيد!
    • ایرانی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      5 3
      اتفاقا گاندو دقیقا دست گذاشته روی حفره های نفوذی دولت کدخداپرست غربگدای برجام زده قبلی ……!!! دولت پر مدعا و هوچی گر جاسوس پرور سابق که فقط ادعا بود و ادعا و حرف مفت ……
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 0
      برادر باهوش من، گاندو را ساختند تا مردم هوشیار باشند تا بعضی از مسؤولین هوشیار باشند. خود این یک سرمایه گذاری در جهت امنیت کشور هست
  • US ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    12 6
    هر که با بنی اسرائیل در افتاد، بر افتاد. ترکیه خوب فهمیده که با اسراییل بهترین روابط رو داره و منافع خودشو پیش میبره.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    10 7
    مطمئن باشید چنین جنایتی بدون دخالت نفوذی های داخلی (خائنین) امکان پذیر نبوده باید گشت و این خیانت کاران راپیدا کرد و بسزای اعمال ننگینشان رساند
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    یعنی باور می کنید این اراجیف رو؟موقعیت مکانی ترور رو مگه ندیدید. اهمال تیم امنیتی همراه رو مگه نشنیدید؟ سهل انگاری خود شهید سعید رو در پیاده شدن از خودرو مگه نگفتند؟ این داستان های جنگ ستارگانی هالیوودی فقط به دو جهت گفته میشه.اول انحراف ذهن نیروهای امنیتی و دوم خارق العاده نشون دادن امکانات و توانایی های خودشون. اینگونه عملیات تروریستی فقط توسط عوامل داخلی دشمن انجام میگیره. و اینکه هیچ سازمان امنیتی جاسوسی تروریستی چون موساد نمیاد شیرین کاریهاش رو اینقدر دقیق لو بده و واسه دیگران تعریف کنه. بگردید منافذ نفوذ رو پیدا کنید و اینکه نفوذی های خائن رو شناسایی کنید. اینهانافی دخالت تکنولوژی های پیچیده در اینگونه ترورها نیست. اما هرگز نه مثل اینجور که تعریف می کنند. بابا یه ذره کیاس باشیم.
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      درود بر شما گرامی ،، ٱفرین دقیقا" ...
  • رهام حسامی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 3
    این که معلومه کار امریکا و اسرائیل و انگلیس و عربستان و فرانسه هست .باید انتقام بگیریم جوابش هم شلیک چند موشک به مناطق نظامی این کشورها هست .پایگاههای نظامی یعنی ما حدود 400 نقطه از اهداف را میزنیم .و باید بزنیم و الان تمامم پایگاههای نظامی این کشوررها را بزنیم تا دنیا از شرشان راحت شود و دیگه نه تحریمی هست و نه جنگ و نه حمله نظامی و قلدری یک کشور مانند امریکا و اسرائیل و فرانسه ...به نظر من راحش ان هست نمیدونم چرا حمله نمیکنیم .اخه با حمله ما اسرائیل نابود میشه و این کشورها فقظ از نر نظامی اسیب میبینند .و قدرتشان صفر میشه
  • سید مرتضی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    این تحلیل راست باشه وای به حال مسؤولین امنیتی وزارت اطلاعات!؟ چراوچطور همچین وسایل پیشرفته ای بدون اطلاع وزارت اطلاعات وارد کشور شدن وما خبر نداشتیم از اون بدتر ترور مسؤول ارشد مهمترین تحقیقات همان سال که درباره واکسن تحقیق میکردن وایشان مسؤولش بوده، فکرشو بکنید یک سلاح نیمه سنگین روی یک وانت اونو وسط پایتخت وارد کنه و از اون سلاح استفاده کنه این وسط نیرو انتظامی کجا بوده که همچین سلاحی وارد پایتخت شده وخبر نداشته وزارت دفاع هم که وظیفه حفاظت داشته چرا از ماشین ضد گلوله استفاده نکرده یک دانشمند از یک استاندار وشهردار وصدتا از این مسؤولین مهمتره اون هم مسؤولین لایقش نه نالایق چون یک دانشمند راهرو به مسؤول نشون میده مخلص کلام برای وزار اطلاعات که وظیفه اصلیش اینکارهاست خیلی متأسفم ما امنیت دانشمندان و امنیت اطلاعاتی کشورو خیلی شوخی گرفتیم از نقشهای فوردو که توی یک سرچ معلوم میشه معلومه
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    خانه امن تونلی اطراف محل شهادت شهید زکی فخری زاده یک احتمال قریب به یقین است . داستانهای جنوبی ومرکز کشور لانه شغال ازنظرعقی باید باشه وبنظر میرسه این تیم چند بعدی درآستانه دستگیری هستند وگرنه صداشون درنمیومد انشالله خبردستگیریشون بزودی میاد
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      اهواز نشکر ۹۲ زره دونی دونه !؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس